Menjalin Cinta Abadi Dalam Rumah Tangga
Setiap orang yang
telah berkeluarga, tentu menginginkan kebaikan dan kebahagiaan dalam
kehidupannya bersama isteri dan anak-anaknya. Perkara ini sebagai perwujudan
rasa cintanya kepada mereka, yang kecintaan ini merupakan fitrah yang Allah Subhanahu wa
ta’ala tetapkan pada setiap jiw manusia.
Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman:
زُيِّنَ
لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ
الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ
وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ
عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
Zuyyina lilnnaasi hubbu alsysyahawaati mina alnnisaa-i waalbaniina waalqanaathiiri almuqantharati mina aldzdzahabi waalfidhdhati waalkhayli almusawwamati waal-an'aami waalhartsi dzaalika mataa'u alhayaati alddunyaa waallaahu 'indahu husnu almaaabi
Zuyyina lilnnaasi hubbu alsysyahawaati mina alnnisaa-i waalbaniina waalqanaathiiri almuqantharati mina aldzdzahabi waalfidhdhati waalkhayli almusawwamati waal-an'aami waalhartsi dzaalika mataa'u alhayaati alddunyaa waallaahu 'indahu husnu almaaabi
“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada
manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu
perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun,
dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan
binatang-binatang ternak (Yang dimaksud dengan binatang ternak di sini
ialah binatang-binatang yang termasuk jenis unta, lembu, kambing dan biri-biri)
serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia.
Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu
Syurga)”. (Surah A-li’Imraan: 14)
Bersamaan
dengan itu, nikmat keberadaan isteri dan anak ini sekaligus juga merupakan
ujian yang boleh menjerumuskan seorang hamba dalam kebinasaan. Allah Subhanahu wa
ta’ala mengingatkan perkara ini dalam firman-Nya.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلادِكُمْ عَدُوّاً لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ
Yaa ayyuhaa alladziina aamanuu inna min azwaajikum
wa-awlaadikum 'aduwwan lakum faihtsaruuhum
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya
ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; (Maksudnya:
kadang-kadang isteri atau anak dapat menjerumuskan suami atau ayahnya untuk
melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak dibenarkan agama.) Oleh itu
awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka….(Surah At-Taghaabun: 14)
Makna “menjadi musuh
bagimu” adalah melalaikan kamu dari melakukan amal shaleh dan bisa
menjerumuskanmu ke dalam perbuatan maksiat kepada Allah Subhanahu
wa ta’ala (Tafsir Ibnu Katsir” (4/482).)
Kesalahan
menempatkan erti cinta dan kasih saying
Kita
dapati kebanyakan orang salah menempatkan erti cinta dan kasih sayang kepada
isteri dan anak-anaknya, dengan menuruti semua keinginan mereka meskipun dalam
hal-hal yang bertentangan dengan syariat Islam, justru pada akan mengakibatkan
mencelakakan dan merosakan kebahagiaan hidup mereka sendiri.
Sewaktu
menafsirkan ayat tersebut di atas, Syaikh Abdurrahman as-Sa’di berkata: “…Kerana
jiwa manusia memiliki fitrah untuk cinta kepada isteri dan anak-anak, maka
(dalam ayat ini) Allah Subhanahu wa ta’ala memperingatkan
hamba-hamba-Nya agar (jangan sampai) kecintaan ini menjadikan mereka menuruti
semua keinginan isteri dan anak-anak mereka dalam hal-hal yang dilarang dalam
syariat. Allah Subhanahu wa ta’ala telah motivasikan
hamba-hamba-Nya untuk (selalu) melaksanakan perintah-perintah-Nya dan
mendahulukan kereadhaan-Nya…”( Taisiirul Kariimir Rahmaan hal. 637)
Oleh
kerana itulah, seorang ketua keluarga yang benar-benar menginginkan kebaikan dalam
keluarganya hendaknya menyedari kedudukannya sebagai pemimpin dalam rumah
tangganya, sehingga dia tidak membiarkan terjadinya penyimpangan syariat dalam
keluarganya, kerana semua itu akan ditanggungnya pada hari kiamat kelak.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
ألا كلكم راع
وكلكم مسئول عن رعيته، … والرجل راع على أهل بيته وهو مسئول عنهم
“Ketahuilah, kalian semua adalah pemimpin dan kalian semua
akan dimintai pertanggungjawaban tentang apa yang dipimpinnya … Seorang suami adalah pemimpin
(keluarganya) dan dia akan dimintai pertanggungjawaban tentang (perbuatan)
mereka“ (Hadits Riwayat:
Al-Bukhari (no. 2278) dan Muslim (no. 1829)
Cinta sejati yang abadi
Seorang
ketua keluarga yang benar-benar mencintai dan menyayangi isteri dan
anak-anaknya hendaknya menyedari bahawa cinta dan kasih sayang sejati terhadap
mereka tidak diwujudkan dengan hanya mencukupi keperluan duniawi dan kemudahan hidup
mereka. Akan
tetapi yang lebih penting dari semua itu pemenuhan keperluan rohani mereka
terhadap pengajaran dan bimbingan agama yang bersumber dari petunjuk al-Qur-an
dan sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Inilah bukti cinta dan kasih
sayang yang sebenarnya, kerana diwujudkan dengan sesuatu yang bermanfaat dan
kekal di dunia dan di akhirat nanti.
Kerana
pentingnya perkara ini, Allah Subhanahu
wa ta’ala mengingatkan
secara khusus kewajiban para ketua keluarga ini.
Dalam
firman Allah Subhanahu wa ta’ala:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ
وَالْحِجَارَةُ
Yaa ayyuhaa alladziina aamanuu quu anfusakum
wa-ahliikum naaran waquuduhaa alnnaasu
waalhijaaratu
“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah
diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia
dan batu (berhala)” (Surah At- Tahriim:
6)
Ali
bin Abi Thalib radhiyallahu
‘anhu ketika
menafsirkan ayat di atas berkata, “(Maknanya): Ajarkanlah kebaikan untuk dirimu
dan keluargamu..( Diriwayatkan oleh
al-Hakim dalam “al-Mustadrak” (2/535), dishahihkan oleh al-Hakim sendiri dan
disepakati oleh adz-Dzahabi.)
Syaikh
Abdurrahman as-Sa’di berkata, “Memelihara diri (dari api neraka) adalah dengan
mewajibkan bagi diri sendiri untuk melaksanakan perintah Allah Subhanahu wa
ta’ala dan menjauhi larangan-Nya, serta bertaubat dari semua
perbuatan yang menyebabkan kemurkaan dan siksa-Nya. Adapun memelihara isteri
dan anak-anak (dari api neraka) adalah dengan mendidik dan mengajarkan kepada
mereka (syariat Islam), serta memaksa mereka untuk (melaksanakan) perintah
Allah Subhanahu
wa ta’ala. Maka seorang hamba tidak akan selamat (dari siksaan
neraka) kecuali jika dia (benar-benar) melaksanakan perintah Allah Subhanahu wa
ta’ala (dalam ayat ini) pada dirinya sendiri dan pada
orang-orang yang dibawa kekuasaan dan tanggung jawabnya” (Taisiirul Kariimir
Rahmaan (hal. 640).
Demikian
juga dalam hadits yang shahih ketika Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang Hasan bin ‘Ali radhiyallahu ‘anhuma memakan kurma sedekah, padahal waktu
itu Hasan radhiyallahu
‘anhuma masih kecil,
Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda,
“Hekh hekh” agar Hasan membuang kurma tersebut, kemudian beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Apakah kamu tidak
mengetahui bahawa kita (Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam dan
keturunannya) tidak boleh memakan sedekah?” (Hadits Riwayat Al-Bukhari (no.
1420) dan Muslim (no. 1069)
Imam
Ibnu Hajar menyebutkan di antara kandungan hadits ini adalah bolehnya membawa
anak kecil ke mesjid dan mendidik mereka dengan adab yang bermanfaat (bagi
mereka), serta melarang mereka melakukan sesuatu yang membahayakan mereka
sendiri, (iaitu dengan) melakukan perkara-perkara yang diharamkan (dalam
agama), meskipun anak kecil belum dibebani kewajiban syariat, agar mereka dilatih
melakukan kebaikan tersebut. (Fathul Baari (3/355).)
Kemudian,
hendaknya seorang ketua keluarga menyedari bahawa dengan melaksanakan perintah
Allah Ta’ala Subhanahu
wa ta’ala ini, bererti dia telah mengusahakan kebaikan besar
dalam rumah tangga tangganya, yang dengan ini akan banyak masalah dalam
keluarganya yang dapat diatasi, baik masalah di antara dengan isterinya, dengan anak-anaknya ataupun
di antara sesama keluarganya. Bukankah penyebab terjadinya bencana secara umum,
termasuk bencana dalam rumah tangga, adalah perbuatan
maksiat manusia?
Allah Subhanahu
wa ta’ala berfirman:
وَمَا
أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ
Yamaa ashaabakum
min mushiibatin fabimaa kasabat
aydiikum waya'fuu 'an katsiirin
“Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka
ia adalah disebabkan apa yang kamu
lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu)
Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu”. (Surah Asy-Syuura:30)
Inilah
makna ucapan salah seorang ulama salaf yang mengatakan, “Sungguh
(ketika) aku bermaksiat kepada Allah Subhanahu wa
ta’ala, maka aku melihat (pengaruh buruk) perbuatan maksiat tersebut
pada tingkah laku isteriku…( Dinukil
oleh Ibnul Qayyim dalam kitab “ad-Da-u wad dawaa'” (hal. 68).
Dan
barangsiapa yang mengharapkan cinta dan kasih sayangnya terhadap keluarganya
kekal abadi di dunia sampai di akhirat nanti, maka hendaknya dia melandasi
cinta dan kasih sayangnya kerana Allah Subhanahu wa ta’ala semata-semata, serta mengisinya dengan
saling menasihati dan tolong menolong dalam ketaatan kepada-Nya.
Allah Subhanahu
wa ta’ala berfirman:
الْأَخِلَّاءُ
يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ
Al-akhillaau yawma-idzin ba'dhuhum liba'dhin
'aduwwun illaa almuttaqiina
Pada hari itu sahabat-sahabat karib:
setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali
orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).
(Surah Az-Zukhruf: 67)
Ayat
ini menunjukkan bahawa semua jalinan cinta dan kasih sayang di dunia yang bukan
karena Allah Subhanahu wa ta’ala maka di akhirat nanti berubah menjadi
kebencian dan permusuhan, dan yang kekal abadi hanyalah jalinan cinta dan kasih
sayang kerana-Nya. (Lihat “Tafsir Ibnu Katsir” (4/170).
Lebih daripada itu, dengan melaksanakan perintah Allah Subhanahu wa ta’ala ini seorang hamba
–dengan izin Allah Subhanahu wa ta’ala
– akan
melihat pada diri isteri dan anak-anaknya kebaikan yang akan menyejukkan
pandangan matanya dan menyenangkan hatinya. Dan ini merupakan harapan setiap orang beriman yang
menginginkan kebaikan bagi diri dan keluarganya. Oleh kerana itulah Allah Subhanahu wa ta’ala memuji hamba-hamba-Nya
yang bertakwa ketika mereka mengucapkan permohonan ini kepada-Nya.
Dalam Firman Allah Subhanahu wa
ta’ala:
وَالَّذِينَ
يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ
أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَام
Waalladziina yaquuluuna rabbanaa hab lanaa min azwaajinaa wadzurriyyaatinaa qurrata a'yunin waij'alnaa lilmuttaqiina imaamaan
“Dan juga mereka (yang direadhai Allah itu ialah orang-orang)
yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari
isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati
melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu)
bertaqwa. (Surah Al-Furqan: 74)
Imam
Hasan al-Bashri ketika ditanya tentang makna ayat di atas, beliau berkata,
“Allah Subhanahu wa ta’ala akan
memperlihatkan kepada hambanya yang beriman pada diri isteri, saudara dan
orang-orang yang dicintainya ketaatan (mereka) kepada Allah Subhanahu wa ta’ala. Demi Allah Subhanahu wa ta’ala tidak ada sesuatupun yang lebih menyejukkan
pandangan mata seorang muslim dari pada ketika dia melihat anak, cucu, saudara
dan orang-orang yang dicintainya taat kepada Allah Subhanahu
wa ta’ala “ (Dinukil
oleh Ibnu Katsir dalam tafsir beliau (3/439).
Akhirnya,
kami menutup tulisan ini dengan berdoa kepada Allah Subhanahu wa ta’ala agar Dia senantiasa melimpahkan taufik-Nya
kepada kita semua dalam menjalankan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya pada
diri kita sendiri maupun keluarga kita.
Ya Rabb kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri dan
keturunan kami sebagai penyejuk (pandangan) mata (kami), dan jadikanlah kami
pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.
Penulis:
Ustadz Abdullah bin Taslim al-Buthoni (muslim.or.id)
Tafsir
Al-Quran: http://www.alquran-melayu.com/
Posted
/edit : HAR
No comments:
Post a Comment