Al-Quran datang menyinari hati yang gelap dan jiwa yang gelisah.
Al-Quran datang sebagai penasihat dan
bimbingan. Al-Quran juga datang membawa
khabar gembira bagi orang yang mahu beriman dan sebagai pemberi peringatan bagi
orang yang mengingkarinya. Betapa banyak kebaikan dapat di rasakan dengan mempelajari, membaca, serta mengamalkan Al-Quran, orang yang sedih akan menjadi
gembira, orang yang kebingungan akan menjadi tenang dan orang yang hina akan
menjadi mulia dengan mempelajari serta mengamalkannya.
Al-Quran juga sebagai ubat paling mujarab bagi penawar segala
penyakit. Dengan izin Allah Subhanahu wa
Ta’ala sesiapa yang membaca ayat-ayat Al-Quran untuk perubatan, maka dia
akan mengetahui betapa hebatnya Al-Qur’an
sebagai penyembuhan walaupun pakar perubatan ketika ini masih belum mampu
menyembuhkannya. Oleh itu, tidaklah menjadi sesuatu perkara yang menghairankan
kalau di katakan Al-Qur’an adalah penawar dan rahmat bagi orang yang beriman,
Firman Allah Subhanahu wa
Ta’ala
وَنُنَزِّلُ
مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَة ٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
ۙ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَسَاراً
Wa Nunazzilu Mina Al-Qur'āni Mā Huwa Shifā'un WaRaĥmatun Lilmu'uminīna ۙ Wa Lā Yazīdu Až-Žālimīna 'IllāKhasārāan
“Dan Kami turunkan dengan
beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan
rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak
menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan
kerugian jua”. (Surah Al-Israa: 82)
Dari segi pahala dan keutamaannya pula, sesiapa yang membaca,
mempelajari dan mengamalkannya akan
mendapat pahala yang banyak. Orang yang
mahir membaca Al-Quran maka pada hari kiamat akan di kumpulkan bersama
rombongan malaikat yang mulia. Sedangkan bagi orang yang lancar dalam
pembacaannya akan mendapat dua pahala,
iaitu pahala dia membaca Al-Quran dan pahala kesungguhannya dalam membaca dengan baik dan benar.
Al-Quran akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa’at
bagi orang yang membaca dan mengamalkannya. Bahkan Al-Quran akan menjadi
pelindung dari azab Allah Subhanahu wa
Ta’ala di dunia mahupun di akhirat.
Sehingga di katakan, orang yang mempelajari Al-Quran dan mengamalkannya adalah
sebaik-baik manusia.
Rasulullah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:
خَيْرُكُمْ
مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
“Sebaik-baik orang di antara kalian adalah
orang yang mempelajari Al-Qur’an dan mengajarkannya.” (HadithRiwayat: Bukhari –
Muslim).
Masih dalam hadith riwayat Al-Bukhari dari Utsman
bin Affan, tetapi dalam redaksi yang agak berbeza,
disebutkan bahawa
Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam
bersabda:
إِنَّ أَفْضَلَكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
“Sesungguhnya orang
yang paling utama di antara kalian adalah yang belajar Al-Qur`an dan
mengajarkannya.”
Tetapi kebaikan, keutamaan dan pahala tersebut tidak dapat di
rasakan kecuali orang yang diberi taufik dan hidayah oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala agar sentiasa beriman kepadaNya, Adapun orang
yang ingkar, tidak mahu beriman bahkan tidak mahu membaca, mempelajari, apalagi
mengamalkannya, maka tidak sesekali akan
merasakan nikmat dan manfaat sedikitpun. Bahkan Al-Qur’an akan menjadi penyebab
mereka di hina dan di sesatkan oleh
sebab menjadi hujah (alasan) di
hadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk
diseksa pada hari akhirat kelak.
Pada masa kini, terdapat penyalahgunaan dalam mendalami Al-Quran.
Mereka menjadikan Al-Qur’an sebagai tempat mencari nafkah. Ada di kalangan
mereka menghafal Al-Qur’an bertujuan dapat di gunakan dalam
majlis-majlis seperti pernikahan dan perayaan tertentu. Mereka diupah
dengan menggunakan Al-Qur’an sebagai alat mencari nafkah. Perkara sebegini berlaku di beberapa buah negara luar.
Kesalahan sebegini seharusnya tidak
berlaku. Kesedaran perlu ditanam agar ia tidak
merebak ke negara-negara islam lain.
Masyarakat yang mengupah pembaca dan penghafaz Al-Quran ini menganggap bahawa Al-Quran perlu banyak
dibaca di tanah-tanah perkuburan agar simati mendapat pahala yang lebih,
sehingga mereka berlumba-lumba mengupahnya. Mereka menganggap melakukan amalan bid’ah sebegini ini lebih besar pahalanya daripada ibadah
yang wajib. Sebagai contoh, mereka sangat taa’sub dalam mengamalkannya sementara solat
berjama’ah di masjid mereka abaikan.
Mereka juga percaya bahawa bacaan tersebut dapat memberi manfaat bagi si mati agar terbebas dari
siksaan kubur serta mendapat pahala yang
terus mengalir, padahal Allah Subhanahu
wa Ta’ala dan Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam tidak pernah mengajar sedemikian. Bahkan di
tegaskan dalam firman-Nya bahawa seseorang tidak memperoleh pahala melainkan
dari yang di usahakannya saja. Jika usahanya baik maka dia akan mendapat balasan yang baik dan jika usahanya buruk dia
akan mendapatkan balasan yang setimpal.
.
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman yang bermaksud:
وَأَنْ لَيْسَ
لِلإِنسَانِ إِلاَّ مَا سَعَى
Wa 'An Laysa Lil'insāni 'Illā Mā Sa`á
“Dan bahawa sesungguhnya
tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya”;
(Surah An-Najm: 39)
Rasulullah Shallallahu
Alaihi wa Sallam juga menegaskan dalam sabda
beliau yang bermaksud :
إِذَا مَاتَ اْلإِنْسَانُ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ
مِنْ ثَلاَثٍ صَدَقَةٌ جَارِيَةٌ أَوْ عِلْمٌ يُنْفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٌ صَالِحٌ
يَدْعُوْ لَهُ
“Jika manusia meninggal dunia, terputuslah amalnya kecuali tiga
perkara iaitu: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.
(Hadith Riwayat: Muslim).
Walaubagaimanapun jika anak
si mati yang membaca Al-Qur’an, maka pahalanya akan terus sampai kepadanya,
kerana anak adalah hasil usaha didikan kedua ibubapanya. Ini adalah pendapat dari
ulama Al-Imam Asy-Syafi’i Rahimahullah.
Kesimpulannya, perlu ditegaskan bahawa bacaan Al-Qur’an tidak dapat memberi manfaat kepada si mati yang semasa hidupnya suka meninggalkan solat, suka berbuat maksiat, dan melakukan pelbagai dosa lain. Malahan mungkin akan berlaku sebaliknya dimana Al-Qur’an akan menjadi saksi setiap perbuiatan didunia sehingga boleh mengheret ke neraka.
Kesimpulannya, perlu ditegaskan bahawa bacaan Al-Qur’an tidak dapat memberi manfaat kepada si mati yang semasa hidupnya suka meninggalkan solat, suka berbuat maksiat, dan melakukan pelbagai dosa lain. Malahan mungkin akan berlaku sebaliknya dimana Al-Qur’an akan menjadi saksi setiap perbuiatan didunia sehingga boleh mengheret ke neraka.
Allah Subhanahu wa Ta’ala tidaklah menurunkan Al-Qur’an yang mulia ini
melainkan untuk di baca, difahami dan diamalkan
setiap isi kandungannya. Setiap perintah hendaklah dikerjakan dengan
ikhlas. Contoh dari Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam dan para sahabat R.A. Manakala yang berupa
larangan hendaknya di jauhi. Al-Quran hendaklah sentiasa dibaca, dan sudah
tentu tidak ada yang dapat melakukannya melainkan orang yang hidup dan masih
sihat akal fikirannya serta masih
terjaga fitrahnya. Oleh itu, jelaslah bahawa Al-Qur’an memang untuk orang hidup
bukan untuk orang mati.
Semoga uraian
singkat ini boleh beri manfaat dan membangkitkan kesedaran kita untuk lebih
semangat dan waspada dalam melaksanakan ibadah.
Maraji’
:
1. Minhaj Al-Firqoh An-Najiyah, karya Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu.
1. Minhaj Al-Firqoh An-Najiyah, karya Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu.
2. At-Tibyan fii Aadaabi Hamalatil Qur’an, karya Al-Imam
An-Nawawi.
( Dinukil dari Buletin Al-Bayyinah, edisi 09 / 03 / 01).
Terjemahan Al-Quran: http://transliteration.org/
Alih Bahasa oleh: Puan Norazzah Bte Mahmud
Posted By: HAR
No comments:
Post a Comment