Biografi Imam An-Nawawi
Beliau ialah al-Imam,
al-Allamah, Syeikhul Islam, al-Faqih, al-Zahid, al-Hafiz, Muhyiddin Abu Zakaria
Yahya bin Syirfu bin Mura bin Hasan bin Husin bin Muhammad bin Jum'ah bin Hizam
an-Nawawi atau an-Nawaawi. Dilahirkan pada bulan Muharram tahun 631 H dan telah
khatam Qur'an. Beliau dilahirkan di kampungnya Hauran di syria dan dinasabkan tempat
tersebut kepadanya. Beliau mula belajar al-Qur'an di kampung tersebut kemudian
berhijrah ke Damsyik dan menetap di Madrasah Arrawahiyah.
Di sana beliau mula mempelajari fiqh dan
usulnya, hadis dan ulumnya, nahu, saraf, ilmu tauhid dan ilmu mantiq. Beliau
pergi menunaikan haji bersama bapanya dan menetap di Madinah al-Munawwarah
selama sebulan setengah lalu beliau menjadi peneliti mazhab Syafi'i di
zamannya.
Beliau adalah peneliti
mazhabnya dan banyak menyaring kembali serta menyusun semula kitab-kitab
tersebut sehingga tersebar ke seluruh dunia. Namanya menjadi sebutan dan
menjadi imam yang tinggi darjatnya di seluruh alam. Beliau juga dikenali dengan
penulisan-penulisannya yang masyhur, banyak mendatangkan manfaat dan barokah.
Beliau berkata tentang dirinya: "Sebahagian datuk nenekku mendakwa bahawa
dinasabkan kepada Hizam bapa kepada Hakim Ibn Hizam radhiallahu'anhu."
Tatkala umurnya mencapai 19
tahun bapanya menghantar beliau menetap di Damsyik, kemudian menetap di
Madrasah Arrawaahiyah, seperti dunyatakan sebelum ini, maka beliau mula
mendalami bidang ilmu di sana
selama dua tahun tanpa sempat berehat sedikitpun. Pada waktu itu beliau telah
menghafaz at-Tanbih dan satu perempat (1/4) daripada al-Muhazzab. Pada tahun
650 H beliau telah meneliti dan mensyarahkan karangan gurunya Kamaluddin Ishak
Ibn Ahmad al-Maghiri. Ketekunan beliau membuatkan gurunya merasa kagum dan suka
terhadapnya lalu meminta agar beliau menyampaikannya kepada orang lain. Ini
membuatkan bertambah banyak manfaat beliau kepada selainnya. Beliau menyibukkan
diri di dalam bidang ilmu lebih kurang 20 tahun lamanya sehingga beliau
mengatasi pelajar-pelajar yang lain sama ada dari segi ilmu mahupun amalnya.
Beliau mula menulis pada tahun 660 H sehinggalah kewafatannya.
Beliau banyak membaca
karangan dan penulisan ulama-ulama yang terdahulu dan mula mentashih
(memperbetulkan). Dikatakan setiap hari sebanyak 12 pelajaran; dua pelajaran di
dalam bidang al-wasith, satu di dalam bidang al-Muhazzab, satu di dalam
al-Jam'u Baina Shahihain, satu di dalam Shahih Muslim, satu di dalam kitab
al-Luma', satu di dalam Ishlaahul Mantiq, satu di dalam at-Tashrif dan satu
pelajaran lagi di dalam Usul al-Fiqh.
Seterusnya beliau mula
serius di dalam ilmu perubatan lalu membeli buku al-Qanun karangan Ibn Sina dan
berazam menelitinya. Beliau berkata: "Pernah satu hari aku tidak mampu
menyibukkan diriku dengan perkara yang lain. Aku terfikir tentang hal diriku
untuk meyemak ilmu perubatan. Terus aku membeli kitab Qanun dan menceriakan
hatiku dengannya."
Guru-Gurunya:
Beliau mendengar Shahih
Muslim daripada ar-Redha Ibn al-Burhan. Beliau mendengar Shahih al-Bukhari dan
Musnad Ahmad serta Sunan Abu Daud, Sunan An-Nasai, Sunan Ibn Majah, Jami'
at-Tirmizi, Musnad as-Syafi'i, Sunan ad-Daruquthni, kemudian mensyarahkan hadis
serta perkara lainnya dari himpunan karangan ulama-ulama pada zamannya. Antara
guru-gurunya ialah Ibn Abdul Daayim, Zain Khalid, guru yang telah lanjut usia
iaitu Syarifuddin Abdul Aziz, Qadhi Imaduddin Ibn al-Harastani, Ibn Abil Yusri,
Yahya as-Shairafi, as-Shidrul Bakri, Syeikh Shamsuddin Ibn ABi Umar dan
golongan yang setaraf dengan mereka.
Beliau mengambil ilmu hadis
dari kumpulan huffaz yang miskin kemudian membaca kitab al-kamal oleh Abdul
Ghani ali bil Baqa' Khalid Annablusy dan mensyarahkan Shahih Musim serta
kebanyakan dari Shahih al-Bukhari dengan maknanya. Beliau mengambil ilmu fiqh
dari Qadhi Abil Fath At-Tafliisy dan mendalaminya bersama Imam Kamaluddin Ishak
al-Maghribi, Imam Shamsuddin. Abdul Rahman bin Nuh dan Izzuddin Umar Ibn As'ad
al-arbali.
Murid-murid yang mengambil
ilmu daripadanya ialah: Qadhi Shadruddin Sulaiman iaitu khatib di Daariya,
Syeikh Syihabuddin Ibn Ja'wan Syeikh 'Alaudin Ibn Attar, Iminuddin Salim, Qadhi
Syihabuddin Ibn Ja'wam, syeikh 'Alauddin Ibn Attar, Aminuddin Salim, Qadhi
Syihabuddin al-Arbadi, Ibn Attar, Madzi, Ibn Abil Fath dan selainnya.
Akhlaknya:
Imam al-Asnawi berkata:
"Sesungguhnya (an-Nawawi) rahimahullah memainkan peranan yang sangat
banyak di dalam amalnya. Seorang yang zuhud, sabar dengan karenah kehidupan dan
beliau tidak suka makan buah-buahan Damsyik kerana merasakan ia mengandungi
syubhat dan menyebabkan mengantuk. Beliau hanya makan apa yang datang dari
kedua ibu bapanya dan tidak makan kecuali sekali sehari sahaja iaitu selepas
Isyak dan tidak makan kecuali sekali sekala sahaja iaitu selepas Isyak dan
tidak minum melainkan sekali sahaja ketika waktu sahur. Beliau juga tidak minum
melainkan sekali sahaja ketika waktu sahur. Beliau juga tidak minum ais
sebagaimana dibuat oleh kebanyakan penduduk Syam. Beliau tidak berkahwin kerana
kesibukan menunaikan ibadat dan menyeru kepada kebaikan dan mencegah dari
kemungkaran di depan para pemerintah."
Kewafatan An-Nawawi
Rahimahullah:
Beliau rahimahullah
meninggal dunia di Nawa di sisi ahli keluarganya pada suku malam yang terakhir
hari Rabu bersereramaan 24 Rejab 676 H dan dikebumikan di situ pada keesokan
hariannya. Setelah berita kematiannya tersebar, seluruh penduduk Damsyik dan
sekitarnya berdukacita dan menangisi pemergiannya. Ia meninggalkan kesedihan
yang mendalam dalam hati kaum muslimin. Al-Qurthubi al-Yunani berkata:
"Ketika tersebar berita kematian beliau di Damsyik, terus ketua hakim
berita kematian beliau di Damsyik, terus As-Sha'igh bersama sekumpulan
sahabat-sahabatnya ke Nawa untuk menunaikan solat jenazah di kuburnya."
Sesungguhnya (Imam Nawawi)
rahimahullah berdoa agar beliau meninggal dunia di tanah Palestin maka Allah
telah mengabulkan dunia di tanah Palestin maka Allah telah mengabulkan
permintaannya. Beliau terus mengingati di dalam rangkap Ibn Zhahir yang
mengungkapkan di dalam qasidahnya yang panjang di awalnya:
"Moga Allah merahmati Imam
An-Nawawi dan memberikannya ganjaran yang setimpal di atas kebaikan yang
dilakukan untuk kaum muslimin dan meletakkan segala hasil usahanya,
penulisannya dan kitab-kitabnya di atas timbangan kebaikan agar bertambah berat
dan diberkati".
Hasil Karangannya:
Allah telah memberikan
banyak manfaat kepada kaum muslimin seluruhnya dengan hasil penulisan beliau.
Ia tersebar di seluruh pelusuk dunia dengan memainkan peranan yang amat penting
di dalam ulum syariah. Di antara karangan beliau ialah:
1. Al-Arbaun an-Nawawiyah di dalam hadis
2. Al-Irsyad fi Usul Hadis
3. Al-Irsyaadat IIaa Bayanul Asma' al-Muhimmat ffil Mutun al-Asanid
4. Al-Usul wa ad-Dhawabit Fil Mazhab
5. Al-'Idah Fi Manasik AlHajj
6. Bustanul 'Aarifin Fi at-Tasawwuf
7. AAttibyan Fi Aadab Hamalatal Quran
8. At-Tahrir Fi SSyarhi at-Tanbih Li Abi Ishak as-Syiiraa
9. Tuhfat at-Tholib Annabih Fi Syarhi at-Tanbih
10 Tuhfah al-Waalid wa Bughyatur Ra'id
11 Kitabul Tahqiq
12 At-Tarkhis Fi Ikraam Bilqiyam Lizawil Fadhl Walmaziyyah Min Ahlil Islam.
13 At-Taqrib wa at-Taysir Lima'rifati Sunannul Basyir An-Nadzir
14 Taqribul Irsyad Ilaa Ilmul Isnad
15 Tahziibul Asma' wal Lughat.
16 Al-Adzkar wa Ismuhu Bilkaamil (Haliyyatul Abrar wa Syiaarul Akhbar Fii Takhlisi Ad-Da'waat
wa al Adzkar)
17 Khulasatul Ahkam FFii Muhimmat as-Sunan wa Qawa'idul Islam
18 Ruhul Massail Fil Furu'il Fiqh
19 Raudhatut Tholibin wa Umdatul Muttaqin
20 Ridadhus Shalihin
21 Syarhul Jaami' As-Shahih Lil al-Bukhari IIaa Akhir Kitabul Iman
22 'Uyuunul Masaail al-Mujimmah dikenali juga dengan nama "Uyuunul Masail wal Fawaa'id
23 Ghaisu an-Naf'i Fil Qiraat as-Sab'ah
24 Fadhul Qiyam Li Ahlil IImi wal Hadis wa Az-Zuhdi wa 'Ibad wa As-Shulaha' wal Qurra min Ahlil
Islam
25 Al-Mubham 'Ala Huruful Mu'jam
26 Al-Majmu' fi Syarhi Muhazzab Li Abi Ishaq As-Syirazi
27 Mir'atuz Zaman Fi Tarikhil A'yan
28 Manasikil Hajj Sughra wa Wustha wa Kubra
29 Al_Manthurat wa 'uyunul masa'l
30 Al-Minhaj Li Syarhi Shahih Muslim Ibn Hajjaj
31 Minhajut Thalibin Fil Furu'
32 Thabaqatul Fuqaha'
33 Ad-Daqaiq 'Alal Minhaj Tashihut Tanbih
34 Tashihut Tanbih
35 Al-Mubhamat
36 Al-Maqasid
37 Manaqib Syafi'i
38 Mukhtasar Bayan
39 Nabarul huda Fil Waqfi wa Ibtida (Tajwid)
40 Syuruthus Solah
41 Al-Muntakhab fi Mukhtasar at-Tahzib lil Rafi'i
42 At-Tahqiq (kebanyakannya telah disebut didalam Syarhi Muhazzab)
43 Ru'usul Masa'il
44 Mukhtasarul Muharrir Li Muhammad Rafi'i
45 Muqaddimah fil Fiqh
46 Mukhtasar Shahih Muslim
47 Talkhis Gharib Muslim
48 Tahsilul Manafi' Min Kitab Durar Allawami' fi Ashli Maqra' Imam Nafi
49 Mukhtasar Kitab Al-Irsyadul lahu
50 Hamlatul Quran wa Umdatul Muftin
Dan banyak lagi.....
Untuk maklumat lanjut
(tentang biografi beliau) sila rujuk:
1.
Kasyfuz Zunun oleh Hajiy Khalifah.
2.
Tarikh Al-Mudarris oleh an-Naiimy.
3.
Tabaqat Syafi'iyyah oleh Al-Asnawi.
4.
Fuwwatul waafiyat wazailuha oleh Ibn Syakir al-Kutubiy.
5.
Al-Bidayah wan Nihayah oleh Ibn Katsir.
6.
Husnul Muhadharah oleh As-Suyuti.
7.
Hadiyyah Al-'Arifin oleh Al-Baghdadi Basya.
8.
Mu'jam Muallifin oleh Umar redha Kuhalah.
9.
Al-Fathul Mubin Syarah Riyadhus Shalihin oleh Taha Abdur Rauf
Sa'ad.
10.
Syazarat Azzahab oleh Ibnul Imad Al-Hanbali.
11.
Al-Mawsu'at A-Zahabiyyah Lil Ulum Al-Islamiyyah oleh Dr. Fatimah
Mahjub.
12.
Al-Mawsu'at Al-Arabiyah Al-Muyassarah.
*(Biografi ini dinukil dari "Syarah
Riyadhus Shalihin" oleh Syaikh Muhammad Shalih al-Uthaimin,
yang
diterjemahkan oleh Rosmalizawati Ab Rashid, hal 65-71)
No comments:
Post a Comment