"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

22 December, 2008

Kewajipan-Kewajipan Anak berbakti Dan Patuh Pada Orangtua


Kewajipan-Kewajipan Anak berbakti Dan Patuh Pada Orangtua



Seorang ulama mengatakan bahawa kewajipan anak terhadap orangtua yang harus dipenuhi adalah saperti berikut:
·         -  Jika orangtua kita memerlukan makanan kita harus memberikan nya.
·         -  Jika memerlukan layanan, kita harus memberi layanan yang sebaik-baiknya.
·         -  Menta'ati perintahnya
·         -  Memenuhi panggilannya
·         -  Berkata dengan sopan dan tidak menyakiti hatinya
·         -  Berjalan di-belakangnya (tidak mendahului)
·         -  Mencari keridhaan darinya
·         -  Menjauhi segala sesuatu yang dibencinya
·         -  Memohon ampunan bagi mereka

Cukupilah Nafkah Orangtua jika memerlukan

Apabila kita sudah berkerja atau sudah berkeluarga sementara orangtu kita memerlukan nafkah, maka hendaklah kita perhatikan. Jika kita lalai kerana kita tenggelam dalam kesenangan. Sesungguhnya banyak cerita tentang anak durhaka. Kalau sudah berumah-tangga, jangan lupa sama sekali terhadap orangtua. Bahkan kerana pengaruh kebakilan (kedekut) kita sehingga kita merasa sayang untuk mengeluarkan harta sedikit sahaja buat nafkah orangtua kita. Banyak orangtua terlantar sementara anak ditempat lain kaya raya. Betapa tak tahu balas budi anak saperti begini. Betapa kasihan orangtua. Hancurlah hatinya, kerana mereka memelihara sejak kecil dengan susah payah, selalu mendoa'kan agar anaknya nanti dapat kebahagian. Setelah dewasa dan bahagia, akhirnya lupa dengan orangtua.

Oleh kerana itu, jika kita masih mengikuti orangtua dan belum berkerja, maka kalimat ini dapat kita gunakan sebagai peringatan. Masukkanlah ke dalam hati kita dan ingatlah sampai kita dewasa nanti. Dan bila saat kita sudah berkerja dan sudah berumah-tangga, maka selalulah kita menengok orangtua. Jarang sekali orangtuameminta-minta pada anaknya kalau ia tidak memerlukan. Oleh itu kita mesti berfikir. Anak yang patuh dan berbakti ialah memberi sebelum diminta oleh orangtua. Ingat-ingatlah pesanan yang demikian ini.

Allah SWT mengingatkan kita bahawa orang tua harus mendapat perlakuan baik mengingat mereka telah memelihara, mendidik, dan mengajarkan kita berbagai hal dengan sebaik-baiknya, dengan penuh kasih-sayang, dan melakukan berbagai pengorbanan demi anak-anaknya. Melihat orang tua bahagia pada masa tuanya adalah salah satu kebahagiaan terbesar kita semua.

Oleh kerana itu kita harus berusaha dengan setulus hati kita untuk menyediakan layanan yang terbaik kepada orang tua kita. Memandangkan mereka dalam serba kekurangan dari segi kekuatan fizikal dan munkin juga mental. Sesungguhnya dalam hal ini perhatian dan sokongan daripada anak-anak amat diperlukan.

Memberi layanan yang baik

Anak yang memberi layanan baik, bersabar menjaga orang tua dianugerahkan syurga.

“Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya, hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati. (Riwayat Al-Hakim)

Imam al-Ghazali berkata, cara hidup kita di dunia adalah bayangan cara kehidupan di akhirat nanti. Maknanya, mereka yang memberi layanan buruk kepada kedua ibu bapa akan diberi layanan buruk juga di hari pembalasan kelak.

Binasalah mereka yang mempunyai ibu bapa yang sudah lanjut usianya, sedangkan mereka tidak berbakti terhadap kedua-duanya. Hal itu terus menjadi ujian kepada anak-anak yang menyebabkan mereka terhalang daripada mencium syurga Allah SWT.

Mereka yang tidak berbakti kepada ibu bapa yang sudah lanjut usia, tindakan itu menyebabkan mereka terhalang daripada mencium syurga.

Kitab Tanbihul Ghafilin (Peringatan Bagi Orang Yang Lalai) karangan Imam Abu Laits As-Samarqand ada membincangkan sepuluh tugas yang mesti dilaksanakan oleh anak kepada ibu bapanya. 

Antaranya, memberi layanan yang baik kepada kedua ibu bapa, berbicara dengan penuh kesopanan dan lemah lembut, berusaha mendapatkan keredaan mereka dengan sesuatu yang mereka sukai dan mendoakan keampunan untuk kedua ibu bapa setiap kali kita berdoa. 

Ingatlah semua kita akan tua dan melalui hari-hari tua yang nasibnya tidak kita ketahui apakah akan berjalan baik atau sebaliknya. Jika kita mahukan anak berbakti kepada kita yang sudah tua nanti, tunjukkan contoh kepada anak dengan berbakti kepada ibu bapa kini.

Allah dengan tegas menyampaikan alasan mengapa berbakti kepada orang tua sangat penting.

وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ
اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)”. (Surah Luqman: 14)

Dengan tegas Allah melarang memperlakukan buruk orang tua, dan dalam ayat lain dalam al Quran Dia memerintahkan kita untuk menunjukkan rasa terima kasih kepada-Nya, sebagai Pencipta kita, serta orang tua kita.


“Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” (Q.S Al Israa’, 17:24)

 Berbakti kepada Orangtua

Cara kita berbakti kepada kedua orang tua kita, ialah dengan mencurahkan kebaikan, baik dengan perkataan, perbuatan ataupun harta. Berbuat baik dengan perkataan, iaitu kita berbicara kata dengan lembah lembut, penuh dengan kasih saying dan mengunnakan kata-kata yang sopan dan menunjukkan kelembutan serta penghormatan.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ
أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً
“Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)”. (Surah Al-Israa': 23)

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً

“Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil”. (Surah Al-Israa’ : 24)

Berbuat baik dengan perbuatan, iaitu menlayani keduanya dengan tenaga yang mampu kita lakukan untuk memenuhi keperluan-keperluannya, membantu mereka walaupun tidak diminta, bersegeralah kita dating ketika dipanggil dan mempermudahkan urusan-urusan keduanya tanpa membahayakan agama kita.


Allah memfirmankan perkataan kekasihNya, Ibraahiim ‘alayhis salaam kepada bapaknya:
قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبِّي إِنَّهُ كَانَ بِي حَفِيّاً
Nabi Ibrahim berkata: " Selamat tinggalah ayah; aku akan memohon kepada Tuhanku mengampuni dosamu; sesungguhnya Ia sentiasa melimpahkan kemurahan ihsanNya kepadaku. (Surah Maryam: 47)
وَأَدْعُو رَبِّي عَسَىٰ أَلَّا أَكُونَ بِدُعَاءِ رَبِّي شَقِيًّا
dan aku akan berdoa kepada Tuhanku… mudah-mudahan aku tidak akan kecewa (untuk selalu) berdoa kepada Tuhanku…(Surah Maryam: 48))
Ada dua tafsiran dalam ayat diatas:
- (tafsir al baghawiy bermaksud) : dan aku akan menyembah Rabbku, mudah-mudahan aku tidak akan kecewa untuk senantiasa menyembahNya, sebagaimana engkau kecewa dengan penyembahanmu terhadap berhala-berhala…
- (tafsiir ibnu katsiir bermaksud) : عَسَىٰ (iaitu mudah-mudahan) maknanya adalah KEPASTIAN. [sehingga maknanya, aku pasti tidak akan kecewa dengan doaku kepada Rabbku]
Tafsir keduanya variatif, bukan kontradiktif
1. Adapun tafsir pertama, dilihat pada sisi “doa/peribadatannya”, perkataan ini adalah permintaan dan pengharapan-nya kepada Allaah, agar dijadikanNya untuk senantiasa dan selalu beribadah dan berdoa hanya kepadaNya…
Allah berfirman:
وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
“dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat Allah,serta pertolongan Allah. Sesunguhnya berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu  melainkan kaum yang kafir”(Yusuf : 87)
Allah berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَمَا يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُور
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan teman rapat mana-mana kaum yang dimurkai Allah, mereka telah berputus asa daripada mendapat kebaikan akhirat, sebagaimana berputus asanya orang-orang kafir yang ada di dalam kubur.  (al Mumtahanah : 13)
2. Adapun tafsir kedua, fokus pada “pengijabahan doa” tersebut… maka hendaknya kita tidak kecewa untuk berdoa kepadaNya, hanya karena “belum melihat” realisasi dari doa kita tersebut…
Rasulullaah bersabda:
يُسْتَجَابُ لِأَحَدِكُمْ مَا لَمْ يَعْجَلْ يَقُولُ دَعَوْتُ فَلَمْ يُسْتَجَبْ لِي
 “(Do’a) kalian akan diijabahi selagi tidak terburu-buru, yaitu mengatakan; ‘Aku telah berdo’a, namun tidak kunjung diijabahi.’ (HR. Bukhari)
Maka hendaknya kita tidak jemu-jemu untuk memohonkan ampunan (serta mendoakan kebaikan) terhadap kedua orang tua kita, baik dikala mereka hidup, apalagi tatkala mereka wafat… Sesungguhnya Rasulullaah bersabda:
إِنَّ الرَّجُلَ لَتُرْفَعُ دَرَجَتُهُ فِي الْجَنَّةِ فَيَقُولُ أَنَّى لِيْ هَذَا فَيُقَالُ بِاسْتِغْفَارِ وَلَدِكَ لَكَ
Ada seorang lelaki yang kedudukannya terangkat di syurga kelak. Ia pun bertanya, ”Bagaimana ini dapat terjadi padaku?” Maka dijawab: “Lantaran istighfar anakmu untukmu.” (HR Ibnu Maajah, dihasankan al Albaaniy)
Istighfar kita kepada mereka, selain permohonan ampun atas dosa serta kesalahan mereka, maka juga menjadi tambahan amalan shalih untuk mereka.
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا
Rabbighfirliy waliwaalidayya warhamhumaa kamaa rabbayaaniy shaghiiraa
Wahai Rabbku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, dan sayangilah keduanya, sebagaimana keduanya telah mendidik aku diwaktu kecil(Surah Al Israa’:24)
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
"Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ ا

"Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku, dan bagi kedua ibu bapaku, (Surah Nuh: 28)

صَغِيراً  وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil." (Surah Al Israa’24)

Amalan menghormati golongan tua bukan saja perintah agama, tetapi budaya yang diamalkan dalam masyarakat bertamadun. Masyarakat yang menghormati golongan tua mencapai tahap hidup lebih selesa, selamat dan berjaya. 

Begitu besar sekali kedudukan golongan tua yang dianggap sebagai punca kesejahteraan, keuntungan dan kejayaan hidup. 

Dalam Islam, perbuatan tidak menghormati golongan tua bukan sekadar melanggar pantang larang, tetapi melanggar perintah Allah. Amat berat balasan melanggar perintah Allah. Pantang larang sekadar adat, tetapi perintah Allah membabitkan keimanan dan ketakwaan. Hargai orang tua sebelum terlambat! 
Semoga bermanfaat
HUSZAINI

No comments: