"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

21 March, 2020


Perbezaan antara dunia dan akhirat yang akan menjadikan kita lebih mencintai akhirat


Seperti yang kita ketahui kenikmatan dunia adalah nyata dan kita boleh kita rasakan, sementara kenikmatan penghuni  surga bersifat ghaib. Manusia lebih terjejas oleh perkara yang mereka lihat dan merasa. Hati mereka berat untuk meninggalkan apa yang ada di hadapan mereka untuk mencapai sesuatu yang akan dicapai pada masa depan (akhirat). Oleh itu, Allah membandingkan antara kesenangan dunia dengan kesenangan syurga. Allah menjelaskan bahawa kenikmatan syurga jauh lebih baik dan lebih utama daripada kesenangan dunia. Dan ALLAH menyebutkan panjangnya celaan dunia dan menjelaskan keutamaan kehidupan akhirat. Semua itu hanya supaya manusia sebagai hamba, dengan tekun mencari kebahagiaan di akhirat dan mencapai kenikmatan di syurga. Anda akan mendapat penolakan di dunia, pujian untuk kesenangan akhirat dan keunggulan yang ada di sisi Allah atas kesenangan dunia yang dapat kita rasakan. Kesenangan dunia hanyalah sedikit sebagaimana dengan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَلا تَمُدَّنَّ عَينَيكَ إِلىٰ ما مَتَّعنا بِهِ أَزواجًا مِنهُم زَهرَةَ الحَياةِ الدُّنيا لِنَفتِنَهُم فيهِ ۚ وَرِزقُ رَبِّكَ خَيرٌ وَأَبقىٰ
“Dan janganlah engkau menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal” (Surah Taha: 131).

Rasulullah  Shallallahu ‘alaihi Wasallam menggambarkan kepada kita tentang sedikitnya kesenangan dunia dibandingkan kenikmatan akhirat dengan sebuah perumpamaan. Dari Al-Mustaurid bin Syaddad–semoga Allah meredhainya-ia berkata:

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda :

وَاللهِّ مَا الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مِثْلُ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَ يَرْجِعُ؟
“Demi Allah, tidaklah dunia dibandingkan akhirat kecuali seperti seseorang dari kalian mencelupkan jarinya ke laut, maka lihatlah apa yang tersisa di jarinya jika ia keluarkan dari laut?” (HR Muslim no 2868).

Dalam hadits lain disebutkan;

مَا الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا كَمِثْلِ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ هَذِهِ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَا يَرْجِعُ وَأَشَارَ بِالسَّبَّابَةِ
“Perumpamaan antara dunia dgn akhirat ibarat seorang diantara kalian mencelupkan jarinya ke dalam lautan, maka hendaklah ia melihat apa yang menempel padanya. Lalu beliau memberi isyarat dengan jari telunjuknya”. (HR. Ahmad)

Air yang melekat pada jari telunjuk apabila dicelup ke dalam lautan terbuka hanya satu titisan kecil. Dan itulah perbandingan "DUNIA dan AKHIRAT." Apabila kesenangan dunia itu hanya sedikit, maka sesungguhnya ALLAH telah mencela orang-orang yang menaruh perhatian dan mementingkan kepada kesenangan duniawi dan melupakan kenikmatan kehidupan di akhirat.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا ما لَكُم إِذا قيلَ لَكُمُ انفِروا في سَبيلِ اللَّهِ اثّاقَلتُم إِلَى الأَرضِ ۚ أَرَضيتُم بِالحَياةِ الدُّنيا مِنَ الآخِرَةِ ۚ فَما مَتاعُ الحَياةِ الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إِلّا قَليلٌ
“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak”. (Surah At-Taubah: 38)

Kenikmatan akhirat lebih utama dari segi jenisnya. Pakaian, makanan dan minuman serta perhiasan dan bangunan untuk penduduk syurga, jauh lebih baik daripada dunia dan segala yang ada di dalamnya.

Dalam Shahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wassalam bersabda:

“Sebesar tempat pecut di syurga (nilainya) lebih baik daripada dunia dan seisinya”.

Di dalam hadits lain yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah juga, ia berkata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

"Sungguh sebesar lengkungan busur milik salah seorang kamu di syurga, itu lebih baik ketimbang semua yang tersinari matahari"

Dan beliau membandingkan wanita syurga dengan wanita dunia agar diketahui keunggulan apa yang ada di syurga atas apa yang ada didunia.

Dalam hadith Shahih Bukhari dari Anas, ia berkata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Seandainya salah seorang wanita penduduk Surga menengok penduduk bumi niscaya dia akan menyinari antara keduanya (penduduk Surga dan penduduk bumi) dan akan memenuhinya bau wangi-wangian. Dan setengah dari kerudung wanita Surga yang ada di kepalanya itu lebih baik daripada dunia dan isinya.” (HR. Bukhari dari Anas bin Malik radliyallahu ‘anhu)

Kesenangan di dunia ini benar benar sedikit sekali jika dibandingkan dengan kesenangan di Akhirat nanti.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى
“Dan janganlah engkau menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal”. (Surah Thaaha:131)

Syurga adalah bersih dari sifat-sifat buruk dan kekotoran duniawi. Makanan dan minuman yang ada di dunia memerlukan terjadinya peradangan ( bagian dari sistem imun tubuh untuk melawan penyakit) dari perut yang menyebabkan bau yang tidak menyenangkan. Jika seseorang minum khamer di dunia maka dia akan kehilangan fikirannya. Wanita di dunia terjejas oleh tabiat dan tabiat melahirkan anak. Menstruasi adalah gangguan, sementara syurga bebas dari semua itu. Kemudian penduduk tidak akan mengalami (mahu) mengidap atau buang air besar, mereka tidak meludah ataupun membuang hingus.

Khamar disyurga adalah saperti yang dijelaskan oleh Yang Maha Pencipta:

لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنزَفُونَ, بَيْضَاء لَذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ
“Minuman itu putih bersih, lagi lazat rasanya, bagi orang-orang yang meminumnya, Ia tidak mengandungi sesuatu yang membahayakan, dan tidak pula mereka mabuk kerana menikmatinya” (Surah As-Saaffaat: 46-47)

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, air di syurga tidak akan terkena pencemaran dan susu disana tidak akan pernah berubah rasanya.

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاء غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاء حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعَاءهُمْ
“Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa (ialah seperti berikut): ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)!” (Surah Muhamad: 15)

Dan wanita di syurga akan sentiasa suci, tidak terjejas oleh haid, melahirkan anak dan sebagainya yang menjadi najis wanita di dunia.

Allah Subhanahu wa Ta’a’la berfirman di dalam Surah Al-Baqarah ayat 25:

وَلَهُمْ فِيْهَآ اَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ
 “…dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya”.(Surah Al-Baqarah: 25)

Meskipun setengah ahli tafsir menafsirkan pengertian suci bersih disini ialah isteri di syurga tidak pernah berhaid lagi, sebab haid itu kotor, namun sebaiknya kita memahamkan lebih tinggi lagi dari itu. Sebab setiap kita yang berumah-tangga didunia ini mengalami, bahawa betapun bersih hatinya seorang isteri, cantik rupanya, baik budinya, isteri didunia kita ini, namun perangainya yang menjemukan mesti ada juga.

Isteri-isteri di syurga itu suci bersih dari cacat yang menjemukan itu. Bukan sebagai isteri dunia yang kadang-kadang memusingkan kepala. Baik isteri syurga anak bidadari yang dijanjikan, atau isteri-isteri yang akan dipertemukan Allah kembali dengan kita, karena sama-sama taat beriman dan beramal yang shahih.

Hati penduduk syurga suci bersih, kata-kata mereka indah dan menyenangkan sementara perbuatan mereka selalu baik. Jadi, di syurga anda tidak akan mendengar kata-kata buruk yang mengganggu perasaan, mencemarkan keadaan dan membangkitkan kemarahan. Syurga bebas daripada kata-kata dan perbuatan sia-sia.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْساً لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ
“Di dalam surga mereka saling memperebutkan piala (gelas) yang isinya tidak (menimbulkan) kata-kata yang tidak berfaedah dan tiada pula perbuatan dosa”. (Surah At-Tuur: 23)

Telinga penghuni syurga hanya akan mendengar kata-kata baik dan jujur ​​yang bersih dari keaiban/kehinaan kata-kata penduduk penduduk didunia.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا كِذَّاباً
“Mereka tidak mendengar di dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia, dan tiada pula perkataan yang dusta”; (Surah An-Naba: 35)

Dan Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman lagi:

لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً إِلَّا سَلَاماً وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيّاً
Mereka tidak akan mendengar di dalamnya perkataan yang sia-sia tetapi mereka sentiasa mendengar perkataan yang baik-baik; dan makan minum untuk mereka disediakan di dalamnya, pagi dan petang (sepanjang masa)”. (Surah Maryam: 62)

Dalam Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala yang lain:

لَّا تَسْمَعُ فِيهَا لَاغِيَةً
“Mereka tidak mendengar di situ sebarang perkataan yang sia-sia,” (Surah Al-Ghaasyiyah: 11)

Sesungguhnya syurga adalah tempat yang suci, bersih, jernih, dan bebas dari pencemaran dan kontaminasi . Syurga adalah tempat damai, aman dan kemakmuran.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً  , لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً
“Mereka tidak akan mendengar dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia dan tiada pula sesuatu yang menyebabkan dosa; Mereka hanya mendengar ucapan: " Selamat! Selamat! " (dari satu kepada yang lain)”. (Surah Al-Waaqiah: 25-26)

Oleh karena itu, maka para penghuni syurga (yang  sebelumnya masuk neraka) apabila mereka selesai dari neraka, mereka di tahan di jembatan antara surga dan neraka untuk dibersihkan dan disucikan (dari segala tanggungan) dengan saling mengambil hak di antara mereka. Kemudian mereka masuk  surga dalam keadaan hati yang bersih, sehingga perasaan benci, dengki dan lain sebagainya dari hal-hal yang biasa ada waktu di dunia, hilang dari jiwa mereka.

Masih berkaitan dengan kumpulan ini yang memasuki syurga, dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, keadaan kumpulan yang memasuki syurga Allah dijelaskan seperti berikut:

قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: (أول زمرة تلج الجنة صورهم على صورة القمر ليلة البدر لا يبصقون فيها ولا يمتخطون فيها ولا يتفلون فيها، آنيتهم وأمشاطهم الذهب والفضة ومجامرهم الأُلُوَّة، ورشحهم المسك، ولكل واحد منهم زوجتان يرى مخ ساقهما من وراء اللحم من الحسن، لا اختلاف بينهم ولا تباغض، قلوبهم على قلب واحد يسبِّحون اللّه تعالى بكرة وعشياً) "أخرجه مسلم والإمام أحمد
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam bersabda, ‘Permulaan rombongan yang memasuki surga, gambaran mereka adalah menyerupai rembulan di malam purnama. Mereka tiada meludah di dalamnya, tiada beringus, tiada kotoran mata. Wadah dan sisir mereka terbuat dari emas dan perak, tiada pernah buang air besar atau kecil, peluh mereka misik, dan tiap-tiap dari mereka dua istri (bidadari) yang seolah tampak urat betis di balik kulit mereka karena cantiknya. Tiada perselisihan di antara mereka dan tiada saling membenci. Hati-hati mereka satu, senantiasa bertasbih kepada Allah di pagi dan sore hari,’” (Hadith: Imam Ahmad dan Imam Muslim).

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَاناً عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ
“Dan Kami cabut akan apa yang ada dihati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing”. (Surah Al-Hijr: 47)

Dinukil dari Ibn Abbas dari Ali ibn Abi Talib, bahawa penghuni syurga ketika mereka masuk syurga, mereka minum dari air mata yang kemudian ALLAH menghapus semua kebencian dan kedengian dari hati mereka. Dan mereka minum lagi dari air mata yang lain, supaya tubuh mereka bersinar dan wajah mereka berseri.

Sebagaimana dari firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَاباً طَهُوراً
“..dan mereka diberi minum oleh Tuhan mereka dengan sejenis minuman (yang lain) yang bersih suci”. (Surah Al-Insaan: 21)

Oleh yang demikian, kita mesti memerhati dan memikir tentang kehidupan dunia yang sementara dan akan binasa. Nikmat yang berakhir dengan dengan kehidupan akhirat yang hakiki, nikmat sebenar yang kekal abadi dan tidak akan hilang dan tidak akan bosan menikmatinya.

Kesenangan dunia akan hilang, sedangkan kehidupan akhirat akan kekal. Oleh itu, Allah Subhanahu wa Ta'ala menyebut segala keindahan kepada manusia sebagai kesenangan, kerana semua itu dibuat alat yang menyenangkan kemudian hilang. Kehidupan akhir akan kekal dan tidak akan habis.

Ia disediakan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada hambanya yang bertaubat, taat, sabar, bersyukur dan meninggalkan kehidupan dunia demi untuk mendapatkan kesenangan yang kekal diakhirat. Kita tidak perlu tergopoh-gapah merebut kesenangan dunia berbanding dengan kesenangan diakhirat.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى  , بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
“(Tetapi kebanyakkan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia; Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal”. (Surah Al-A’laa: 16-17)

Dan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:

مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
" (Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan”. (Surah An-Nahl: 96)

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala lagi:

إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِن نَّفَادٍ
“Sesungguhnya ini ialah pemberian Kami kepada kamu, pemberian yang tidak akan habis-habis,” (Surah Saad: 54)

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala juga:

مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وِظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ
“Sifat Syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa itu ialah air sungai-sungainya sentiasa mengalir di sekitar tamannya; makanannya kekal tidak putus-putus dan naungannya sentiasa teduh. Itulah kesudahan usaha orang-orang yang bertaqwa, sedang kesudahan usaha orang-orang yang kafir pula ialah neraka”. (Surah Ar-Ra’ad: 35)

Dan Allah Subhanahu wa Ta’ala telah membuat perumpamaan untuk mengambarkan (kenikmatan) dunia yang cepat hilang dan habis.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيماً تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِراً
Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin; dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah Al-Kahf: 45) dan

الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ أَمَلاً
“Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan”. (Surah Al-Kahf: 46)

Ayat ini menerangkan, bahawa kesenangan dunia hanya sementara sehingga tidak pantas dkejar secara berlebihan. Dalam ayat ini terdapat petunjuk agar kita bersikap zuhud terhadap dunia.

Sehingga tanamannya tumbuh dengan indah.

Seperti inilah kehidupan dunia. Ketika seseorang menikmati masa muda dan memiliki harta yang banyak, serta bersenang-senang dengan keduanya dan sampai mengira bahwa dirinya akan tetap terus seperti itu, tiba-tiba maut datang menjemput atau hartanya binasa, kesenangannya pun hilang dan kenikmatannya pun lenyap, sehingga tinggalah ia dengan amal salehnya atau amal buruknya. Ketika itu orang yang zalim menggigit jarinya saat mengetahui hakikat keadaan dirinya dan berangan-angan untuk kembali ke dunia, bukan untuk melanjutkan memuaskan hawa nafsunya, tetapi untuk mengejar kelalaiannya dahulu dengan tobat dan amal saleh. Orang yang berakal lagi mendapat taufik tentu akan melihat dirinya dan berkata kepada dirinya,œEngkau akan mati, dan memang pasti mati, namun tempat manakah yang engkau pilih? Apakah tempat yang kenikmatannya sementara ataukah kenikmatan yang kekal abadi?” Tentu ia akan memilih tempat yang kesenangannya kekal abadi.

Perhatikanlah bagaimana Allah Subhaanahu wa Ta'ala setelah membuat perumpamaan tentang kehidupan dunia dan keadaannya yang sementara, menyebutkan bahawa di dalam kehidupan dunia itu ada dua bahgian; bahgian yang menjadi perhiasannya, di mana dengannya seseorang dapat bersenang-senang namun hanya sementara dan kemudian akan lenyap dan hilang tanpa faedah yang kembali kepada pelakunya, bahkan terkadang ia malah mendapatkan mudharatnya, iaitu harta dan anak. Sedangkan bahgian yang kedua adalah bahgian yang kekal dan bermanfaat terus menerus bagi pelakunya, itulah amal saleh.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ خَيْراً لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ
“Dan ditanya pula kepada orang-orang yang bertaqwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh tuhan yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu?" Mereka menjawab: "Kebaikan" orang-orang yang berbuat kebaikan di dunia ini beroleh balasan yang baik, dan sesungguhnya balasan negeri akhirat itu lebih baik lagi; dan memanglah negeri akhirat ialah sebaik-baik negeri bagi orang-orang yang bertaqwa.” (Surah An Nahl: 30)

Dan Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala seterusnya:

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَآؤُونَ كَذَلِكَ يَجْزِي اللّهُ الْمُتَّقِينَ
“(Untuk mereka) Syurga-syurga " Adn ", yang mereka akan memasukinya, yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka beroleh di dalam Syurga itu apa yang mereka kehendaki; demikianlah Allah membalas orang-orang yang bertaqwa,” (Surah An Nahl: 31)

Kesenangan hidup di dunia jangan melupakan kita kehidupan di hari akhirat. Sesungguhnya, orang yang terpedaya dengan kesenangan hidup dunia begitu ramai sekali. Mereka saling membunuh dan memfitnah hanya untuk mendapatkan sedikit kekayaan atau kesenangan daripadanya.

Alangkah hinanya kehidupan di dunia jika harta diambil dengan cara sebegini. Kehidupan yang sebenar adalah apabila kita menganggap dunia ini milik kita, bukan kita dimiliki oleh dunia.

Kehidupan di akhirat nanti akan penuh dengan pelbagai perubahan. Terdapat orang yang berpakaian di dunia akan bertelanjang di akhirat, orang yang begitu bergaya menjadi tidak terurus dan orang yang sangat berkuasa menjadi hilang segala-galanya.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam Surah A-li-‘Imraan ayat 185:

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya”.

Ayat di atas ini merupakan nasihat sekaligus penghibur bagi Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam dan umatnya terkait dengan perkara dunia dan penghuninya, bahwa dengan memikirkan kematian segala urusan menjadi ringan. Seseorang tidak lagi merasa berat menghadapi kesulitan, problematika, dan hal-hal menyakitkan di dunia. Sebab, setiap manusia berjalan ke arah kematian. Barangsiapa berlaku buruk terhadap diri sendiri, agama, dan umatnya, maka perlakuan buruk tersebut terbatas dan temporal, tidak ada alasan untuk berkeluh kesah   dan sakit hati, dia akan mendapatkan balasan   secara sempurna. Barangsiapa beriman dan berbuat baik, maka pada hari Kiamat pahala dan haknya akan ia terima secara sempurna, tanpa sedikit pun dikurangi.

Nabi Besar Muhammad Shallallahu ‘alaihi Wasallam memberikan pandangannya tentang perbandingan antara Dunia dan Akhirat kelak.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi Wasallam  bersabda:

وَاللهِّ مَا الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مِثْلُ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَ يَرْجِعُ؟
“Demi Allah, tidaklah dunia dibandingkan akhirat kecuali seperti seseorang dari kalian mencelupkan jarinya ke laut, maka lihatlah apa yang tersisa di jarinya jika ia keluarkan dari laut?” (Hadith Riwayat: Muslim no 2868).

Dalam hadith yang lain disebutkan:

مَا الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا كَمِثْلِ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ هَذِهِ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَا يَرْجِعُ وَأَشَارَ بِالسَّبَّابَةِ
“Perumpamaan antara dunia dgn akhirat ibarat seorang diantara kalian mencelupkan jarinya ke dalam lautan, maka hendaklah ia melihat apa yang menempel padanya. Lalu beliau memberi isyarat dengan jari telunjuknya”. (Hadith Riwayat: Ahmad)

Itulah perbandingan antara kesenangan di dunia dan akhirat, jika kesenangan di akhirat seumpama lautan, maka kesenangan dunia hanya seperti ujung jari telunjuk yang basah saja.

Posted by: Har         
Terjemahan Al-Quran: https://www.mymasjid.net.my/
Rujukan: Ust. Rizuan Hashim

2 comments:

Haziq said...

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatuh :). Minta izin share.

Haziq said...

Semoga Allah Taala permudahkan semua urusan :)