"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

03 December, 2014

MEMBALAS KEJAHATAN DENGAN KEBAIKAN


Islam adalah cara semula jadi hidup yang menggalakkan seseorang untuk memberi perhatian kepada hubungan mereka dengan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan ciptaan-Nya . Islam mengajar bahawa ia adalah melalui mengerjakan kebaikan dan mencari keridhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala yang jiwa mencari kebahagiaan sebenar dan keamanan . Ia adalah dalam konteks ini bahawa Islam perkataan berasal dari akar kata " salam , " atau  keamanan. Islam adalah agana yang damai dan penuh dengan keindahan. 

Islam mengajarkan umatnya agar terus menerus berbuat kebaikan kepada sesama manusia tanpa mempedulikan asal usul, status sosial, agama, jenis kelamin dan sebagainya. Hal ini dijelaskan di dalam Al-Qur’an.

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

أُوْلَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

ulaa-ika yu/tawna ajrahum marratayni bimaa shabaruu wayadrauuna bialhasanati alssayyi-ata wamimmaa razaqnaahum yunfiquuna 

“Mereka itu akan beroleh pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka; dan juga kerana mereka menolak kejahatan dengan kebaikan, dan mereka menderma dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka”. (Surah Al-Qasas: 54)

Mereka diberi pahala dua kali ialah: Kali pertama kerana mereka beriman kepada Taurat dan kali yang kedua ialah kerana mereka beriman kepada Al-Qur'an.

Cuba kita perhatikan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala selanjutnya:

مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

man jaa-a bialhasanati falahu khayrun minhaa waman jaa-a bialssayyi-ati falaa yujzaa alladziina 'amiluu alssayyi-aati illaa maa kaanuu ya'maluuna

“Sesiapa yang datang membawa amal baik (pada hari akhirat) maka baginya balasan yang lebih baik daripadanya; dan sesiapa yang datang membawa amal jahat, maka mereka yang melakukan kejahatan tidak di balas melainkan dengan apa yang mereka kerjakan”. (Surah Al-Qasas: 84)

Dalam ayat di atas jelas bahawa segala kebaikan akan mendapat balasan yang lebih baik dan setiap kejahatan dibalaskan setimpal dengan apa yang dilakukan. Di sinilah letak kebaikan dan keadilan Allah Subhanahu wa Ta’alaDia memberikan ganjaran yang lebih kepada orang-orang yang berbuat kebaikan. Namun untuk pelaku kejahatan dibalas setimpal dengan kejahatannya. Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak menzalimi sedikitpun terhadap prang-orang yang berbuat jahat.

Di dalam Al-Quran telah jelas menyeru kita agar sentiasa membalas kejahatan dengan kebaikan. Dalam Surah Ar-Ra'd pada ayat yang ke- 22. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman;

وَالَّذِينَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ
سِرّاً وَعَلاَنِيَةً وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ
waalladziina shabaruu ibtighaa-a wajhi rabbihim wa-aqaamuu alshshalaata wa-anfaquu mimmaa razaqnaahum sirran wa'alaaniyatan wayadrauuna bialhasanati alssayyi-ata ulaa-ika lahum 'uqbaa alddaari 

“Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat;”  (Surah Ar-Rad: 22)

Seterusnya dalam Surah Al-Mu'minuun (Al-Mu'minun)dalam  ayat yang ke-96, kata Allah Subhanahu wa Ta’ala;

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَ
idfa' biallatii hiya ahsanu alssayyi-ata nahnu a'lamu bimaa yashifuuna 

“Tolaklah kejahatan yang dilakukan kepadamu dengan cara yang sebaik-baiknya, Kami Maha Mengetahui apa yang mereka katakan itu”. (Surah Al-Mu’minum: 96)

Maksud ayat diatas: perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan kaum musyrikin yang tidak baik itu hendaklah dihadapi oleh Nabi dengan yang baik. Umpama dengan mema'afkannya, asal tidak membawa kepada kelemahan dan kemunduran dakwah.

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mengajarkan kita supaya menghadapi semua tantangan dan masaalah yang kita hadapi didalam hidup ini dengan penuh kesyukuran. Begitulah kehidupan berjalan. Kadang-kala kita berada diatas dan dilain waktu kita dibawah. Perbuatan baik yang kita lakukan malah dibalas dengan kejahatan oleh orang lain. Oleh sebab itu, bila kita melakukan sesuatu, janganlah kita mengharap bahawa kita akan memperoleh sambuatan hangat atau balasan yang serupa dari orang lain.

Apa lagi alasan kita untuk membalas kejahatan dengan kejahatan? Apakah kita tidak takut untuk menentang suruhan Allah Subhanahu wa Ta’ala yang terkandung di dalam Al-Quran? Atau kita tidak percaya pada Rasul, atau pada Al-Quran yang disampaikan oleh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam? Istighfar, semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang sesat.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ
عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
walaa tastawii alhasanatu walaa alssayyi-atu idfa' biallatii hiya ahsanu fa-idzaa alladzii baynaka wabaynahu 'adaawatun ka-annahu waliyyun hamiimun 

“Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib”. (Surah Fussilat: 34)

Dan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:

وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ
wamaa yulaqqaahaa illaa alladziina shabaruu wamaa yulaqqaahaa illaa dzuu hazhzhin 'azhiimin 

“Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia dan akhirat”. (Surah Fussilat: 35)

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala lagi mengingatkan kita:

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً
wa'ibaadu alrrahmaani alladziina yamsyuuna 'alaa al-ardhi hawnan wa-idzaa khaathabahumu aljaahiluuna qaaluu salaamaan 

“Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini” (Surah Al-Furqan: 63)

Ayat ini menerangkan, bahawa jika ada orang-orang yang bodoh menyapa, yang mengejek dengan perkataan yang tidak sewajarnya, maka dia akan membalas dengan ucapan yang baik kepada orang yang mengejeknya itu. Tetapi secara semulajadinya hal ini tidak mudah untuk dilakukan. Malahan selalunya, perbuatan baik dibalas dengan kejahatan (air susu dibalas dengan tuba).

Biasanya, apabila kita mendengar orang mengejek kita, kita akan membalas dengan kata-kata yang lebih kasar lagi berbanding dengan ucapan orang yang mengejek kita tadi. Kalau ada yang memaki kita sekali, maka kita akan membalas berkali-kali lagi. Jika ada orang yang berbuat jahat kepada kita sekali, maka kita akan membalasnya lebih dari sekali. Itulah fitrah semula jadi manusia.

Sejarah telah memperlihatkan kepada kita bahawa dakwah awal Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam yang dilaksanakan dengan penuh kebaikan tanpa kekasaran itu telah dibalas dengan kejahatan oleh Musyrikin Makkah? Bukankah ada juga manusia munafik yang berpura-pura Islam dan berpihak kepada Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam  tetapi sebenarnya tidak? Itulah sejarah manusia….

Didalam Al-Qur’an, Allah Subhanahu wa Ta'ala juga memerintahkan hamba beriman untuk selalu mendoakan untuk kebaikan orang lain. 

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
waistaghfir lidzanbika walilmu/miniina waalmu/minaati

“Dan mohonlah ampunan bagi dosamu dan bagi (dosa) kaum mukminin, baik laki-laki maupun perempuan“, (Surah: Muhammad : 19).

Meskipun adalah MUSTAHIL seseorang boleh menyamai sifat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam, paling tidak kita harus berupaya sekuat dan semampu mungkin untuk meneladaninya.  Kita perlu terus menerus terpacu dengan keteladanan Rasululla Shallallahu 'alaihi wasallam h dan terus saling menasihati orang lain untuk meneladani sikap mulia Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam tersebut.

Rasulullah Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam adalah sosok pribadi yang dalam prilaku kesehariannya selalu mencerminkan   akhlakul karimah. Berikut ini adalah realitas kehidupan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam  yang dapat menjadi renungan kita semua dan dapat kita jadikan sebagai suri tauladan .

“Tatkala seorang pandir Quraisy mencegat rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam di tengah jalan, lalu menyiramkan tanah di atas kepala beliau. Muhammad Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam diam menahan pedih. kemudian pulang ke rumah dengan tanah yang masih menempel di kepala. Fatimah, puterinya, kemudian datang mencucuikan tanah di kepala ayahnya itu. Ia membersihkannya sambil menangis.

Tak ada yang lebih pilu rasanya dalam hati seorang ayah daripada mendengar tangisan sang anak. Lebih-lebih anak perempuan. Setitik air mata kepedihan yang mengalir dari kelopak mata seorang puteri adalah sepercik api yang membakar jantung. Beliau pun tak kuasa menahan perasaan, lalu menangis tersedu-sedu di sisi sang puteri. Juga, sececah duka yang menyelinap ke dalam hati adalah rintihan jiwa yang terasa mencekik leher, dan hampir pula menyuluti emosinya untuk membalas. Tetapi Rasul Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam adalah  seorang yang sabar dan pemaaf. Lalu, apakah yang beliau lakukan dengan tangis puterinya yang baru saja kehilangan sang ibu tercinta itu? Rasul Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam hanya boleh menghadapkan jiwanya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, seraya memohon dikuatkan batinnya untuk menerima perlakuan keji itu.

"Jangan menangis anakku" ucap sang ayah kepada puterinya yang sedang berlinang air mata itu. "Tuhan akan melindungi ayahmu."

Inilah akhlak cantik yang telah diperlihatkan oleh Rasul kepada kita semua, "menolak kejahatan dengan kebaikan " meskipun ajaran agama memberikan kesempatan pada rasul  yang telah diperlakukan secara tidak manusiawi (dzalim) untuk mengadakan perlawanan demi membela diri, bahkan, boleh membalas, namun Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam  memilih sabar dan memaafkan perbuatan keji tersebut.

Sungguh, membalas kejahatan dengan kejahatan yang sama, tidak dikenakan sekatan dosa, kerana dosa itu hanya berlaku bagi orang-orang yang berbuat aniaya (dzalim) tanpa berpijak pada logika kebenaran, namun agama lebih mengutamakan sikap sabar dan saling memaafkan bertimbang sikap saling membalas dan saling memusuhi. Kejahatan hendak dibalas dengan kejahatan, tentulah bukan sebuah pilihan yang baik bagi responsibiliti moral sebuah agama.

Sebagaimana dalam Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرينَ
wa-in 'aaqabtum fa'aaqibuu bimitsli maa 'uuqibtum bihi wala-in shabartum lahuwa khayrun lilshshaabiriina 

“Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar”. (SuraAn-Nahl: 126)

Maksudnya pembalasan yang dijatuhkan atas mereka janganlah melebihi dari siksaan yang ditimpakan atas kita

Dan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:

وَلاَ تَكُ فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ
walaa tahzan 'alayhim walaa taku fii dhayqin mimmaa yamkuruuna 

“.. dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.” (Surah An-Nahl: 127)

Eloklah kita contohi sifat teladan yang telah ditunjukkan oleh RasulullahShallallahu 'alaihi wasallam. Baginda pernah disakiti, dihina, dikeji, dimaki, difitnah, dihalau, diancam dan diperlakukan seadanya oleh musuh-musuh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Namun sifatnya yang terpuji tidak pernah goyah dan baginda tidak membalas kejahatan dengan kejahatan. Menjauhi permusuhan dan berusaha untuk menyatukan ummat manusia.

Oleh itu, saya ingin mengingatkan diri saya sendiri, agar lebih bersikap pemaaf dan berlapang dada untuk sentiasa membalas setiap kejahatan dengan kebaikan. Moga Allah Subhanahu wa Ta’ala memimpin hati ini, dan hati sahabat-sahabat saya samada teman sekerja ataupun pengunjung blog ini, dan seluruh muslimin dan muslimat, ke arah sifat yang terpuji ini.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا
وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ
إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً
yaa ayyuhaa alnnaasu ittaquu rabbakumu alladzii khalaqakum min nafsin waahidatin wakhalaqa minhaa zawjahaa wabatstsa minhumaa rijaalan katsiiran wanisaa-an waittaquu allaaha alladzii tasaa-aluuna bihi waal-arhaama inna allaaha kaana 'alaykum raqiiban

Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. (Surah An-Nisaa’: 1)

Wallahu A'lam Bishawab – Untuk motivasi diri sendiri. Insya Allah
Huszaini Rahman 

No comments: