"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

07 December, 2016

Mengikuti Al-Quran dan Sunnah
sumber Agama

As-Sunnah, menurut bahasa Arab, adalah ath-thariqah yang bererti cara dan jalan hidup, sedangkan menurut pengertian syariat, as-sunnah bererti keterangan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tentang kitabullah dalam bentuk perbuatan dan sikap, yang kemudian menjadi cari Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dan para sahabatnya menjeleaskan agama Islam.

Al-Quran tidak boleh difahami dan dilaksanakan dalam kehidupan seseorang tanpa as-Sunnah. Sebagai contoh, dalam al-Qurah Allah Subhanahu wa Ta’ala memberitahu orang yang beriman untuk sentiasa mengajak kepada kebaikan,menjadi penyayang diantara satu sama lain, kata-kata yang baik, dan berkelakuan sopan dan memutuskan berdasarkan petunjuk yang diturunkan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Kebersihan telah dijadikan wajib. Walau bagaimanapun, perkara-perkara tersebut diterangkan dalam al-Quran dengan cara yang tertentu. Beriman belajar tentang contoh bagaimana untuk benar-benar melaksanakan semua arahan ini dalam kehidupan mereka dengan cara amalan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. 
Dalam al-Quran, Allah Subhanahu wa Ta’ala mendedahkan

لَ‍قَ‍‍‍دْ‌ ك‍‍َ‍انَ لَكُمْ فِي ‌‍رَس‍‍ُ‍ولِ ‌اللَّ‍‍هِ ‌أُسْوَةٌ حَسَنَة ٌ‌ لِمَ‍‌‍نْ ك‍‍َ‍انَ يَرْجُو‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌الْيَ‍‍وْمَ ‌الآ‍‍خِ‍‍‍ر‍َ‍‌ ‌وَ‌ذَكَ‍رَ‌ ‌اللَّ‍‍هَ كَثِي‍‍ر‌اً 
“Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka:" Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya". Dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah”. (Surah al-Ahzab: 21)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam adalah contoh dan idola terbaik bagi ikutan seluruh umat Islam. Orang yang beriman patuh kepada as-sunnah dan belajar bagaimana untuk melaksanakan ajaran dan amalan dalam kehidupan mereka. Sesungguhnya, sebaik sahaja seseorang melihat sunnah, kita boleh melihat bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam mengarahkan masyarakatnya dalam semua perkara dan menunjukkan kepada mereka bagaimana untuk bertindak sesuai dengan  penghormatan Muslim. Seluruh kehidupan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam  mendedahkan kesungguhan, tanggungjawab, dan sensitiviti yang tidak sedikit pun diabaikan. Ini adalah hasil daripada NabiShallallahu ‘alaihi wa Sallam  telah mengajar "kebijaksanaan," bersama al-Quran, kepada masyarakat:

Demikianlah firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ

"Sungguh Allah telah memberi karunia kepada orang-orang yang beriman ketika Allah mengutus diantara mereka seorang rasul dari golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka Al Kitab dan Al Hikmah. Dan sesungguhnya sebelum (kedatangan Nabi) itu, mereka adalah benar-benar dalam kesesatan yang nyata". (Surah Al-'Imran: 164)

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ

"Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad) ? Barang siapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikit pun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur". (Surah Al-'Imran: 144)

Sesetengah umat Islam mendakwa bahawa kita hanya perlu mengikut al-Quran dan mengabaikan Sunnah. Ini adalah sangat salah, dan jelas menunjukkan bahawa orang-orang tidak memahami al-Quran. Adalah penting untuk membaca dan memahami al-Quran, dan ia adalah sama penting untuk mengetahui bagaimana Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam  hidup menurut kepadanya. Secara terminologi Al-Quran adalah kalamullah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sebagai mukjizat yang tertulis dalam lembaran-lembaran, yang diriwayatkan secara mutawattir, dan membacanya merupa ibadah.

Al-Quran dan as-Sunnah adalah dua wahyu yang tidak boleh dipisahkan. Barangsiapa berpegang pada salah satunya saja dengan meninggalkan yang lain, sesungguhnya dia telah tersesat. Ironisnya, ada sebahagian kalangan yang merasa cukup dengan Al-Quran dan mahu mengambil as-Sunnah. Merekalah kaum Qur’aniyyun-ingkar sunnah.

Berikut adalah beberapa ayat dalam Al-Quran, yang membuktikan hakikat bahawa kita harus mentaati dan mengikuti Rasulullah Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam jika kita adalah orang Islam sebenarnya (iaitu menyerahkan diri).

Wahai kaum Muslimin, kalian mengaku mencintai Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul-Nya. Jika pengakuan itu benar, maka ikutilah petunjuk kitabullah dan Sunnah Rsaul-Nya.

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". (Surah Al-'Imran: 31)

قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ

"Katakanlah (wahai Muhammad): “Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir". (Surah Al-'Imran: 32)

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat".
Surah Al-'Imran: 132)

وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

     "Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar". (Surah An Nisa': 13)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah...". (Surah An-Nisa': 59)

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ

"Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah". (Surah An-Nisa': 64)

وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم

"Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka", (Surah An-Nisa': 69)

مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ
 
"Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah..". 
(Surah An-Nisa': 80)

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul (Nya)..."
(Surah Al-Ma'idah: 92)

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

"... taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu adalah orang-orang yang beriman". 
(Surah Al-Anfal: 1)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنتُمْ تَسْمَعُونَ

"Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berpaling daripada-Nya, sedang kamu mendengar(perintah-perintah-Nya)",
(Surah Al-Mai'dah: 20)

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ

"Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya..." (Surah Al-Anfal: 46)

وَيُ‍‍طِ‍‍يع‍‍ُ‍ونَ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌‍رَسُولَهُ

"...dan mereka ta'at kepada Allah dan Rasul-Nya". (Surah At-Taubah: 71)

وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ

"Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya". (Surah Al-Nur: 52)

قُ‍‍لْ ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌ال‍‍رَّس‍‍ُ‍ولَ

Katakanlah lagi (kepada mereka): " Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah”. (Surah Al-Nur: 54)

وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌ال‍‍رَّس‍‍ُ‍ولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

“…dan taatlah kamu kepada Rasul Allah; supaya kamu beroleh rahmat”. (Surah Al-Nur: 56)

لَ‍قَ‍‍‍دْ‌ ك‍‍َ‍انَ لَكُمْ فِي ‌‍رَس‍‍ُ‍ولِ ‌اللَّ‍‍هِ ‌أُسْوَةٌ حَسَنَة

"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik..." (Surah Al-Ahzab: 21)

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ

"Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya..." (Surah Al-Ahzab:33)

وَمَ‍‌‍نْ يُ‍‍طِ‍‍عِ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌‍رَسُولَ‍‍هُ فَ‍‍قَ‍‍‍دْ‌ ف‍‍َ‍ا‌زَ‌ فَوْ‌ز‌اً‌ عَ‍‍ظِ‍‍يماً

"Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan". (Surah Al-Ahzab: 71)

ي‍‍َ‍ا‌أَيُّهَا‌ ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ ‌آمَنُ‍‍و‌ا‌ ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌ال‍‍رَّس‍‍ُ‍ولَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah...". (Surah Muhammad: 33)

وَمَ‍‌‍نْ يُ‍‍طِ‍‍عِ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌‍رَسُولَ‍‍هُ يُ‍‍دْ‍‍خِ‍‍لْهُ جَ‍‍نّ‍‍‍َ‍ات‌‍ٍ‌ تَ‍‍جْ‍‍‍رِي مِ‍‌‍نْ تَحْتِهَا‌ ‌الأَ‌نْ‍‍ه‍‍َ‍ا‌رُ‌

"Dan (ingatlah), sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya akan dimasukkanNya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai...". (Surah Al-Fath: 17)

وَمَ‍‍ا‌ ‌آتَاكُمُ ‌ال‍‍رَّس‍‍ُ‍ولُ فَ‍‍خُ‍‍ذ‍ُ‍‌وهُ ‌وَمَا‌ نَهَاكُمْ عَ‍‌‍نْ‍‍هُ فَا‌نْ‍‍تَهُو‌ا‌

“Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya”.  (Surah Al-Hasyr: 7)

وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُو‌ا‌ ‌ال‍‍رَّس‍‍ُ‍ولَ

"Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah...".
(Surah At-Taghabun: 12)

Apabila Allah Subhanahu wa Ta’ala berkata "Taatlah kamu kepada Rasulullah" ini tidak hanya merujuk kepada orang di sekeliling Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam 1400 tahun yang lalu, kerana Al-Quran telah dihantar kepada semua manusia sehingga hari akhirat.

إِنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ

"Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Al Kitab (Al Quran) untuk (kebahagiaan) manusia dengan (membawa) kebenaran", (Surah Az-Zumar: 41)

Allah memerintahkan setiap Muslim dan Muslimah untuk taat kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Jadi persoalan di sini ialah "Bagaimana kita mentaati dan mengikuti Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam ?". Kita mengikuti beliau dalam perbuatannya, tindakan, amalan ... dan sebagainya. Ulama Islam sebenarnya telah mendedikasikan hidup mereka menulis perkara-perkara ini (yang disampaikan kepada mereka melalui leluhur yang sahih yang membawa kepada Baginda Rasul Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, melaui para sahabat dan berdakwah kepada kita melaui jilid-jilid buku yang sahih.

Allah Subhanahu wa Ta’ala mengutus para rasul supaya mereka ditaati dan dipatuhi  untuk mengenalkan manusia tentang Rabb dan Pencipta mereka serta mendakwahkan mereka untuk beribadah hanya kepada-Nya.

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ

"Dan kami tidak mengutus seseorang rasul,melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah...". (Surah An-Nisa': 64)

Allah menceritakan kisah 5 Rasul dalam Al-Quran Surah Ash-Shu’ara untuk membuktikan ini dengan lebih lanjut:

فَاتَّ‍‍قُ‍‍و‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُونِ

(Nabi Nuh berkata): "Maka dengan yang demikian, takutilah kamu akan (kemurkaan) Allah, dan taatlah kepadaku" (Ayat: 110)

فَاتَّ‍‍قُ‍‍و‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُونِ

(Nabi Hud berkata): "Oleh itu, takutilah kamu akan (kemurkaan) Allah, dan taatlah
kepadaku. (Ayat: 126)

فَاتَّ‍‍قُ‍‍و‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُونِ

(Nabi Saleh berkata): "Oleh itu, takutilah kamu akan (kemurkaan) Allah, dan taatlah kepadaku". (Ayat: 114)

فَاتَّ‍‍قُ‍‍و‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُونِ

(Nabi Lud berkata): "Oleh itu, takutilah kamu akan (kemurkaan) Allah, dan taatlah kepadaku. (Ayat: 163)

فَاتَّ‍‍قُ‍‍و‌ا‌ ‌اللَّ‍‍هَ ‌وَ‌أَ‍طِ‍‍يعُونِ

(Nabi Shu'aib berkata): "Oleh itu, takutilah kamu akan (kemurkaan) Allah, dan taatlah kepadaku". (Ayat: 179)

Cara untuk mentaati dan mengikuti Baginda Shallallahu ‘alaihi wa Sallam adalah dengan membaca dan mempelajari apa yang Sahabat (ra), yang hidup pada zamannya, rekodkan. Para Sahabat (ra) dengan teliti memastikan cara hidup Baginda, segala perbuatan, tutur kata dan contoh tauladan, dan semua ini telah dikumpulkan bersama-sama sebagai hadith. “Sunnah” adalah nama yang diberikan kepada cara hidup Baginda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Kebanyakan apa yang dikatakan atau dilakukan sepanjang hidupnya direkodkan dan dihafal oleh Para Sahabat (ra) beliau. Sunnah adalah apa Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam lakukan, yang diperintahkan dan yang tidak dilarang oleh Baginda apabila dilakukan dihadapannya. Sahih Muslim dan Sahih Al-Bukhari adalah sumber yang paling sahih dalam hadith.

Hadits merupakan sumber dan dasar hukum Islam yang menempati kedudukan sangat penting setelah al-Qur’an. Kewajiban kaum muslim mengikuti hadits sama wajibnya dengan mengikuti al-Qur’an. Tanpa memahami dan menguasai hadist, seseorang tidak akan dapat memahami al-Qur’an dengan baik. al-Qur’an dan hadits merupakan dua sumber hukum Islam yang memiliki kaitan yang sangat erat dan bahkan tidak dapat dipisahkan satu sama lain.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

فَإِ‌نْ تَنَا‌زَعْتُمْ فِي شَ‍‍يْء‌‌ٍ‌ فَرُ‌دّ‍ُ‍‌وهُ ‌إِلَى‌ ‌اللَّ‍‍هِ ‌وَ‌ال‍‍رَّس‍‍ُ‍ولِ

"... jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya". (Surah An-Nisa': 59)

Bagaimana kita boleh merujuk kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, sebagaimana Allah memberitahu kita lakukan pada ayat diatas, jika tidak ada Hadith / Sunnah sebagai rujukkan kembali untuk mencari solusi yang benar?

Sahih Al-Bukhari (Kitab Ilmu vol.1 Buku 3 Hadith No. 118)

Diriwayatkan Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, dia berkata: Orang-orang mengatakan bahwa Abu Hurairah telah meriwayatkan hadis banyak sekali dari Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam. “Kalau saja tidak ada dua ayat di dalam Al-Quran niscaya saya tidak menyampaikan hadith yang telah saya terima”.

Dan Ayat-ayat adalah:

إِنَّ ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ يَكْتُم‍‍ُ‍ونَ مَ‍‍ا‌ ‌أَ‌ن‍‍زَلْنَا‌ مِنَ ‌الْبَيِّن‍‍َ‍اتِ ‌وَ‌الْهُدَ‌ى‌ مِ‍‌‍نْ بَعْدِ‌ مَا‌ بَيَّ‍‍نّ‍‍‍َ‍اهُ لِل‍‍نّ‍‍‍َ‍اسِ فِي ‌الْكِت‍‍َ‍ابِ ۙ ‌أ‍ُ‍‌وْل‍‍َ‍ائِكَ يَلْعَنُهُمُ ‌اللَّ‍‍هُ ‌وَيَلْعَنُهُمُ ‌ال‍‍لاَّعِنُونَ

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk". (Surah Al-Baqarah: 159)

إِلاَّ‌ ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ تَابُو‌ا‌ ‌وَ‌أَ‍صْ‍‍لَحُو‌ا‌ ‌وَبَيَّنُو‌ا‌ فَأ‍ُ‍‌وْل‍‍َ‍ائِكَ ‌أَت‍‍ُ‍وبُ عَلَيْهِمْ ۚ ‌وَ‌أَنَا‌ ‌ال‍‍تَّوّ‍َ‍‌ابُ ‌ال‍‍رَّحِيمُ

"Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani".
(Surah Al-Baqarah: 160)

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah radiallahu ‘anhu,

Dan tidak diragukan lagi kami Muhajir (berhijrah) saudara digunakan untuk menjadi sibuk di pasar dengan bisnis mereka (tawar-menawar) dan saudara Ansari kita digunakan untuk menjadi sibuk dengan harta mereka (pertanian). Tapi saya (Abu Hurairah) sering bersama Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam berpuas hati dengan apa yang akan mengisi perut saya dan saya digunakan untuk menghadiri apa yang mereka gunakan untuk tidak menghadiri dan saya gunakan untuk menghafal apa yang mereka gunakan bukan untuk menghafal.

Akhir sekali, orang-orang yang menolak Sunnah dan mendakwa "mengikuti"
Al-Quran, bagaimana mereka tahu:

·        Berapa rakaat solat untuk Subuh, Zohor, Asar, Magrib and Isyak?
(Seseorang tidak mungkin akan dapat solat kecuali dengan merujuk hadis-hadis Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam . Ini kerana di dalam Al-Quran tidak memperincikan tatacara solat. Hal ini sahaja sudah jelas menunjukkan bahawa Al-Quran dan Hadith itu tidak mungkin dipisahkan)".

·        Surat Al-Ikhlas Sebanding dengan Sepertiga Al-Qur’an?

·        Jihad yang paling utama (bagi wanita) adalah haji mabrur.

·        Haramnya menggantung gambar atau sesuatu yang ada gambarnya

·        Apakah peristiwa telah berlaku dan di mana / mengapa Surah-surah tertentu telah dinyatakan?

·        Apabila salah seorang dari kamu bersujud, hendaklah ia mengucapkan  "Subhana Rabbi Al-A'la" tiga (3) kali

·        Pena (Untuk mencatat amal perbuatan) diangkat dari tiga hal, iaitu dari anak kecil hingga a baliq (dewasa), dari orang  yang tidur hingga ia bangun, dan dari orang yang gila hingga ia sembuh.

·        Ganjaran untuk membaca setiap huruf al-Qur'an? Membaca satu huruf dari kitab Allah maka baginya satu kebaikan, dan satu kebaikan itu dibalas sepuluh kali lipatnya. alif lam mim itu satu huruf; tetapi alif satu huruf; lam satu huruf dan mim satu huruf.

·        Untuk membaca beberapa jenis doa? (Seperti sebelum memasuki bilik air, memasuki Masjid, sebelum tidur dan lain-lain)

·        Makan mengunakkan tanggan kanan?

·        Membaca “Bismillah” sebelum kita makan?

·        Bahawa Lelaki haru memelihara janggut dan memendekkan misai mereka?

·        Kenapa tak boleh tidur meniarap?

·        Memberi 2.5% kekayaan kita sebagai zakat kepada orang miskin setiap tahun?

·        Bagaimana cara Azan Dan Iqamah (Qamat)

Senarai ini boleh berterusan selama-lamanya. Kita mesti mengikuti segala perintah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam sebagai utusan Allah Ta’ala yang bertugas menyampaikan Al-Quran dan menjelaskan kepada manusia mengikuti undang-undang dan perintah al-Quran.

Bukhari dan Muslim meriwatkan dari Abdullah bin Umar berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Janganlah kamu menyerupai orang-orang Musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai (kumis) kamu". (Lihat: ارواء الغليل hlm. 77. Nashiruddin al-Albani. Hadith Riwayat Bukhari, Muslim dan Al-Baihaqi). Mematuhi perintah ini Nabi Muhammad Shallallahu 'alahi Wasallam sebenarnya adalah sebahagian daripada mengikuti al-Quran. Walau bagaimanapun, ini adalah salah satu contoh kecil dan terdapat banyak lagi yang seperti ini.

Kita perlu ingat bahawa Islam adalah satu cara hidup (atau gaya hidup) dan Allah Subhanahu wa Ta’ala  mahu kita  meneladani Nabi Muhammad Shallallahu 'alahi Wasallam  dalam kehidupan harian kita. Allah Subhanahu wa Ta’ala menghantar Nabi Muhammad Shallallahu 'alahi Wasallam  kepada kita sebagai role-model dan sebagai contoh, dan jika  bukan kerana sahabat (ra) yang mengamalkan dan mengajar setiap perkara yang dilakukan dan berkata, maka kita tidak akan mempunyai apa-apa pengetahuan yang lengkap tentang semua sifat dan perilaku tentang watak indah manusia yang terbaik yang berjalan di atas muka bumi ini.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam beberapa ayat al-Quran

جَعَلناهُ نورًا نَهدي بِهِ مَن نَشاءُ مِن عِبادِنا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهدي إِلىٰ صِراطٍ مُستَقيمٍ

"Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus",
 (Surah Ash-Syura: 52)

وَيَقولونَ آمَنّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسولِ وَأَطَعنا ثُمَّ يَتَوَلّىٰ فَريقٌ مِنهُم مِن بَعدِ ذٰلِكَ ۚ وَما أُولٰئِكَ بِالمُؤمِنينَ

"Dan mereka berkata "Kami telah beriman kepada Allah dan rasul, dan kami menaati (keduanya). "Kemudian sebagian dari mereka berpaling sesudah itu, sekali-kali mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman". (Surah An-Nur: 47)

وَمَن يَعصِ اللَّهَ وَرَسولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أَبَدًا

"Dan barangsiapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya baginyalah neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya". (Surah Al-Jin:  23)

Dari keterangan di atas, jelaslah kedudukan as Sunnah terhadap as Qur’an. Pertama. Memiliki kedudukan yang sama sebagai sumber agama, karena as Sunnah dan Qur’an, keduanya merupakan wahyu. Kedua. Memiliki kedudukan yang sama sebagai hujjah (argumen) dan wajib untuk diikuti.
 Kesimpulannya, Al Qur’an dan As Sunnah adalah dua yang saling menyatu, tidak berpisah. Dua yang saling melengkapi antara satu dengan yang lain, tidak bertentangan.
Dengan kesadaran yang tinggi dan dengan ketulusan hati serta dengan modal cinta dan taat kita kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. dan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, In Shaa Allah kita dapat meneladani Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam   dalam kehidupan kita sehari-hari.

Al hamdulillahi Rabbil ‘alamin.

Sumbangan dan Posted: HAR
Terjemahan Al-Quran: http://transliteration.org/
Graphic: HAR

No comments: