"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

04 April, 2015


MENSYUKURI NIKMAT UMUR 

Setiap hari, Allah Subhanahu wa Ta’ala sentiasa mencurahkan nikmat-Nya kepada kita dengan pelbagai  nikmat. Walaupun kita jadikan air  lautan itu sebagai tinta (ink) dan semua ranting kayu  sebagai pena, ianya tidak dapat terhitung jumlah nikmat Allah Subhanahu wa Ta’ala yang kita gunakan setiap hari, dari sejak terbitnya matahari hinggalah terbenam dan terbit semula.

Allah Subhanahu wa Ta’ala  berfirman:

وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيم
“Dan jika kamu menghitung nikmat  Allah  (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah Al-Nahl: 18)

Sesungguhnya adalah  benar Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, andaikata kita ingin juga hendak menghitung satu persatu tentang nikmat-Nya. Pelbagai  nikmat yang kita masukkan kedalam perut dengan melalui kerongkongan saja, rasanya akan susah kita buat menghitungnya, berapa banyaknya yang kita masukkan setiap hari kedalam perut kita. Konon pula untuk menghitung macam-macam nikmat yang lain. Cuma manusia juga yang kadang-kadang lupa kepada Allah Yang Maha Pengasih dan Pemurah memberi serba macam nikmat itu.

Antara nikmat Allah Subhanahu wa Ta’ala yang kita perolehi dan kita pergunakan setiap hari, nikmat umurlah nikmat yang sangat dirasai. Umur yang kita gunakan sekarang ini adalah salah satu nikmat Allah Subhanahu wa Ta’ala yang mahal harganya dan paling tinggi nilainya. Tidak ternilai harganya walaupun dengan limpahan  wang ringgit dan dengan emas yang berketul-ketul.

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memanjangkan umur kita hingga kini, maka sudah pastinya kita sebagai hamba haruslah  berterima kasih dan dengan sisa umur yang tinggal ini, hendaklah kita pergunakan dengan sebaik-baiknya. Mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala  dengan erti kata yang sebenar-benarnya,  berbuat baik kepada masyarakat dan keluarga sebanyak mungkin, mengerjakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya serta bersedia menegakkan hukum-hukum Allah dengan patuh dan tunduk.  Berbakti kepada masyarakat dan keluarga, baik dengan harta, tenaga dan fikiran, keringat dan disertakan dengan niat yang tulus ikhlas kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala semata-mata. Allah Subhanahu wa Ta’ala akan memanjangkan umur kita.

Semakin bertambah umur kita setahun demi setahun, maka semakin dekatlah dengan ajal. Semakin dekat dengan ajal, maka semakin dekatlah  pula dengan liang kubur. Oleh kerana itu, dengan sisa umur kita yang masih berbaki ini, hendaklah kita pergunakan dengan sebaik-baiknya. Sebelum  ajal tiba, sebelum umur kita bercerai dari badan. Jangan terlambat dan jangan sesekali terpedaya kerana kekuatan kita, kerana kekayaan,harta dan pangkat semuanya itu akan berakhir bila malaikat maut sudah menceraikan roh kita dari badan.

Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam  bersabda:

خَيْرُ النَّاسِ مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَحَسُنَ عَمَلُهُ، وَشَرُّ النَّاسِ مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَسَاءَ عَمَلُهُ
“Sebaik-baik manusia ialah yang diberi panjang umurnya dan umur yang panjang itu di gunakan untuk baik amalannya. Dan sejelek-jelek manusia adalah orang yang panjang umurnya dan jelek amalannya.” (Hadits Riwayat:  Ahmad, At-Tirmidzi dan Al-Hakim)

Kita perhatikan sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam  seterusnya:

“Barangsiapa yang sudah masuk umurnya empat puluh (40) tahun, tetapi kebaikannya masih belum dapat mengalahkan kejahatannya, maka lemparkanlah saja kedalam api neraka tempatnya mereka”.

Melalui sabda  Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam  itu dapatlah kita ambil perhatian dan keinsafan supaya kita dapat mempergunakan umur kita yang berharga ini dengan sebaik-baiknya. Beramal menurut apa yang telah digariskan oleh agama  serta mendapat keredhaan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala

Umur yang kita guna sekarang ini akan di pertanggungjawabkan hanya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk apa umur kita habiskan, untuk apa lagi umur kita gunakan, semuanya akan dipersoalkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Setelah selesai sahaja jasad dikuburkan dan belum hilang lagi jejak telapak kami manusia yang menghantar ke kubur, soalan pertama yang ditanyakan Allah Subhanahu wa Ta’ala ialah mengenai umur, kemana dihabiskan dan untuk apa digunakan.

Pada ketika itu kita tidak akan dapat berdusta sedikitpun, sebab seluruh anggota badan menjadi saksi. Barulah pada hari itu timbul penyesalan yang mana penyesalan tidak berguna lagi. Sesal kemudian tiada berguna.

Menangislah, merataplah kerana menyesali perbuatan pada waktu itu, namun tangisan dan rantapan tidak akan dapat menolong sedikitpun. Umur akan melaporkan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Semua perbuatan yang dilakukankan didunia, tidak akan dapat dikurangi dan ditamba walau sedikitpun. Umur akan menceritakan dihadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala, Selama berada ditubuh si anu sekian lamanya, sekian kali dibawa berbuat maksiat, berjudi, minum arak dan lain-lain.

Begitulah perkiraan umur, bila umur kita digunakan untuk bermaksiat dan begitu juga sebaliknya, bila umur kita digunakan untuk beribadah. Menjalankan segala perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala  dengan bersungguh-sungguh dan berbakti kepada masyarakat serta keluarga.


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam  bersabda:

Belum lagi hilang jejak telapak kaki seorang hamba pada hari kiamat, sehingga kepadanya telah diajukan empat pertanyaan:

1.         Dari hal umurnya,  kemana dihabiskan

2.         Dari hal tubuhnya,  untuk apa dipakainya

3.         Dari hal ilmunya, apa yang sudah diamalkan dengan ilmunya.

4.         Dari hal hartanya, dari mana diperolehi dan untuk apa dibelanjakan.

(Hadiths Riwayat: Termidzi)

Bagi manusia yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala , pasti percaya bahawa pada suatu saat yang telah ditentukan umur akan bercerai dari badan. Bila ajal sudah datang, pulanglah ke rahmatullah.

Bila kepercayaan ini sudah tumbuh dan sudah mempunyai keyakinan yang kuat, setiap manusia akan mempergunakan sisa-sisa umurnya dengan sebaik mungkin. Sebelum datangnya  ajal dan untuk mencapai husnul khatimah, iaitu penghabisan umur yang baik.

Akhirnya, marilah kita sama-sama mengingati akan pesanan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam  mengenai kehidupan  ini,  sebagaimana dikemukakan seperti berikut:

Pergunakanlah lima  kesempatan sebelum datangnya lima  kesempitan:

1.         Pergunakanlah kesempatan sihatmu sebelum datang sakitmu

2.         Pergunakanlah kesempatan lapangmu sebelum datang kesempitan mu.

3.         Pergunakanlah hari mudamu sebelum datang hari tua mu.

4.         Pergunakanlah kesempatan kayamu sebelum datang masa fakir mu.

5.         Pergunakan kesempatan masa hidupmu sebelum datang saat kematian mu.

(Hadits Riwayat: Baihaqi)

Marilah kita gunakan kesempatan hidup kita untuk memperbaiki kesilapan kita yang lalu, agar mencapai kehidupan yang bahagia dan memperolehi kemenangan serta diredhai oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala .

Hendaklah kita sentiasa bertaqwa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan sebenar-benar taqwa. Bukan hanya sekadar taqwa yang diucapkan di bibir. Taqwa dengan dizahirkan dalam bentuk ucapan dan perbuatan harian. Iaitu segala ucapan dan perbuatan kita selalu berpegang dan berlandasan apa yang telah disyari’atkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala  melalui agama yang lurus – ISLAM

Diposkan oleh Huszaini Rahman
Bahasa diedit oleh Puan Norazah Mahmud

No comments: