Kenalilah Tuhanmu, Nabimu, Dan Agamamu
Kebanyakan umat Islam
mungkin tidak asing dengan perbincangan ‘Siapa
Tuhanmu? Siapa Nabimu? Apa Agamamu?’
Banyak kajian islam yang selalu membincangkan isu ini, kerana ketiga-tiganya adalah tiga perkara utama
yang akan ditanyakan kepada seorang hamba ketika di alam kubur nanti. Sesiapa
yang terselamat darinya maka selamatlah dia dari siksaan kubur. Tetapi bila
anda tidak mampu menjawabnya, maka azab kubur pun menantinya. Termasuk di
manakah kita?
Mengetahui Tiga Landasan Utama
Mengenal
Allah Subhanahu wa Ta’ala, Rasul-Nya,
dan agama Islam adalah tiga landasan utama yang wajib diketahui seorang hamba.
Jika seseorang mengetahui tiga perkara ini serta melaksanakan segala akibatnya,
maka baginya keselamatan di dunia dan di akhirat kelak. Mengapa ini penting bagi seorang hamba? Bagi seorang hamba ketika
di alam kubur akan ditanya, “siapa Rabbmu? siapa nabimu? dan apa agamamu?” Jika
dia diberi taufik untuk menjawab tiga perkara di atas maka selamatlah dia dari
siksaan kubur di mana ia merupakan penunjuk keselamatannya di akhirat. Begitu
pun sebaliknya, seorang hamba yang tidak boleh menjawab tiga perkara tersebut
maka sengsaralah nasibnya di akhirat kelak. Wal-‘iyadzubillah.
Dalam pembahasan ini penulis hanya akan
menyampaikan secara global masalah tiga landasan utama tanpa menjelaskannya
secara terperinci. Berikut ini penjelasan ketiga landasan tersebut.
Landasan Pertama: Mengenal Allah Sebagai Rabb
Secara bahasa, kata Ar-Rabb bermakna pemelihara. Dari kata Ar-Rabb ini terkandung beberapa makna yang
lain misal Al-Malik (penguasa), Al-Mudabbir (pengatur), Al-Mutasharrif (pengatur) dan Al-Muta’ahhid (pemelihara). Penulis kitab Ushul
Tsalatsah, Syaikh Muhammad At-Tamimi lebih memilih makna Ar-Rabb sebagai pemelihara. Sebagaimana beliau
nyatakan dalam kitab beliau:
ربي الله الذي رباني،
وربى جميع العالمين بنعمه
“Rabbku
adalah Allah yang memeliharaku dan memelihara seluruh alam semesta dengan
nikmat-Nya…”
Kata Ar-Rabb juga bermakna ma’bud (sesembahan). Dalilnya adalah firman
AllahSubhanahu wa Ta’ala:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ
اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُونَ
” Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan
kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu,
supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa.” ( Surah: Al-Baqarah: 21)
Mengenai makna Rabb dari
ayat di atas, Imam Ibnu Katsir mengatakan:
الخالقُ لهذه الأشياء
هو المُسْتَحِقُّ للعبادةِ
“Sang Pencipta segala sesuatu adalah Dzat yang berhak
disembah.” Hal ini selaras dengan tujuan diutusnya
para Rasul iaitu untuk menyeru kaumnya agar hanya menyembah Allah Subhanahu wa Ta’ala saja dan tidak
menyembah selain-Nya, sebagaimana yang difirmankan Allah Subhanahu wa Ta’ala:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا
فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan
tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka):
"Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut".(Surah: An-Nahl:
36)
Mengapa penting bagi kita untuk mengenal Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagai Rabb? Seorang hamba harus mengenal Rabbnya yang Maha Suci lagi
Maha Tinggi yang diperoleh melalui kitab-Nya dan Sunnah Rasul-Nya, baik itu
berupa keesaan, nama-nama, maupun sifat-sifat-Nya. Dia adalah Rabb dari segala
sesuatu dan Penguasanya, tidak ada ilah (sesembahan) yang berhak disembah
melainkan Dia, dan tidak ada Rabb yang berhak diibadahi, melainkan Dia semata-mata.
Oleh itu, kita wajib mengetahuinya agar kita benar-benar boleh mengabdikan
kepada-Nya dan dengan pengetahuan yang benar.
Adapun mengenal Allah Subhanahu wa Ta’ala boleh dicapai dengan
memperhatikan ayat-ayat-Nya dan makhluk-makhluk-Nya. Dari segi bahasa al-aayah [arab: الأية ] mempunyai banyak makna, di
antaranya bermakna burhan [arab: برهان ] (keterangan) dan dalil.
Ayat Allah Subhanahu wa Ta’ala sendiri
dibagi dua macam:
1. Ayat-ayat syar’iyyah: maksudnya adalah wahyu
yang dibawa para Rasul, yang demikian
itu
adalah ayat-ayat Allah Subhanahu wa
Ta’ala.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
هُوَ الَّذِي
يُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ
“Dia lah yang menurunkan kepada hambaNya (Nabi
Muhammad) keterangan-keterangan Al-Quran yang terang.” (QS. Al-Hadid: 9)
Bagaimana wahyu boleh dijadikan
dalil tentang kewujudan Allah subhanahu wa Ta’ala?
Alasannya kerana wahyu yang dibawa para Rasul adalah wahyu yang sudah tersusun
rapi dan sempurna serta tidak bercanggah.
Allah Subhanahu wa Ta’ala menegaskan hal ini dalam Al-Qur’anul Karim:
وَلَوْ كَانَ مِنْ
عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا
“Kalau kiranya Al-Qur’an itu bukan dari sisi Allah,
tentulah mereka mendapatkan adanya perselisihan yang
banyak di dalamnya” (QS. An-Nisa’: 82)
Oleh itu adalah jelaslah bahawa Al-Qur’anul Karim merupakan dalil
tentang kewujudan Rabb yang Maha Agung.
2. Ayat-ayat kauniyah: iaitu
para makhluk, seperti langit, bumi, manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, dan
lain-lain.
Memahami Tauhid Sebagai Perintah Allah
Berkaitan dengan wajibnya
seorang hamba mengenal Allah Subhanahu wa
Ta’ala—yakni untuk boleh benar-benar beribadah dengan pemahaman yang
benar—maka seorang hamba pun harus mengetahui ibadah apa yang sangat
diperintahkan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada hamba-Nya. Perkara tersebut
adalah tauhid.
Syaikh At-Tamimi, penulis
kitab Ushul Tsalatsah, mendefinisikan tauhid sebagai pengesaan Allah adalah hal
ibadah. Makna tauhid sendiri secara umum adalah pengesaan Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam rububiyah,
uluhiyah, dan nama serta sifat-sifat Allah Subhanahu
wa Ta’ala. Untuk itu sebahgian ulama
membagi tauhid menjadi tiga perkara, iaitu tauhid rububiyah, tauhid uluhiyah,
dan tauhid asma’ wa shifat. Adapun penjelasan masing-masingnya
adalah sebagai berikut:
1. Tauhid rububiyah adalah kepercayaan
keesaan Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam
perbuatan-perbuatan-Nya. Iaitu beriman bahawa Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagai Pencipta yang tunggal bagi seluruh makhluk,
Penguasa dan Pengatur segala urusan alam, Yang memuliakan dan menghinakan, Yang
menghidupkan dan mematikan, Yang menjalankan malam dan siang, serta Yang maha
kuasa atas segala sesuatu.
Dengan demikian, tauhid rububiyah meliputi
keimanan kepada tiga perkara iaitu: (1) beriman kepada
perbuatan-perbuatan Allah Subhanahu wa
Ta’ala secara umum, saperti menciptakan, memberikan rezki,
menghidupkan, mematikan, dan lain-lain; (2) beriman kepada qadha dan qadar Allah Ta’ala;
(3) beriman kepada keesaan Dzat-Nya.
2.
Tauhid uluhiyah adalah
mengesakan Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam
tujuan perbuatan-perbuatan hamba yang dilakukan dalam rangka taqarrub (pendekatan
diri) kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Saperti, berdo’a, bernadzar, menyembelih kurban, bertawakkal, bertaubat, dan
lain-lain.
Kemurnian
tauhid uluhiyah hanya akan diperolehi dengan mewujudkan dua perkara asas, iaitu: (1) seluruh
ibadah hanya ditujukan kepada Allah Subhanahu
wa Ta’ala saja, bukan kepada yang lainnya; (2) dalam
pelaksanaan ibadah tersebut harus sesuai dengan syari’at Allah Subhanahu wa Ta’ala.
3.
Tauhid asma’ wa shifat adalah
keyakinan tentang keesaan Allah Subhanahu wa Ta’ala
dalam
nama dan sifat-Nya yang terkandung dalam Al-Quran dan As-Sunnah, diserati
dengan hal nama dan sifat-Nya yang terdapat di Al-Qur’an dan As-Sunnah,
disertai dengan meningimani makna-makna dan hukum-hukumnya (akibat-akibatnya)
Perkara-perkara yang harus diperhatikan dalam tauhid asma’
wa shifat adalah seperti berikut: (1) Mesti nyatakan
semua nama-nama dan sifat Allah Subhanahu
wa Ta’ala, tidak menafikan (meniadakan) dan tidak pula
menolaknya; (2) tidak boleh melampaui batas dengan menamai dan
mensifati Allah Subhanahu wa Ta’ala di
luar nama dan sifat yang telah ditetapkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul-Nya; (3) tidak
menyerupakan nama dan sifat Allah Subhanahu
wa Ta’ala dengan nama dan sifat para makhluk-Nya; (4) tidak
boleh (dan tidak memungkinkan) untuk mengetahui kaifiyah (bagaimananya)
dari sifat-sifat Allah Subhanahu wa
Ta’ala tersebut; (5) beribadah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala sesuai
dengan akibat nama dan sifat-Nya.
Seseorang beriman kepada
Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak akan utuh sehingga berkumpul
pada diri-Nya ketiga macam tauhid di atas. Tauhid rububiyah seseorang tidak
akan berguna sehingga dia ber-tauhid uluhiyah. Sedangkan tauhid uluhiyah
seseorang tidak akan lurus sehingga dia bertauhid asma’
wa shifat. Pendek
kata, mengenal Allah Subhanahu wa Ta’ala saja tidaklah cukup kecuali seseorang
tersebut benar-benar beribadah hanya kepada-Nya. Sedangkan beribadah kepada
Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak akan terwujud dengan sempurna tanpa mengenal Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Landasan Kedua: Mengenal Nabi Muhammadshallallahu ‘alaihi wasallam
Mengenal Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam termasuk suatu kewajiban setelah seorang hamba mengenal Allah subhanahu wa ta’ala. Para ulama mengatakan wajib kerana Rasulullah menjadi perantara seorang hamba dengan Rabbnya. Kerana hanya melalui Nabi, kita boleh mengetahui dan mengenal syari’at dan hukum-hukum yang telah Allah ciptakan. Malah seorang hamba tidak akan mengetahui bagaimana cara beribadah yang benar kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala kecuali melalui wahyu yang Allah Subhanahu wa Ta’ala turunkan kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Ibadah itu sendiri boleh diterima jika telah memenuhi dua syarat, iaitu ikhlas kerana Allah Subhanahu wa ta’ala dan mengikuti sunnah Rasulullah.
Nama dan nasab beliau shallallahu ‘alaihi
wasallam
Beliau
adalah Muhammad Bin Abdullah Bin Abdul Muthalib Bin Hasyim. Hasyim berasal dari
suku Quraisy dari Arab. Negeri Arab sendiri berasal dari keturunan nabi Isma’il
bin Ibrahim Al-Khalil ‘alaihima as-salam.
Selain Muhammad, Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam memiliki
banyak nama lain, sebagaimana sabda beliau shallahu ‘alaihi wasallam dalam hadits yang diriwayatkan dari
Jubair Bin Muth’im.
إِنَّ لِى أَسْمَاءً ، أَنَا مُحَمَّد ،
وَأَنَا أَحْمَدُ ، وَأَنَا الْمَاحِى الَّذِى يَمْحُو اللَّهُ بِىَ الْكُفْرَ ،
وَأَنَا الْحَاشِرُ
الَّذِى يُحْشَرُ النَّاسُ عَلَى قَدَمِى ،
وَأَنَا الْعَاقِبُ
“Sesungguhnya
aku memiliki beberapa nama. Aku Muhammad dan aku Ahmad, aku Al-Maahi (sang
penghapus) karena Allah menghapuskan kekafiran dengan diriku. Aku adalah
Al-Haasyir karena manusia digiring ke hadapanku dan aku adalah Al-‘Aaqib (sang
penghujung).” (HR. Bukhari dan Muslim)
Al-‘Aaqib adalah yang tiada lagi nabi setelah beliau. Sebagaimana
disebutkan dalam riwayat yang lain di shahih Bukhari.
Nabi shallallahu’alaihi wasallam dilahirkan di Makkah dan tinggal di sana selama 53 tahun, sebelum dan sesudah diutus menjadi nabi. Kemudian hijrah ke Madinah dan menetap selama 10 tahun sehingga beliau wafat pada tahun 11 Hijriah.
Turunnya wahyu pertama dan
pengangkatan beliau menjadi nabi
Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam diangkat
menjadi nabi pada usia 40 tahun dengan diturunkannya wahyu pertama yaitu firman
Allah:
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
(1) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3)
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5
“Bacalah
(wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk); Ia
menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha
Pemurah; Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; Ia mengajarkan manusia
apa yang tidak diketahuinya (Surah: Al-‘Alaq: 1-5)
Beliau shallallahu
’alaihi wasallam kemudian
diangkat menjadi rasul dengan turunnya wahyu,
أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ
فَأَنْذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ (4) وَالرُّجْزَ
فَاهْجُرْ (5) وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ (6) وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ (7
“Wahai orang yang berselimut, Bangunlah serta berilah peringatan dan
amaran (kepada umat manusia);
Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya! dan pakaianmu,
maka hendaklah
engkau bersihkan; dan perbuatan dosa
(menyembah berhala) tinggalkanlah, dan janganlah kamu memberi (dengan maksud)
memperoleh (balasan) yang lebih banyak, dan untuk (memenuhi perintah) Tuhanmu
bersabarlah.” (Surah: Al-Muddaththir: 1-7)
Sejak saat itu mulailah Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam berdakwah
dimulai dari lingkungan keluarganya sehingga akhirnya dakwah beliau tersebar di
kalangan masyarakat kota Makkah.
Sebaiknya tugas rasul-rasul
sebelumnya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pun diutus dengan membawa ajaran
tauhid iaitu untuk mengesakan Allah Subhanahu
wa Ta’ala dan membawa syari’at-Nya yang meliputi melaksanakan perintah-Nya
dan meninggalkan larangan-Nya. Beliau juga diutus sebagai rahmat bagi seluruh
alam untuk mengeluarkan manusia dari gelapnya kemusyrikan, kekafiran dan
kebodohan kepada cahaya ilmu, iman dan tauhid, sehingga mereka mendapatkan
pengampunan dan keredhaan Allah Subhanahu
wa Ta’ala, diselamatkan dari siksa dan azab-Nya serta selamat dari
kemurkaan-Nya.
Wafatnya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
Setelah Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam berhijrah
ke Madinah serta menyebarkan dakwah tauhid di sana selama 10 tahun, dan tatkala
Allah Subhanahu wa Ta’ala
menyempurnakan agama Islam dan mencukupkan nikmat-Nya kepada orang-orang
mukmin, beliau akhirnya dipanggil menghadap Allah subhanahu
wa ta’ala. Beliau Shallallahu
‘alaihi wasallam mulai
sakit pada akhir bulan Shafar dan awal bulan Rabi’ul Awwal.
Suatu hari beliau shallallahu
‘alaihi wasallam keluar
ke hadapan para sahabat dalam keadaan kepala dibalut lalu beliau naik mimbar.
Setelah membaca syahadat, yang pertama kali beliau ucapkan adalah istighfar dan memohon keampunan bagi para
syuhada perang Uhud, kemudian beliau bersabda:
إِنَّ اللَّهَ خَيَّرَ
عَبْدًا بَيْنَ الدُّنْيَا وَبَيْنَ مَا عِنْدَهُ ، فَاخْتَارَ مَا عِنْدَ اللَّهِ
“Sesungguhnya ada seorang hamba dari hamba-hamba Allah
disuruh memilih di antara dunia dan apa yang ada di sisi Allah, maka ia memilih
apa yang ada di sisi Allah.”
Abu Bakar radhiyallahu
’anhu segera memahami
maksud ucapan beliau sehingga Abu Bakar pun menangis dan berkata, “Bapak dan
ibuku sebagai tebusan, aku jadikan bapak kami, ibu kami, anak-anak kami, jiwa
kami dan harta kami sebagai tebusanmu.” Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
يَا أَبَا بَكْرٍ لاَ تَبْكِ ، إِنَّ أَمَنَّ
النَّاسِ عَلَىَّ فِى صُحْبَتِهِ وَمَالِهِ أَبُو بَكْرٍ ، وَلَوْ كُنْتُ
مُتَّخِذًا
خَلِيلاً مِنْ أُمَّتِى لاَتَّخَذْتُ أَبَا
بَكْرٍ ، وَلَكِنْ أُخُوَّةُ الإِسْلاَمِ وَمَوَدَّتُهُ
“Jangan menangis wahai Abu Bakar!” Kemudian
beliau shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya
orang-orang yang paling terpercaya dalam persahabatan dan hartanya bagiku adalah
Abu Bakar. Seandainya aku boleh mengambil kekasih selain Tuhanku, maka aku akan
menjadikan Abu Bakar (sebagai kekasihku), tetapi ia adalah kekasih dan teman
karib dalam Islam.” (HR.
Bukhari)
Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam kemudian
memerintahkan Abu Bakar untuk mengimami shalat kaum muslimin. Dan pada hari
Isnin, dua belas atau tiga belas Rabi’ul Awwal tahun kesebelas hijriah,
panggilan Allah Subhanahu wa Ta’ala
pun tiba. Beliau akhirnya meninggal pada hari itu. Kaum muslimin telah dilanda
kejutan dan kebimbangan.
Abu Bakar kemudian naik
mimbar lalu memuji Allah Subhanahu wa
Ta’ala dan berkhutbah,
مَنْ كَانَ مِنْكُمْ
يَعْبُدُ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ مَاتَ
وَمَنْ كَانَ يَعْبُدُ
اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ
“Barangsiapa yang menyembah
Muhammad, maka sesungguhnya Muhammad telah mati. Dan barangsiapa yang menyembah
Allah maka sesungguhnya Allah selalu hidup, tidak mengalami kematian.” Kemudian
Abu Bakar pun membacakan ayat,
وَمَا مُحَمَّدٌ
إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ إِلَى الشَّاكِرِينَ
“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh
telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, apakah jika dia wafat atau dibunuh
kamu berbalik ke belakang (murtad)?”(QS. Ali Imran: 144)
إِنَّكَ مَيِّتٌ
وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ
“Sesungguhnya
engkau (wahai Muhammad) akan mati, dan sesungguhnya mereka juga akan mati. (Surah: Az-Zumar: 30)
Kemudian tangisan kaum
muslimin semakin menjadi-jadi, kerana mereka sedar bahawa beliau shallallahu
‘alaihi wasallam benar-benar
telah meninggal dunia. Jenazah beliau kemudian dimandikan bersama pakaian yang dipakainya
untuk menghormatinya. Kemudian dikafani dengan tiga helai kain kafan putih suhuli
tanpa disertakan di dalamnya baju dan serbannya.
Beliau shallallahu ‘alaihi wasallam dishalatkan tanpa imam dan dikebumikan pada hari Rabu setelah selesai pemilihan khalifah sebagai pengganti beliau. Semoga shalawat dan salam dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dicurahkan kepada beliau.
Landasan
Ketiga: Mengenal Agama Islam
Setelah membahaskan pengenalan
seorang hamba kepada Rabbnya dan kepada Nabinya, kini kita mula pembahasan
seterusnya, iaitu pengenalan seorang hamba atas agama Islam beserta
dalil-dalilnya. Termasuk perkara yang sangat penting bagi seseorang untuk
beragama menurut Al-Qur’an dan As-Sunnah agar seorang hamba benar-benar
mendapatkan cahaya dan petunjuk serta penerang dari agamanya.
Memahami Islam dengan segala akibatnya
Agama Islam adalah agama
yang Allah Subhanahu wa Ta’ala
mengutus Nabi-Nya Shallallahu ‘alaihi wasallam. Dia menjadikan Islam sebagai agama
terakhir, yang telah Dia sempurnakan untuk para hamba-Nya sekalian dan sebagai
penyempurna nikmat-Nya kepada hamba. Hal ini sebagaimana firman Allah ta’ala:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ
لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ
الْإِسْلَامَ دِينًا
“…Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu dan
telah Aku cukupkan untukmu nikmat-Ku dan telah Aku redhai Islam sebagai
agamamu…” (QS. Al-Ma’idah:
3)
Dalam surat yang lain Allah ta’ala juga berfirman:
إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ
اللَّهِ الْإِسْلَامُ
“Sesungguhnya
agama di sisi Allah adalah Islam” (QS. Ali ‘Imran: 19)
Syaikh Muhammad At-Tamimi rahimahullah mendefinisikan Islam sebagai penyerahan
diri, iaitu perasaan hina dan tunduk hanya kepada Allah Subhanahu wa ta’ala semata-mata, dengan mengesakannya sepenuhnya,
iaitu menjadikan Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagai satu-satunya tujuan ibadah.
Tetapi ta’at kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan ketaatan
tidaklah cukup sekedar menyerahkan diri dan tertakluk semata-mata, tetapi
hendaklah disertakan pula dengan kepatuhan kepada segala perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasulnya shallallahu
‘alaihi wasallam dan
menjauhi segala bentuk larangan, sebagai satu bentuk ketaatan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan dalam rangka
mencari keredhaan-Nya, mengejar apa yang ada di sisi-Nya, dan takut akan
azab-Nya.
Berkaitan dengan Islam itu
sendiri, terdapat hadits dari sahabat Umar bin Khattab radhiyallahu ‘anhu bahawasanya Jibril ‘alaihissalam bertanya tentang Islam, maka
Rasulullah shallahu ‘alaihi wasallam menjawabnya,
الإسلام أن تشهد أن لا
اله إلا الله وأن محمدا رسول الله، وتقيم الصلاة، وتؤتي الزكاة، وتصوم
رمضان، وتحج البيت إن
استطعت إليه سبيلا
“…Islam itu adalah engkau bersaksi bahwa tidak ilah yang
berhak diibadahi dengan benar selain Allah dan bahwasanya Muhammad adalah
utusan Allah, mendirikan shalat, manunaikan zakat, mengerjakan hai ke Baitullah
jika engkau mampu melakukan perjalanan menuju ke sana…” (HR. Muslim)
Agama Islam berdiri di atas tiga landasan:
1. Tunduk kepada Allah
dengan cara mentauhidkan-Nya.
- Patuh
kepada Allah dengan mentaatinya.
- Berlepas
diri dari kesyirikan dan pelakunya
Agama Islam juga terdiri daripada tiga peringkat, iaitu
islam, iman, dan ihsan, di mana setiap peringkat memiliki rukun-rukun
tersendiri. Walau bagaimanapun penulis hanya menyebutkan rukun-rukunnya tanpa
memberikan penjelasan bagi setiap rukun tersebut secara terperinci.
Pertama: Rukun Islam iaitu bersaksi
bahawa tidak ada ilah yang berhak disembah selain Allah dan bahawasanya
Muhammad adalah Rasulullah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di
bulan Ramadhan, dan haji ke Baitullah.
Kedua: Iman. iaitu pembenaran yang
kuat terhadap semua perintah-perintah Allah Subhanahu
wa ta’ala dan Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam, yang
disertai dengan ikrar lisan dan amal perbuatan, yang merupakan wujud dari
Islam. Iman memiliki lebih dari tujuh puluh cabang. Yang tertinggi adalah
ucapan laa ilaaha illallah dan yang terendah adalah menyingkirkan
gangguan dari jalan.
Rukun iman ada enam perkara,
iaitu: beriman kepada Allah Subhanahu wa
Ta’ala, beriman kepada malaikat-malaikat-Nya, beriman kepada kitab-kitab-Nya,
beriman kepada rasul-rasul-Nya, beriman kepada hari kiamat, beriman kepada Qada
dan Qadar.
Ketiga: Ihsan. Rukun ihsan hanya ada
satu, iaitu engkau menyembah Allah Subhanahu wa Ta’ala seakan-akan engkau
melihat-Nya. Namun jika engkau tidak melihat-Nya sesungguhnya Dia melihatmu.
Penutup
Demikianlah
sedikit pembahasan mengenai pengenalan seorang hamba kepada Rabbnya, Nabi-Nya,
dan agama-Nya. Alhamdulillah kita berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala atas segala kemudahan yang telah Dia berikan
hingga risalah ini dapat terselesaikan.
Sesungguhnya
tidak ada yang sempurna kecuali Allah Subhanahu wa Ta’ala. Begitupun tulisan
ini. Untuk itu, jika ditemukan banyak sekali kesalahan di dalamnya, maka hal
itu muncul karena kebodohan penulis dan kerena godaan syaitan yang terkutuk.
Adapun yang baik maka semua itu datangnya dari Allah ‘azza
wa jalla semata.
Risalah ini secara khusus
adalah nasihat untuk diri pribadi penulis agar lebih bersemangat untuk mempelajari
dan mendalami perkara-perkara yang berkaitan dengan tiga landasan yang telah
dibahas sebelumnya. Semoga risalah ini pun dapat bermanfaat untuk yang
membacanya.
Betapa indahnya do’a Nabi shallallahu’alaihi
wasallam:
يَا مُقَلِّبَ
الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ يَا مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ
قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ
“Wahat Dzat yang membolak-balikan hati, tetapkanlah hati
kami di atas agama-Mu. Wahat Dzat yang memalingkan hati, palingkanlah hati kami
untuk selalu taat kepada-Mu.”
Semoga Allah ‘Azza
wa Jalla menetapkan
hati kita di atas agama-Nya dan kita dianugerahi nikmat menjadi hamba yang bisa
mengenal-Nya, mengenal Nabi-Nya dan agama-Nya. Shalawat dan salam semoga Allah
limpahkan kepada Nabi Muhammad, keluarganya, para sahabat, serta mereka yang
istiqamah di atas sunnah beliau hingga akhir zaman. Alhamdulillahi
rabbil ‘alamiin.
Rujukan:
·
Hushulul
Ma’mul Bi Syarhi Tsalatsatil Ushuul, Syaikh Abdullah bin Shalih Al-Fauzan,
Maktabah Ar-Rusydi, thn. 1430 H.
- Mutiara Faidah Kitab At-Tauhid
Syaikh At-Tamimi, Al-Ustadz Abu Isa Abdullah
bin Salam, Pustaka Muslim, thn. 1428 H.
- Syarh Al-Ushul Tsalatsah,
Syaikh Shalih bin Fauzan bin Abdillah Al-Fauzan, Daarul Imam Ahmad, thn.
1427 H.
- Syarh Tsalatsatil Ushul,
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, Daar Ats-Tsurayya, thn. 1426 H.
- Tanbiihaat
Al-Mukhtasharah Syarh Al-Wajibaat Al-Mutahattimaat Al-Ma’rifah ‘alaa Kulli
Muslim wa Muslimah,
Syaikh Ibrahim bin Asy-Syaikh Shalih bin Ahmad Al-Khuraishi, Daar
Ash-Shuma’i, thn. 1468 H.
Di-petik dari:
muslimah.or.id dan ditulis oleh Um Rumman Verawaty Lihawa
Diedit
oleh: HAR
No comments:
Post a Comment