ISI
YANG TERSIRAT DALAM SURAH AL-FATIHAH (1)
Jelas bagi kita
bahawa orang yang menafakuri dan menganalisis apa yang terkandung dalam Surah
Al-Fatihah, pasti akan memperolehi hasil yang memenuhi keperluan manusia dalam
beragama tentang kehidupan dunia dan akhirat.
Allah Subhanahu
wa ta’ala memulai kitab-Nya dengan بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
(bismillah hir Rahma nir rahiim - Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Mengasihani) sampai akhir Surah Al-Fatihah kerana
didalamnya telah tercakup segala rahsia sampai yang sehalus-halusnya.
Maksudnya: saya memulai membaca al-Fatihah ini dengan menyebut nama
Allah. Setiap pekerjaan yang baik, hendaknya dimulai dengan menyebut asma Allah, seperti makan, minum,
menyembelih haiwan dan sebagainya. Allah ialah nama zat yang Maha Suci, yang
berhak disembah dengan sebenar-benarnya, yang tidak memerlukan makhluk-Nya,
tapi makhluk yang memerlukan-Nya. Ar-Rahmaan (Maha Pemurah): salah satu nama
Allah yang memberi pengertian bahawa Allah melimpahkan kurnia-Nya kepada
makhluk-Nya, sedang ar-Rahiim (Maha Penyayang) memberi pengertian
bahawa Allah senantiasa bersifat rahmah yang menyebabkan Dia selalu melimpahkan
rahmat-Nya kepada makhluk-Nya. Setiap perbuatan yang tidak dimulai dengan
“Bismillah hir-Rahman nir-Rahim” tidak mempunyai erti apa-apa menurut pandangan
Allah Subhanahu wa ta’ala;
SURAH AL-FATIHAH
الْحَمْدُ
للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Alhamdu lillaahi rabbi al'aalamiina
“Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam”.
(Surah Al-Fatihah: 2)
(Alhamdulillah
- الْحَمْدُ للّهِ ) : “Segala Puji” menunjukkan bahawa Allah Subhanahu
wa ta’ala Tuhan Maha pencipta, Penentu, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, yang
berhak menerima puji dan pujian yang mutlak.
(Rabbi al'aalamiina -
رَبِّ الْعَالَمِينَ ) : “Tuhan semesta alam” menunjukkan bahawa Allah Subhanahu wa ta’ala itu Tuhan
yang Maha Tunggal dan seluruh alam adalah kepunyaan-Nya, tiada Tuhan selain
Allah Subhanahu wa ta’ala. (Lafadz
"rabb" tidak dapat dipakai selain untuk Tuhan)
الرَّحْمـنِ
الرَّحِيمِ
Ar
rahman nir rahiem
“Maha Pemurah lagi Maha
Penyayang”. (Surah Al-Fatihah: 3)
(Ar rahman nir rahiem - الرَّحْمـنِ
الرَّحِيمِ ) : Menunjukkan bahawa Allah Subhanahu wa ta’ala yang
melimpahkan seluruh nikmat dan kebaikan kepada seluruh makhluk dengan curahan
kurnia yang timbul dari kemurahan-Nya. Tiada puji dan pujian dengan
pengangungan yang sempurna kecuali kepada zat pemberi nikmat Yang Maha Mulia,
yang kebaikan-Nya meliputi sebelum, disa’at, sesudah mati.
مَالِكِ
يَوْمِ الدِّينِ
Maliki yawmid deen
“Yang
menguasai di hari Pembalasan” (Surah
Al-Fatihah: 4)
(Maliki yawmid deen - مَالِكِ
يَوْمِ الدِّينِ) : Menunjukkan bahawa Tuhan Allah Subhanahu wa ta’ala,
berdasarkan hikmat dan rahmat-Nya, menetapkan hati akhirat sesudah alam fana
sebagai hari Pengadilan. Pada hari itu akan ditunjukkan mana manusia yang
hakikatnya berbuat baik, dan yang mana berbuat jahat, mana yang zalim dan mana
yang menzalim.
Dalam
kehidupan dunia kadang-kadang kita terlihat sebaliknya. Orang yang berbuat baik
dianggap berbuat jahat, sedangkan orang yang berbuat jahat disanjung dan
dipuji.
Yaumiddin (hari pembalasan): Di waktu dimana
masing-masing manusia menerima pembalasan amalannya yang baik maupun yang
buruk. Yaumiddin disebut juga yaumulqiyaamah,
yaumulhisaab, yaumuljazaa' dan
sebagainya.
إِيَّاكَ
نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Iyyaaka na'budu
wa-iyyaaka nasta'iinu
“Hanya Engkaulah yang kami
sembah dan hanya kepada Engkaulah kami
meminta pertolongan”. (Surah Al-Fatihah:
5)
(Iyyaaka na'budu wa-iyyaaka nasta'iinu - إِيَّاكَ
نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
) : Menunjukkan bahawa manusia wajib
mengetahui cara beribadat yang sebaik-baiknya.
Na'budu diambil dari kata 'ibaadat: kepatuhan dan ketundukkan yang
ditimbulkan oleh perasaan terhadap kebesaran Allah Subhanahu wa ta’ala, sebagai
Tuhan yang disembah, kerana berkeyakinan bahawa Allah Subhanahu wa ta’ala
mempunyai kekuasaan yang mutlak terhadapnya.
Nasta'iin (minta pertolongan), diambil dari
kata isti'aanah: mengharapkan bantuan
untuk dapat menyelesaikan suatu pekerjaan yang tidak sanggup dikerjakan dengan
tenaga sendiri.
Cara beribadat yang ditunjukkan oleh Allah Subhanahu wa ta’ala
didalam ayat ini ialah:
1. Realisasi dalam
bentuk tingkah laku yang dimanifestasikan dalam:
a. bentuk ibadat yang sesuai dengan tuntutan
Allah Subhanahu wa ta’ala dan
Rasul-Nya.
b. bentuk I’tikat yang menegaskan bahawa dirinya
tidak dapat melaksanakan
ibadatNya
kecuali kerana kekuasaan dan pertolongan Allah Subhanahu wa
ta’ala
semata-mata.
2. Kesan dalam bentuk
tingkah laku yang meninggalkan bekas sebagai akibat dari
ibadat dan I’tikat
yang dilihat dalam kehidupannya:
a. selalu merasa senang dalam berbakti kepada
Allah Subhanahu wa ta’ala
b. berbudi perkerti lulur (mulia) dan terpuji
serta sederhana.
صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ اهدِنَــــا
الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
Ihdinaash shiraathal
mustaqiima, shiraathal ladziina an'amta 'alayhim
‘Tunjukilah kami jalan yang
lurus, (iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka”. (Surah Al-Fatihah: 6-7)
(Ihdinaash shiraathal mustaqiima, shiraathal ladziina an'amta
'alayhim - صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ اهدِنَــــا
الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ)
: Menunjukkan bahawa permohonan petunjuk nikmat dan
jalan yang pernah diberikan kepada para Nabi, Shiddiqin dan Syuhada, merupakan
sifat yang terpuji dan jalan yang direadhai.
غَيرِ
المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّين
ghayril maghdhuu bi'alayhim walaladh dhaaliin
“.. bukan (jalan) mereka yang dimurkai
dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat”. (Surah
Al-Fatihah: 7)
(ghayril maghdhuu bi'alayhim walaladh dhaaliin - غَيرِ
المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ) : Menunjukkan bahawa menjauhkan diri dari orang-orang yang
celaka yang menurutkan hawa nafsunya serta menambah-nambah agama, salah satu
kewajipan manusia.
Yang dimaksud dengan "mereka yang dimurkai" dan
"mereka yang sesat" ialah semua golongan yang menyimpang dari ajaran
Islam.
Bergaul dengan orang saperti itu akan diwarisi akhlak tercela serta
disebarkan perbuatan mereka. Oleh kerana itu, apabila kita ingin mengetahui
seseorang, perlulah kita ketahui siapa kawan karibnya.
a. Syahwat (dorongan
ingin mencapai sesuatu) yang tergambar dalam sifat
kebinatangan dan berakibat
merugikan orang lain.
b. Marah, yang
tergambar dalam sifat binatang buas lebih berbahaya dari syahwat
yang berakibat merugikan orang
lain.
c. Hawa nafsu yang tergambar dalam sifat
syaitan yang merasuk dalam diri manusia dan lebih berbahaya dari dorongan
marah. Apabila manusia cenderung mengikuti hawa nafsunya, ia tidak akan
diperdulikan oleh Tuhan-Nya.
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda:
“Kezaliman itu ada 3 macam: Kezaliman yang tidak diampuni,
yang akan diperhitungkan, dan yang akan dimaafkan. Kezaliman yang tidak
diampuni adalah syirik kepada (mneyekutukan) Allah Subhanahu wa ta’ala.
Kezaliman yang akan diperhitungkan adalah kezaliman antara manusia, dan
kezaliman yang akan dimaafkan adalah penganiayaan terhadap dirinya sendiri. (Hadits Riwayat Ath-Thaya’lisi dan Al-Bazzar
yang bersumber dari Anas)
Adapun kezaliman yang tidak akan diampuni, bersumber dari
hawa nafsu, yang dapat menimbulkan kekufuran dan menambah-nambah agama, dan
kezaliman yang akan diperhitungkatan (antara manusia) bersumber dari dorongan
marah yang dapat menimbukan sifat ujub takabur (sombong), sedangkan kezaliman
yang diharapkan dapat dimaaf oleh Allah Subhanahu wa ta’ala bersumber dari
syahwat (dorongan) yang dapat menimbulkan sikap rakus dan kikir.
Sekiranya keenam sifat tersebut diatas (Kufur,
Menambah-nambah agama, Ujub, Takabur, Rakus dan Kikir) terkumpul pada diri
seseorang, timbullah sifat akhlak yang sangat tercela yang disebut hasud yang
menjadi puncak segala kejahatan manusia.
Allah Subhanahu wa ta’ala memberi petunjuk kepada hamba-Nya
untuk selalu memohon perlindungan dari perbuatan orang-orang yang menghasut.
Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman:
وَمِنْ شَرِّ
حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
wamin syarri haasidin idzaa hasada
“Dan
dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”. (Surah Al-Falaq: 5)
Adapun
tingkatan pribadi-pribadi yang sangat tercela dibandingkan dengan pribadi
pencuri, ahli zina, tukang judi, pembunuh dan sebagainya, adalah kepribadian
syaitan yang selalu mendorong manusia untuk berbuat jahat.
Sebagaiman
Firman Allah Subhanahu wa ta’ala:
الَّذِي
يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ
alladzii yuwaswisu fii shuduuri alnnaasi
“Yang
melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia..”(Surah An-Nas: 5)
Setelah
kita mengetahui berbagai penyakit yang terdapat pada manusia dan telah memahami
kandungan Surah Al-Fatihah, nyatalah Allah Subhanahu wa ta’ala telah mencipta
ubat bagi setiap penyakit. Nama-nama Allah Subhanahu wa ta’ala yang telah
tersimpul dalam “Bismillah hir-Rahman
nir-Rahim” dapat menolak penyakit perbuatan hawa nafsu, marah dan syahwat yang
tidak terkendalikan. Ayat-ayat selanjutnya sampai akhir surah, dapat menolak 7
penyakit yang muncul akibat ketiga dorongan yang tidak terkendalikan (Kufur,
menambah-nambah agama, ujub, takabur, rakus, kikir dan hasut)
Firman Allah Subhanahu wa ta’ala:
اَفَرَءَيۡتَ
مَنِ اتَّخَذَ اِلٰهَهٗ هَوٰٮهُ
afara-ayta mani ittakhadza
ilaahahu hawaahu
“Maka pernahkah kamu melihat orang
yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya…(Surah Al-Jathiyat: 23)
Sekiranya ia mengenal nama Allah Subhanahu wa ta’ala dan tahu
bahawa tiada Tuhan kecuali Allah, syaitan dan hawa nafsu akan menjauhi dirinya.
BERSAMBUNG…..
No comments:
Post a Comment