"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

29 October, 2016

Kenapa saya sentiasa Diuji?  Mengapa hidup begitu susah?
Kenapa saya tidak pernah mendapat ini atau itu?
Mengapa?  Mengapa?  Mengapa?

Saya sentiasa bertanya: Mengapa saya diuji?

Al-Quran Menjawab:

أَحَسِبَ النّاسُ أَن يُترَكوا أَن يَقولوا آمَنّا وَهُم لا يُفتَنونَ
وَلَقَد فَتَنَّا الَّذينَ مِن قَبلِهِم ۖ فَلَيَعلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقوا وَلَيَعلَمَنَّ الكاذِبينَ
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta”.  (Sūrat Al-`Ankabūt: 2-3)

Saya sentiasa bertanya: Kenapa saya tidak boleh mendapat apa yang saya mahu?

Al-Quran Menjawab:

وَعَسىٰ أَن تَكرَهوا شَيئًا وَهُوَ خَيرٌ لَكُم ۖ وَعَسىٰ أَن تُحِبّوا شَيئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُم ۗ وَاللَّهُ يَعلَمُ وَأَنتُم لا تَعلَمونَ
“Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”. Surah Al-Baqarah: 216)

Saya sentiasa bertanya: Mengapa saya dibebani dengan cara ini?

Al-Quran Menjawab:

لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها ۚ لَها ما كَسَبَت وَعَلَيها مَا اكتَسَبَت
“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya”, (Surah Al-Baqarah: 286) dan
إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا فَإِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا
“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan”. (Surah Ash-Sharh: 5-6)

Saya sentiasa bertanya: Mengapa saya berputus asa?

Al-Quran Menjawab:

وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا
“Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu)”. (Surah Al-Imran: 139)

Saya sentiasa bertanya: Bagaimana saya boleh menghadapinya?

Al-Quran Menjawab:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصبِروا وَصابِروا وَرابِطوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحونَ
“Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan tingkatkanlah kesabaran dan waspadalah kamu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung” (Surah Al-Imran: 200) dan
وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلاةِ ۚ وَإِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلّا عَلَى الخاشِعينَ
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”; (Surah Al-Baqarah: 45)

Saya sentiasa bertanya: Apa yang saya dapat untuk semua ini?

Al-Quran Menjawab:

إِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga”. (Surah At-Taubah: 111)

Saya sentiasa bertanya: Kepada siapakah yang boleh saya bergantung?

Al-Quran Menjawab:

فَإِن تَوَلَّوا فَقُل حَسبِيَ اللَّهُ لا إِلٰهَ إِلّا هُوَ ۖ عَلَيهِ تَوَكَّلتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ العَرشِ العَظيمِ
“Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah: "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar." (Surah At-Taubah: 129)

Saya selalu berkata: Tetapi saya tidak boleh menghadapinya lagi!

Al-Quran Menjawab:

وَلا تَيأَسوا مِن رَوحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لا يَيأَسُ مِن رَوحِ اللَّهِ إِلَّا القَومُ الكافِرونَ
“....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum orang-orang yang kafir". (Surah Yusuf: 87) dan
لا تَقنَطوا مِن رَحمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغفِرُ الذُّنوبَ جَميعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الغَفورُ الرَّحيمُ
 “…janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah Az-Zumar: 53)

Semoga coretan ini memberi sedikit manfaat dan kebaikan kepada kita semua.

Penyumbang dan posted oleh: HAR


28 October, 2016

TIADA PERANTARA ANTARA ALLAH DAN MANUSIA

Banyak agama telah memberikan keistimewaan agama tertentu kepada beberapa individu dan membuat ibadah dan iman bergantung kepada kelulusan individu seperti 'rakyat. Dengan kata lain, mereka merupakan perantara antara Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan mereka dan secara palsu mendakwa mereka boleh memaafkan dosa-dosa mereka dan juga mempunyai pengetahuan pada yang ghaib!

Oleh itu, Islam datang untuk memberi penghormatan dan muliakan manusia dan menyangkal idea palsu bahawa manusia ibadah, taubat atau keselamatan adalah bergantung kepada keizinan individu tertentu 'tidak kira berapa yang taat dan berakhlak mulia mereka berada.

Di dalam Islam, seorang Muslim menyembah Allah Subhanahu wa Ta’ala secara langsung, tanpa apa-apa perantara apa sekalipun antara dia dan Tuhannya; Allah adalah berhampiran dengan hamba-hambaNya; Dia boleh mendengar doa mereka dan bertindak balas kepada mereka dan melihat ibadah mereka dan memberi ganjaran kepada mereka untuk melaksanakannya. Tiada siapa dalam Islam mendakwa mengampuni dosa dan menawarkan 'memuaskan nafsu'. Apabila seseorang berbuat dosa dan ikhlas memohon ampun kepada Allah, Allah Subhanahu wa Ta’ala pasti memaafkan dosanya. Tiada siapa yang mempunyai kuasa luar biasa atau boleh mempengaruhi alam semesta dalam apa jua cara, untuk kuasa keputusan terletak pada Allah Subhanahu wa Ta’ala semata-mata.

وقوله صلى الله عليه وسلم : “إذَا سَأَلْت فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْت فَاسْتَعِنْ بِاَللَّهِ
Maksudnya: Jika engkau memohon, pohonlah kepada Allah semata-mata. Jika engkau meminta pertolongan mintalah kepada Allah semata-mata.

Ini terpancar dari Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
“Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan”. (Surah al-Fatihah: 5)

Juga Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَ‍قَ‍‍‍الَ ‌‍رَبُّكُمْ ‌ا‌دْعُونِ‍‍ي ‌أَسْتَجِ‍‍بْ لَكُمْ ۚ ‌إِنَّ ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ يَسْتَكْبِر‍ُ‍‌ونَ عَ‍‌‍نْ
عِبَا‌دَتِي سَيَ‍‍دْ‍‍خُ‍‍ل‍‍ُ‍ونَ جَهَ‍‍نَّ‍‍مَ ‌دَ‌اخِ‍‍‍رِينَ
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina”. (Surah Ghafir: 60)

Islam juga telah membebaskan minda manusia dan menggalakkan orang Islam, apabila perbezaan timbul, untuk merujuk kepada Al-Quran dan Hadis yang sahih dan tindakan (Sunnah) Nabi kita shallallahu 'alaihi wa sallam; tanpa manusia mempunyai hak untuk membuat keputusan mengenai hal-hal agama selepas Allah kecuali Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, penerima ayat-ayat Allah yang tidak berkata-kata dari hawa nafsunya, kerana Al-Qur'an menyatakan, "Dia tidak berkata-kata dari keinginan dirinya sendiri. . Ia tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِ‌نْ هُوَ‌ ‌إِلاَّ‌ ‌وَحْيٌ‌ يُوحَى .وَمَا‌ يَ‍‌‍نْ‍‍‍‍طِ‍‍‍قُ عَنِ ‌الْهَوَ‌ى
“Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. (Surah An-Najm:3-4)

Allah Subhanahu wa Ta’ala juga berfirman:

"Berdoalah kepada-Ku, pasti akan Aku kabulkan" (Surah Ghafir: 60). Setiap hamba pasti memerlukan sesuatu yang menampung kehidupannya, sehingga dia akan berusaha untuk mendapatkannya. Ketika mereka ditimpa bencana, mereka pun duduk (Iftirasy) dan memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala agar dilepaskan dari merbahaya. Namun sayang sekali, sebagian kaum muslimin justru terjerumus ke dalam amalan-amalan kesyirikan tanpa mereka sedari kerana berdoa untuk menggapai keinginan mereka itu.

Berbeza dengan sebahagian agama lain yang umatnya memerlukan penghubung atau perantara dalam memohon sesuatu kepada tuhannya. Umat Islam meminta kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala secara langsung, tidak melalui perantara.

Di dalam berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, Kita TIDAK perlu melalui perantara, karena hal itu termasuk perbuatan syirik.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

          وَيَعْبُد‍ُ‍‌ونَ مِ‍‌‍نْ ‌د‍ُ‍‌ونِ ‌اللَّ‍‍هِ مَا‌ لاَ‌ يَ‍‍ضُ‍‍رُّهُمْ ‌وَلاَ‌ يَ‍‌‍نْ‍‍فَعُهُمْ ‌وَيَ‍‍قُ‍‍ول‍‍ُ‍ونَ ه‍‍َ‍ا‌ؤُلاَ‌ء‌ شُفَع‍‍َ‍ا‌ؤُنَا‌ عِ‍‌‍نْ‍‍دَ‌ ‌اللَّ‍‍هِ
Dan mereka menyembah yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan mudarat kepada mereka dan tidak dapat mendatangkan manfaat kepada mereka dan mereka pula berkata: "Mereka (yang kami sembah itu) ialah pemberi-pemberi syafaat kepada kami di sisi Allah" (Surah Yunus: 18)

Allah Subhanahu wa Ta’ala juga berfirman:

أَلاَ‌ لِلَّهِ ‌ال‍‍دّ‍ِ‍ي‍‍نُ ‌الْ‍‍خَ‍‍الِ‍‍صُ ۚ ‌وَ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ ‌اتَّ‍‍خَ‍‍ذُ‌و‌ا‌ مِ‍‌‍نْ ‌دُ‌ونِهِ ‌أَ‌وْلِي‍‍َ‍ا‌ءَ‌ مَا‌ نَعْبُدُهُمْ ‌إِلاَّ‌ لِيُ‍‍قَ‍‍رِّبُونَ‍‍ا‌ ‌إِلَى‌ ‌اللَّ‍‍هِ ‌زُلْفَ‍‍ى‌ ‌إِنَّ ‌اللَّ‍‍هَ
“Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya", (Surah Az-Zumar: 3)

Dalam dua ayat ini Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan kepada kita tentang alasan yang diajukan oleh kaum musyrikin untuk mendukung kesyirikan mereka. Mereka berkata bahwa mereka memiliki niat yang baik. Mereka hanya ingin menjadikan orang-orang shalih yang sudah meninggal sebagai perantara doa mereka kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.

 Itu semua adalah salah sama sekali. Ini berlawanan dengan SurahFatir ayat 22:

وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ
“Dan tidak sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang didalam kubur dapat mendengar”.

Ayat ini memberitahu kepada kita, hanya Allah sahaja yang dapat memberi pendengaran kepada orang yang mati. Tapi, kita tidak sekali-kali dapat memperdengarkan percakapan kita kepada mereka. Oleh kerana salah faham yang timbul tentang syafaat, maka ramai manusia menyembah entiti selain Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Walau bagaimana pun kalau nafsu itu apabila sudah menyeleweng, dia tidak hanya berhenti pada batas tertentu dalam hal-hal yang tidak masuk akal atau tidak layak. Berhala-berhala yang mereka sembah itu TIDAK dapat memberi kemudaratan atau pun kemanfaatan kepada mereka, namun mereka menganggapnya dapat member syafaat disisi Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Dengan ini kita dapat memahami bahwa sebenarnya aqidah Islam yang diwariskan oleh Rasul dan para sahabat adalah aqidah yang sangat mulia. Islam menghendaki agar kita hanya bergantung kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. 

Dalam Islam, tidak ada perantara yang dapat menghubungkan antara ibadah seorang hamba dengan Tuhannya. Kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala sangat dekat dengan hamba-Nya. Dia mendengar langsung doa dan permintaan para hamba-Nya, untuk melihat langsung ibadah dan solat mereka, sehingga boleh memberikan pahala langsung tanpa perantara. Juga tidak ada manusia yang mempunyai kuasa keampunan dan taubat. Dengan demikian, bila-bila masa seorang hamba bertaubat dengan benar maka Allah Subhanahu wa Ta’ala akan terus memberikan ampunan kepadanya. Seperti halnya juga tidak ada manusia yang mempunyai kekuatan luar biasa untuk mengubah bumi, kerana semua kekuatan ada di tangan Allah.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَمَ‍‌‍نْ يَ‍‍دْعُ مَعَ ‌اللَّ‍‍هِ ‌إِلَها‌‌  ‌آ‍‍خَ‍‍رَ‌ لاَ‌ بُرْه‍‍َ‍انَ لَ‍‍هُ بِ‍‍هِ فَإِنَّ‍‍مَا‌ حِسَابُ‍‍هُ عِ‍‌‍نْ‍‍دَ‌
رَبِّهِ ۚ ‌إِنَّ‍‍‍هُ لاَ‌ يُفْلِحُ ‌الْكَافِرُ‌ونَ
“Dan sesiapa yang menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah, dengan tidak berdasarkan sebarang keterangan mengenainya, maka sesungguhnya hitungannya (dan balasan amalnya yang jahat itu) disediakan di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang yang kafir tidak akan Berjaya”. (Surah Al-Mu'uminuna)

Wallahu a’lam bish-shawab.

Posted by: HAR

27 October, 2016

Kelalaian Jambatan Neraka

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

ا‍‍قْ‍‍‍تَ‍رَبَ لِل‍‍نّ‍‍‍َ‍اسِ حِسَابُهُمْ ‌وَهُمْ فِي غَ‍‍فْلَةٍ‌ مُعْ‍‍رِ‍‍ضُ‍‍ونَ
 “Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya”. (Surah Al-Anbiyaa’: 1)

Orang yang memperhatikan keadaan manusia pada zaman sekarang ini akan dapat melihat betapa tepatnya ayat ini dengan kenyataan yang ada. Mereka berpaling dari minhaaj Allah serta lalai dari urusan akhirat dan tujuan manusia diciptakan. Mereka merasa seolah-olah tidak diciptakan untuk beribadah, melainkan untuk bersenang-senang mengikuti hawa nafsunya. Mereka berfikir tentang dunia, mereka mencintai kerana dunia, dan mereka bekerja demi dunia. Mereka saling bersaing, bermusuhan bahkan saling membunuh hanya kerana dunia. Itu semua disebabkan mereka meremehkan dan mengabaikan perintah-perintah Rabbnya.

Bahkan sebahagian mereka ada yg sudah merancang untuk meninggalkan solat atau menunda hingga akhir waktu kerana disebakan sibuk dengan harta, sibuk berdagang, menyaksikan pertandingan-pertandingan, atau kerana janji dan lain sebagainya. Segala sesuatu dalam hidup ini mempunyai hidangan di hati mereka. Pekerjaan, perdagangan, sukan, pelancongan, muzik, makan, minum, tidur, dan sebagainya, semuanya mempunyai tempat tersendiri dalam hatinya, tetapi tidak untuk Al-Qur'an & perintah-perintah agama.

Kita lihat bahawa salah seorang dari kita begitu cerdas dan pandai dalam perkara dunia, akan tetapi yang cerdas ini tidak dapat mengambil manfaat dari kepandaian dan kecerdasannya itu pada perkara yang bermanfaat baginya di akhirat kelak. Kepandaiannya tidak menuntunnya menuju jalan hidayah dan istiqamah di atas agama Allah yang padahal di sanalah dia akan mendapatkan kebahagiaan dunia dan akhirat. Sungguh inilah bentuk terhalangnya seseorang dari merasakan kebahagiaan hakiki.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

يَعْلَم‍‍ُ‍ونَ ظَ‍‍اهِ‍‍ر‌ا‌ ً‌ مِنَ ‌الْحَي‍‍َ‍اةِ ‌ال‍‍دُّ‌نْ‍‍يَا‌ ‌وَهُمْ عَنِ ‌الآ‍‍خِ‍‍رَةِ هُمْ غَ‍‍افِلُونَ
“Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata dari kehidupan dunia sahaja, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu tentang hari akhirat”. Surah Ar-Rum: 7)

Kita katakan kepada mereka yang sentiasa tenggelam dalam kezaliman, dosa, dan kemaksiatan bahwa mereka ini boleh jadi tidak mempercayai adanya neraka, atau meyakini bahwa neraka diciptakan untuk selain mereka. Mereka telah lupa akan hari perhitungan dan hari pembalasan dan mereka pura-pura tidak tahu nash-nash yang telah memberitakan tentang kedahsyatan, kesulitan dan kengeriannya.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

لَعَمْرُكَ ‌إِنَّ‍‍هُمْ لَفِي سَكْ‍رَتِهِمْ يَعْمَهُونَ
“Demi umurmu (wahai Muhammad), sesungguhnya mereka membuta tuli dalam kemabukan maksiat mereka”. (Surah Al-Hijr: 72)

Mereka sibuk mengurusi keselesaan dan kebahagiaan fizikal mereka di dunia yang fana ini dan mereka mengabaikan kebahagiaan dan kenyamanan di akhirat yang kekal selamanya. Betapa semangatnya mereka mengejar harta. Betapa seriusnya mereka dalam bekerja. Dan betapa sabar dan teliti mereka memberi perhatian kepada kesihatan tubuhnya. Akan tetapi, mempelajari urusan agama, memahami, mengamalkan, dan berpedoman padanya adalah perkara yang paling akhir dalam fikirannya.

Itupun kalau mereka masih punya sisa waktu dari kesibukannya mengejar dunia. Masa telah mereka habiskan untuk dunia. Malah majoriti dihabiskan untuk hal yang diharamkan dan melanggar yang diwajibkan. Mereka melakukannya dengan dalih mencari kesenangan dan kebahagiaan. Padahal apa yang mereka lakukan ini sama sekali tidak akan mengantarkan melainkan kepada kesengsaraan. Sedar atau tidakkah mereka itu dengan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَمَ‍‌‍نْ ‌أَعْ‍رَضَ عَ‍‌‍نْ ‌ذِكْ‍‍رِي فَإِنَّ لَ‍‍هُ مَعِيشَة‌ ً‌ ضَ‍‍‌‍ن‍‍كا‌ ً‌ ‌وَنَحْشُرُهُ يَ‍‍وْمَ ‌الْ‍‍قِ‍‍يَامَةِ ‌أَعْمَى
"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta". (Surah Thaha: 124)

Seperti yang dikatakan oleh seorang penyair:

Mereka telah melupakan beratus-ratus bahkan beribu-ribu dosa dan maksiat yang dilakukan siang dan petang. Ghibah, dusta, melihat yang haram, makan yang haram, dan kemaksiatan lain yang mereka anggap remeh yang telah mereka lupakan. Mereka menyangka itu semua tidaklah berbahaya dan tidak akan menjerumuskan mereka ke dalam kerugian dan kebinasaan di dunia dan akhirat.

Ini berpatutuan dengan Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Jauhilah dosa-dosa kecil kerana apabila ia terkumpul pada diri seseorang lambat-laun akhirnya ia akan membinasakannya

 Ditambah dengan dosa-dosa besar bahkan termasuk yang amat besar seperti riba, zina, liwat, rasuah, fitnah dan semisalnya. Tidakkah mereka sedar ?!

Sungguh menghairankan! Tidakkah mereka bosan dengan hidup seperti itu? Tidakkah mereka bertanya kepada diri sendiri, apa yang ada di akhir hidup nanti? Apakah yang ada setelah kelazatan dan tenggelam dalam syahwat ini? Adakah mereka lalai dengan apa yang ada di balik itu semua? Adakah mereka lalai akan kematian, perhitungan, qubur, sirat, neraka dan adzab? Tidakkah terbayang oleh mereka kengerian dan kedahsyatan itu semua?

Semua kelazatan itu akan lenyap, dan terseksalah akibat yg menyakitkan. Tenggelam dalam syahwat mewariskan penyesalan dan kerugian yang mendalam. Kesenangan yang sedikit namun membuahkan azab yang pedih serta ratapan di dasar Jahannam. Adakah orang berakal yang mau mengambil pelajaran?! Adakah mau mentadabburi dan beramal untuk tujuan apa dia diciptakan dan mempersiapkan diri dengan apa yang akan disongsong di depan?!.

Gemerlapnya dunia dan mudahnya mencari kesenangan dunia telah membuat mata mereka buta dan terbuai dalam kelalaian. Sungguh mereka akan sangat menyesal dengan sebenar-benarnya penyesalan apabila terus menerus dalam kelalaian, tenggelam dalam permainan dan senda gurau ini.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

ذَ‌رْهُمْ يَأْكُلُو‌ا‌ ‌وَيَتَمَتَّعُو‌ا‌ ‌وَيُلْهِهِمُ ‌الأَمَلُ ۖ فَسَ‍‍وْفَ يَعْلَمُونَ
“Biarkanlah mereka makan dan bersenang-lenang dengan kemewahan dunia dan dilalaikan oleh angan-angan (daripada bertaubat dan insaf); kemudian mereka akan mengetahui kelak (bencana perbuatan mereka)”. (Surah Al-Hijr: 3)

Biarkan mereka hidup seperti binatang yang tidak memikirkan apa-apa kecuali makan, minum, pakaian, dan mencari pasangan. Belum tibakah masanya bagi setiap muslim untuk mengetahui hakikat hidup dan untuk tujuan apa dia diciptakan?

Diamlah sejenak bersama tulisan ini

Muhasabah dirilah, tanya pada dirimu dan lihatlah bagaimana engkau selama ini menjalani kehidupan. Adakah dirimu seperti mereka yang lalai dan tenggelam dalam permainan dan senda gurau itu atau tidak? Apakah engkau telah berada di atas jalan yang benar yang akan membawa mu kepada keredhaan Allah dan syurga-Nya yang penuh kenikmatan? Atau apakah engkau mencari jalan yang sesuai dengan cita-cita dan syahwatmu meskipun di dalamnya mengandung kesengsaraan dan kebinasaan? Lihatlah dua jalan ini wahai saudaraku. Sungguh ini bukanlah perkara yang remeh.

Demi Allah ini adalah perkara yang besar dan perlu kesungguhan. Saya yakin bahawa tidak ada yang lebih berharga di sisimu dari dirimu sendiri, maka bersungguh-sungguhlah untuk menyelamatkannya dari neraka dan dari di murka Allah yang amat keras siksa-Nya.

Lihatlah saudaraku bagaimana engkau menyikapi perintah Allah dan Rasul-Nya saw? Apakah engkau mengamalkan dan merealisasikannya dalam kehidupan atau engkau mengabaikannya dan hanya mengambil sebahagian yang sesuai dengan cita-cita dan nafsumu semata?. Agama ini tidak boleh dipecah-pecah. Iltizam (berpegang) pada sebahagian urusannya dan meninggalkan yang lain boleh dianggap sebagai penghinaan, meremehkan, dan mempermainkan perintah Allah swt. Sangatlah tidak layak bagi seorang muslim untuk berbuat demikian.

Sesungguhnya Allah telah melarang hal itu dan mengancam pelakunya dengan azab yang pedih. Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa ta’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 85:

أَفَتُؤمِنونَ بِبَعضِ الكِتابِ وَتَكفُرونَ بِبَعضٍ ۚ فَما جَزاءُ مَن يَفعَلُ ذٰلِكَ مِنكُم إِلّا خِزيٌ فِي الحَياةِ الدُّنيا ۖ وَيَومَ القِيامَةِ يُرَدّونَ إِلىٰ أَشَدِّ العَذابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلونَ
“Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan”. (Surah Al-Baqarah: 85)

Muslim yang sejati waktunya habis untuk beribadah. Agama baginya bukanlah hanya sekedar simbol ibadah.

Wahai yang tenggelam dalam kemaksiatan, sampai bilakah kelalaian ini akan berlangsung? Sampai bilakah engkau berpaling dari Allah? Tidakkah tiba saatnya engkau bangun dan bangkit dari kelalaian ini? Belum tibakah masanya hati yang keras ini menjadi lembut dan khusyuk 'kepada Rabb semesta alam?

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

أَلَم يَأنِ لِلَّذينَ آمَنوا أَن تَخشَعَ قُلوبُهُم لِذِكرِ اللَّهِ وَما نَزَلَ مِنَ الحَقِّ
 “Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)?” (Surah Al-Hadid: 16)

Sampai bilakah engkau ingin menjadi sebahagian dari kumpulan orang-orang yang bertaubat? Tidakkah engkau menginginkan apa yang mereka inginkan? Apakah engkau merasa lebih kaya dan tidak perlu kepada apa yang mereka inginkan berupa pahala di sisi Allah? Adakah mereka takut kepada Allah sementara engkau merasa kuat sehingga tidak takut kepada-Nya? Tidakkah engkau mahukan syurga?

Bayangkanlah engkau dapat melihat wajah Rabbmu Yang Mulia di syurga. Bayangkanlah engkau boleh berjabat tangan dengan manusia yang paling mulia Muhammad saw, engkau menciumnya, dan duduk bersamanya serta bersama para nabi dan sahabat lain di syurga.

Allah berfirman Subhanahu wa Ta’ala:

وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِنَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ
وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ ۚ وَحَسُنَ أُولٰئِكَ رَفيقًا
 “Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat)”. (Surah An-Nisaa: 69)

Bayangkanlah dirimu ada dalam puncak kebahagiaan di syurga 'Adn yang mengalir di bawahnya sungai air, sungai susu, dan sungai madu, beserta sahabat-sahabat yang sentiasa menyenangkan hati. Di dalamnya engkau boleh mendapatkan apa yang kau inginkan. Bayangkanlah semuanya ini, syurga yang luasnya seluas langit dan bumi. Kemudian bayangkanlah juga olehmu neraka, panasnya, luasnya, dalamnya, dahsyatnya dan kengeriannya.  Azab yang diderita oleh penghuninya berlangsung terus tanpa henti.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

كُلَّما أَرادوا أَن يَخرُجوا مِنها مِن غَمٍّ أُعيدوا فيها وَذوقوا عَذابَ الحَريقِ
“Tiap-tiap kali mereka hendak keluar dari neraka itu, disebabkan mereka menderita azabnya, mereka dikembalikan padanya, serta dikatakan: "Rasalah kamu azab seksa yang membakar!" (Surah Al-Hajj: 22)

Bayangkanlah semua itu, mudah-mudahan akan membantumu untuk segera kembali kepada Allah. Demi Allah, kau selamanya tidak akan pernah menyesal kerana taubat. Bahkan engkau akan mendapatkan kebahagiaan dengan izin Allah di dunia dan di akhirat dengan kebahagiaan yang sebenarnya. Berusahalah mulai hari ini untuk menempuh jalan tersebut dan janganlah menyerah. Bukankah engkau senantiasa membaca dalam shalatmu: اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقيمَ   “Tunjukilah kami ke jalan yang lurus." (Al-Fatihah: 6) ?.

Maka selama engkau menghendaki jalan yang lurus, mengapa engkau tidak menempuh dan menelusurinya?. Saudaraku, hati-hatilah jangan sampai tertipu oleh dunia dan condong kepadanya. Hati-hatilah engkau untuk menjadikan dunia sebagai cita-cita dan matlamat hidupmu. Sungguh setiap kali engkau melewati detik demi detik dari hidupmu ini dan engkau terbuai kenikmatannya dunia, bererti engkau telah mensia-siakan usiamu.

Maka sangatlah dikesali apabila kematian tiba-tiba datang menjemputmu sementara engkau masih dalam keadaan lalai. Sangatlah disayangkan ketika engkau diseru untuk bertaubat engkau tidak menyahutnya. Di depanmu telah menanti kematian dan sedang menghadapi sakaratul maut, kubur dan kegelapannya, padang mahsyar dan kedahsyatannya. Engkau akan berdiri di hadapan Allah dan akan ditanya tentang apa yang telah engkau kerjakan, baik kecil ataupun besar. Maka persiapkanlah jawapan untuk itu.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

عَمّا كانوا يَعمَلونَ فَوَرَبِّكَ لَنَسأَلَنَّهُم أَجمَعينَ
“Demi Tuhanmu! Kami akan menyoal mereka (yang kafir itu) semuanya (pada hari kiamat kelak), Mengenai apa yang mereka telah lakukan”. (Surah Al-Hijr: 92-93)

Demi Allah, tidaklah pantas sama sekali bagi seorang yang berakal untuk bermain-main dalam kesia-siaan di dunia ini serta bermaksiat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Sungguh tidaklah pantas bagi yang berakal, melakukan semua itu sementara di hadapannya telah menanti kengerian dan kedahsyatan siksa Allah. Sungguh merupakan peluang besar yang Allah kuruniakan kepadamu dengan kehidupanmu sehingga saat ini. Allah masih memberikan kesempatan untuk bertaubat dan kembali kepada-Nya. Maka kembalilah kepada Allah. Janganlah engkau sia-siakan peluang yang ada. Segeralah bertaubat selama engkau masih hidup dan selama kematian belum datang menjemput. Ingatlah mereka yang telah keluar dari dunia, kerana kelak engkau pun akan keluar dari dunia ini juga. Selagi engkau sekarang masih berada di negeri amalan dan masih punya kesempatan bertaubat dan beramal.

Adapun mereka, majoriti daripada mereka yang telah diwafatkan Allah sangat berharap untuk dapat dihidupkan semula agar dapat memperbaiki amal dan bertaubat.

قَد خَسِرَ الَّذينَ كَذَّبوا بِلِقاءِ اللَّهِ ۖ حَتّىٰ إِذا جاءَتهُمُ السّاعَةُ بَغتَةً
“Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka..”

Mereka berkata:

 يا حَسرَتَنا عَلىٰ ما فَرَّطنا فيها وَهُم يَحمِلونَ أَوزارَهُم عَلىٰ ظُهورِهِم ۚ أَلا ساءَ ما يَزِرونَ
"Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikan dalam dunia!" Sambil mereka memikul dosa-dosa mereka di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu”. (Surah Al-An’am: 31)

Dan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:

إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا
“Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata: "Alangkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah". (Surah An-Naba’: 40)

Maka hati-hatilah, semoga TIDAK terus berbuat kesalahan sehingga engkau akan menyesal pada hari di mana tidak berguna lagi penyesalan. Selamatkanlah dirimu & keluargamu dari neraka selama peluang itu masih ada di tangan kamu dan sebelum engkau berkata:

حَتّىٰ إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ المَوتُ قالَ رَبِّ ارجِعونِ
“Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia)”. (Surah Mu’minun: 99) {1)

لَعَلّي أَعمَلُ صالِحًا فيما تَرَكتُ ۚ كَلّا ۚ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها ۖ وَمِن وَرائِهِم بَرزَخٌ إِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ
"Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat)”. (Surah Mu’minun: 100) {2} Dan saat itu keinginanmu itu tidak dikabulkan sama sekali.

Keterangan:
 
[1]. Maksudnya: orang-orang kafir di waktu menghadapi sakratul maut, minta supaya diperpanjang umur mereka, agar mereka dapat beriman.
[2]. Maksudnya: mereka sekarang telah menghadapi suatu kehidupan baru, iaitu kehidupan dalam kubur, yang membatasi antara dunia dan akhirat.

Hidup tanpa menyesuaikan diri dengan tuntutan Allah Subhanahu wa Ta’ala bererti satu kerugian besar.

Sebagaimana difirmankan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala:

  إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ , إِنَّ الإِنسانَ لَفي خُسرٍ , وَالعَصرِ
Demi Masa!  Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr: 1-3) 

Betapa pun mewah dan kayanya seseorang, betapa pun tinggi jabatan dan berkuasanya seseorang, namun kalau tidak beriman, tidak mengerjakan kebajikan untuk menetapi kebenaran dengan kesabaran, maka tetap saja dia akan termasuk manusia yang rugi. Sebab kemewahan, kuasa dan harta itu hanya menolong dia selama hidup di dunia yang fana ini, dalam tempo yang sangat terhad, 50-80 tahun, lebih atau kurang. Setelah dia mati maka terputuslah segala kemewahan, kuasa dan manfaat semua harta itu baginya. Dia akan hidup di alam akhirat yang kekal dalam tempat kehinaan, kesengsaraan dan kesusahan yang tak terhingga. Tak ada guna lagi menyesal pada masa itu,

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِنّا أَنذَرناكُم عَذابًا قَريبًا يَومَ يَنظُرُ المَرءُ ما قَدَّمَت يَداهُ وَيَقولُ الكافِرُ يا لَيتَني كُنتُ تُرابًا
“Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), - iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)". (Surah An-Naba’: 100)

Dan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:

 أَلَم تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ وَالطَّيرُ صافّاتٍ ۖ كُلٌّ قَد عَلِمَ
  صَلاتَهُ وَتَسبيحَهُ ۗ وَاللَّهُ عَليمٌ بِما يَفعَلونَ
“Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan”.(Surah An-Nuur: 41)                             

Bagi orang-orang yang kafir, ingkar dan lalai, maka pada saat itu benar-benar nyata bahawa menjadi tanah, tumbuhan dan haiwan adalah lebih baik daripada menjadi manusia yang akhirnya menanggung siksa yang amat pedih di neraka, sebab tanah, tumbuhan dan haiwan tidak turut dihisap dan mendapat siksa. Seluruh makhluk ciptaan-Nya selama itu selalu tunduk pada segala ketentuan Allah, tunduk di bawah kehendak dan kekuasaan Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Hanya makhluk bernama manusia yang nyata ada yang tunduk dan kebanyakan yang menentang ketentuan-ketentuan Allah selama menjalani kehidupannya di dunia ini. Itulah akibat dari akal yang telah di amanatkan Allah untuk dipakai manusia, termasuk hati (perasaan) dan nafsu (keinginan) yang merangsang akal untuk mematuhi atau menentang ketentuan Allah, dengan berbuat kerosakan, kekejaman dan penganiayaan. Padahal Allah telah memberi petunjuk yang lurus, telah mengutus para nabi dan rasul untuk memberi peringatan kepada manusia agar menjalani hidup menurut ketentuan Allah. Tuntunan dan semua risalah yang dibawa para nabi dan rasul itulah yang disebut agama Islam.

Sumber/Rujukan : Hidup Sebelum Mati - KH.Bey Arifin/Labbaik
Tafsir Al-Quran: www.surah.my
Posted by: HAR

26 October, 2016

TAFSIR SURAH AL-BAQARAH AYAT 186


Ini adalah ‘bonus’ yang diberikan Allah dalam bulan Ramadhan. Ini adalah tentang ‘doa’. Banyak manusia yang salah faham tentang perkara ‘doa’ ini maka kita kena betulkan pemahaman mereka. Ayat ini hendak mengingatkan kita supaya jangan lepaskan peluang untuk berdoa apabila kita berpuasa. Ayat ini ada hubungan kita dengan puasa tapi di dalamnya tidak disebutkan tentang puasa. 

وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ
فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ
“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul”.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي
Dan apabila ditanya kepada kamu oleh hamba-hambaKu tentang diriKu;

Allah menggunakan إِذَا perkataan yang bermakna ‘apabila’. Allah tidak menggunakan perkataan ‘jika’. Ini bermakna, Allah sudah berharap yang hambaNya akan bertanya tentang DiriNya.

Allah mengatakan kita ini adalah عِبَادِي (hambaKu). Semua makhluk adalah hambaNya samada mereka mengaku atau tidak. Tapi ayat ini memberi penghormatan kepada mereka yang mengaku sebagai hambaNya. Allah menggelar mereka: ‘hambaKu’. Iaitu mereka yang beriman denganNya. Ini adalah kedudukan yang terpuji.

Apakah yang dimaksudkan ‘bertanyamu tentang Aku’? Ada ulama yang mengatakan pertanya ini adalah: Dimanakah Allah?

Ada juga yang kata ianya adalah: tentang Allah. Adakah Allah dekat dengan kita atau jauh? Adakah Allah dekat, jadi kita hanya berbisik sahaja? Atau adakah Allah jauh sampai bila kita nak bercakap denganNya kita kena bercakap dengan kuat? Ada yang kata, ini adalah soalan dari seorang Badwi kepada Nabi Muhammad tentang perkara itu. Jawapan yang diberikan adalah dalam bahagian selepas ini, iaitu Allah jawap yang Dia adalah dekat.

فَإِنِّي قَرِيبٌ
Sesungguhnya Aku dekat;

Tidak perlu bimbang tentang adakah Allah terima atau tidak doa kita itu. Doa sahaja. Allah itu lebih dekat dari manusia yang kita sangka boleh tolong kita. Janji kita minta sahaja kepada Allah dan Allah akan sahut.

Allah jawap sendiri pertanyaan itu. Allah tak tambah perkataan قُلْ (katakanlah) di awal jawapanNya itu. Kalau ada perkataan قُلْ, bermakna Allah suruh Nabi yang jawap. Ada ketikanya, Allah suruh Nabi yang jawap. Tapi apabila Allah jawap sendiri, bermakna ianya lebih istimewa kerana Allah sendiri nak jawap kepada kita. Ini juga adalah isyarat tiada ada tawasul dalam doa kepada Allah. Kerana Allah jawap sendiri, Allah tak suruh Nabi Muhammad yang jawapkan. Maknanya, ada talian terus dengan Allah dalam doa.

Allah memberitahu kepada kita dalam ayat ini bahawa Dia sangat hampir dengan kita. Maksud ‘dekat’ itu adalah dari segi ‘pengetahuan’ dan ‘pendengaran’Nya. Bukanlah bermaksud Allah dekat dari segi fizikal dengan kita. Oleh itu, tidak perlu bercakap kuat dengan Allah. Tidak perlu doa dengan suara yang kuat, pakai speaker dan sebagainya. Tak perlu nak jerit-jerit dalam doa dan zikir. Dulu semasa saya berjinak dengan tarekat, guru beritahu yang kita kena zikir kuat kerana kita jauh dari Allah. Itu sudah berlawanan dengan ayat Allah ini.

Ada satu hadis dalam Sahih Bukhari tentang perkara ini:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ أَبُو الْحَسَنِ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا سُلَيْمَانُ التَّيْمِيُّ عَنْ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ قَالَ
أَخَذَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي عَقَبَةٍ أَوْ قَالَ فِي ثَنِيَّةٍ قَالَ فَلَمَّا عَلَا عَلَيْهَا رَجُلٌ نَادَى فَرَفَعَ صَوْتَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَاللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَغْلَتِهِ قَالَ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْعُونَ أَصَمَّ وَلَا غَائِبًا ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا مُوسَى
أَوْ يَا عَبْدَ اللَّهِ أَلَا أَدُلُّكَ عَلَى كَلِمَةٍ مِنْ كَنْزِ الْجَنَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
5930. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil Abu Al Hasan telah mengabarkan kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Sulaiman At Taimi dari Abu Utsman dari Abu Musa Al Asy’ari dia berkata; “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah lewat di suatu bukit atau berkata; di suatu lembah, tatkala (kondisi jalan) agak naik, salah seorang berseru sambil mengangkat suaranya; “Laa illaha illallah Allahu Akbar (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah, Allah Maha Besar).” Abu Musa melanjutkan; ‘Ketika itu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tengah berada di atas haiwan tunggangannya, lalu beliau bersabda: ‘Sesungguhnya kalian tidak berdoa kepada Dzat yang tuli dan jauh.’ Kemudian beliau bersabda: ‘Wahai Abu Musa, -atau- wahai Abdullah, maukah aku tunjukkan kepadamu suatu kalimat yang termasuk dari perbendaharaan surga? ‘ Aku menjawab; ‘Tentu.’ Beliau bersabda: ‘Laa haula wa laa quwwata ilIa billaah’ Tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan AlIah.’

Ini juga memberitahu kita bahawa kita boleh berdoa terus dengan Allah. Tidak memerlukan perantaraan atau yang dinamakan ‘tawasul’. Ini adalah salah satu salah faham manusia. Mereka ingat Allah jauh, jadi kena pakai wasilah dalam berdoa.

Allah tahu segala-galanya tentang kita. Apa yang kita cakap, dalam sebutan atau dalam hati kita pun.

Dan Allah memasukkan pemberitahuan ini dalam ayat berkenaan Ramadhan. Ini menunjukkan kita paling hampir dengan Allah dalam bulan Ramadhan. Ayat ini tentang Doa kepada Allah. Dan jikalau seseorang itu dekat, senang untuk kita bercakap dengannya. Oleh itu, hendaklah kita memperbanyakkan doa kepadaNya dalam bulan Ramadhan.

Dan kalau kita lihat bahagian pertama, Allah dekat apabila kita ‘bertanyakan’ tentang DiriNya. Bermakna, apabila kita hendak ambil tahu tentang Allah, Allah akan mendekatkan DiriNya dengan kita. Maka ini memberitahu kepada kita yang kita kena belajar untuk mengenal Allah. Dan untuk mengenal Allah, kenalah dengan belajar Sifat-sifat Allah yang disebutnya dalam Quran, bukannya dengan belajar Sifat 20.

Maka ayat ini bukan hanya tentang doa sahaja. Tapi ia juga adalah penerangan tentang Allah. Dalam soalan ini, soalan itu bukan ‘di mana Allah?’, tapi tentang Allah. Jadi, jawapan yang Allah berikan adalah Dia dekat. Ini penting untuk mendapatkan taqwa. Sebab kita masih dalam isu taqwa lagi. Surah Baqarah banyak menyebut tentang taqwa. Kalau kita tahu Allah dekat, kita takut atau malu untuk berbuat salah. Jadi kita sentiasa ingat bahawa Allah sentiasa dekat.

Ada satu penjelasan yang perlu diberitahu di sini. Apabila dikatakan Allah itu ‘dekat’, bukanlah Allah itu dekat dari segi fizikal, tapi dari segi Ilmu Allah – Allah mendengar dan melihat apa yang kita lakukan. Ini hendak menolak pemahaman puak yang sesat yang mengatakan Allah ada di mana-mana. Ini adalah fahaman yang tersasar jauh dari pemahaman salafussoleh.

أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
Aku menyahut doa orang yang berdoa apabila mereka berdoa kepadaKu;

Allah lah sahaja yang layak dan mampu untuk terima doa makhlukNya. Allah sahaja yang boleh menyempurnakan doa. Tidak ada entiti lain lagi dah.

Perkataan أُجِيبُ yang digunakan dalam ayat ini bermaksud Allah menyahut dengan segera, terus menyahut doa kita. Awal-awal lagi Allah dah sebut yang Dia akan jawap dengan segera. Allah tak kata yang Dia ‘akan’ jawap – kerana itu menunjukkan mungkin lama lagi Allah akan jawap. Tidak begitu. Allah kata Dia akan jawap terus. Apabila kita berdoa, kita berharap semoga Allah dengar doa kita. Nah, sekarang Allah dah cakap bahawa Dia akan terus menjawap. Oleh itu, yakinlah yang Allah mendengar segala doa kita. Kita kena yakin yang Allah mendengar doa kita, kalau kita tidak ada keyakinan itu, doa itu tidak akan makbul.

Dan apabila Allah tambah إِذَا دَعَانِ (apabila didoa), itu bermaksud tiada had masa. Bila-bila sahaja Allah akan jawap. ‘Apabila’ kita berdoa sahaja, Allah akan menyahut. Tidak perlu melalui proses-proses tertentu, upacara tertentu macam kena buat Majlis Doa Selamat, Solat Hajat dan sebagainya. Itu semua adalah bidaah sahaja. Kalau kita ada hajat, maka berdoa terus kepada Allah. Tidak perlu tunggu apa-apa lagi.

Allah menggunakan perkataan الدَّاعِ yang mengandungi huruf alif lam. Apabila ada alif lam, ini menunjukkan sesuatu perkataan itu adalah khas. Ini menunjukkan orang yang berdoa itu adalah orang yang dianggap istimewa oleh Allah. الدَّاعِ adalah sesiapa sahaja yang berdoa kepada Allah. Ramai orang yang tidak berdoa dengan Allah, tapi mereka yang berdoa terus kepada Allah adalah istimewa sekali.

Hanya Allah sahaja yang boleh terima doa, tidak ada entiti yang lain yang boleh sebegitu. Oleh itu tidak boleh berdoa melalui perantaraan seperti Solat Hajat berjemaah yang selalu dibuat masyarakat kita itu. Sikit-sikit Solat Hajat. Itu semua adalah kufur kepada Allah – kerana mereka rasa Allah tidak menerima doa mereka kalau tidak buat solat Hajat. Padahal dalam ayat ini, Allah kata Dia dekat dengan kita.

Tidak ada amalan solat Hajat dalam Islam. Kalau hendak berdoa, lepas solat yang biasa kita buat, samada solat fardhu atau solat sunat, boleh terus berdoa kepada Allah. Tidak perlu diberi nama Solat Hajat pun boleh berdoa juga. Kerana apabila diberikan nama kepada solat itu, manusia akan mereka-reka apakah amalan yang termasuk dalam solat itu. Mereka akan tanya apakah surah untuk dibaca dalam rakaat pertama, rakaat kedua dan apakah doa yang hendak dibaca dan sebagainya. Itu semua adalah rekaan sahaja kerana Nabi tidak mengajar Solat Hajat kepada umatnya. Dalil-dalil yang diberi untuk menghalalkan solat Hajat itu adalah amat lemah sekali. Tidak boleh dipakai.

Kita kenalah berdoa terus kepada Allah sahaja. Kenapa nak doa melalui perantaraan lain lagi, sedangkan Allah sendiri sebut dalam ayat ini bahawa Dia adalah dekat dan Dia akan jawap sendiri doa-doa kita? Tidak ada Nabi, tidak ada wali dan tidak ada Malaikat yang boleh sahut doa. Tapi ada ajaran sesat yang mengajar macam-macam ajaran salah, sampai ada sekolah tahfiz mengajar anak muridnya untuk beri salam kepada Tok Kenali supaya dengan berkat Tok Kenali, mudah hafal Quran. Itu adalah syirik kepada Allah; Dan ada yang jual air yang telah didoakan supaya apabila pelajar minum, boleh jadi cerdik. Itu semua dari ajaran sesat.

Dalam ayat ini, Allah kata kalau berdoa kepadaNya, Allah akan jawab setiap kali manusia meminta. Tidak kira siang atau malam. Bukan macam manusia – kadang kalau kita telefon orang lain, belum tentu mereka akan jawap panggilan kita. Ini menunjukkan Allah meluangkan masa untuk kita. Alangkah hebatnya dan alangkah sayangnya Allah kepada kita. Bandingkan kalau di dunia ini: Katakanlah kita ada ketua syarikat. Semakin tinggi kedudukan bos itu dan semakin rendah kedudukan kita, semakin kurang peluang untuk dapat bercakap-cakap dengan bos besar kita itu. Tapi tidak dengan Allah. Allah boleh menyahut panggilan kita bila-bila masa sahaja. Dengan Allah, iaitu Dzat yang paling tinggi boleh berkomunikasi dengan yang paling rendah. Iaitu Allah yang paling tinggi dan kita yang berpangkat hamba sahaja.

Mintalah apa sahaja yang kita hendak minta. Jangan malu nak minta kepada Allah. Ada orang yang malu hendak minta syurga kepada Allah. Kerana mereka rasa mereka banyak dosa dan mereka rasa mereka tak layak masuk syurga. Jangan begitu, kenalah kita minta masuk syurga. Dan kena minta masuk syurga yang paling tinggi sekali – Syurga Firdaus.

Allah menggunakan perkataan دَعْوَةَ yang dari segi nahu bermaksud ‘satu doa’ sahaja. Tidak perlu banyak kali doa, sekali doa sahaja Allah dah jawap. Tambahan pula kalau banyak kali. Ini juga bermaksud, tidak ada syarat untuk Allah membalas doa kita. Katakanlah kita ini orang yang banyak dosa, pun Allah tak tolak doa kita itu. Allah masih lagi akan jawap doa kita. Tidak perlu kita menggunakan perantaraan dalam doa kita kerana kita takut Allah tak dengar doa kita. Ketahuilah, Allah dengar doa kita. Dia hendak sangat kita doa kepadaNya.

Allah tambah lagi dengan perkataan الدَّاعِ, yang bermaksud ‘pendoa’. Bermaksud sesiapa sahaja yang berdoa. Tidak semestinya orang yang berdoa itu orang alim, orang yang kuat ibadat, orang yang selalu solat, orang yang selalu ke masjid, tidak. Sebab salah faham beginilah yang menyebabkan orang kita apabila hendak doa, mereka akan minta orang lain doakan. Mereka akan minta ‘orang surau’ datang berdoa. Maka, mereka buat majlis ‘Doa Selamat’ di rumah mereka dan panggil orang surau datang untuk mendoakan untuk mereka. Itu semua adalah salah faham dengan konsep doa. Jangan kita ingat doa kita tidak didengari oleh Allah kalau kita doa sendiri. Jangan begitu, jangan kita buruk sangka dengan Allah. Itu adalah buruk sangka kerana Allah tidak pernah kata Dia akan tolak doa kita kalau kita banyak dosa. Itu adalah salah sangka kita sahaja kepada Allah. Dan kerana telah diajar oleh guru-guru yang sesat. Merekalah yang memandai kata Allah tak dengar doa orang yang berdosa. Mereka ajar begitu supaya kita minta mereka doakan untuk kita dan mereka akan minta upah. Mereka nak habuan sebenarnya. Mereka sendiri agaknya tidak kenal Allah, sampaikan mereka boleh ajar benda-benda begitu.

Ayat ini dengan jelas menceritakan tentang doa dan bagaimana Allah akan menjawap doa itu. Ada beberapa syarat yang perlu dipenuhi berdasarkan ayat ini untuk Allah mendengar dan menjawap doa kita.

1. Doa itu perlu ikhlas. Hanya kepada Allah sahaja.

2. Doa dilakukan dengan sedar. Faham apa yang kita doa.

3. Doa dengan merendahkan diri. Mengharap sangat dengan Allah. Kita kena kecilkan diri kita.

4. Berdoa dalam keadaan takut dengan Allah. Dan juga dalam keadaan hormat kepada Allah. Kadang-kadang kita minta dengan orang, kita tidak hormat kepada mereka. Jangan kita buat begitu dengan Allah. Jangan kata: Ya Allah, kami dah banyak solat, berilah apa yang kami minta ini.

5. Doa yang sesuai. Janganlah seorang perempuan minta nak jadi Perdana Menteri pula. Itu tidak sesuai. Doa itu juga bukanlah perkara untuk buat dosa.

فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي
maka hendaklah mereka cuba untuk menyahutKu;

Hendaklah mereka cuba menyahut seruan iman dari Allah. Ikutlah apa sahaja yang Allah suruh kita buat. Taatlah kepada Allah. Kalau kita mahu Allah menyahut doa kita, maka hendaklah kita menyahut seruan Allah, arahan Allah.

Lihatlah bagaimana ayat ini menggunakan pilihan perkataan. Apabila Allah menyebut Dia jawap, Dia gunakan perkataan أُجِيبُ, yang bermaksud Dia akan terus jawap. Tapi apabila menyebut tentang kita, Allah gunakan perkataan فَلْيَسْتَجِيبُوا, yang bermaksud dari segi nahwu, ‘cubalah’ untuk menyahut seruanNya. Allah suruh kita buat seboleh mungkin sahaja.

وَلْيُؤْمِنُوا بِي
dan hendaklah beriman kepadaKu;

Ayat ini bermakna hendaklah kita yakin bahawa Allahlah sahaja yang boleh memperkenankan doa kita. Ayat ini juga bermaksud, hendaklah mereka yakin bahawa Allah telah mendengar doa mereka.

Satu perkara penting berkenaan doa hendak disampaikan disini. Berapa ramai yang kita dengar, apabila kita nasihatkan mereka untuk berdoa kepada Allah, mereka akan jawap: “Dah doa dah, tapi tak dapat lagi…”. Mereka ingat doa kepada Allah itu macam order pizza. Bila order, tak lama lagi sampai. Tidak begitu dan jangan kita ada pemahaman begitu dan cakap begitu. Allah Maha Tahu apa yang kita perlukan. Allah akan memberi kepada kita mengikut keperluan kita. Bukan ikut apa yang kita hendak. Kita kena percaya kepada Allah yang Allah akan memberi yang terbaik untuk kita. Itulah sebabnya dalam ayat ini, Allah suruh kita ‘beriman kepadaNya’. Maksudnya adalah percaya bahawa Allah akan memberi kepada kita apa yang kita perlukan.

Oleh itu, jangan kita segan untuk doa. Dan jangan kita berputus asa untuk berdoa. Allah pastinya mendengar doa kita, tapi Allah membalas doa kita itu dengan tiga macam:

1. Allah akan beri apa yang kita hendak dan diberi semasa di dunia lagi. Contohnya, kita doa supaya diberikan pasangan hidup, maka Allah beri pasangan hidup untuk kita.

2. Allah beri lain dari apa yang kita hendak. Kita minta pasangan hidup, tapi Allah tak beri. Allah berikan benda lain, contohnya, Allah berikan keselamatan untuk kita. Kerana kita lebih memerlukan keselamatan itu. Allah jauhkan keburukan dari kita. Kita pun tidak tahu apakah yang Allah telah selamatkan kita. Tentunya sudah banyak perkara yang Allah telah berikan kepada kita, tapi kita tak sedar pun.

3. Allah tidak beri di dunia, tapi Allah akan balas di akhirat kelak. Akan diganti dalam bentuk pahala dan balasan yang lebih baik lagi. Allah simpan dan balas di akhirat. Tapi balasan di akhirat itu nanti akan berlipat kali ganda dari apa yang kita minta dulu. Oleh itu, ada riwayat yang mengatakan bagaimana apabila ahli syurga melihat balasan yang Allah ganti dari doa mereka semasa di dunia dulu. Mereka suka sangat dengan balasan itu, sampaikan mereka berkata: “Alangkah baiknya kalau tidak ada satu pun doa kita semasa di dunia dulu dimakbulkan, supaya kita akan mendapat balasnya di akhirat ini”. Itu adalah kerana apa yang mereka dapat di akhirat itu berlipat kali ganda dari apa yang mereka dapat di dunia jikalau Allah tak makbulkan semasa di dunia.

Oleh itu, jangan berputus asa dalam berdoa kepada Allah, tapi hendaklah kita beriman kepada Allah dan percaya bahawa Allah akan memberi mengikut keperluan kita, bukan kehendak kita.

Tidak kira berapa banyak doa kita, Allah boleh balas semuanya sekali.

لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.

Apakah beza ‘hidayah’ dan رشد? Dua-dua ada elemen ‘petunjuk’ di dalamnya. Ulama mengatakan رشد bermaksud ‘mengamalkan’ hidayah yang telah diterima itu. Amal dan terus mengamalkannya. Kadang-kadang kita telah tahu apa yang hendak dibuat, tapi kita tak amalkan. Ataupun kita buat sedikit sahaja, sekejap sahaja. Itu bukanlah ‘rusyd’. Jadi, kita boleh tahu bahawa رشد adalah istiqamah dalam beramal kebaikan. Ini adalah satu dugaan yang perlu dilakukan.

Oleh itu, berdasarkan ayat ini, kalau kita beriman dan taat kepada Allah, itu adalah jalan untuk mendapat petunjuk – رشد.

Orang yang mendapat رشد akan menjalani kehidupan ini dengan baik, dengan sempurna. Selalu dalam kehidupan ini, banyak dugaan yang kita akan hadapi. Kita kena berperang dengan syaitan dan juga nafsu kita sendiri. Untuk menghadapinya, hendaklah kita berharap dan memohon pertolongan kepada Allah. Maka, kenalah kita berdoa kepada Allah untuk mendapatkan perkara ini. Kerana perkara ini disebut dalam ayat tentang doa. Allah sahaja yang boleh memimpin kita. Kita minta kepada Allah untuk pimpin kita dalam segenap perjalanan hidup kita. Kerana kadang-kadang kita tidak tahu apakah perkara yang terbaik yang patut kita lakukan dalam satu-satu pekerjaan kita. Maka, dalam hal itu, kita mintalah petunjuk kepada Allah.

Ayat ini dalam bahagian Puasa. Maka, kita kena ambil peluang berdoa dalam bulan-bulan Puasa. Doa itu termakbul selepas kita melakukan ibadah. Maka, selepas sepanjang hari kita berpuasa, maka ambillah peluang untuk berdoa. Semasa kita tunggu untuk berbuka, ambillah masa untuk berdoa. Jangan sibuk dengan nak sediakan makanan, sibuk nak makan sahaja. Kalau kita kisah makan sahaja, maka kita akan terlepas peluang keemasan itu.

Cara berdoa:

1. Mengucap dua kalimat Syahadah; sebab takut kita ada buat kufur sebelum ini. Maka, kita perbaharui iman dan Islam kita.

2. Istighfar; bacalah banyak-banyak sehingga kita jemu. Sebab kita banyak buat dosa. Selalunya kita hanya minta macam-macam kepada Allah, tapi kita lupa dosa kita amat banyak dengan Allah. Bayangkan, kalau anak yang banyak buat salah minta wang kepada ayahnya, tentu ayahnya berat hati nak bagi. Tapi, kalau anak itu datang kepada ayahnya mengaku kesalahan yang dia telah buat, dan dia kata dia tidak akan buat lagi kesalahan itu, tentu ayah itu akan lembut hati dan baru lega hati nak beri wang kepada anak itu.

3. Taubat: rukun taubat salah satunya adalah berazam untuk tidak buat dosa yang telah kita buat. Minta ampun atas dosa yang telah kita lakukan dan azam untuk tidak buat lagi. Mintalah ampun atas dosa kita, dosa dua ibubapa kita dan dosa seluruh umat Islam.

4. Tasbih kepada Allah berulang-ulang. Bertasbihlah sampai kita jemu.

5. Solat sunat dua rakaat; sebagai tanda nak minta doa kepada Allah. Solat adalah ibadat yang paling besar sekali. Tapi ini bukan Solat Hajat. Bukan juga Solat Taubat. Tidak ada solat Hajat dan Solat Taubat dalam Islam. Itu hanyalah rekaan sahaja. Ianya hanya solat sunat mutlak. Bacalah surah apa-apa sahaja. Tidak ada ketetapan apa-apa dalam solat ini.

6. Selawat kepada Nabi. Bukan kerana Nabi akan menyampaikan doa itu tapi kerana Nabi lah yang telah menyampaikan ajaran agama kepada kita supaya kita selamat. Maka, kita hargai usaha Nabi itu dengan berdoa kepada Allah supaya memberi kebaikan kepada Nabi.

7. Mulakan doa dengan mengaku bahawa Allah adalah Tuhan kita; Ini amat jarang sekali orang buat. Katakanlah bahawa Allah yang menjadikan alam ini dan kita semua sekali. Kena bodek Allah dengan mengaku yang hanya Dia sahaja yang boleh tolong dan boleh selesaikan masalah kita. Sebutkan Sifat-sifat Allah yang disebut dalam Qur’an. Atau ikut cara Nabi ajar bagaimana nak bodek Allah. Sebutkan kalimah-kalimah yang Nabi telah ajar kita. Cara yang Nabi ajar adalah yang terbaik sekali. Kalau kita tahu cara yang Nabi ajar, baik kita ikuti. Tapi kalau kita tidak tahu atau belum berjumpa lagi, bolehlah kita gunakan sahaja bahasa yang datang dari kita sendiri.

8. Mintalah apa sahaja yang kita hendak minta. Katakan juga: Kalau Allah kabulkan doa ini, Allah lah Tuhan. Kalau Allah tak makbulkan, Allah jua Tuhan kita. Tetapi kalau bukan kepada Allah kita meminta, kepada siapa lagi yang kita boleh minta tolong?

9. Selepas berdoa, hendaklah kita pohon supaya Allah perkenankan doa kita.

Jangan kita putus asa dengan Allah.
Kita kena yakin yang Allah akan terima doa kita.

(Tafsir ini adalah penulisan semula dari kelas tafsir yang diajar oleh Ustaz Tok Man (Ustaz Rosman. Sila baca dengan hati terbuka. Semoga mendapat pengajaran darinya.)

Posted by HAR