"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

11 November, 2014

TAUBAT SEBELUM TERLAMBAT (1)

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala:

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Waalladziina idzaa fa'aluu faahisyatan aw zhalamuu anfusahum dzakaruu allaaha faistaghfaruu lidzunuubihim waman yaghfirualdzdzunuuba illaa allaahu walam yushirruu 'alaa maa fa'aluu wahum ya'lamuuna 

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, (Yang dimaksud perbuatan keji (faahisyah) ialah dosa besar yang mana mudharatnya tidak hanya menimpa diri sendiri tetapi juga orang lain, seperti zina, riba. Menganiaya diri sendiri ialah melakukan dosa yang mana mudharatnya hanya menimpa diri sendiri baik yang besar atau kecil). mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (Surah A-li ‘Imraan: 135)

Dan firman Allah Subhanahu wa ta’ala seterusnya:

أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ
Ulaa-ika jazaauhum maghfiratun min rabbihim wajannaatun tajrii min tahtihaa al-anhaaru khaalidiina fiihaa wani'ma ajru al'aamiliina 

“Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal. (Surah A-li- ‘Imraan: 136)

PENGERTIAN TAUBAT:

Kata “Taubat” sering pula diertikan dengan pengertian “Penyesalan dan Kesengajaan” untuk meninggalkan kesalahan yang dilakukan oleh orang yang berkenaan.

Sebagaimana disebut dalam sebuat hadits: “Penyesalan itu adalah taubat” (Hadits riwayat: Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan hakim)

Penyesalan tidak dapat terlepas dari soal-soal ilmu (pengetahuan) yang menyebabkan timbulnya penyesalan. Boleh juga dikatakan bahawa penyesalan itu adalah hasil dari mengetahui perbuatan, yang kemudian diikuti pula dengan suatu maksud berbuat kebaikan, sebagai imbangan dari kesalahan-kesalahan dan keburukkan-keburukkan yang lampau/telah lalu.

BILAKAH SA’ATNYA HARUS BERTAUBAT

Kini timbul pertanyaan :Bilakah saatnya kita harus bertaubat? Atau bilakah taubat itu harus dilakukan? Sekarangkah, esokkah ataukah menanti setelah kita tua?

Pokoknya, taubat harus dilaksanakan setiap saat dimana kita menyedari dan menginsafi bahawa kita telah berbuat suatu kesalahan.

Apabila seseorang telah melakukan sesuatu kesalahan atau keburukkan kemudian ia sedar bahawa perbuatan yang baru dikerjakannya itu salah, maka pada saat itulah dia wajib betaubat dengan segera tanpa boleh ditunda-tunda lagi.

Dengan kata lain dapat disebutkan bahawa seseorang wajib bertaubat segera setelah ia sedar akan kesalahan atau kemaksiatan yang dikerjakannya. Kerana kita tentu semua tahu bahawa kemaksiatan-kemaksiatan itu merusakkan inti keimanan seseorang, apabila taubat itu tidak segera dilakukan seketika itu juga, disaat ia sedar akan kesalahannya, maka lambat laun, pasti keimanannya akan melanda oleh kemaksiatan-kemaksiatan dan kesalahan-kesalahan yang diperbuatnya, sehingga tidak mustahil pada suatu saat nanti ia benar-benar akan kehilangan keimanannya.

Diterangkan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bahawa seseorang itu, disaat melakukan perbuatan zina, maka terlepaslah keimanan dari dalam jiwanya.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Tidaklah seseorang penzina melakukan  zina  ketika melakukannya ia sebagai seorang mukmin” (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikian besarnya pengaruh perbuatan zina itu pada jiwa seseorang yang melakukannya, sehingga dapat melepaskan keimanan orang yang melakukannya. Mengapa demikian? Sebab perbuatan itu nyata-nyata menjauhkan diri pelakunya dari Allah Subhanahu wa ta’ala bahkan menyebabkan kemurkaan-Nya.

Dengan demikian maka nyatalah pentingnya bertaubat secra terus menerus. Diharapkan dengan cara demikian dapatlah lebih mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Sesunggunya saja hatiku dapat juga tergoda, sehingga saya harus memohon pengampunan kepada Allah dalam sehari semalam, sebanyak tujuh puluh kali”. (Hadits riwayat: Muslim)

LIHATLAH!!! Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam sendiri seorang utusan dan kekasih Allah Subhanahu wa ta’ala yang terpelihara dari doa (Ma’shum) masih berusaha dengan bersungguh-sungguh memohon keampunan kepada Allah Subhanahu wa ta’ala hingga tujuh puluh kali sehari semalam.

Maka bagaiman dengan kita orang awam yang setiap saat tidak terlepas dari kesalahan-kesalahan dan dosa-dosa baik yang besar maupun yang kecil. Tentu sahaja kita harus lebih giat dan bersungguh-sungguh dalam berusaha memohon keampunan dari Allah Subhanahu wa ta’ala.

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Semua anak Adam (manusia) berbuat salah (dosa) dan sebaik-baik orang bersalah (berdosa) ialah mereka yang bertaubat”. (Hadits Riwayat Tirmidzi dan Hakim)

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pula:

“Tidak dapat tidak seorang mu’min itu tentu terkena dosa yang mendatanginya pada suatu ketika sesudah suatu ketika”. (Hadits riwayat: Thabrani dan Baihaqi)

Taubat yang bersungguh-sungguh dengan memenuhi syarat-syaratnya, Insya Allah pastilah akan dikabulkan oleh Allah Subhanahu wa ta’ala, yang bererti ia akan dihapus dosa-dosanya, dan Allah Subhanahu akan memberikan kelapangan baginya.

Dari Ibn Abbas, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Barangsiapa selalu rajin beristighfar, ditunjukkan oleh Allah jalan keluar baginya dari segala kesukaran, dan diberikannya kelapangan dada dari semua kesusahan dan duka, serta diberinya reziki yang tidak diduga-duga dan diperikarakan”. (Hadits Abu Dawud)

Inilah hasil dari taubat yang sebenarnya, yang  sangat diharapkan oleh setiap ummat manusia.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Orang yang bertaubat dosanya adalah saperti orang yang tidak mempunyai dosa sama sekali”. (Hadits riwayat Ibnu Majah)

Sedangkan bagi orang yang bertaubat, menyatakan penyesalan dengan lidahnya, akan tetapi masih juga ia meneruskan perbuatan dosanya, maka ini bererti ia mempermainkan/perolok Tuhan Allah Subhanahu wa ta’ala.

Sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Orang yang meminta ampun dengan lidah, tetapi meneruskan perbuatan dosanya, seakan-akan mengolok-olek Tuhannya.

Didalam hadits lainnya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Orang yang minta ampun dari dosanya, sedang ia tetap sahaja melakukan dosanya saperti mempermainkan ayat-ayat Allah Subhanahu wa ta’ala”. (Hadits riwayat: Ibnu Abid Dunya)

Demikianlah, maka jika seseorang bertaubat kepada Allah Subhanahu wa ta’ala atas dosa-dosanya, wajiblah bertaubat dengan sesungguh-sungguhnya dan semurni-murninya. Sesuai dengan Firman Allah Subhanahu wa ta’ala dalam Surah Tahriim ayat 8 yang berbunyi:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً
Yaa ayyuhaa alladziina aamanuu tuubuu ilaa allaahi tawbatan nashuuhan

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha"  (taubat yang semurni-murninya)”. (Surah Tahriim: 8)

Dalam pada itu orang-orang yang bertaubat dikasihi Allah Subhanahu wa ta’ala sebagaimana Allah Subhanahu wa ta’ala menjelaskan dalam Al-Quran dengan firman-Nya:

إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Inna allaaha yuhibbu alttawwaabiina wayuhibbu almutathahhiriina

“SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri”. (Surah Al-Baqarah:222)

SYARAT-SYARAT BERTAUBAT

Para Ulama telah sepakat dan mengatakan bahawa taubat itu wajib hukumnya dari tiap-tiap dosa. Sementara itu perlu kita maklumi pula bahawa dosa-dosa dan kesalahan itu sendiri ada yang langsung berhubungan anatar manusia dengan Allah Subhanahu wa ta’ala yang lazim disebut “HAQQULLAH”. Yakni dosa-dosa manusia langsung kepada Allah Subhanahu wa ta’ala saperti meninggalkan Sholat fardhu, meninggalkan Puasa di bulan Ramadhan tanpa uzur syar’i dan lain-lain sebagai yang langsung bertalian dengan Allah Subhanahu wa ta’ala.

Disamping itu ada pula kesalahan dan dosa-dosa yang berhubung dengan hak-hak manusia yang lazim disebut dengan ‘HAQQUL ADAMIY”, seumpama: menganiaya, mencuri, mencela, dan lain-lain sebagainya yang bersangkut dengan kemanusiaan.

Telah dijelaskan diatas bahawa untuk bertaubat dengan sebenar-benarnya dan semurni-murninya, maka diperlukan adanya beberapa syarat yang mesti dipenuhi. Ada pun syarat-syarat yang dimaksud ada 3 perkara iaitu:

a.         Harus menghentikan maksiat

b.         Harus menyesal atas perbuatan yang telah terlanjur dilakukan

c.         Niat dengan bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi perbuatan itu kembali.

Ketiga-tiga syarat inilah yang harus dipenuhi oleh seseorang yang bertaubat kerana dosa yang langsung berhubung dengan Al-Khaliq, yakni Allah Subhanahu wa ta’ala yang Maha pencipta.

Kemudian apabila dosa dan kesalahan itu ada hubungannya dengan hak-hak sesame ummat manusia, maka syarat-syarat yang harus dipenuhi ada empat perkara iaitu:

a.         Harus menghentikan maksiat.

b.         Harus menyesal atas perbuatan dosa yang telah terlanjur dilakukan

c.         Niat bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.

d.         Menyelesaikan urusannya dengan orang yang berhak, dengan cara meminta ma’af atau halalnya atau mengembalikan apap yang harus dikembalikan.

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala:

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Waalladziina idzaa fa'aluu faahisyatan aw zhalamuu anfusahum dzakaruu allaaha faistaghfaruu lidzunuubihim waman yaghfirualdzdzunuuba illaa allaahu walam yushirruu 'alaa maa fa'aluu wahum ya'lamuuna 

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, (Yang dimaksud perbuatan keji (faahisyah) ialah dosa besar yang mana mudharatnya tidak hanya menimpa diri sendiri tetapi juga orang lain, seperti zina, riba. Menganiaya diri sendiri ialah melakukan dosa yang mana mudharatnya hanya menimpa diri sendiri baik yang besar atau kecil). mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (Surah A-li ‘Imraan: 135)

Dan firman Allah Subhanahu wa ta’ala seterusnya:

أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ
Ulaa-ika jazaauhum maghfiratun min rabbihim wajannaatun tajrii min tahtihaa al-anhaaru khaalidiina fiihaa wani'ma ajru al'aamiliina 

“Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal. (Surah A-li- ‘Imraan: 136)

PENGERTIAN TAUBAT:

Kata “Taubat” sering pula diertikan dengan pengertian “Penyesalan dan Kesengajaan” untuk meninggalkan kesalahan yang dilakukan oleh orang yang berkenaan.

Sebagaimana disebut dalam sebuat hadits: “Penyesalan itu adalah taubat” (Hadits riwayat: Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan hakim)

Penyesalan tidak dapat terlepas dari soal-soal ilmu (pengetahuan) yang menyebabkan timbulnya penyesalan. Boleh juga dikatakan bahawa penyesalan itu adalah hasil dari mengetahui perbuatan, yang kemudian diikuti pula dengan suatu maksud berbuat kebaikan, sebagai imbangan dari kesalahan-kesalahan dan keburukkan-keburukkan yang lampau/telah lalu.

BILAKAH SA’ATNYA HARUS BERTAUBAT

Kini timbul pertanyaan :Bilakah saatnya kita harus bertaubat? Atau bilakah taubat itu harus dilakukan? Sekarangkah, esokkah ataukah menanti setelah kita tua?

Pokoknya, taubat harus dilaksanakan setiap saat dimana kita menyedari dan menginsafi bahawa kita telah berbuat suatu kesalahan.

Apabila seseorang telah melakukan sesuatu kesalahan atau keburukkan kemudian ia sedar bahawa perbuatan yang baru dikerjakannya itu salah, maka pada saat itulah dia wajib betaubat dengan segera tanpa boleh ditunda-tunda lagi.

Dengan kata lain dapat disebutkan bahawa seseorang wajib bertaubat segera setelah ia sedar akan kesalahan atau kemaksiatan yang dikerjakannya. Kerana kita tentu semua tahu bahawa kemaksiatan-kemaksiatan itu merusakkan inti keimanan seseorang, apabila taubat itu tidak segera dilakukan seketika itu juga, disaat ia sedar akan kesalahannya, maka lambat laun, pasti keimanannya akan melanda oleh kemaksiatan-kemaksiatan dan kesalahan-kesalahan yang diperbuatnya, sehingga tidak mustahil pada suatu saat nanti ia benar-benar akan kehilangan keimanannya.

Diterangkan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bahawa seseorang itu, disaat melakukan perbuatan zina, maka terlepaslah keimanan dari dalam jiwanya.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Tidaklah seseorang penzina melakukan  zina  ketika melakukannya ia sebagai seorang mukmin” (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikian besarnya pengaruh perbuatan zina itu pada jiwa seseorang yang melakukannya, sehingga dapat melepaskan keimanan orang yang melakukannya. Mengapa demikian? Sebab perbuatan itu nyata-nyata menjauhkan diri pelakunya dari Allah Subhanahu wa ta’ala bahkan menyebabkan kemurkaan-Nya.

Dengan demikian maka nyatalah pentingnya bertaubat secra terus menerus. Diharapkan dengan cara demikian dapatlah lebih mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Sesunggunya saja hatiku dapat juga tergoda, sehingga saya harus memohon pengampunan kepada Allah dalam sehari semalam, sebanyak tujuh puluh kali”. (Hadits riwayat: Muslim)

LIHATLAH!!! Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam sendiri seorang utusan dan kekasih Allah Subhanahu wa ta’ala yang terpelihara dari doa (Ma’shum) masih berusaha dengan bersungguh-sungguh memohon keampunan kepada Allah Subhanahu wa ta’ala hingga tujuh puluh kali sehari semalam.

Maka bagaiman dengan kita orang awam yang setiap saat tidak terlepas dari kesalahan-kesalahan dan dosa-dosa baik yang besar maupun yang kecil. Tentu sahaja kita harus lebih giat dan bersungguh-sungguh dalam berusaha memohon keampunan dari Allah Subhanahu wa ta’ala.

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Semua anak Adam (manusia) berbuat salah (dosa) dan sebaik-baik orang bersalah (berdosa) ialah mereka yang bertaubat”. (Hadits Riwayat Tirmidzi dan Hakim)

Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pula:

“Tidak dapat tidak seorang mu’min itu tentu terkena dosa yang mendatanginya pada suatu ketika sesudah suatu ketika”. (Hadits riwayat: Thabrani dan Baihaqi)

Taubat yang bersungguh-sungguh dengan memenuhi syarat-syaratnya, Insya Allah pastilah akan dikabulkan oleh Allah Subhanahu wa ta’ala, yang bererti ia akan dihapus dosa-dosanya, dan Allah Subhanahu akan memberikan kelapangan baginya.

Dari Ibn Abbas, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Barangsiapa selalu rajin beristighfar, ditunjukkan oleh Allah jalan keluar baginya dari segala kesukaran, dan diberikannya kelapangan dada dari semua kesusahan dan duka, serta diberinya reziki yang tidak diduga-duga dan diperikarakan”. (Hadits Abu Dawud)

Inilah hasil dari taubat yang sebenarnya, yang  sangat diharapkan oleh setiap ummat manusia.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Orang yang bertaubat dosanya adalah saperti orang yang tidak mempunyai dosa sama sekali”. (Hadits riwayat Ibnu Majah)

Sedangkan bagi orang yang bertaubat, menyatakan penyesalan dengan lidahnya, akan tetapi masih juga ia meneruskan perbuatan dosanya, maka ini bererti ia mempermainkan/perolok Tuhan Allah Subhanahu wa ta’ala.

Sebagaimana sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Orang yang meminta ampun dengan lidah, tetapi meneruskan perbuatan dosanya, seakan-akan mengolok-olek Tuhannya.

Didalam hadits lainnya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam:

“Orang yang minta ampun dari dosanya, sedang ia tetap sahaja melakukan dosanya saperti mempermainkan ayat-ayat Allah Subhanahu wa ta’ala”. (Hadits riwayat: Ibnu Abid Dunya)

Demikianlah, maka jika seseorang bertaubat kepada Allah Subhanahu wa ta’ala atas dosa-dosanya, wajiblah bertaubat dengan sesungguh-sungguhnya dan semurni-murninya. Sesuai dengan Firman Allah Subhanahu wa ta’ala dalam Surah Tahriim ayat 8 yang berbunyi:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً
Yaa ayyuhaa alladziina aamanuu tuubuu ilaa allaahi tawbatan nashuuhan

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha"  (taubat yang semurni-murninya)”. (Surah Tahriim: 8)

Dalam pada itu orang-orang yang bertaubat dikasihi Allah Subhanahu wa ta’ala sebagaimana Allah Subhanahu wa ta’ala menjelaskan dalam Al-Quran dengan firman-Nya:

إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Inna allaaha yuhibbu alttawwaabiina wayuhibbu almutathahhiriina

“SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri”. (Surah Al-Baqarah:222)

SYARAT-SYARAT BERTAUBAT

Para Ulama telah sepakat dan mengatakan bahawa taubat itu wajib hukumnya dari tiap-tiap dosa. Sementara itu perlu kita maklumi pula bahawa dosa-dosa dan kesalahan itu sendiri ada yang langsung berhubungan anatar manusia dengan Allah Subhanahu wa ta’ala yang lazim disebut “HAQQULLAH”. Yakni dosa-dosa manusia langsung kepada Allah Subhanahu wa ta’ala saperti meninggalkan Sholat fardhu, meninggalkan Puasa di bulan Ramadhan tanpa uzur syar’i dan lain-lain sebagai yang langsung bertalian dengan Allah Subhanahu wa ta’ala.

Disamping itu ada pula kesalahan dan dosa-dosa yang berhubung dengan hak-hak manusia yang lazim disebut dengan ‘HAQQUL ADAMIY”, seumpama: menganiaya, mencuri, mencela, dan lain-lain sebagainya yang bersangkut dengan kemanusiaan.

Telah dijelaskan diatas bahawa untuk bertaubat dengan sebenar-benarnya dan semurni-murninya, maka diperlukan adanya beberapa syarat yang mesti dipenuhi. Ada pun syarat-syarat yang dimaksud ada 3 perkara iaitu:

a.         Harus menghentikan maksiat

b.         Harus menyesal atas perbuatan yang telah terlanjur dilakukan

c.         Niat dengan bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi perbuatan itu kembali.

Ketiga-tiga syarat inilah yang harus dipenuhi oleh seseorang yang bertaubat kerana dosa yang langsung berhubung dengan Al-Khaliq, yakni Allah Subhanahu wa ta’ala yang Maha pencipta.

Kemudian apabila dosa dan kesalahan itu ada hubungannya dengan hak-hak sesame ummat manusia, maka syarat-syarat yang harus dipenuhi ada empat perkara iaitu:

a.         Harus menghentikan maksiat.

b.         Harus menyesal atas perbuatan dosa yang telah terlanjur dilakukan

c.         Niat bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.

d.         Menyelesaikan urusannya dengan orang yang berhak, dengan cara meminta ma’af atau halalnya atau mengembalikan apap yang harus dikembalikan.

Taubat yang demikian tentulah hanya sia-sia belaka dan orang demikian ini tentlah termasuk golongan orang yang memperolok-olokkan Tuhan sahaja. Jika demikian bukanlah ampunan yang diterimanya, akan tetapi justru kemurkaan dan azab Allah Subhanahu wa ta’ala yang akan ditimpakan kepadanya.

Taubat yang demikian tentulah hanya sia-sia belaka dan orang demikian ini tentlah termasuk golongan orang yang memperolok-olokkan Tuhan sahaja. Jika demikian bukanlah ampunan yang diterimanya, akan tetapi justru kemurkaan dan azab Allah Subhanahu wa ta’ala yang akan ditimpakan kepadanya.

……………………….BERSAMBUNG……………………
Posted by: HAR

No comments: