KEAJAIBAN SEDEKAH
Mari kita bahas persoalan-persoalan daripada
dua aspek iaitu aspek Agama dan Aspek rasional.
Daripada aspek Agama tidak diragukan lagi,
sedekah memang memiliki manfaat yang ampuh. Didalam Al-Quran, terdapat banyak
ayat berkenaan sedekah yang dapat kit abaca dan renungkan. Antaranya saperti
berikut:
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
إِن تُبْدُواْ
الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ
خَيْرٌ لُّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ بِمَا
تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
“Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu
(secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang
baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan
kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan
menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. Dan
(ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan”.(Surah Al-Baqarah: 271)
Dan Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala lagi:
يَمْحَقُ
اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ
أَثِيمٍ
“Allah susutkan (kebaikan harta yang
dijalankan dengan mengambil) riba dan Ia pula mengembangkan (berkat harta yang
dikeluarkan) sedekah-sedekah dan zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada
tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran, dan selalu melakukan dosa”. (Surah Al-Baqarah: 276)
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala juga:
وَالَّذِينَ
يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
“Dan orang-orang yang memberi apa yang
mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali
kepada Tuhan mereka”, (Surah
Al-Mu’minum: 60)
Seterusnya Allah
Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ
وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ
“(Menolak peminta-peminta sedekah)
dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik
daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan
yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyabar”.(Surah Al-Baqarah: 263)
Lagi Firman
Allah Subhanahu wa Ta’ala:
لاَّ خَيْرَ
فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ
إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ
فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً
“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan
bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah,
atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang
berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan
memberi kepadanya pahala yang amat besar”. (Surah
An-Nisaa: 114)
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala lagi:
الَّذِينَ
يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ
لاَ يَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللّهُ مِنْهُمْ
وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
“Orang-orang (munafik) yang mencela
sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka
berikan dengan sukarela, dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan
apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka
mengejek-ejeknya, - Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi mereka
(disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya”. (Surah At-Taubah: 79)
Allah Subhanahu
wa Ta’ala berfirman dalam Surah Ibrahim ayat 31:
قُل
لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ يُقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَيُنفِقُواْ مِمَّا
رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ
فِيهِ وَلاَ خِلاَلٌ
“Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang
beriman hendaklah mereka mendirikan sembahyang dan mendermakan dari apa yang
kami kurniakan kepada mereka (rezeki), sama ada dengan merahsiakan pemberiannya
itu atau dengan terbuka; sebelum datangnya hari yang tidak ada jual beli
padanya, dan tidak ada sahabat handai (yang dapat memberikan pertolongan)”.
Firman
Allah Subhanahu wa Ta’ala:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ
نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا
فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila
kamu hendak mengadap dan bertanyakan sesuatu kepada Rasulullah, maka hendaklah
kamu bersedekah (kepada fakir miskin) sebelum kamu mengadapnya; (pemberian
sedekah) itu adalah lebih baik bagi kamu dan lebih bersih. Dalam pada itu,
kalau kamu tidak ada benda yang hendak disedekahkan, (kamu dibenarkan juga
mengadapnya mengenai perkara yang tak dapat dielak), kerana sesungguhnya Allah
Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah Al-Mujaadalah: 12)
Firman
Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:
أَأَشْفَقْتُمْ
أَن تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا
وَتَابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
“Adakah kamu takut (akan kemiskinan)
kerana kerap kali kamu memberi sedekah sebelum kamu mengadap? Kalau kamu tidak
melakukan (perintah) itu, dan Allah pun memaafkan kamu (kerana kamu tidak
mampu), maka dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat (sebagaimana yang
sewajibnya), serta taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Dan (ingatlah),
Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan segala amalan yang kamu lakukan”. (Surah Al-Mujaadalah: 13)
Ayat=ayat ini
secara tidak langsung menyebutkan manfaat ataupun keajaiban sedekah. Ayat-ayat
ini hanya menekankan kepentingan sedekah, tetapi apabila kita memperhatikan
riwayat-riwayat dalam Islam, kita pasti menemukan banyak riwayat yang
mengetengahkan keajaiban sedekah.
Sayidina Ali bin
Abu Talib RA berkata: “Pancing rezekimu dengan sedekah.“ Pun ada kaidah yang
mengatakan, “Siapa yang banyak memberi, ia akan banyak menerima”. Sedekah
merupakan salah satu cara pembuka pintu rezeki yang terbuka luas tanpa harus
berpeluh keringat. Dengan bersedekah, terbentuklah rumus memberi bukan berarti
mengurangi. Namun rumus yang sesungguhnya adalah memberi sama dengan menambah
rezeki.
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda: “Bersegeralah bersedekah sebab bala
bencana tidak pernah mampu mendahului sedekah. Belilah semua kesulitanmu dengan
sedekah. Ubatilah penyakitmu dengan sedekah. Sedekah itu sesuatu yang ajaib.
Sedekah menolak 70 macam bala dan bencana dan yang paling ringan ialah penyakit
kusta dan sopak”. (Hadith Riwayat al-Baihaqi dan Al-Tabarani)
Dalam sebuah
hadith yang dilaporkan oleh Anas bin Malik, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi
Wassalam bersabda:
“Allah
menciptakan menciptakan bumi, maka bumi
pun bergetar. Lalu Allah pun menciptkana gunung dengan kekuatan yang telah
diberikan kepadanya, ternyata bumi pun terdiam. Para malaikat kehairanan akan
penciptaan gunung tersebut. Kemudian mereka bertanya?
"Ya Rabbi,
adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat dari pada gunung?"
Allah menjawab, "Ada, iaitu besi"
Para malaikat
pun kembali bertanya, "Ya Rabbi adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang
lebih kuat dari pada besi?" Allah yang Mahasuci menjawab, "Ada, iaitu
api"
Bertanya kembali
para malaikat, "Ya Rabbi adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih
kuat dari pada api?" Allah yang Maha Agung menjawab, "Ada, iaitu
air" (Api membara sedahsyat apapun, niscaya akan padam jika disiram oleh
air). "Ya Rabbi adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat dari
air?"
Kembali bertanya para malaikat.
Allah yang Maha Tinggi dan Maha Sempurna menjawab, "Ada, iaitu angin"
Akhirnya para malaikat pun
bertanya lagi, "Ya Allah adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih
dari semua itu?" Allah menjawab, "Ada, iaitu amal anak Adam yang
mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak
mengetahuinya." (Hadith Riwayat: Tirmidzi
dan Ahmad)
Itulah kekuatan sedekah yang
diberikan kepada orang yang mengeluarkannya, lalu bagaimana pula dengan
kekuatan-kekuatan sedekah pada diri orang yang menerimanya? Disinilah letaknya
manfaat social daripada amalan bersedekah. Disini kita dapat menyatakan sedekah
itu selain menjadi ibadah peribadi, ia juga adalah ibadah sosial. Dengan bersedekah, bererti kita membantu
orang dalam kesusahan.
Mudah bagi kita mengetahui dan
memahami manfaat sedekah kepada orang yang menerimanya. Sebaliknya, tidak mudah
bagi mengetahui dan memahami manfaat sedekah kepada diri orang yang memberi.
Dalam hal ini, orang yang member sedekah itu hanya memperoleh manfaatnya
apabila dia memenuhi syarat-syarat tertentu.
Sekiranya saudara memberitahu
kepada saya, bagaimana caranya saudara dapat merasakan diri saudara penting,
saya dapat mengatakan siapakah diri saudara.
MISALNYA: John Rockefeller merasakan dirinya penting
apabila dia memberikan sumbangan bagi membagunkan sebuah hospital modern.
Hospital itu dibina bertujuan merawat juta orang miskin yang belum pernah
dilihatnya dan tidak akan dilihatnya sampai bila-bila. Apabila saudara
memberikan sedekah dengan penuh ketelusan dan keikhlasan, saudara tentu
memiliki perasaan saperti dirasakan oleh Rockefeller itu, sekali pun ia hanya
suatu senyuman.
Ada dua perkara yang menentukan
adakah sedekah itu berupaya mendatangkan manfaat kepada diri orang yang
mengeluarkannya iaitu:
a. Cara bersedekah
b. Tujuan bersedekah
Ada empat jenis hubungan antara
cara dan tujuan bersedakah iaitu:
a. Cara bersedekah benar dan tujuannya juga
benar, maka orang yang memberi
sedekah mendapat manfaatnya.
b. Cara bersedekah salah sedangkan tujuannya
benar, maka orang yang memberi
sedekah tidak dapat manfaatnya.
c. Cara bersedekah benar dan tujuannya salah,
maka orang yang member sedekah
tidak mendapat manfaatnya.
d. Cara sedekah salah dan tujuannya juga salah,
maka orang yang member sedekah
tidak mendapat manfaatnya, sebaliknya ia membawa kerosakan, baik pada
orang
yang mengeluarkannya mahupun pada orang
yang menerimanya.
Penulis membincangkan berkenaan
cara dan tujuan sedekah yang benar dan salah menurut pandangan Islam. Penulis
juga menyentuh bagaimana konsep ini turut dipraktikan dalam agama atau ajaran
lain. Penulis juga mahu menunjukkan kepada sauadar, pelbagai kemusykilan
anggapan, pendapat, bahkan keyakinan berkenaan hakikat sedekah dalam Islam
dibandingkan dengan dalam agama lain. Penulis juga berusahamenunjukkan kepada
saudara perkara-perkara berikut:
a. Keajaiban-keajaiban bersedekah dan cara kita
memandang dan mentafsirkan
keajaiban-keajaiban itu.
b. Kekeliruan-kekeliruan dalam cara
mengeluarkan sedekah
c. Kekeliruan-kekeliruan dalam tujuan
mengeluarkan sedekah
d. Hubungan antara sedekah dengan rezeki iaitu
falsafah disebalik sedekah dapat
mendatangkan rezeki
e. Hubungan antara sedekah dengan umur iaitu
falsafah disabalik sedekah dapat
memanjangkan umur.
f. Hubungan antara sedekah dengan penyakit
iaitu falsafah disebalik sedekah dapat
menolak, mencegah dan menyembukkan
penyakit.
Daripada riwayat-riwayat ini,
kita mendapat penjelasan sekurang-kurangnya ada empat manfaat ataupun keajaiban
sedekah iaitu:
a. Sedekah dapat menolak bala ataupun bencana
b. Sedekah dapat menyembuhkan penyakit
c. Sedekah dapat memanjangkan umur
d. Sedekah dapat memperluas ataupun menambah
rezeki
Sampai disini, kita dapat meragui
ataupun menolak keajaiban sedekah daripada perspektif agama kerana kita dapat
melihat sendiri bukti-buktinya.
Bagaimana pula dengan perspektif
daripada aspek rasional?
Memang kita tidak dapat menafikan
yang kita menganggap ia suatu kebetulan apabila ada orang yang bersedekah dan
kemudian dia selamat daripada bencana. Dalam hal ini, saya mahu tunjukkan dua
kemungkinan yang wujud daripada kebetulan iaitu:
a. Kebetulan benar
b. Kebetulan tidak
Katakan, suatu kebetulan itu
benar iaitu saudara bersedekah dan kemudian terselamat daripada suatu bencana
ataupun penyakit, maka bukanlah kebetulan saudara selamat itu lebih baik
daripada saudara terkena penyakit ataupun ditimpa bencana? Jadi, apakah
persoalannya?
Sekarang katakanlah pula
kebetulan tidak iaitu saudara bersedekah tetapi tidak terselamat daripada suatu
bencana atau pun penyakit, bagaimana saudara dapat memastikan saudara terkena
bencana ataupun penyakit itu karena saudara bersedekah? Dalam hal ini, sekiranya saudara tidak dapat
membuktikan saudara terkena bencana ataupun penyakit karena saudara bersedekah,
maka saudara juga tidak dapat membuktikan saudara tidak ditimpa bencana ataupun
diserang penyakit karena saudara bersedekah? Dengan kata lain, saudara tidak
dapat dan tidak berhak menyimpulkan sesuatu kebetulan.
Bagi orang yang bersedekah tetapi
tidak berasa mendapat manfaat ataupun keajaiban daripada sedekahnya,
persoalannya tidak terletak pada sedekah yang dia berikan itu tetapi terletak
pada dirinya sendiri. Ada beberapa pertanyaan yang perlu kita tanyakan kepada
orang itu. Pertanyaan pertanyaan itu adalah saperti berikut:
a. Adakah sedekahnya mengandungi kecacatan
ataupun tidak, adakah ia bermanfaat,
halal, baik ataupun sebaliknya?
b. Apakah niatnya betul ataupun tidak?
c. Adakah cara bersedekahnya betul ataupun
tidak?
d. Adakah tujuan dia bersedekah betul ataupun tidak?
e. Adakah dia bersedekah kepada orang yang
tepat?
Sekiranya jawapannya adalah tidak
ataupun belum, sedekah itu tentu tidak boleh membawa manfaat ataupun keajaiban,
sedekah adalah pemberian. Ini adalah prinsip yang perlu semasa kita perhatikan.
Sewaktu saudara bersedekah kepada seseorang terjadilah hubungan saperti
berikut:
a. Saudara menjadi orang yang member sedekah.
b. Ada sesuatu yang disedekahkan
c. Ada orang yang menerima sedekah saudara
Oleh itu, apabila saudara
bersedekah dengan cara yang salah, tentu kesalahan itu diperlihatkan pada diri
dan pada orang yang menerima sedekah saudara. Misalnya, saudara
bersedekahkarena mahu dipuji dan dihormati orang lain. Dalam keadaan ini,
pujian dan penghormatan yang diterima bersifat sementara belaka. Saudara hanya
berasa senang apabila dipuji disebaliknya berasa marah dan kecewa apabila tidak
dipuji. Dengan itu, sedekah saudara memberikan kesan yang negative pada diri
dan orang yang menerima sedekah saudara.
Wallahu A'lam
Bishawab
Posted by: HAR
Rujukan: Muhammad Muhyidin – Ajaibnya sedekah, semakin bersedah
semakin kaya
Tafsir Al-Quran: Mymasjid.net
No comments:
Post a Comment