"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

21 March, 2009

MUSIBAH DAN KESABARAN

Keutamaan kesabaran dalam menghadapi musibah

Firman Allah Ta'ala:

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

Ertinya: "Orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami kepunyaan Allah dan kepada-Nyalah kami kembali. Mereka itulah orang yang dilimpahi dengan kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya." (Surah Al-Baqarah: 156-157)

Firman Allah Ta'ala lagi:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Ertinya: "Wahai sekalian orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai orang yang sabar." (Surah Al-Baqarah: 153)
Seterusnya Firman Allah Ta'ala berbunyi:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ
وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Ertinya: "Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya." (Surah Ali 'Imran: 200)

Firman Allah lagi:

وَلَمَن صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

Ertinya: "Dan orang yang sabar dan memaafkan, sungguh perbuatan yang demikian itu adalah dari perkara yang dikehendaki diambil berat. " (Surah Surah Asy-Syuura: 43)

Firman Allah Ta'ala seterusnya:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ

Ertinya: "Dan sungguh! Kami tetap mengujimu sehingga Kami mengetahui orang yang berjuang di kalanganmu dan orang yang sabar; dan Kami akan menguji hal kamu." (Surah Muhammad:31) Seterusnya Allah Ta'ala berfirman:

لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ

Ertinya: "Dan kalau kamu sabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka tidak membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah tahu apa yang mereka lakukan. " (Surah Ali 'Imran 120)

Firman Allah Ta'ala Lagi:

وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرينَ

Ertinya: "Dan jika kamu bersabar, maka sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang yang sabar. " (Surah An Nahl: 126)

Sebenarnya, masih banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang menyeru supaya sentiasa bersifat sabar. Menurut Imam Ahmad, tidak kurang dari (90) sembilan puluh ayat di dalam al-Quran yang menjelaskan tentang kesabaran. Selanjutnya hadith-hadith yang menjelaskan tentang kesabaran juga banyak jumlahnya, di antara hadith-hadith tersebut ialah:

Hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik r.a. menjelaskan bahawa pernah satu hari Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam sedang berjalan melalui tanah perkuburan, tiba-tiba Baginda melihat seorang wanita sedang menangisi salah seorang dari keluarganya yang meninggal dunia di atas kubur tersebut, maka pada waktu itu Baginda bersabda: "Takutlah kamu kepada Allah dan bersabarlah!". Maka wanita itu menjawab: "Kamu boleh saja berkata seperti itu, sebab kamu belum pernah merasakan seperti musibah yang aku alami pada saat ini."

Kepada wanita itu dijelaskan, bahawa orang yang sedang berada di hadapannya itu adalah Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam maka pada suatu hari wanita itu datang menemui Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam maka pada waktu itu ia berkata: Saya mohon maaf, sesungguhnya saya sama sekali tidak mengenalimu. Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya kesabaran itu adalah pada saat jatuhnya musibah."

Hadith di atas ini menyerupai sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam yang mengatakan, bahawa bukanlah yang dinamakan kuat itu kerana gagah perkasanya seseorang dalam suatu pertandingan, akan tetapi sebenarnya orang kuat itu adalah orang sanggup menahan dirinya pada saat ia marah. Kesamaannya ialah, ketika datangnya musibah secara mengejut dan secara tiba-tiba itu kadangkala boleh menggoncangkan hati, justeru itu kesabaran pada saat tibanya musibah adalah sangat diperlukan, kerana ketika itulah seseorang harus menekan kekuatan timbulnya kesedihan secara tiba-tiba itu, jika ia berhasil, nescaya akan ringanlah kesedihannya sesudah itu, begitu juga halnya dengan marah.

Dalam sebuah hadith Qudsi yang diriwayatkan oleh Bukhari menjelaskan bahawasanya Allah telah berfirman yang maksudnya: Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang tabah, pada saat Aku mengambil sesuatu yang dicintainya dari ahli dunia, maka tidaklah lain pahala untuknya kecuali syurga."

Abu Malik Al Haris bin Asim Al Asy’ari r.a. ia berkata: Telah bersabda Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam kebersihan itu adalah kebahagiaan dari iman, Alhamdulillah, pahalanya memenuhi timbangan, ucapan Subhanallah walhamdulillah, pahalanya memenuhi antara langit dan bumi, sholat adalah cahaya, sedekah adalah bukti, kesabaran adalah pelita dalam kehidupan, al-Quran adalah hujjah bagimu atau atas dirimu. (HR Muslim)

Abu Said Al Khudri r.a. menjelaskan bahawa orang-orang Ansar meminta sesuatu kepada Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam maka baginda pun memberi mereka. Maka mereka meminta lagi, baginda memberinya lagi sehingga habislah semua yang baginda miliki. Pada saaat baginda sudah tidak memiliki apa-apa, maka baginda bersabda: "Jika sekiranya aku masih memiliki apa-apa, tidak akan aku sembunyikan dari kamu. Barangsiapa yang menjaga diri, maka Allah akan menjaganya, barangsiapa yang meminta kaya, maka Allah akan menjadikannya kaya, barangsiapa yang meminta sabar, maka Allah akan menjadikannya orang yang bersabar. Sesungguhnya tidak ada lagi yang lebih berharga dari pemberian Allah kepada seseorang, kecuali kesabaran." (HR Bukhari dan Muslim)

Ata’ bin Rabah berkata kepada Ibn Abbas: Mahukah kamu aku beritahu seorang wanita calon syurga? Ibn Abbas menjawab: Ya, aku mahu! Ata’ bin Rabah berkata: Wanita hitam inilah orangnya. Ia pernah datang menghadap Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam dan berkata kepada baginda: Wahai Rasulullah! Aku sering diserang penyakit pitam hingga tidak sedarkan diri, sehingga terbuka auratku, oleh kerana itu, tolonglah doakan kepada Allah untuk diriku ini." Maka Baginda bersabda: Jika engkau bersabar, aku jamin engkau bakal masuk syurga, dan kalau engkau mahu, aku akan pohonkan dirimu kepada Allah supaya Dia menyembuhkan penyakitmu. Maka ia menjawab: Baiklah, saya akan tetap bersabar, cuma yang saya pohonkan agar aurat saya tidak terbuka pada waktu saya terkena pitam itu". Maka Rasulullah s.a.w. pun mendoakan untuknya. (HR Bukhari dan Muslim)

Suhaib bin Sinan r.a. berkata telah bersabda Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam: "Sungguh menghairankan keadaan orang mukmin itu, semua urusannya adalah baik dan perkara yang demikian tidaklah dimiliki kecuali oleh orang mukmin. Jika dianugerahkan kenikmatan ia bersyukur, dan ini sangat baik bagi dirinya, sedangkan jika ia mendapat musibah, ia bersabar dan ini sangat baik bagi dirinya." (HR Muslim)

Hadith dari Abu Hurairah yang diriwayatkan oleh Muslim menjelaskan bahawa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam bersabda: Cubaan apapun yang diberikan Allah kepada orang Islam, baik itu berupa kepayahan, kesakitan, kesusahan, kesedihan dan sebagainya, bahkan hingga duri yang mencucuk dikakinya, melainkan Allah akan menebus kesalahannya dengan cubaan tersebut."

Musa Al Asyari berkata bahawa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Salam, atau yang lebih berat atau yang lebih ringan dari itu, melainkan ada pengampunan dosa untuknya. Bahkan amat ramai orang yang dimaafkan kerana itu, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala yang maksudnya:

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

"Dan apa yang menimpamu dari sesuatu kesusahan, maka ia disebabkan oleh perbuatanmu; dan Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosamu." (Surah Asy-Syuura:30)

Anas bin Malik r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah Shallallahu Alaihi wa salam: Pada hari kiamat nanti akan disediakan timbangan, maka datang para ahli sholat, maka pahala mereka diberi dan setelah ditimbang lalu datang orang ahli puasa, maka pahalanya diberi setelah ditimbang, lalu datang ahli sedekah, maka pahalanya diberi dengan cara ditimbang, lalu datang orang yang mengerjakan ibadah haji, lalu pahalanya diberi juga dengan ditimbang, lalu datang pula orang-orang yang pernah ditimpa musibah, maka pahala untuk mereka tanpa dihitung dan tanpa ditimbang. Lalu Rasulullah s.a.w. membaca firman Allah Ta'ala:

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ

Ertinya: "Sesungguhnya orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira." (Surah Az-Zumar: 10)

Imam Malik dalam kitabnya ‘Muwatta’ telah meriwayatkan sebuah hadith dari Ata’ bin Yasar, bahawa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa salam bersabda: "Bila seorang hamba sakit, maka Allah mengutus dua malaikat kepadanya, kepada malaikat tersebut Allah berfirman: Dengarkanlah apa yang dikatakan oleh hamba-Ku ini kepada orang yang datang melihatnya; jika ia memuji-Ku, maka beritahukanlah hal itu kepada-Ku, sedangkan Allah Maha Mengetahui semuanya itu, maka Allah kembali berfirman: Bagi hamba-Ku itu, bila ia Aku matikan, ia akan Aku masukkan ke dalam syurga, jika ia Aku sihatkan, maka akan Aku gantikan dagingnya dan darahnya dengan yang lebih baik dari yang semula, dan akan Aku ampunkan semua kesalahannya."


TAMBAHAN

Kesabaran Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam dalam menyebarkan dakwah layak menjadi motivasi bagi kita untuk meneladaninya. Kita wajib berjalan di atas manhaj (metode) beliau di dalam apa-apa sahaja semata-mata karena Allah tanpa membela kepentingan pribadi.

Pada hari ini, sering kita lihat sebahagian orang yang bersikap terburu-buru dalam berdakwah. Berharap dapat segera memetik hasil. Hanya membela kepentingan pribadi yang justru hal itu merusak dakwah dan mengotori keikhlasan. Oleh sebab itu, berapa banyak kelompok-kelompok dakwah yang gagal karena individu-individunya tidak memiliki kesabaran dan ketabahan!

Saperti Firman Allah Ta'ala yang bermaksud:
فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ
"Maka bersabarlah aku sebaik-baiknya, dan Allah jualah yang dipohonkan pertolongan-Nya, mengenai apa yang kamu katakan itu. " (Surah yusuf: 18)

Sumber: Rahmat disebalik dugaan oleh Kasmuri Selamat
Penyunting/Edit oleh: HAR

No comments: