"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

11 October, 2014

Persiapan Dan Persediaan Sebelum Pergi Menunaikan Ibadat Umrah Ke Tanah Suci


Banyak yang perlu disedia dan dilakukan sebelum berangkat menunaikan ibadah Umrah. Persiapan awal mental dan rohani terutamanya mesti dititikberatkan supaya pemergian ke tanah suci benar-benar dapat menyucikan jiwa dan menguatkan akidah. Hendaklah difahami betul-betul segala perkara yang berkaitan dengan pelaksanaan ibadah dan umrah mahupun persiapan rohani dan jasmani (spiritual dan fizikal).

Persiapan Awal Mental Dan Spiritual

Membersihkan dan mensucikan diri secara rohani atau spiritual boleh dilakukan dengan cara seperti bertaubat dan memohon ampun kepada Allah Subhanahu wa ta’ala,  memperbaiki kekhusyukan solat, mengeluarkan zakat dan mohon kemaafan orang lain. Iaitu memperbaiki hubungan dengan Allah Subhanahu wa ta’ala dan antara sesama manusia sebagaimana huraian ringkas di bawah ini:

1.  Syahadah


Perbetulkan iktikad dalam memaknakan syahadah. Biar setiap urat dan saraf kita benar-benar merasai getarannya apabila melafazkan kalimah ‘lailahaillallah muhammadur rasulullah’ kerana Syahadah itu janji hati kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Allah Azza wa Jalla berfirman:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا
وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
innamaa almu/minuuna alladziina aamanuu biallaahi warasuulihi tsumma lam yartaabuu wajaahaduu bi-amwaalihim wa-anfusihim fii sabiili allaahi ulaa-ika humu alshshaadiquuna 

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar. (Surah Al-Hujuraat: Ayat 15)

2.  Ikhlas Niat

Dalam menunaikan tuntutan Allah Subhanahu wa ta’ala  untuk mengerjakan Umrah yang diwajibkan ke atas diri seseorang muslim, perlulah dibersihkan hati dari segala cacat cela dengan berniat ikhlas kerana Allah Subhanahu wa ta’ala. Jadi niat ini semestinya diselidiki selalu dan diperbetulkan supaya jangan terpesong.

Niat sebenarnya pergi menunaikan ibadah Umrah hanya melaksanakan perintah Allah Subhanahu wa ta’ala dan mengharapkan keredhaanNya semata-mata. Dengan itu haruslah ditanamkan semangat dengan perasaaan tulus dan ikhlas serta belajar bebaskan diri dari segala tekanan duniawi yang akan memberatkan fikiran sepanjang perlaksanaan Umrah.

Dari Amirul mu’minin Umar bin Al-Khotthob radiallahu’anhu, ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 

“Sesungguhnya amalan-amalan itu berdasarkan niatnya dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan, maka sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya adalah kepada Allah dan RasulNya, dan sesiapa yang hijrahnya kerana untuk menggapai dunia atau wanita yang hendak dinikahinya maka hijrahnya kepada apa yang dihijrahi.”(Hadis Riwayat Al-Bukhari r.a.)

3.  Tingkatkan Amalan


Jika sebelum ini amat jarang atau belum pernah melakukan amalan-amalan seperti berzikir, membaca Al-Quran, qiamullai, bertafakkur, bersedekah (wang, harta, tenaga, lisan) dan sebagainya. Maka perlulah dipertingkatkan semua amalan tersebut dengan harapan dapat melakukannya dengan mudah di tanah suci kelak. Jika ketika di Makkah dan di Madinah baru hendak lakukan, maka akan menjadi suatu bebanan dan keterpaksaan yang akhirnya memaksa diri melakukannya juga.

Amalan yang dilakukan kerana terpaksa, apabila balik ke tanah air, sukar untuk diteruskan. Maka tiadalah penambahbaikan yang berlaku. Oleh yang demikian latihlah diri sebelum berangkat ke tanah suci kerana latihan ini memerlukan kecekalan dan masa yang panjang.

4.  Muhasabah Diri

Dekatkan diri kita kepada Allah Subhanahu wa ta’ala seperti perbanyakkan istighfar dan sentiasa melakukan Qiamullai  seperti melakukan solat-solat sunat seperti Solat Sunat Tahajud,Taubat dan Hajat untuk membantu kita bermunajat kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Mengetahui sikap negetif dan pupuklah diri dengan sifat-sifat yang terpuji dan berusaha membuang sifat-sifat yang buruk dan tercela.

5.  Taubat Nasuha


Bertaubat atas kesemua dosa dan kelalaian kita terhadap suruhan Allah Subhanahu wa ta’ala serta meninggalkan segala yang makruh dan perbuatan-perbuatan mungkar. Bersihkan diri dari segala dosa dan perbuatan lampau yang telah banyak kita lakukan dengan melakukan Solat Taubat dan memohon keampunan kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Jika seseorang itu bertaubat daripada dosa kepada Allah Subhanahu wa ta’ala  maka hendaklah memenuhi syarat-syarat Taubat Nasuha :

1.        Menyesal atas segala perbuatan dosa.
2.       Segera meninggalkan perbuatan dosa tersebut.
3.       Berazam tidak akan melakukan lagi dosa-dosa itu.
4.       Jika berdosa kepada sesama insan, maka hendaklah memohon maaf dari orang tersebut dan jika dia mengambil hak seseorang, maka hendaklah dia memulangkan hak mereka itu.

6.  Perbaiki Kualiti Solat

Jika tahap solat kita  masih sama seperti ketika belajar disekolah dahulu, kita perlulah memperbaiki dan meningkatkan kualiti solat terutama mutu bacaan dan tajwid agar lebih khusyuk dan betul.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:  “Bersolatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku bersolat.”

Memperbanyakkan solat sunat adalah antara langkah memperbaiki kualiti dan menambah kekhusyukan solat fardhu kita. Dalam solat juga terdapat zikir dan doa yang kita pohonkan, maka berdoalah dengan khusyuk dan yakin, bukan dengan sambil lewa.

7.  Banyakan Berpuasa

Puasa dapat menundukkan nafsu dan menjadi perisai nafsu manusia, maka perbaikilah kualiti puasa fardhu kita dan banyakkanlah berlatih dan melakukan puasa sunat. Sekiranya ada puasa yang belum diqadha atau dikeluarkan fidyahnya, tunaikanlah semampu mungkin. Begitu juga dengan puasa nazar yang belum ditunai, maka laksanakanlah secepat mungkin.

8.  Belajar Bersabar 

Sifat sabar amat diperlukan dalam melaksanakan ibadah Umrah, Sikap ini bahkan mulai diuji sebaik seseorang memutuskan untuk berangkat ke tanah suci. Semua urusan memerlukan kesabaran.

Di tanah suci sendiri, ketika berkumpulnya ribuan jemaah dengan pelbagai ragam, tabiat dan kebiasaan yang berbeza dan akan ada saja perilaku yang boleh menimbulkan kemarahan jemaah.  Bersabarlah demi ketaatan kita kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

9.  Kawal Perasaan

Kesabaran juga berbentuk hubungan kita dengan suami atau isteri atau anak atau sahabat kita sendiri. Ada kalanya pertengkaran antara suami atau isteri dan sebagainya akan sering berlaku apabila tidak dikawal dengan rasa sabar dan syukur.

Adakalanya di tanah suci, hati kita terdetik berkenaan sesuatu, ia akan berlaku tanpa disedari, maka belajarlah sejak di tanah air lagi agar mengawal perasaan, sentiasa berfikiran positif dan bersifat husnuzan (berbaik sangka).

Jauhilah sikap suka mengkritik segala perkara atau sering merungut akan sesuatu yang berlaku. Anggaplah ia sebagai ujian dari Allah Subhanahu wa ta’laa yang mahu melihat akan tahap amarah dan kesabaran kita.

10.  Jihad Kasih Sayang


Bagi seorang wanita menunaikan Umrah menuntut pengorbanan tinggi kerana fitrah mereka yang dianugerahi sifat pengasih dan sensitif dengan jarak perpisahan terutama terhadap anak dan keluarga. Pengorbanan besar terpaksa dilakukan demi mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Jihad orang tua, kanak-kanak, orang lemah dan orang perempuan ialah haji dan umrah.” (Hadith Riwayat Muslim).

Oleh itu, wanita Islam hendaklah berusaha dan berikhtiar bersungguh-sungguh untuk menunaikan Umrah. Cita-cita untuk menunaikan haji mestilah dekat di hati kita.

11.  Tolong-Menolong

Kerap berlaku suatu keadaan kita diminta untuk memberikan pertolongan kepada orang lain yang memang perlu dibantu khususnya bagi mereka yang selalu uzur. Lakukan bantuan dengan segera. Jangan ragu-ragu kerana dengan pertolongan yang diberikan, maka nescaya Allah Subhanahu wa ta’ala  akan membalasnya dengan membantu anda. Percayalah bahawa orang-orang yang banyak membantu orang lain dengan ikhlas, segala urusannya akan menjadi mudah dan lancar, dan ajaibnya dia akan terhindar dari pelbagai kesukaran. Yang penting niat menolong dengan ikhlas, tanpa mengharapkan balasan kecuali redha Allah Subhanahu wa ta’ala  semata-mata.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya orang yang paling baik di antara kamu adalah orang yang paling baik budi pekertinya.” (Hadith Riwayat al-Bukhari ).

12. Berinfak Dan Bersadaqah

Lakukan infak dan sedekah dengan hati yang ikhlas. Bersedekah bukan terhad kepada harta dan wang ringgit sahaja, anggota badan, tenaga empat kerat, lisan dan senyuman turut boleh disumbangkan dalam kehidupan seharian. Bersedekahlah membantu orang-orang miskin dan mereka yang memerlukan yang ditemui ketika dalam pejalanan atau jiran-jiran kita bagi melatih diri menjadi pemurah dan melembutkan hati.

Allah Subhanahu wa ta’ala juga berfirman:

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ
وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّـهَ بِهِ عَلِيمٌ
Yas-aluunaka maatsaa yunfiquuna qul maa anfaqtum min khayrin falilwaalidayni waal-aqrabiina waalyataamaa waalmasaakiini waibnialssabiili wamaa taf'aluu min khayrin fa-inna allaaha bihi 'aliimun 

“Mereka bertanya tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: "Apa saja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan." Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya”. Surah Al-Baqarah: 215)

Hadith riwayat Asma binti Abu Bakar ra., ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepadaku:

“Berinfaklah atau memberilah dan jangan menghitung-hitung, kerana Allah akan memperhitungkannya untukmu.” (Hadis Riwayat Muslim)

13.  Hindari Riya’

Elakkan diri dari perasaan riak, ingin dipuji, takbur, sombong merasa hebat, ingin bergelar dan dipanggil haji atau hajah. Berserahlah sepenuhnya kepada Allah Subhanahu wa ta’ala dan lakukan semuanya itu dengan taqwa.

Riya’ berlaku hasil dari hati yang TIDAK IKHLAS. Iblis dan Syaitan menjalankan kerja-kerja menghiasi amalan-amalan kita dengan sifat riya’ agar kita mudah menjadi terkenal dengan habuan dunia yang menyeronokkan dan sementara.  Itulah di antara janji-janji Iblis yang penuh dengan kepalsuan.

Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي
يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ
كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا
Yaa ayyuhaa alladziina aamanuu laa tubthiluu shadaqaatikum bialmanni waal-adzaa kaalladzii yunfiqu maalahu ri-aa-a alnnaasi walaayu/minu biallaahi waalyawmi al-aakhiri famatsaluhu kamatsali shafwaanin 'alayhi turaabun fa-ashaabahu waabilun fatarakahu shaldan 

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riya kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah)”. (Surah Al-Baqarah 264)

14.  Memahami Sifat-Sifat Mahmudah Dan Mazmumah

Mengetahui dan memahami sifat-sifat yang terpuji dan sifat-sifat yang tercela. Pupuklah diri dengan sifat-sifat yang terpuji dan cuba buangkan sifat-sifat yang tercela.

Jaga tiga perkara: Mulut, Telinga dan Mata selalu ingat amalan kerana Allah Subhanahu wa ta’ala. Bukan untuk riak, ujub dan sombong, jujur dalam perbuatan dan kata-kata.

Dan dari Wabishah bin Ma’bad radhiallahu ‘anhu dia berkata: “Aku datang kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam, Baginda bersabda, “Apakah kamu datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku berkata, “Ya.” Baginda bersabda “Bertanyalah kepada hatimu. Kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati, sedangkan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus membenarkanmu.” (Hadith hasan yang kami riwayatkan dari Musnad Imam Ahmad bin Hambal dan Musnad Imam Ad-Darimi dengan sanad hasan).

15.  Meminta Maaf

Mohon maaf kepada orang ibu bapa, suami isteri, anak-anak, saudara-mara, keluarga dan kaum kerabat. Bermaaf-maafan sesama kaum muslimin tidak kira saudara, sahabat atau jiran tetangga samada ada berbuat salah atau tidak dan minta maaf daripada semua orang yang pernah kita lakukan kesalahan terhadap mereka.

Begitu juga, jika kita ada menzalimi orang, terambil harta orang, hendaklah dipulangkan harta tersebut, atau kita minta supaya dihalalkan.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam, bersabda: “Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.” (Hadith Riwayat Bukhari).

16. Keredhaan Ibu Bapa & Suami

Berusaha untuk mendapatkan keredhaan ibu bapa dan suami, walaupun tidak sewajarnya ibu bapa atau suami melarang anak/isterinya daripada ibadat haji yang wajib.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Keredhaan Allah Subhanahu wa ta’ala terletak pada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah Subhanahu wa ta’ala terletak pada kemurkaan ibu bapa.” (Hadits Riwayat At-Tirmidzi).

17. Teman Perjalanan

Bagi kaum wanita pula ditambahkan syarat iaitu mestilah mendapat izin suami atau walinya dan mesti ditemani mahram. Harus mendapatkan mahram atau teman yang soleh yang dapat menasihati dan membantu kita ketika dalam kesusahan atau melakukan kesilapan.

Mencari teman dan rakan yang baik dalam perjalanan. Sebab kadang-kadang ada teman ketika di sini baik, tetapi di Makkah berbalah. Ada juga insiden suami isteri berbalah atau bermasam muka. Kadang-kadang perkara tersebut tidak masuk akal tetapi berlaku. Sebagai contoh, ada suami isteri yang bercerai selepas melakukan ibadah Umrah.

18.  Bersangka Baik Kepada Allah

Baik sangka, menurut Abu Muhammad al-Mahdawi, adalah membuang prasangka buruk (qath’ul wahm). Dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman: “Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu.” (Hadis Riwayat Bukhari r.a.).

Dari Jabir bin Abdillah ra bahwa ia mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam berkata tiga hari sebelum wafatnya: “Jangan seorang di antara kamu mati kecuali dia berbaik sangka kepada Allah.” (Hadis Riwayat Muslim)
Orang yang beriman hendaklah meyakini setiap perkara yang berlaku ke atas dirinya sama ada baik atau buruk, semuanya telah ditentukan oleh Allah Subhanahu wa ta’ala. Jika kita bermohon kepada Allah Subhanahu wa ta’ala., maka hendaklah bersangka baik jika apa yang diharapkan tidak terlaksana. Mungkin Allah Subhanahu wa ta’ala.  mahu beri yang lebih baik lagi.

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala:

وَعَسَىٰ أَن تَكْرَ‌هُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ‌ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ‌ لَّكُمْ ۗ وَاللَّـهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
wa'asaa an takrahuu syay-an wahuwa khayrun lakum wa'asaa an tuhibbuu syay-an wahuwa syarrun lakum waallaahu ya'lamu wa-antum laa ta'lamuuna 

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Subhanahu wa ta’ala mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah 216)

19. Istiqamah


Perjalanan suci yang di redhai Allah tidak terlepas daripada berbagai cabaran yang hanya akan dapat di atasi oleh semangat yang tinggi, bersabar, tidak berputus asa dan beristiqamah.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: “Amal kebaikan yang disukai Allah ialah yang sentiasa dilakukan walaupun sedikit.” (Hadis Riwayat Bukhari.)

Istiqamah sangat penting dalam semua hal. Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam menyuruh kita istiqamah dalam membuat kebaikan, juga dalam melihat kecacatan dan membaikinya. Beristiqamah dalam melakukan sesuatu perkara amar makruf nahi mungkar haruslah dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan niat itu hendaklah ikhlas kerana Allah Subhanahu wa ta’ala.

20.  Bekalan Taqwa


Segala persediaan dari kelengkapan “material” seperti wang ringgit, tempat penginapan, makan-minum jika tidak disertai dengan bekalan taqwa, maka dibimbangi ibadah haji dan umrahnya itu akan hilang dari matlamat asalnya iaitu kerana Allah Subhanahu wa ta’ala.

Pastikan para jemaah membawa bersama-sama bekalan taqwa sebagaimana firman Allah Subhanahu wa ta’ala:

وَتَزَوَّدُوا۟ فَإِنَّ خَيْرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقْوَىٰ
Watazawwadu fa’in khairan az-taqwa

“Sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah taqwa” (Surah Al=Baqarah 197)

Maksud beliau adalah, kekasih Allah Subhanahu wa ta’ala yang sebenar semakin berkurangan sementara mereka yang tidak ikhlas telah bertambah dengan ramainya. Beliau menyeru ke arah sederhana dan menjauhkan segala kemewahan dan keseronokan.

Kita hendaklah menunjukkan tanda keghairahan mencintai Allah Subhanahu wa ta’ala dan bukannya tanda cinta kepada kecantikan yang dihiaskan.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam  bersabda:

“Akan datang kepada manusia suatu masa, di mana naik haji/Umrah umat aku kerana 4 perkara: 
·         Orang kaya naik haji kerana melancong.
·         Orang pertengahan naik haji kerana beniaga.
·         Orang miskin naik haji kerana meminta-minta.
·         Orang Qari dan Ulama naik haji kerana riya’ dan nama.”
(Hadis Riwayat Ad Dailamy)

21.  Tawakal

Tawakal adalah penyandaran hati dan menyerah diri sepenuhnya kepada Allah Subhanahu wa ta’ala. Amat perlu ditanam dalam diri dengan sifat bertawakal sebelum berangkat ke tanah suci bagi menghadapi pelbagai kerisauan, kemaslahatan dan menghilangkan bahaya dalam urusan ibadah Umrah, menyerahkan semua urusan kepadaNya serta meyakini dengan sebenar-benarnya bahawa tidak ada yang memberi, menghalangi, mendatangkan bahaya dan mendatangkan manfaat kecuali Allah Subhanahu wa ta’ala semata.

Menurut pendapat Imam Ghazali r.a: “Tawakal membawa erti bahawa kita menyerahkan diri kepada Allah sewaktu menghadapai kesusahan atau ketika menghadapi waktu yang sukar dan genting dalam hidup ini. Pada ketika ini, hati perlu di teguhkan seteguh-teguhnya sehingga ia mencapai satu titik ketenangan dan ketenteraman di dalam jiwa.”

Penutup

Tujuan sebenar kita menunaikan Umrah ialah untuk memperbaiki jiwa. Maka kita perlulah membuat persediaan awal yang mantap agar kita mendapat suatu kebaikan yang amat besar daripada ibadat Umrah tersebut.

Setiap hari, keadaan diri kita mestilah lebih baik daripada yang sebelumnya. Hari ini lebih baik dari semalam dan begitulah seterusnya, iaitu pembaikan yang berterusan. Oleh itu jemaah perlu secara sedar untuk berniat melakukan persiapan rohani, mental dan spiritual kerana ianya akan membersihkan diri dari segala cacat dan cela.

Dengan demikian kita dapat berangkat dalam keadaan bersih dan suci. Terlepas dari segala beban duniawi yang akan membebankan fikiran sepanjang perjalanan menunaikan ibadah Umrah.

Usahakan agar perjalanan rohani ini boleh berjalan dengan baik dan lancar serta berharap ibadah hajinya mendapatkan redha Allah Subhanahu wa ta’ala.

Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

Shafiqolbu/Posted By: HAR

No comments: