"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

24 December, 2014

SETIAP INDIVIDU BERTANGGUNG JAWAB AKAN DIRINYA


Sesungguhnya Islam menekankan akal dan hati kita bahawa setiap manusia bertanggung-jawab atas dirinya. Dia akan dihisab atas setiap amal perbuatan yang dilakukannya.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۗ وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ
Man ʿamila ṣāliḥan fa-li-nafsihī wa-man ʾasāʾa fa-ʿalayhā wa-mā rabbuka bi-ẓallāmin li-l-ʿabīidi.

“Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya (pahala) akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya”. (Surah Fussilat: 46)

Dan Firmah Allah Subhanahu wa Ta’ala seterunya:

مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ
Man kafara fa-ʿalayhi kufruhū wa-man ʿamila ṣaāliḥan fa-li-ʾanfusihim yamhadūn

“Sesiapa yang kufur ingkar maka dia lah sahaja yang menanggung bencana kekufurannya itu, dan sesiapa yang beramal soleh (yang membuktikan imannya), maka merekalah orang-orang yang membuat persiapan untuk kesenangan diri mereka masing-masing”. (Surah Ar Ruum: 44)

Balasan buruk tidak hanya dirasakan di akhirat kelak, tempat yang Allah Subhanahu wa Ta’ala jadikan sebagai tempat membalas seluruh amalan para hamba, namun juga menimpa pelakunya di dunia. Ini melibatkan seluruh perbuatan dosa, baik dosa besar maupun kecil. Barang siapa berbuat keburukan ( dosa ), maka dirinyalah yang memikul hukuman dari kesalahan dan dosanya di dunia dan akhirat, bukan tanggungan orang lain .

Selanjutnya Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ
Bali al-ʾinsānu ʿalāa nafsihī baṣīiratun

“Bahkan manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri”, (Surah Al-Qiaamah: 14). Maksudnya ayat ini ialah, bahawa anggota-anggota badan manusia menjadi saksi terhadap pekerjaan yang telah mereka lakukan seperti tersebut dalam surat Nur ayat 24.

Dan didalam surah Ath-Tuur ayat 21 Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ
Alatnāhum min ʿamalihim min shayʾin kullu imriʾin bi-maā kasaba rahiīnun
“Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka; tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya”.(Surah At-Tuur: 21)

Allah Subhanahu wa Ta’ala juga berfirman:

وَاتَّقُوا يَوْمًا لَا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئًا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ
Wa-ittaqū yawman lā tajzī nafsun ʿan nafsin shayʾan wa-lā yuqbalu minhā ʿadlun wa-lā tanfaʿuhā shafāʿatun wa-lā hum yunṣarūun

“Dan peliharalah diri kamu dari (huru-hara) hari kiamat (yang padanya) seseorang tidak dapat mengganti atau melepaskan orang lain sedikitpun, dan tidak akan diterima daripadanya sebarang tebusan, dan tidak akan memberi manfaat kepadanya sebarang syafaat; dan orang-orang yang salah itu tidak akan ditolong (dari azab sengsara)”. (Surah Al-Baqarah: 123). Maksudnya: dosa dan pahala seseorang tidak dapat dipindahkan kepada orang lain. #Perjanjian dengan Nabi Ibrahim Alaihissalam.

Sebahagian mufassir (adalah sebutan untuk orang ahli tafsir) didalam menafsirkan ayat diatas mengatakan:

Berhati-hatilah kamu dengan suatu hari yang sangat besar dihadapanmu. Dimana pada hari itu akan berlakukan hisab dan balasan atas semua amal perbuatan. Pada hari itu tidak ada yang dapat selamat dari ancamannya kecuali dengan bertakwa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala pada semua keadaan dan sentiasa membetulkan seluruh amal perbuatan. Hari itu adalah hari untuk dirinya sendiri-tidak dapat membantu orang yang lain sedikit pun-betapa pun kecil dosanya.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ
wa-lā taziru wāziratun wizra ʾukhrā

“Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja”. (Surah Al-Israa: 15)

Pada hari itu syafaat tidak berguna dalam menyelamatkan orang yang telah diputusakan mendapat siksaan oleh Tuhannya. Pada hari itu tidak ada juga diterima pengorbanan dan tebusan. Pada hari itu tidak ada orang yang mampu menolong orang-orang yang disiksa sehingga mereka selamat dari siksaan.

Dari sini, kita dapat memahami bahawa seorang Ayah tidak menanggung dosa yang dilakukan anaknya dihadapan Allah Azza Wajalla. Sebagaimana juga anak tidak menanggung dosa yang dikerjakan ayahnya. Al-Quran telah menjelaskan perkara itu.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ
جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا ۚ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ
yā-ʾayyuhā n-nāsu ttaqū rabbakum wa-khshaw yawman lā yajzī wālidun ʿan waladihī wa-lā mawlūdun huwa jāzin ʿan wālidihī shayʾan ʾinna waʿda llāhi ḥaqqun fa-lā taghurrannakumu al-ḥayātu ald-dunyā wa-lā yaghurrannakum bi-llāhi al-gharūuru

“Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah”. (Surah Luqman: 33)

Al-Quran Al-Karim menekan kepada kita bahawa tatkala dating waktu hisab, setiap manusia hany sibuk dengan dirinya sahaja.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam Surah Abasa ayat 33-37, maksudnya:

“Apabila telah tiba suara yang memecahkan anak telinga (hari kiamat), maka pada hari itu berpisahlah manusia daripada saudaranya, daripada ibu bapanya, isteri dan anak-anaknya. Pada hari itu, manusia sibuk oleh urusannya masing-masing.”

Betapa dashyatnya hari yang akan datang itu, Allah Subhanahu wa Ta’ala yang maha mengetahui. Walaupun bagaimanapun dahsyat dan mengerikan, tetapi tidak semua manusia gentar dan takut untuk menghadapi hari yang sangat hebat itu. Perkara ini bergantung kepada amal kebaikan masing-masing.

Ketepatan amal dengan perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul - Nya tidak boleh ditawar - tawar. Sebab, hal itu berpengaruh kuat dalam diterima atau tidaknya amal ibadah seseorang. Amal ibadah yang diterima mesti memenuhi dua syarat: ikhlas kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala dan mengikuti panduan dan petunjuk Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam .
 
Wallahu A'lam Bishawab
 
Posted by: Huszaini

No comments: