ISI YANG
TERSIRAT DALAM SURAH AL-FATIHAH (2)
Barangsiapa yang mengenal sesungguhnya
Allah Subhanahu wa ta’ala bersifat Arrahman, tentu dia tidak akan marah,
kerana timbulnya kemarahan itu menuntut kedudukan yang tinggi, sedang kedudukan
yang tinggi hanya dimiliki oleh Tuhan yang bersifat Arrahman.
Barangsiapa yang mengucapkan (dan beritikad
serta melaksanakan sesuai dengan ucapan itu); “Alhamdulillah” orang tersebut telah memuji syukur kepada Allah
Subhanahu wa ta’ala serta rela terhadap hasil yang telah diperolehinya.
Barangsiapa yang mengenal bahawa
sesungguhnya Allah “Rabbul’alamin”
tertolak dari dirinya merbahaya akibat syahwat
kesenangan melaksanakannya, hilanglah kerakusan untuk memperoleh yang
belum dimilikinya, serta hilang pula kekikiran akan harta yang dimilikinya, dan
yakin bahawa sesungguhnya Allah bersifat “Arrahman,
Arrahmin”.
Barangsiapa yang mengucapkan “Maliki
yawmiddin”, surutlah kemarahannya. Dan barangsiapa mengucapkan “Iyyaka na’budu” surutlah
kesombongannya. Barangsiapa yang mengucapkan “Iyyaka nasta’inu” surutlah sikap ujub (Sikap terlalu yakin dirinya
mampu melaksanakan segala tanpa Insha Allah.
Barangsiapa yang mengucapkan “Ihdinasshirathal mustaqiin” tertolaklah
darinya hawa nafsu keiblisan. Dan barangsiapa yang mengucapkan “Shirathal ladzina an’amta alaihim” hilanglah kekufurannya.
Barangsiapa yang mengucapkan “Ghairil
maghdlubi ‘alaihim waladl-dlallin”,
tertolaklah dari dirinya sikap menambah-nambah agama, hilanglah merbahaya
akibat hawa nafsu yang melahirkan kekufuran dan menambah-nambah agama. Apabila
telah hilang akhlak jahat, tertolaklah dari dirinya sikap hasud.
Keseluruhan isi Al-quran merupakan uraian
dan perincian surah Al-Fatihah. Keseluruhan akhlak yang hina bersumber dari
ketujuh akhlak tersebut diatas (kikir, rakus, takabur, Ujub, menambah-nambah
agama, kufur dan hasud)
Dengan demikian Quran merupakan ubat bagi
seluruh menyakit akhlak yang hina itu. Dari surah Al-Fatihah dapatlah kita
simpulkan bahawa penciptaan makluk itu memerlukan lima (5) sifat:
1. Pengadaan,
yang tercermin dalam nama “Allah”
(ketuhanan)
2. Pengurusan bagi kemaslahatan hidup yang
tercermin dalam nama “Arrab”
(Pemilik)
3. Penyediaan tempat dan keperluan hidup
yang tercermin dalam nama “Arrahman”
(Pengasih)
4. Penyediaan tempat kembali berserta
kehidupannya yang tercermin dalam nama “Arrahim”
5. Pemindahan roh dan alam dunia kea lam
akhirat yang tercermin dalam nama “Malikyaumiddin”
Dengan mengetahui keempat nama yang pertama
(Allah, Arrab, Arrahman dan Arrahim) manusia akan mendekatkan diri kepada
segala kebaikan dan menjauhkan diri dari segala kejahatan. Dengan mengetahui
dan meyakini kelima sifat tersebut diatas, ia akan menerima kenyataan dan
berpegang pada 2 prinsip:
a. (...Iyyaka na'budu إِيَّاكَ نَعْبُدُ
) - (hanya kepada-Mu kami
sembah/mengabadi), kerana sesungguhnya Allah Maha Pencipta, Maha Penyayang,
Maharaja, yang memindahkan manusia dari alam penderitaan ke alam kebahagian.
b. (...Iyyaka nastainu إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) – (kepadaMu kami
memohon pertolongan), kerana sesungguhnya Allah zat Pemelihara, yang memberi
reziki, Maha Penyayang, Pemilik segala-galanya.
Untuk kehidupan dalam perjalanan didunia
diperlukan bekal, dan bekal yang paling
baik adalah ibadah. Usaha untuk memperoleh
bekal dengan kekuatan dan kekuasaan
manusia, tentu tidak akan memadai.
Oleh kerana itu manusia memohon bantuan
dan pertolongan Allah Subhanahu wa
ta’ala yang akan memberi bekal secukupnya
bagi kehidupan dunia dan akhirat.
Setelah manusia memperoleh bekalan dengan
bantuan dan pertolongan Allah Subhanahu wa ta’ala, dia akan mengarungi kehidupan
dunia yang berliku-liku dan
jalan yang bersimpang siur, ia tidak akan mencapai
kebahagian diakirat kecuali harus melalui jalan yang telah dirintis oleh
para Rasul, para Nabi dan Shalihin. Oleh kerana itu ia memohon petunjuk jalan
kepada Allah Subhanahu wa ta’ala dengan ucapan ...Ihdinaash
shiraathal mustaqiima
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ (Tunjukilah kami jalan yang lurus).
Untuk
menempuh jalan yang jauh itu perlu kawan (para shiddiqiin, syuhada dan
shalihin) dan petunjuk jalan (para Nabi dan Rasul) yang tersimpul dalam firman
Allah Subhanahu wa ta’ala:
...shiraathal ladziina an'amta 'alayhim صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم : Mereka ini tidak
termasuk golongan yang tersimpul dalam firman Allah Subhanahu wa ta’ala:
...ghayril maghdhuu bi'alayhim walaladh
dhaaliin غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ
الضَّالِّين
“.. bukan
(jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat”.
(Dinukil dari buku
berjudul – Ayat-ayat Hukum Tafsir dan Uraian perintah-perintah
dalam Al-Quran karya
K.H.Q Shaleh, H.A.A. Dahlan dan H.M.D. Dahlan)
Posted by HAR
Wahai
Tuhan kami, hilangkanlah dari kami segala penghalang yang menghalangi kami
dari
Engkau, dengan rahmat dan kurnia-Mu, Wahai Maha Penyayang.
No comments:
Post a Comment