"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

07 February, 2015


SALAH TANGGAPAN TERHADAP AGAMA

Telah menjadi realiti bahawa kebanyakkan umat Islam tersalah anggap terhadap  agama Islam itu sendiri, terutamanya pada masa kini. Ramai umat Islam menyalahgunakan hubungan antara agama dengan hal-ehwal dunia.

Ianya berlaku secara terang-terangan, ini dapat membuktikan dengan mata kepala sendiri. Walaupun tekun dan ta’at dalam menjalankan ibadah, namun apabila berhadapan dengan urusan seperti perniagaan, politik, social, ekonomi dan sebaginya, mereka seakan tidak dapat mengimbangi.

Sebahagian ummat Islam telah mengikut ajaran dan aliran yang bertentangan dengan agama. Sedangkan, ajaran Allah Subhanahu wa Ta’ala lagi jelas dan terang, serta tidak sedikitpun keraguan. Semua umat diperintahkan agar berpegang kepada satu akidah supaya mendapat hikmah dan hidayah daripada-Nya.

Mengapa terjadi demikian? Mengapa Ummat Islam berpendapat bahawa untuk memperoleh kedudukan yang baik dan terhormat didunia harus bertitik tolak kepada falsafah kebendaan hasil ciptaan manusia yang tidak hakiki. Mengapa hamba Allah Subhanahu wa Ta’ala yang telah mengakui kesempurnaan ajaran Allah Subhanahu wa Ta’ala dan mengaku bahawa petunjuk Allah Subhanahu wa Ta’ala sajalah yang benar, telah bertolak kepada pedoman manusia yang tidak terjamin kebenarannya?

Beberapa soal dan permasaalahan ini mendapat kajian dan penelitian. Ianya disimpulkan dalam beberapa sebab berikut:

1. Ummat Islam telah keliru dan tersalah pandang terhadap hakikat agama atau tersalah anggap dalam memahami pengertikan "Ad Dien" sebagai agama.

2. Penerobosan pengaruh falsafah dan ideologi dari Barat yang menerobos oleh kecerdasan dunia barat yang menggiurkan kepentingan duniawi.

3. Ketidaksedaran akan ancaman Allah Subhanahu wa Ta’ala terhadap mereka yang berpaling daripada "Ad Dien"

Demikian menurut pendapat para ahli fikir Islam yang sering memperhatikan perkembangan umat Islam yang semakin banyak menghadapi rintangan dan halangan. Kadangkala ketinggalan.

Huraian dari kajian tersebut, sebab pertama ialah Ad Dien (agama) ialah tuntunan hidup yang dilengkapi dari segala segi kehidupan untuk memperoleh kebahagian dunia akhirat. Tetapi pada akhir zaman ini ada yang salah pandang terhadap agama. Agama dianggap sebagai aturan peribadatan belaka, harus dipisahkan dengan kerja amalan dunia. Hanya untuk mencapai tujuan duniawi, hingga memisahkan agama dengan masyarakat.

Pandangan ini adlah tipu daya dan kekeliruan oleh alam pemikiran barat yang dikagumi oleh sebahagian umat Islam sendiri. Bahkan kebanyakkan ummat Islam hanya mengetahui bahawa yang disebut agama itu ialah solat, puasa, zakat dan haji semata-mata, sedangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan dunia harus dipisahkan.

Sebab yang kedua ialah kekaguman tanpa berfikir dan merenung kenyataan sejarah yang telah diterangi dengan cahaya agama pada beberapa abad (kurun) yang lalu. Segala yang berasal dari dunia barat, ditelan mentah-mentah, dianggap dan dinilai paling baik.

Sebab ketiga ialah kerana hilang rasa takut akan ancaman Allah Subhanahu wa Ta'ala terhadap para penyeleweng Agama, iaitu dari  segi kehidupan dan kesesuaian serta maksud dan tujuan agama itu sendiri.

Melihat beberapa kenyataan yang berlaku pada masa ini, dapat menjadi pengajaran bagi kita, umat Islam tidak seharusnya hanyut kealam kebendaan dan terus menerus meninggalkan atau berpaling daripada agama dalam menguruskan urusan dunia. Ia boleh membawa akibat buruk kepada masyarakat Islam itu sendiri.

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala, surah Al-Qasas:77

وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا
أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
wa-btaghi fi-ma ʾataka llahu d-dara l-ʾakhirata wa-la tansa naibaka mina d-dunya wa-ʾasin ka-ma ʾasana llahu ʾilayka wa-la tabghi l-fasada fī l-ʾari ʾinna llaha la yuibbu l-mufsidin

“Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (keni'matan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan”.

Ayat ini menerangkan kepada umat Islam tentang perlunya menjalani kehidupan yang baik didunia. Menjalankan usaha-usaha dan perjuangan untuk mendapatkan kenikmataan dunia, dengan tidak melupakan kepada akhirat sebagi tujuan akhir yang kekal selama-lamanya.

Dalam Surah Al-Hajj:46 Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا
فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
a-fa-lam yasiru fī l-ʾari fa-takuna lahum qulubun yaʿqiluna biha ʾaw ʾadhanun yasmaʿuna biha fa-ʾinnahs la taʿma l-ʾabsru wa-lakin taʿma l-qulubu llatf fī -udur.

“Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada”.

Demikianlah Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala diperingatkan kepada manusia yang telah menyalahgunan permakaian akal dan hati, telinga dan pemahamannya. Bukan mata yang buta, dan bukan telinga yang tidak mendengar tetapi mata didalam dada atau mata hatilah yang keras. Dengan itu, kita dapat mengetahui bahawa betapa besarnya  akal dalam fikiran manusia dalam menerima kehidupan ini.

Sikap manusia yang keras telah membutakan mata hati, menutup pendengarannya serta tidak segan-segan membelakangi agama dalam urusan hidup duniawinya. Padahal hakikatnya kita adalah hamba yang tunduk dibawah pengawasan dan penguasaan-Nya. Dengan itu, seharusnya kita mengurus urusan dunia dengan berkiblatkan ajaran Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Marilah kita kembali kepada dasar pengertian Agama yang sebenar, iaitu agama sebagai tuntunan hidup yang lengkap dan sempurna dari segi kehidupan makhluk. Tuntunan Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah mutlak kebenarannya, bahkan sesiapa pun, baik didunia mahupun di akhirat.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى
قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنتُ بَصِيراً
wa-man ʾaʿraa ʿan dhikri fa-ʾinna lahu maʿishatan ankan wa-nashuruhu yawma l-qiyamati ʾaʿma. qala ka-dhalika ʾatatka ʾayatunā fa-nasitaha wa-ka-dhalika lyawma tunsa

“Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. Berkatalah ia: "Ya Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya adalah seorang yang melihat?" (Surah Ta-ha: 124-125)

Inilah penjelesan Allah Subhanahu wa Ta’ala, terserah kepada setiap insan untuk berfikir dan merenung kembali. Sebelum masa berakhir dialam akhirat, samada mengikut petunjuk atau pun tidak.

Bagi setiap umat Islam haruslah berfikir dan mengkaji berulangkali kisah hidup yang telah dan sedang berjalan. Hanya dengan cara inilah akan dapat satu ketetapan dalam hati, bahawa hanya dengan petunjuk Allah Subhanahu wa Ta’ala kita dapat menyelamatkan hidup dimasa kini dan dimasa akan datang. Kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala kita mohon petunjuk, dan hanya tuntunan Allah Subhanahu wa Ta’ala yang benar dalam segala urusan.

Wallahu a'lam bishshawab, wassalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
 -Huszaini Rahman-

No comments: