"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

23 December, 2014

Kembali kepada Manhaj Salaf


Segala puji bagi Allah Subhanahu wa Ta’ala Tuhan sekalian alam, selawat dan salam buat Nabi junjungan, serta para ahli keluarganya dan para sahabatnya, juga seluruh umatnya yang mengikuti hidayah petunjuk dan perjuangan baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.  Amma ba’du.

Saudaraku, semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala menyedarkan hati kita dari kelalaian dan penyimpangan, sesungguhnya kemuliaan yang didambakan oleh umat Islam tidak akan dapat dicapai kecuali dengan menegakkan ajaran Al-Quran. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam – yang tidak berbicara dengan hawa nafsunya- telah mengabarkan kepada kita, “Sesungguhnya Allah akan mengangkat kedudukan sekelompok orang dengan sebab Kitab (al-Quran) ini, dan akan merendahkan sebahagian yang lainnya kerana kitab ini juga” (Hadits Riwayat: Muslim)

Sesiapa yang berfikir kebangkitan dan kemuliaan Islam akan dapat dicapai dengan meninggalkan al-Qur’an dan memecah belah kaum muslimin menjadi bergolong-golongan dan membiarkan mereka hanyut dalam kebid’ahan maka sesungguhnya dia telah salah. Sebab Allah Subhanahu wa Ta’ala – yang firmannya adalah firman yang paling jujur dan paling sesuai dengan realiti.

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah berfirman:

وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ
نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِيراً
Waman yusyaaqiqi alrrasuula min ba’di tabayyana lahu alhudaa wayattabi’ ghayra sabiili almu/miniina nuwallihi ma tawallaawanushlihi jahannama wassa-at mashiiraan.

Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali”. (Surah: An-Nisaa’: 115).

Maka mengikuti jalan para sahabat – yang mereka itu adalah barisan hadapan orang-orang mukminin, pengikut Nabi- adalah satu keperluan. Inilah adalah jambatan emas yang akan menyelamatkan kaum muslimin yang mencinta  Allah Subhanahu wa Ta’ala dan rasul-Nya untuk meraih syurga di akhirat dan kejayaan/kemuliaan didunia.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ
رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ
خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
waalssaabiquuna al-awwaluuna mina almuhaajiriina waal-anshaari waalladziina ittaba'uuhum bi-ihsaanin radhiya allaahu 'anhum waradhuu 'anhu wa-a'adda lahum jannaatin tajrii tahtahaa al-anhaaru khaalidiina fiihaa abadan dzaalika alfawzu al'azhiimu

Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah-masuk  Islam dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.”  (Surah: At-Taubah: 100).

Inilah ayat yang akan memecahkan telinga para hizbiyyun dan ahli bid’ah. Sebuah ayat yang meleraikan segala pertikaian yang dikobarkan oleh syaitan dari kalangan jin dan manusia di tengah-tengah barisan umat Islam. Sahabat yang mulia Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu’anhu berkata, “Ikutilah tuntunan dan jangan kalian mereka-reka ajaran baru. Sebab sesungguhnya kalian telah dicukupkan dengan tuntunan yang ada.”

Allah Subhanahu wa Ta’ala  berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن
تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ
الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً
yaa ayyuhaa alladziina aamanuu athii'uu allaaha wa-athii'uu alrrasuula waulii al-amri minkum fa-in tanaaza'tum fii syay-in farudduuhu ilaa allaahi waalrrasuuli in kuntum tu/minuuna biallaahi waalyawmi al-aakhiri dzaalika khayrun wa-ahsanu ta/wiilaan 

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.…” (Surah: An-Nisaa’:59)

Menurut para ulama ayat ini menyuruh kita untuk kembali kepada kitab Allah Subhanahu wa Ta’ala yang suci dan kepada sunnah Rasulullah Shallallahualaihi wa sallam. Pertentangan diantara sesame manusia tidak akan habis-habisnya bila tidak dikembalikan kepada kitab Allah Subhanahu wa Ta’ala dan sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam kerana Din ini merupakan agama yang kekal sampai akhir zaman.

Maka mengikuti pemahaman para sahabat dalam beragama merupakan sebuah kenescayaan. Bagaimana tidak? Walaupun mereka adalah orang yang paling memahami sebahagian besar sebab turunnya ayat-ayat al-Qur’an dan orang-orang yang paling besar pembelaannya kepada perjuangan dakwah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kita tidak dapat menemukan penyelesaian semata-mata dengan memetik ayat dan hadits – untuk membela pendapat kita - tanpa mengikuti kaedah para sahabat dalam memahami dalil-dalil yang ada. Sebuah generasi yang telah mendapatkan tazkiyah/perakuan dari utusan Rabb semesta alam, “Sebaik-baik manusia adalah generasiku ( para sahabat ) kemudian generasi berikutnya (tabi’in) kemudian generasi berikutnya ( tabiu’t tabi’in )(Hadits Riwayat: Bukhari dan Muslim)

Kemudian memanggil beberapa orang - yang tidak tahu diri - untuk meninggalkan manhaj para sahabat dengan alasan sudah tidak sesuai lagi dengan perkembangan zaman yang ada, atau dengan alasan mereka sudah tinggal kenangan saja, ia adalah merupakan penghinaan kepada al-Qur’an dan hadits-hadits Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Tidakkah kita ingat bagaimana pembelaan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada para sahabat ketika orang-orang munafik mengatakan bahawa mereka – para sahabat- adalah orang-orang yang dungu (bodoh, bebal, tolol…sbg) [?!].

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاء أَلا إِنَّهُمْ
هُمُ السُّفَهَاء وَلَـكِن لاَّ يَعْلَمُونَ
wa-idzaa qiila lahum aaminuu kamaa aamana alnnaasu qaaluu anu/minu kamaa aamana alssufahaau alaa innahum humu alssufahaau walaakin laa ya'lamuuna 

Dan apabila dikatakan kepada mereka (orang munafik): "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)…. (Surah:  Al-Baqarah:13)

Kaum Musilimin sekalian – semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala meneguhkan kaki kita diatas kebenaran - sesungguhnya mengikuti jalan hidup para sahabat adalah perjuangan yang akan selalu digempur oleh musuh-musuh Sunnah. Mereka tahu bahawa apabila kaum muslimin kembali kepada pemahaman para sahabat maka rancangan jahat mereka untuk memporak-porandakan barisan kaum muslimin akan menjadi sia-sia. 

Tidakkah kita ingat ucapan emas dari Imam Malik bin Anas rahimahullah:

Tidak akan dapat memperbaiki generasi akhir dari umat ini kecuali apa yang telah dapat memperbaiki generasi terdahulu (iaitu aqidah yang benar)"

Mereka – musuh-musuh Sunnah - sangat takut apabila kaum muslimin kembali kepada Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan Sunnah para sahabatnya. Mereka fikir kaum muslimin boleh ditipu dengan ucapan-ucapan sia-sia mereka yang digilap dengan kutipan ayat-ayat dan hadits. Mereka lupa bahawa kaum muslimin senantiasa mengingat pesanan Nabi mereka.

“Wajib bagi kalian untuk mengikuti Sunnahku dan Sunnah khulafau’ur rasyidin yang berada di atas petunjuk. Jadi berpegang teguhlah dengannya. Dan menggigit dengan gigi geraham, dan jauhilah perkara-perkara yang diada-adakan. Kerana sesungguhnya setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid’ah. Dan setiap bid’ah pasti sesat.” (Hadits Riwayat: Abu Dawud dan Tirmidzi, disahihkan al-Albani dalam Shahih al-Jami’)

Oleh itu, mereka – musuh-musuh Sunnah- sangat gatal telinganya apabila kaum muslimin senantiasa kedengaran ucapan Imam Ahlus Sunnah wal Jama’ah di masanya, Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah. Beliau berkata, “Barang siapa yang menentang hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam maka sesungguhnya dia berada di tepi jurang kehancuran.”

 Ucapan beliau ini didukung oleh Imam Nashir as-Sunnah/Sang pembela Sunnah asy-Syafi’i rahimahullah yang dengan tegas mengatakan, “Kaum muslimin telah sepakat bahawa barang siapa yang telah jelas baginya Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam maka tidak halal baginya meninggalkan Sunnah itu hanya kerana mengikuti ucapan seseorang.”

 Mereka –musuh-musuh Sunnah- juga sangat geram apabila kaum muslimin senantiasa mengingat nasihat Imam Syafi’i rahimahullah dalam ucapannya, “Apabila suatu hadits itu sahih maka itulah madzhabku.”

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, “Tidaklah anda temui seorang ahli bid’ah pun kecuali dia pasti memendam rasa benci kepada sunnah yang tidak sesuai dengan bid’ahnya.”

Oleh sebab itu – ikhwah sekalian - para ulama ahli hadits adalah benteng-benteng keimanan di atas muka bumi ini. Salah seorang ulama salaf berkata, “Malaikat adalah penjaga-penjaga langit, sedangkan para ahli hadits adalah penjaga-penjaga bumi.”

Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah mengatakan tentang jati diri golongan yang mendapatkan pertolongan Allah Subhanahu wa Ta’ala, “Apabila mereka itu bukan ahli hadits maka aku tidak tahu lagi siapakan mereka itu.”

Imam Bukhari rahimahullah mengatakan bahawa mereka itu – golongan yang selalu mendapatkan pertolongan Allah Subhanahu wa Ta’ala - adalah ahli ilmu. Inilah bukti kebenaran sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Barangsiapa dikehendaki Allah Subhanahu wa Ta’ala menjadi baik, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala akan memahamkannya dalam masalah agama.” (Hadits Riwayat: Bukhari dan Muslim)

Inilah bukti yang jelas tentang kebenaran sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, Barang siapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu – agama- maka Allah Subhanahu wa Ta’ala akan mudahkan jalannya menuju surga.” (Hadits Riwayat: Muslim).

Tidakkah kita ingat pencapaian para sahabat di sisi Allah Subhanahu wa  Ta’ala? Orang-orang yang telah dikabarkan akan menghuni syurga sementara jasad-jasad mereka masih berjalan di atas muka bumi. Generasi yang termaktub di dalam al-Qur’an dan As-Sunnah dengan ukiran prestasi yang harum dan menakjubkan.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ
فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً
laqad radhiya allaahu 'ani almu/miniina idz yubaayi'uunaka tahta alsysyajarati fa'alima maa fii quluubihim fa-anzala alsakiinata 'alayhim wa-atsaabahum fathan qariibaan 

Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam hati mereka, lalu Ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka, dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya; (Surah: Al-Fath: 18)

Yang dimaksud dengan “kemenangan yang dekat” ialah kemenangan kaum muslimin pada perang khaibar.

Allah Subhanahu wa  Ta’ala juga berfirman:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ
رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ
السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ
فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ
اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً
Muhammadun rasuulu allaahi waalladziina ma'ahu asyiddaau 'alaa alkuffaari ruhamaau baynahum taraahum rukka'an sujjadan yabtaghuuna fadhlan mina allaahi waridhwaanan siimaahum fii wujuuhihim minatsari alssujuudi dzaalika matsaluhum fii alttawraati wamatsaluhum fii al-injiili kazar'in akhraja syath-ahu faaazarahu faistaghlazha faistawaa 'alaa suuqihi yu'jibu alzzurraa'a liyaghiizha bihimu alkuffaara wa'ada allaahu alladziina aamanuu wa'amiluu alshshaalihaati minhum maghfiratan wa-ajran 'azhiimaan

Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka - dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki - dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar. (Surah: Al-Fath: 29)

Imam Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan di dalam Tafsirnya tentang ayat ini, “Berdasarkan ayat ini Imam Malik rahmatullah ‘alaih - dalam sebuah riwayat yang dinukil dari beliau- mengambil kesimpulan hukum untuk mengkafirkan kaum Rafidhah/Syi’ah yang mereka itu membenci para sahabat radhiyallahu’anhum. Imam Malik beralasan, ‘Sebab para sahabat itu telah membuat mereka - iaitu orang Syi’ah- menjadi murka. Maka barang siapa yang marah kepada para sahabat, itu artinya dia telah kafir menurut ayat ini.’

Alangkah indah dan tegas ucapan Imam Malik. Inilah petir yang akan menghanguskan segala upaya musuh-musuh Sunnah untuk memadamkan cahaya kebangkitan dakwah salafiyah di bumi pertiwi ini, yakinlah apabila kita benar-benar membela agama Allah Subhanahu wa Ta’ala maka Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak segan-segan untuk mengerahkan bala tentara-Nya demi membela pasukan-pasukan Sunnah. Namun sebaliknya, apabila ternyata perjuangan kita telah terkotori oleh motif-motif yang rendah dan hina maka jangan salahkan siapa-siapa atas kemerosotan nasib kita.

Bukankah Allah Subhanahu wa Ta’ala  telah mengingatkan kita dengan firman-Nya:

إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ
inna allaaha laa yughayyiru maa biqawminhattaa yughayyiruu maa bi-anfusihim

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri”.  (Surah: Ar-Ra’d: 11)

Dalam Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala member peringatan keras kepada orang-orang yang menentang perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul-Nya:

قَاتِلُواْ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللّهُ وَرَسُولُهُ
qaatiluu alladziina laa yu/minuuna biallaahi walaa bialyawmi al-aakhiri walaa yuharrimuuna maa harrama allaahu warasuuluhu

“Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya.” (Surah At-Taubah: 29)

Ikhwah sekalian, apa yang kita lakukan ini belum seberapa apabila dibandingkan dengan jasa besar para sahabat dalam menegakkan dakwah Islam di muka bumi ini. Janganlah kita lupa daratan dan menganggap diri kita suci. Para sahabat telah mencontohkan kepada kita bahwa sedikit saja noda syirik mengotori hati manusia maka kekalahan tidak jauh dari mereka, ingatlah kejadian di perang Hunain, ketika banyaknya jumlah pasukan Islam telah membuat hati sebagian mereka ujub dan bangga diri seolah tak akan dapat dikalahkan. Mereka lupa bahawa kemenangan bukan di tangan mereka, namun kemenangan itu adalah milik Allah Subhanahu wa Ta’ala yang akan diberikan-Nya kepada hamba-hamba yang bertauhid dan tidak mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apapun.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا
اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم
مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ
فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
wa'ada allaahu alladziina aamanuu minkum wa'amiluu alshshaalihaati layastakhlifannahum fii al-ardhi kamaa istakhlafa alladziina min qablihim walayumakkinanna lahum diinahumu alladzii irtadaa lahum walayubaddilannahum min ba'di khawfihim amnan ya'buduunanii laa yusyrikuuna bii syay-an waman kafara ba'da dzaalika faulaa-ika humu alfaasiquuna

Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Ia akan menguatkan dan mengembangkan ugama mereka (ugama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka”. (Surah: An-Nur: 55)

Kami hanya dapat memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala menjadikan kami termasuk orang yang hawa nafsu mengikuti apa yang dibawa Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan semoga Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam tetap menjadi panutan kami dalam seluruh kehidupan kami dan semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala membimbing kami serta menunjuki kami kejalan yang lurus. 

Inna wa’dallahi haqq, walakinna aktsaran naasi laa ya’lamuun.

Posted by: HAR

No comments: