IKHLAS
Kalaulah ILMU itu berguna tanpa AMAL, niscaya Allah
Subhanahu wa Ta’ala tidak akan
mencela ahlul kitab, sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا
التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَاراً
بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا
يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
“(Sifat-sifat Nabi
Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi
tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang
ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab
Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu,
samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui
kandungannya). Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat
keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada
kaum yang zalim”. (Surah Al-Jumu’ah: 5)
Dan Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala lagi:
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ
وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
“Patutkah kamu
menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu
sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?” (Surah Al-Baqarah: 44)
Dengarlah:
Bahawasanya setiap umat Islam yang teliti keimanannya, dan yang
bersungguh-sungguh mencari jalan keselamatan harus mengenal serta
mengamalkan-nya. Dengan itu akan kukuh iman-nya, teguh hakikatnya serta tetap
furu’nya
(Cabang-cabangnya). Maka ketika itu segala amalan-nya akan muncul bersih penuh
ikhlas, Insya Allah.
Yang penting sekali
ialah ikhlas, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَّهُ الدِّينَ
“Oleh itu hendaklah
engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu
kepadaNya. Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala
ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik).” (Surah Az-Zumar: 2-3)
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala Lagi:
فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ
الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
“Oleh itu maka
sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya (dan menjauhi
bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan kamu yang
demikian).” (Surah Al-Mu’minin/Ghaffir: 14)
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala kepada Nabi
Muhammad Sallallahu alaihi Wasallam:
قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ
اللَّهَ مُخْلِصاً لَّهُ الدِّينَ
“Katakanlah lagi
(wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah
dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya”. (Surah Az-Zumar: 11)
قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَّهُ
دِينِي
“Katakanlah lagi:
"Allah jualah yang aku sembah dengan mengikhlaskan amalan ugamaku
kepadaNya”. (Surah Az-Zumar:
14)
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala lagi:
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مُوسَى
إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصاً وَكَانَ رَسُولاً نَّبِيّاً
“Dan bacakanlah
(wahai Muhammad) di dalam Kitab (Al-Quran) ini perihal Nabi Musa; sesungguhnya
ia adalah seorang tulus-ikhlas, dan dia juga seorang Rasul, dan Nabi”. (Surah Maryam: 51)
Ayat-ayat seumpama
ini banyak terkandung didalam Al-Quran.
Walaubagaimanapun,
jika AMAL itu tidak disertai dengan keikhlasan, niscaya sia-sialah perbuatannya
dan Allah Subhanahu wa Ta’ala mencela orang-orang munafik dalam
firmannya yang bermaksud:
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ
اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى
يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلاً
“Sesungguhnya
orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan
perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula
tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan
munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan
malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada
manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula
tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali
(jarang-jarang)”. (Surah An-Nisaa’: 142)
Dan Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala selanjutnya:
مُّذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَلِكَ لاَ
إِلَى هَـؤُلاء وَلاَ إِلَى هَـؤُلاء وَمَن يُضْلِلِ اللّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ
سَبِيلاً
“Mereka berkeadaan
"muzabzab" (tidak mempunyai pendirian yang tetap) antara (iman dan
kufur) itu; mereka tidak berpihak terus kepada golongan (kafir) dan tidak pula
berpihak kepada golongan (yang beriman). Dan sesiapa yang disesatkan oleh
Allah, maka engkau (wahai Muhammad) tidak sekali-kali akan mendapat jalan untuk
menyelamatkannya”. (Surah An-Nisaa’: 143)
Oleh kerana itu amal
ibadah seorang hamba hanya diterima oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala jika memenuhi dua syarat, iaitu:
1. Amal harus berlandaskan dan bersesuaian dengan sunnah Nabi Sallallahu ‘alaihi Wasallam, dan syari’at Islam.
Adapun fardhu yang
wajib iaitu, Beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Kita mengetahui, mengaku dan menyaksi bahawa tiada Tuhan
melainkan Allah yang Esa, dan tiada sekutu bagi-Nya. Dan bahawasanya Dialah
yang awal (pertama) dan yang akhir (penghabisan) yang zahir dan Bathin,
Pencipta, Pembentuk, Pelukis, Pemberi rezeki, Dia yang menghidupkan dan
mematikan, dan kepada-Nya kembalilah segala sesuatu.
Dan bahawasanya
Muhammad Sallallahu ‘alaihi Wasallam itu
adalah hamba dan utusan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul-Nya. Baginda telah membawa risalah kebenaran
daripada Tuhan yang Benar.
Hendaklah semua yang
disebut diatas menjadi i’tikat kita secara
lahir secara lisan oleh lidah, tanpa syak dan ragu-ragu. Manakala hati kita
pula menerimanya dengan tenang tidak meragui segala yang telah kita percaya
dengan batin dan mengaku dengan lidah kita.
Tidak boleh kita menentang segala ajaran yang diturunkan oleh
Allah Subhanahu wa Ta’ala ke atas lisan
Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi
Wasallam. Bersesuaian dengan firman
Allah Subhanahu wa Ta’ala:
فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ
حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي
أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
“Maka demi Tuhanmu
(wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan
engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka,
kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa
yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya”. (Surah An-Nisaa’: 65)
Kita juga tidak
boleh menyimpang dari ajaran Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi Wasallam dan para sahabat-nya
serta para imam yang mendapat petunjuk daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala kerana mereka itu adalah sebagai
cermin dan contoh tauladan bagi orang ramai yang datang sesudah mereka dari
golongan orang-orang yang menerima taufik hidayah dan petunjuk dari Allah
Subhanahu wa Ta’ala.
2. Amal itu harus disertai dengan
keikhlasan, niat yang murni semata-mata kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ini adalah sebagai syarat kebenaran
bathin.
Rasulullah
Sallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda:
“Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak akan menerima sesuatu amalan
melainkan ikhlas kepadaNya, dan ditujukan hanya untukNya” (Hadits Riwayat: Abu Daud dan
An-Nasa-i)
Hendaklah seseorang
hamba itu menujukan segala perhatiannya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala semata-mata dalam segala amalan,
perbuatan dan gerak-gerinya, sama ada yang lahir mahupun yang bathin.
Sebagi contoh:
Mengendali dan mengurus diri dan hatinya dengan pemikiran dan ilmu
pengetahuan-nya, memelihara baik segala kehendaknya, menuju kepada Allah
Subhanahu wa Ta’ala dalam segala
perkaranya, tidak menginginkan pujian atau penghargaan dari orang lain, dan
tidak merasa bangga dengan amalan-nya apabila diketahui oleh orang lain.
Dalam pada itu, kita
harus merasa bimbang terhadap perbuatan dan kelakuan diri kita yang salah dan
buruk walaupun aib tersebut telah ditutup oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala dari pandangan orang ramai,
sedangkan semuanya itu tidak pula tersembunyi dari pengetahuan Allah Subhanahu
wa Ta’ala.
Jika bathin
seseorang itu lebih buruk dari zahirnya, maka itulah yang dikatakan kezaliman. Jika bathin dan zahir seimbang, maka itulah yang dikatakan keadilan. Jika bathin lebih baik
dari zahir, maka itulah yang paling utama.
MAKNA IKHLAS
IKHLAS bererti
bersih dan murni. Sedangkan secara istilah IKHLAS ialah:
1. Menghindari sifat riya’ dan mengharapkan puji-pujian dari manusia.
2. Menyucikan tujuan dan niat untuk
mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dari berbagai kecenderungan (tendensi) pribadi.
3. Melakukan ibadah hanya untuk mencari
keredhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala semata-mata dan menyucikan perbuatan dari segala bentuk
kesenangan duniawi, seperti keinginan terhadap kemewahaan, kedudukan, pangkat,
harta, populariti simpati orang lain, pemuas hawa nafsu dan penyakit- penyakit
lain yang dapat merosakkan amal yang dilakukan.
Allah Subhanahu wa
Ta’ala berfirman:
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي
وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
“Katakanlah:
"Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah
untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam”. (Surah An’aam: 162)
Dan Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:
لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ
وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ
“Tiada sekutu
bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara
seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri
kepada Allah dan mematuhi perintahNya)". (Surah An’aam: 163)
KEUTAMAAN IKHLAS
Terdapat banyak
ayat-ayat yang terkandung di dalam Al-Quran yang memerintahkan manusia agar
bersikap ikhlas seperti yang tertera diatas. Ikhlas itu erat sekali hubungannya
dengan tauhid yang murni iaitu suatu aqidah yang benar dan tujuan yang jelas,
bahkan merupakan hakikat “Dien dan kunci
dakwah para rasul.
Sebagaimana Firman
Allah Subhanahu wa Ta’ala:
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ
مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ
وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
“Pada hal mereka
tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan
ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan
sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Ugama yang benar”. (Surah Al-Bayyinah: 5)
1. Allah Subhanahu wa Ta’ala melindungi orang yang ikhlas dari
perbuatan buruk dan keji, sebagaimana Allah Subhanahu wa Ta’ala menyelamatkan dan melindungi Nabi
Yusuf 'alaihissalam dari pujuk rayu Zulaihah yang mengajaknya berbuat mesum
(perbuatan yang tidak senonoh) kerana
keikhlasan Nabi Yusuf 'alaihissalam.
Allah Subhanahu wa
Ta’ala berfirman:
“Dan sebenarnya perempuan itu (Zulaihah) telah berkeinginan
sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan
itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan
zina itu). Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara
yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari
hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa.” (Surah Yusuf: 24)
2. Syaitan tidak berdaya menggoda dan
menyesatkan orang-orang yang ikhlas sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ
فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
“Iblis berkata:
" Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi
sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan
zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali di
antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang
syirik)" (Surah Al-Hijr: 39-40)
3. Orang yang ikhlas
tetap mendapat balasan yang sempurna dari Allah Subhanahu wa Ta’ala, meskipun amal itu tidak
dilaksanakan atau diselesaikan.
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala:
“Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela
dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah
yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya
dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam
perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan
(ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah An-Nisaa’: 100)
Dan Nabi Sallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda:
مَنْ أَتَى فِرَاشَهُ، وَهُوَ يَنْوِي أَنْ يَقُوْمَ
يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ، فَغَلَبَهُ النَّوْمُ حَتَّى يُصْبِحَ، كُتِبَ لَهُ مَا
نَوَى، وَكَانَ نَوْمُهُ صَدَقَةً مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ.
“Barangsiapa yang mendatangi tempat tidurnya dengan niat akan
bangun solat malam (Tahajuud) dari sebahagian waktu malamnya, namun tertidur
hingga pagi hari, maka tetap ditulis (pahala) baginya, seperti apa yang
diniatkan-nya, sedangkan tidurnya itu dinilai sedekah dari Rabb-nya”. (Hadits Riwayat Nasa’I dan Ibnu Majah)
4. Pertolongan Allah Subhanahu wa Ta’ala terhadap umat ini juga disebabkan
oleh doa, solat dan keikhlasan orang-orang yang lemah.
Nabi Sallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda:
إِنما ينصُر الله هذه الأمةَ بضعيفها: بدعوتِهم، وصلاتِهم، وإِخلاصهم
“Sesungguhnya Allah menolong umat ini dengan orang-orang yang
lemah: dengan doa, solat dan keikhlasan mereka”. (Hadits Riwayat: Nasa’i)
TANDA-TANDA KEIKHLASAN
Tanda-tanda
keikhlasan itu dapat dilihat dari kehidupan, perilaku dan persepsi seseorang
baik terhadap diri sendiri mahupun terhadap orang lain.
Diantaranya adalah:
1. Bersungguh-sungguh dan terus-menerus
dalam melakukan amal, sama ada dikala sepi atau ramai. dipuji atau dicela namun
masih tetap tekun dan teguh beramal. Lain dengan orang yang riya’ iaitu malas beramal jika bersendirian, namun
bersungguh-sungguh jika di kalangan khalayak ramai, menambahkan amalnya jika
dipuji dan berkurang amalnya bahkan berhenti jika dicela.
2. Takut akan kemasyuran dan populariti
sehingga ia berusaha menyembunyikan amal kebaikan-nya sebagaimana ia
menyembunyikan kejelekan-nya.
Nabi Sallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda:
وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ
فَأَخْفَاهَا حَتَّى لاَ تَعْلَمُ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِيْنُهُ
“Seseorang yang
bersedekah dengan menyembunyikannya hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa
yang diinfakkan oleh tangan kanannya…” (Hadits Riwayat al Bukhari & Muslim dari sahabat Abu
Hurairah)
Gambaran ini
menyatakan kepada kita bahawa manusia yang ikhlas, beramal semata-mata untuk mengharapkan
keredaan daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala, bukan sanjungan dan puji-pujian daripada manusia lain.
Namun ini pula tidak bermakna kita tidak dibolehkan bersedekah secara
terang-terangan, tetapi bersedekah secara senyap adalah lebih baik daripada
terang-terangan sebab ianya lebih selamat dan dapat melindungi kita daripada sifat riya' dan
takabbur.
3. Lebih mengutamakan keredhaan Allah
Subhanahu wa Ta’ala daripada
keredhaan manusia, cinta dan marahnya kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala. Beza dengan orang yang didalam
hatinya ada penyakit nifaq, ia menjadi redha dan marahnya hanya kalau ada
keuntungan duniawi dan mereka ini dicela oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam Quran dengan Firman-Nya:
وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي
الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنهَا
إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ
“Dan di antara mereka
ada yang mencelamu (wahai Muhammad) mengenai (pembahagian) sedekah-sedekah
(zakat); oleh itu jika mereka diberikan sebahagian daripadanya (menurut
kehendak mereka), mereka suka (dan memandangnya adil); dan jika mereka tidak
diberikan dari zakat itu (menurut kehendaknya), (maka) dengan serta- merta
mereka marah”. (Surah At-Taubah:
58)
PERKARA-PERKARA YANG MEROSAK KEIKHLASAN
Cintakan puji-
pujian dan sanjungan, takut akan celaan manusia serta tamak dan dengki terhadap
apa yang ada pada orang lain adalah perkara-perkara yang dapat merosak
keikhlasan.
يَا رَسُوْلَ اللهِ، اَلرَّجُلُ يُقَاتِلُ شَجَاعَةً،
وَيُقَاتِلُ حَمِيَّةً، وَيُقَاتِلُ رِيَاءً، فَأَيُّ ذَلِكَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ؟
فَقَالَ: مَنْ قَاتَلَ لِتَكُوْنَ كَلِمَةَ اللهِ هِيَ الْعُلْيَا
فَهُوَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ.
“Wahai Rasulullah, seseorang berperang (kerana ingin
dikatakan) berani, seorang (lagi) berperang (kerana ingin dikatakan) gagah,
seorang (lagi) berperang kerana riya’ (ingin dilihat orang), maka yang mana
yang termasuk jihad di jalan Allah?” Kemudian Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, “Barangsiapa yang berperang (dengan
tujuan) untuk menjadikan kalimat Allah yang paling tinggi, maka ia (berada) fii
sabiilillaah (di jalan Allah).” (Hadits Riwayat: Bukhari dan Muslim)
Orang yang ikhlas
adalah orang yang membersihkan dan memurnikan amal perbuatannya hanya untuk
Allah Subhanahu wa Ta’ala semata-mata dan
tekadnya adalah meninggikan kalimat Allah Subhanahu wa Ta’ala dan mencari redha-Nya dan itulah
yang termasuk Fi Sabilillah (dijalan Allah)
Adapun orang yang
telah berbuat baik dengan ikhlas lalu ia dipuji dan disanjung oleh orang lain
atas kebaikan-nya itu dan ia sendiri tidak mengharapkan pujian dan sanjungan,
maka ia tidak termasuk orang yang ri’ya atau gugur keikhlasannya.
Sebagaimana
diceritakan dalam hadits:
Telah disebutkan dalam riwayat Muslim, dari hadits Abu
Dzarr Radliyallahu Anhu, dia berkata, "Ada orang yang bertanya,
"Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat engkau tentang orang yang
mengerjakan suatu amal dari kebaikan dan orang-orang memujinya?" Beliau
menjawab, "Itu merupakan kabar gembira bagi orang Mukmin yang diberikan
lebih dahulu di dunia." Namun jika dia ta'ajub agar orang-orang tahu
kebaikannya dan memuliakannya, berarti ini adalah riya'.
USAHA-USAHA UNTUK MERAIH KEIKHLASAAN
1. Ilmu yang mantap dan
mendalam yang dapat menanamkan hatinya tentang kepentingan ikhlas, keutamaan
dan kedudukannya dalam melakukan amal.
2. Bergaul dengan orang-orang yang shalih
dan mukhlis.
3. Membaca sirah (perjalanan hidup)
orang-orang yang ikhlas untuk dijadikan
teladan dan pedoman
4. Bersungguh-sungguh dalam melawan dan
menundukkan hawa nafsu
5. Berdoa dan memohon
pertolongan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala agar diberi kemudahan, kekuatan dalam meraih keikhlasan
dan dijauhkan dari ri’ya yang termasuk
syirik, yang boleh menguggurkan nilai amal.
Doa yang diajar
Rasulullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam
adalah:
اللَّهُمَّ إنِّي أَعُوذُ بِك أَنْ
أُشْرِكَ بِك وَأَنَا أَعْلَمُ وَأَسْتَغْفِرُك لِمَا لَا أَعْلَمُ
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari
perbuatan syirik (menyekutukan-Mu) sedangkan aku mengetahuinya. Dan aku memohon
ampun kepada-Mu terhadap kesyirikan yang tidak aku ketahui." (Hadits
Riwayat: Ahmad, al Thabrani dan lainnya. Dihasankan oleh Syaikh al Albani dalam
Shahih al Targhib wa al Tarhib. Ibnu Taimiyah dalam Majmu' Fatawa: 2/158,
menyebutkannya dari Abi Hatim dalam shahihnya)
Wallahu a'lam bishshawab, wassalamu 'alaikum warahmatullahi
wabarakatuh,
EDIT BY: MOHD SHA'AMIL
No comments:
Post a Comment