"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

11 January, 2017

Makanan dengan merujuk kepada al-Quran dan sunnah
Kajian mengenai kehidupan Rasulullah Shallalluhu 'alaihi wassalam  menunjukkan bahawa walaupun Baginda hidup sebahagian besar  dalam kesederhanaan dalam kehidupan sehari-harinya, namun Baginda tetap bersyukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'al untuk semua. Dia makan setiap apa yang telah disampaikan dengan dan tidak pernah mengadu mengenainya.

BARLI

Barli ditanam pada dua keadaan iaitu penanaman barli musim luruh dan penanaman barli musim bunga. Walaupun masa dengan musim penanaman barli adalah berbeza, tetapi kualiti barli yang dihasilkan adalah lebih kurang sama dan tidak dijejaskan.
Rasulullah menyukainya, pernah mempunyai dalam bentuk roti, bubur, dan doh. Dia juga  menerimanya sebagai hadiah dari sahabat-Nya bersama-sama dengan bahan makanan lain

Telah mengabarkan kepada kami [Hannad bin As Sariy] dari [Waki'] dari [Dawud bin Qais] dari ['Iyadh bin 'Abdullah] dari [Abu Sa'id] dia berkata; "Kami mengeluarkan zakat fitrah ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam masih ada di antara kami sebesar satu sha' makanan, satu sha' kurma, satu sha' gandum atau satu sha' susu kering. Kami terus melaksanakan seperti itu hingga Mu'awiyah datang dari Syam. Dan di antara yang ia ajarkan kepada orang-orang adalah: Ia berkata; "Kami tidak melihat dua mud gandum Syam kecuali menyamai satu sha' dari ini." Abu Sa'id berkata; 'Maka orang-orang mengambil pendapat tersebut'. Hadits Nasai No.2466 Secara Lengkap

Barli merupakan satu jenis bijirin yang kaya dengan vitamin B kompleks, zat besi, kalsium, magnesium, manganese, selenium, zink, protein, asid amino, serat dan beberapa jenis antioksida yang lain.

Kajian saintifik moden juga membuktikan kesan yang besar makanan ini terhadap kesihatan dan dianggap menjadi antara minuman yang sihat didunia.

SUSU

Dalam prakteknya, Rasulullah pernah minum susu onta, kambing dan juga sapi. Bahkan secara khusus, beliau menganjurkan umatnya untuk minum susu sapi.

Rasulullah shalallahu alaihi wa sallam juga bersabda, “Tidak ada satupun makanan yang boleh menggantikan makanan dan minuman melebihi susu”. (HR. Ahmad 3/302 dengan sanad yang sahih. Kisah di atas asalnya ada di Muwatha’ dan Sahih Bukhari Muslim. Juga tercantum dalam Sahih Tirmidzi nomor 3455)

Rasulullah shalallahu alaihi wa sallam juga bersabda, “Tidak ada satupun makanan yang boleh menggantikan makanan dan minuman melebihi susu”. (HR. Ahmad 3/302 dengan sanad yang sahih. Kisah di atas asalnya ada di Muwatha’ dan Sahih Bukhari Muslim. Juga tercantum dalam Sahih Tirmidzi nomor 3455)

Susu kambing  dipercaya memiliki berbagai manfaat luar biasa bagi kesehatan, Ia juga kaya kandungan mineral, kalsium, pottasium, magnesium, fosfor, klorin dan mangan. Hal itu didasarkan pada penelitian yang mengatakan bahawa susu kambing memiliki kandungan nutrisi dan mineral yang cukup lengkap.

KURMA

Rasulullah saw juga bersabda, "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, maka kelaparanlah bagi penghuninya atau laparlah penghuninya". (HR Muslim dan Tirmidzi).

Manfaat kesehatan dari kurma telah menjadikan buah ini sebagai bahan baku terbaik untuk perkembangan otot. Orang-orang mengambil kurma dalam berbagai cara; mencampur adonan kurma dengan susu, yogurt, atau dengan roti dan mentega untuk menjadikannya lebih nikmat. Adonan kurma bermanfaat bagi orang dewasa dan anak-anak, khususnya pada masa pemulihan dari cedera atau sakit.

Kurma merupakan sumber beragam vitamin dan mineral. Kurma merupakan sumber energi, gula, dan serat yang baik. Mineral penting seperti kalsium, zat besi, fosfor, sodium, potassium, magnesium, dan zinc ditemukan pada kurma. Kurma juga mengandung vitamin seperti thiamin, riboflavin, niacin, folate, vitamin A dan vitamin K.

LABU

Anas ibn Malik RA meriwayatkan : Seorang tukang jahit mengundang Rasulullah SAW untuk makan makanan yang dibuatnya, lalu aku pergi bersama Rasulullah SAW (sewaktu makan) aku melihat Rasulullah SAW mencari-cari labu di sela-sela potongan roti (Hadits Riwayat: Bukhari dan Muslim)

Buah Labu kuning atau yang berwarna orange memiliki karotenoid yang sangat tinggi. Karotenoid dalam buah labu sebagian besar memiliki beta-carotene yang merupakan sumber antioksidan, yang mampu mencegah penuaan dini dan kanser.

Labu kuning juga memiliki kandungan Vitamin C yang berfungsi sebagai kekebalan tubuh, zat besinya berfungsi untuk pembentukan darah, kaliumnya berguna untuk menjaga keseimbangan air dan elektrolit di dalam tubuh serta labu kuning juga mengandung serat yang berfungsi untuk pencernaan tubuh.

Labu kuning juga diketahui mengandung cukup banyak potassium, iaitu mineral yang disebut-sebut mampu menurunkan risiko terkena hipertensi.

MADU

Rasulullah s.a.w. meminum madu itu sebelum makan pagi yang dibantu dengan air. (air yang hendak digunakan untuk dicampurkan dengan madu itu hendaklah disimpan semalaman di dalam suatu bekas sebagaimana yang disukai oleh Rasulullah s.a.w.)

Manfaat madu sangat banyak sekali, selain untuk kesehatan madu juga bermanfaat untuk berbagai penyakit dan keluhan lain yang berkaitan dengan tubuh manusia. Cairan Madu adalah salah satu benda cair yang sangat ajaib dan sangat hebat serta bermanfaat bagi kesehatan tubuh.

Dua penyakit paling berbahaya dimuka bumi ini ternyata juga dapat dilakukan dengan mengambil madu. Zat yang terdapat pada madu mengandung flavonoid, antioksidan yang membantu mengurangi risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung.

ANGGUR

Anggur - Anggur ialah satu daripada makanan kegemaran Rasulullah SAW kerana mampu membersihkan darah, memberi tenaga dan kesihatan, menguatkan buah pinggang dan membersihkan usus.

Dalam Surah Ar-Rad ayat 4, Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:  "Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur, dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama; dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa, dan baunya) Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya"

Manfaat anggur merah untuk kesihatan sangat banyak sekali, saperti boleh memberikan tenaga, degenerasi makula, mencegah katarak, melancarkan pencernaan, menghilangkan kelelahan, mengatasi gangguan ginjal dan lain-lain.

Buah ini mengandung vitamin B1 sebanyak 0,069 mg, vitamin B2 sekitar 0,07 mg, vitamin b3 sekitar 0,188 mg, asam pantotenat mencapai 0,05 mg, folat memenuhi 1% kebutuhan vitamin B9 harian, vitamin C berjumlah 10,8 mg, dan vitamin K yang mengasup 21% keperluan harian manusia.

CUKA

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam mengunakan cuka dengan minyak zaiton untuk makan. Ia mempunyai kesan yang besar pada fungsi badan kerana ia adalah berguna untuk prestasi limpa, membantu dalam mengawal perut, memuaskan dahaga, membantu dalam pencernaan makanan dan lain-lain Jabir bin Abdullah (R.A) katanya:

Cuka dapat membantu membuangkan kolesterol dan lemak di dalam badan terutamanya pada sistem usus di perut, lemak di saluran jantung, lemak di buah pinggang, membaiki fungsi buah pinggang, dan lemak berlebihan yang boleh membawa pelbagai penyakit dengan cara memulihkan sel-sel organ badan. Dan elok untuk mereka yang menghadapi daran tinggi/ kolestrol dsb nya.

"Rumah yang menyimpan cuka tak akan menderita dari kemiskinan" - Diriwayatkan oleh Ummu, Tirmidzi, Baihaqi

"Cuka adalah kemudahan bagi manusia" Diriwayatkan Oleh Muslim

"Allah telah Meletakkan berkat dalam Cuka, Ia digunakan oleh Para Nabi sebelum Aku", Diriwayatkan oleh Aisyah, Muslim Dan Ibnu Majah. Nabi Muhammad (Saw) suka kepada Cuka.

Jabir menceritakan, "Suatu hari Rasulullah memperlawa saya ke rumahnya. Dia dihidangkan roti. Dia bertanya: 'Adakah apa-apa sos perasa?" Mereka menjawab "Tidak, hanya ada Cuka." Nabi berkata, 'Cuka adalah sos yang baik. "

Jabir pernah berkata, "Aku menyukai cuka sejak aku mendengarnya daripada Nabi Allah".

Naf'a berkata, "Aku menyukai Cuka sejak aku mendengarnya daripada Jabir." (Muslim, Abu Dawud, Nasa'i)

KETIMUN

Timun merupakan jenis sayuran yang masuk ke dalam keluarga tanaman seperti labu  dan semangka (keluarga Cucurbitaceae). Kandungan air pada sayuran mentimun sama seperti yang ada pada manfaat semangka, iaitu sebahgian besar terdiri dari (95 persen) air, yang berarti mengambil ketimun pada hari musim panas, dapat membantu tubuh tetap terhidrasi.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam Makan Kurma Dengan Mentimun. Dalam hadits yang diriwayatkan Imam Al-Bukhari dan Muslim, dari Abdullah bin Ja’far Radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata.

“Aku melihat Rasulullah makan buah mentimun dengan ruthab (kurma basah)” (Hadits Bukhari dan Muslim)

Mentimun yang rendah lemak jenuh, kolesterol, dan sodium ini juga sumber yang baik dari vitamin A, asam pantotenat, magnesium, fosfor dan magnesium. Sementara itu juga tinggi kalium, folat, karbohidrat, seng, Vitamin C dan Vitamin K. Semua nutrisi ini sangat membantu untuk menjaga kesehatan tubuh, bahkan dapat mengobati penyakit dan meningkatkan proses dalam tubuh.

Manfaat mentimun lainnya yang sangat penting berhubungan dengan diabetes, kolesterol dan tekanan darah. Jus mentimun mengandung hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas untuk memproduksi insulin, yang bermanfaat bagi pasakit diabetes. Selain itu, para peneliti menemukan bahawa senyawa yang disebut sterol dalam mentimun dapat membantu mengurangi kadar kolesterol. Mentimun juga mengandung banyak kalium, magnesium dan serat, yang bekerja secara efektif dalam mengatur tekanan darah. Hal ini membuat mentimun baik untuk mengobati tekanan darah rendah dan tekanan darah tinggi.

BUAH TIN DAN ZAITUN

Buah ini bahkan menjadi sebuah judul surah dalam Al-Quran, iaitu Surah At-Tin. Padahal buah ini sendiri tidak tumbuh di daerah Hijaz Arab. Tanaman ini berasal dari Asia Barat. Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Abu Darda ra. “Rasulullah telah diberi hadiah satu wadah buah tin, kemudian Nabi Bersabda, ‘Makanlah!’ Lalu beliau pun memakannya dan berkata, ‘Jika engkau berkata, ‘ada buah yang diturunkan dari surga,’ maka aku boleh katakan, ‘inilah buahnya, kerana sesungguhnya buah syurga tanpa biji. ‘Oleh kerana itu, makanlah, kerana buah tin ini dapat menyembuhkan wasir dan penyakit tulang.”

Dari Abi Usaid Al-Anshari bahawa ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, "Makanlah minyak zaitun! Sesungguhnya ia diberkahi. Berlauklah dengannya dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia keluar dari pohon yang diberkahi”. (HR. Ahmad, Ad Darimi dan Tirmidzi).

Buah tin kering kaya dengan serat, tembaga, mangan, magnesium, kalium, kalsium, dan vitamin K, relatif diperlukan terhadap tumbesaran tubuh manusia. Buah tin juga kaya dengan vitamin A dan B serta kadar tertentu dari vitamin C. Mengandungi Kalsium, fosforus, zat besi yang membantu pertumbuhan badan dan pembangkit tekanan darah. Selain buahnya, daunnya juga memiliki manfaat. Beberapa manfaatnya iaitu untuk obat kencing batu, diabetes, dan asam urat.

DELIMA

Allah SWT menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayat Al-Quran Nya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga.

Dalam Surah ar-Rahman, ayat 68 Allah berfiman:

“Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima”

Dari segi zat pemakanan, buah delima kaya dengan sodium dan mengandungi unsur-unsur nutrien khasiat seperti riboflavin, tiamin, niasin, vitamin C, kalsium dan fosforus. Delima mengadungi lemak dan zat protein yang sangat sedikit sahaja. Buah delima disarankan dimakan dalam mengimbangi pemakanan sempurna dari kelas buah-buahan.

Delima akan membantu tubuh badan kita menstabilkan tahap kolestrol dengan meningkatkan tahap kolestrol yang baik di samping menurunkan kolestrol yang buruk. Mengurangkan risiko penyakit seperti jantung, strok, kencing manis dan juga kanser. Delima juga mampu untuk mengurangkan pengumpulan sel darah kotor dan secara semulajadinya mengurangkan tekanan darah, faktor kepada pencegahan serangan jantung dan strok.

Sumbangan dan Posted by: HAR

1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan nama saya zull fikar. Dan saya ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada MBAH JONOSEUH atas bantuannya selama ini dan saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sukses dan ini semua berkat bantuan MBAH JONOSEUH,selama ini, saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang2 dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya usaha Restoran sendiri,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH JONOSEUH atas bantuan pesugihan putih dan dana ghaibnya, dan saya yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jadi jangan ragu-ragu untuk menghubungi MBAH JONOSEUH karna beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita atau rekayasa tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH JONOSEUH di O823 4444 5588 dan ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang ke 2 kalinya terimah kasih..