"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

07 July, 2015


KEMATIAN ITU SEMAKIN DEKAT

Mari kita renungkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

ثُمَّ إِنَّكُم بَعدَ ذٰلِكَ لَمَيِّتونَ
“Kemudian,sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati”.
(Surah Al-Mu’minun: 15)

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah  menunjukkan kehebatan dalam tiga ayat sebelumnya iaitu Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memaparkan proses penciptaan manusia didalam rahim. Kemudian Allah Subhanahu wa Ta’ala memberi bimbingan agar setiap manusia harus mengiringi antara nafas kehidupan dengan nafas kematian.

Kenapa harus demikian?

Ini adalah kerana setiap detik peluang untuk hidup dan mati adalah sama. Hidup dan matinya manusia merupakan hak mutlak Allah Subhanahu wa Ta’ala bukan kehendak manusia sendiri.

Pada ayat tersebut Allah Subhanahu wa Ta’ala menggunakan dua huruf taukid (penguat),( إنْ ) dan ( ل ) untuk menyakinkan hamba-Nya bahawa setiap makhluk pasti mengalami kematian.

Apakah ada orang Muslim yang tidak percaya dengan kematiannya sehingga perlu di yakinkan? Jangankan orang Muslim, orang kafir pun percaya akan kematiannya?

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam mengingatkan:

أَكْثِرُوْا ذِكْرَ هَاذمِ اللَّذَّاتِ
Perbanyakanlah  mengingat-ingat sesuatu yang melenyapkan segala macam kelezatan(kematian).
 (Hadis Riwayat: At-Tirmidzi dan Nasa’i)

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam  meminta umatnya bukan sekadar mengingati mati, tetapi memperbanyakkan ingat mati. Ini merupakan pesanan baginda  yangsangat berharga. Hal ini akan semakin terasa setelah terungkap beberapa pengaruh dzikrul maut tersebut, antaranya ialah:

1.   Bersemangat untuk memperbanyak amal soleh

Bila kematian telah datang bererti tertutuplah segala pintu-pintu kebaikan.Bila kematian telah tiba maka kesempatan untuk melakukan kebajikan telah hilang. Padahal Rasulullah shallallahu alaihi wasallam telah menasihatkan kita:

Tiga yang akan mengiringi orang mati hingga ke kuburnya. Dua daripadanya akan balik dan yang tinggal bersama mayat hanyalah satu. Dia diiringi keluarganya, hartanyadan amalannya. Keluargadan hartanya akan pulang. Tinggallah amalannya bersama-samanya." (Hadis  Riwayat Bukhari Muslim, Tirmzi dan An Nassai.)

Semasa hidup solekan ala jahiliah isteri menjadi kebanggaan, kelak ianya akan menjadi penyebab disaat  kematian. Ketika hidup gaya feminis isteri menjadi pujaan, tetapi ketika mati ia akan menjadi celaan. Semasa hidup, pergaulan bebas anak-anak menjadi kesukaannya, kelak ketika mati ia akan menjadi penyebab kesedihan yang sangat mendalam. Ketika harta yang dikumpulkan menjadi ukuran kemuliaan hidup, kelak ia boleh menjadi sebab kehinaan ketika mati. Kesemuanya adalah di sebabkan oleh ikutan hawa nafsu syaitan yang menjadi pilihan. Kesemuanya akan  mendatangkankekecewaan dan penyesalan ketika mati.

Hanya amalan soleh yang berguna setelah mati. Amal solehlah yang akan menjadi teman baik ditempat yang sempit dan gelap. Penyesalan ketika sakaratul maut datang akan menghantui insan yang malas, yang meremeh-remehkan, apalagi yang mengingkari keberadaan amal soleh itu. Hanya Allah Subhanahu wa Ta’ala yang maha berkuasa yang akan menggambarkan keadaan yang sebenarnya ketika sakaratul maut datang mengakhiri kehidupan orang yanglalai  dalam urusan agama.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

حَتّىٰ إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ المَوتُ قالَ رَبِّ ارجِعونِ
لَعَلّي أَعمَلُ صالِحًا فيما تَرَكتُ ۚ كَلّا ۚ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها ۖ وَمِن وَرائِهِم بَرزَخٌ إِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ
Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia)” (Maksudnya: orang-orang kafir di waktu menghadapi sakratil maut, minta supaya diperpanjang umur mereka, agar mereka dapat beriman).Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat?Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat)”.(Maksudnya: mereka sekarang telah menghadapi suatu kehidupan baru, iaitu kehidupan dalam kubur, yang membatasi antara dunia dan akhirat). (Surah Al-Mu’minun: 99-100)

Penyesalan tatkala sakaratul maut datang petanda kecelakaan, alamat kesengaraan, awal penderitaan yang sedikitpun tidak boleh dihindari, ianya berlaku dengan mengambil masa yang agak lama. Na’udzubillahi min dzalik. Kerana terlalu dalamnya penyesalan tersebut, perimintaan yang sama diutarakan kembali ketika mereka diadili di hari kiamat kelak. Mereka mengharapkan diberi kesempatan hidup kembali didunia walau sebentar untuk kembali melakukan amal soleh. Tetapi Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak akan memberi peluang walau sesaat pun. Allah Subhanahu wa Ta’ala maha mengetahui apa yang akan terjadi pada hari kiamat kelak.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَلَو تَرىٰ إِذِ المُجرِمونَ ناكِسو رُءوسِهِم عِندَ رَبِّهِم رَبَّنا أَبصَرنا وَسَمِعنا فَارجِعنا نَعمَل صالِحًا
إِنّا موقِنونَ
“Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin". (Surah As-Sajadah: 12)

Mengingati mati bererti mendidik hati nurani agar sentiasa gelisah dan takut untuk melakukan dosa Mengingati mati juga bererti mendidik perasaan malu apabila ingin  melakukan kezaliman sesama makhluk. Disamping memberikan motivasi kepada hati agar sentiasa berzikir kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Mengingati mati juga bererti menimbulkan semangat yang kuat untuk memperbanyak amal soleh.

2.   Khawatir bila su’ul khatimah

Kematian tidak akan pernah menunggu seseorang agar ia bertaubat terlebih dahulu. Kematian juga tidak akan pernah memberi kesempatan kepada seseorang untuk beramal kebajikan terlebih dahulu. Kematian tak akan pernah juga  bertolak ansur kepada si bakhil untuk diberi peluang agar ia menjadi dermawan terlebih dahulu. Bila saat tibanya maut tidak boleh dilambat atau dipercepatkan.

Allah Subhanahu wa Ta’ala menerangkan dalam firman-Nya:

وَلَن يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفسًا إِذا جاءَ أَجَلُها ۚ وَاللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ
“Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan”. (Surah Al-Munaafiqun:11)

Maut boleh datang pada bila-bila masa dan  dimana-mana sahaja. Manusia tidak akan pernah tahu bila dan dimana ajalnya. Maka yang paling bijak adalah sentiasa bersiap sedia dalam kebaikan bukan dalam kelalaian apatah lagi dalam kemaksiatan. Seseorang Mu’min yang yakinakan  perkara ini tidak mudah terlena dengan kesihatannya, kekayaannya, rumah yang besar, kereta mewah yang menyebabkan mereka lalai  dengan kedatangan maut.

Maka kita selalulah ingat dengan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

أَينَما تَكونوا يُدرِككُمُ المَوتُ وَلَو كُنتُم في بُروجٍ مُشَيَّدَةٍ ۗ وَإِن تُصِبهُم حَسَنَةٌ يَقولوا هٰذِهِ مِن عِندِ اللَّهِ ۖ وَإِن تُصِبهُم سَيِّئَةٌ يَقولوا هٰذِهِ مِن عِندِكَ ۚ قُل كُلٌّ مِن عِندِ اللَّهِ ۖ فَمالِ هٰؤُلاءِ القَومِ لا يَكادونَ يَفقَهونَ حَديثًا
“Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?” (Surah An-Nisaa’: 78)

Orang yang cerdik dan berakal tentunya menunggu dan mempersiapkan diri dengan kedatangan maut, kerana maut pasti akan dirasakan oleh semua makluk. Sesiapa sahaja boleh berangan ingin menjadi menteri, penguasa, pengarah, doktor, hakim atau perdana menteri tetapi semuanya merupakan masa depan yang belum pasti, samada boleh tercapai atau sebaliknya. Tetapi maut adalah masa depan yang pasti mengenai setiap makhluk Allah Subhanahu wa Ta’ala samada suka atau tidak. Maka sentiasalah berzikir kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala supaya tiada penyesalan apabila datangnya maut.

Itulah ciri khas orang yang berakal menurut Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِنَّ في خَلقِ السَّماواتِ وَالأَرضِ وَاختِلافِ اللَّيلِ وَالنَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الأَلبابِ
الَّذينَ يَذكُرونَ اللَّهَ قِيامًا وَقُعودًا وَعَلىٰ جُنوبِهِم وَيَتَفَكَّرونَ في خَلقِ السَّماواتِ وَالأَرضِ رَبَّنا ما
خَلَقتَ هٰذا باطِلًا سُبحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّار
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka”. (Surah Ali Imran: 190-191)

3.   Berupaya keras melakukan aktiviti terbaik

Mengingati kematian adalah menyedari bahawa dirinya semakin dekat dengan kubur. Mengingati kematian boleh menyedarkan seseorang bahawa usiannya semakin berkurangan.Mengingati kematian juga bermakna menguatkan ingatan bahawa peluang hidup itu sebenarnya semakin singkat.

Jika sikap ini sudah diterapkan dalam diri seseorang itu, nescaya apabila dia bekerja,  dia akan melaksanakan segala tugasnya dengan sejujur-jujur dan sebaik-baiknya. Hatinya selalu berkata-kata, mungkin inilah peluang yang terakhir sementara esok belum tentu dia sempat berkerja lagi , kerana dia faham Allah Subhanahu wa Ta’ala yang memberi ataupun mengambil keupayaan itu dari orang yang Dia kehendaki dan mencabut nyawa seseorang itu pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah membuktikan bahawa sesiapa yang mengerjakan solat dengan diiringi keyakinan, yakin ia akan kembali kepada Maha Pencipta, sujud dan berdiri dengan khusyuk, maka dia sudah bersedia kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala samada cepat ataupun lambat.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan:

الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُوا رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
, وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya”. (Surah Al-Baqarah: 45-46)

4.   Meningkatkan disiplin terhadap waktu

·         Mengingati kematian bermakna kita menasihati jiwa kita agar sentiasa bersemangat dalam mengisi waktu. Masa ibarat emas, makin lama makin berharga  kerana waktu  kita  semakin menghampiri penghujungnya.

·         Mengingati kematian juga bermakna kita membimbing jiwa. Menguatkan semangat untuk menunaikan perbagai kewajipan yang masih banyak berbanding dengan baki waktu yang tinggal untuk kita.

·         Mengingati kematian juga memberi peringatan pada jiwa  agar tidak membazirkan waktu dengan sia-sia.

Imam Ibnul Qayyim al-Jauziyah berkata:

Sebenarnya waktu manusia adalah umurnya. Dia adalah bahan abadi kehidupan yang penuh nikmat dan bahan kehidupannya yang sempit dalam azab yang pedih. Dia berlalu bagaikan berlalunya awan.Setiap kali waktunya untuk dan bersama Allah, itulah kehidupannya dan umurnya. Selain dari itu, tidak dapat dianggap sebagai kehidupannya.Walaupun dia hidup bagai hidupnya haiwan ternak dan jika dia habiskan waktunya dalam kelalaian dan angan-angan kosong, maka yang dipilih adalah tidur yang panjang. Maka, kematiannya adalah lebih baik daripada hidupnya”

Seorang hamba yang memahami bahawa ajalnya sudah semakin dekat, sudah tentulah akan berhati-hati agar tidak sewenang-wenangnya membazirkan masa, yang mana perkara ini hanya merendahkan moral dan menjadi hamba kepada nafsu.Berhati-hatilah jangan sampai terjerumus dalam arus jahiliah, kerana tidak berdisiplin dan lalai dalam memahami nilai-nilai yang sebenarnya dalam kehidupan ini.

Berwaspadalah, jangan sampai terpedaya dengan bisikan-bisikan syaitan, kerana masih buta dengan tanda-tanda kebesaran Ilahi. Semakin tidak berhati-hati jangan sampai tertipu oleh fatamorgana dunia (sesuatu yang bersifat khayalan).

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam mengingatkan:

نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغ
“Dua nikmat yang kebanyakan manusia tertipu (dalam memanfaatkan) keduanya yakni, kesihatan dan waktu lapang.” (Hadits Riwayat: Bukhari)

Oleh kerana itulah seorang hamba hendaklah selalu mengingati akan nikmat Allah Subhanahu wa Ta’ala yang berupa kesihatan, kemudian bersyukur kepadaNya. Jangan sampai menjadi orang yang rugi.

Maka dengan itu, muslim yang soleh adalah yang menyedari bahawa waktu itu adalah nikmat dan amanah dari Allah Subhanahu wa Ta’ala mengisi waktu dengan benar, terarah dan sentiasa dalam nafas pengabdian kepada-Nya.

Firman  Allah  Subhanahu wa Ta’ala:

وَما خَلَقتُ الجِنَّ وَالإِنسَ إِلّا لِيَعبُدونِ
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu”. (Surah Adz-Dzaariyaat:56)

Sebagai hamba Allah Subhanahu wa Ta’ala kita sepatutnya mengatur kehidupan dengan melaksanakan segala kewajipan sebagai hambaNya. Kita juga harus mengetahui bahawa selagi dunia ini berputar, masih terlalu banyak tugas yang perlu diselesaikan  dan dalam masa yang sama juga terdapat seribu satu permasalahan yang timbul.

Semoga dengan sentiasa menyedari tentang umur kita yang makin berkurang, dapatlah kita bermuhasabah diri dan sentisa menghitung setiap amalan yang kita lakukan. Setelah itu benar-benar terasa kita sebenarnya termasuk orang-orang yang belum pandai mensyukuri nikmat sihat yang telah diberikan.Kemudian mampu menjalankan petunjuk yang terbaik bagaimana mengisi waktu.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
وَالعَصرِ
إِنَّ الإِنسانَ لَفي خُسرٍ
إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّب
Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr: 1-3)

5.    Istghfar dan Taubah Menjadi Keperluan

Seorang hamba yang soleh sentiasa meletakkan dosanya dihadapan, ini menyebabkan hatinya sentiasa didalam penyesalan. Ditambah lagi oleh bisikan jiwanya bahawa kematian itu boleh datang tiba-tiba, lebih cepat dari perkiraan bahkan hadir tanpa dugaan sedikitipun. Maka ia amat bimbang apabia maut datang pada saat ia masih belum beristighfar dan bertaubat dari dosa-dosanya. Na’udzubillahi min dzaalik.

Hamba yang soleh bukanlah orang yang bersih dari dosa. Hamba yang baik bukanlah orang yang sama sekali tidak pernah melakukan kesalahan. Hamba yang mulia juga bukan bererti ia tidak pernah jatuh dalam lingkaran syaitan. Hamba yang bagusbukan bererti jalan hidupnya mulus tanpa sandungan dan pelanggaran.Hamba yang soleh adalah hamba yang segera menyedari kesalahannya dan kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.dengan sentiasa beristigfar dan bertaubat kepadaNya.

Rasulullah Salallahu alaihi wasallam bersabda:

كل بني أدم خطّاء، وخير خطّائين التوّابون
(Hadith Riwayat: At-Tirmidzai dan Ibnu Majah)

Demikianlah sabda Rasulullah Salallahu alaihi wasallam beliau telah mengabarkan bahawa semua anak Adam itu sering melakukan kesalahan, dan orang yang paling baik dari anak Adam adalah mereka yang sering bertaubat. 

اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ لَنَا دِيْنَنَا الَّذِيْ هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِنَا ، وَ أَصْلِحْ لَنَا دُنْيَانَا الَّتِيْ فِيْهَا مَعَاشُنَا ، وَ أَصْلِحْ لَنَا
آخِرَتَنَا الَّتِيْ فِيْهَا مَعَادُنَا ، وَ اجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لَنَا فِي كُلِّ خَيْرٍ ، وَ اجْعَلِ الْمَوْتَ رَاحَةً لَنَا مِنْ
كُلَّ شَرٍّ
“Ya Allah, perbaguskanlah agama kami yang menjadi penjaga urusan-urusan kami, dan perbaguskanlah dunia kami yang menjadi tempat penghidupan kami, dan perbaguskanlah akhirat kami yang akan menjadi tempat kembali kami, dan jadikanlah hidup kami sebagai wahana untuk menambah kebaikan-kebaikan kami, dan jadikanlah kematian sebagai istirahat kami dari semua keburukan-keburukan. (Hadith Riwayat: Muslim)

Semoga yang sedikit ini dapat memberi manfaat.dan semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala sentiasa memberi keampunan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat.

Aamiin…

Article diposkan untuk surausribahagia oleh: HAR
Penasihat: Ustaz Razaman/Ustaz saifuddin Ayub
Bahasa di-edit: Puan Norazah Mahmud

No comments: