"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

11 November, 2014

TAUBAT SEBELUM TERLAMBAT (2)

….SAMBUNGAN…

PERNYATAAN ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA TENTANG PENERIMAAN TAUBAT

Benarkah taubat seseorang yang dengan cara bersungguh-sungguh itu akan dapat diterima? Seandainya ada orang yang mempunyai pemikiran bertaubat itu boleh sahaja, tetapi tidak dapat diterima. Sesungguhnya perkiraan yang demikian ini sangat keliru, sebab Allah Subhanahu wa ta’ala sendiri sudah terang-terang menyatakan dalam kitab suci-Nya, bahawa Dia akan menerima taubat dari hamba-hambanya yang bertaubat sebenar-benarnya.

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala:

غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ
Ghaafiri aldzdzanbi waqaabili alttawbi syadiidi al'iqaabi dzii alththhawli laa ilaaha illaa huwa ilayhi almashiiru 

“Yang Mengampunkan dosa, dan Yang Menerima taubat; Yang Berat azabNya; Yang Melimpah-limpah kurniaNya; tiada Tuhan melainkan Dia; kepadaNyalah tempat kembali”. (Surah Ghaffir/Al-Mu’min: 3)

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala seterusnya:

وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
Wahuwa alladzii yaqbalu alttawbata 'an 'ibaadihi waya'fuu 'ani alssayyi-ati waya'lamu maa taf'aluuna 

“Dan Dia lah Tuhan yang menerima taubat dari hamba-hambaNya (yang bertaubat) serta memaafkan kejahatan-kejahatan (yang mereka lakukan); dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan.” (Surah Asy-Syuura: 25)

Dan firman Allah Subhanahu wa ta’ala lagi:

إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
 Inna allaaha yuhibbu alttawwaabiina wayuhibbu almutathahhiriina 

“SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri”. (Surah Al-Baqarah: 222)

Maka teranglah dari ayat-ayat tersebut diatas, bahawa Allah Subhanahu wa ta’ala adalah Zat yang Maha menerima taubat lagi mengampuni dosa hamba-hamba-Nya yang mau bertaubat.

Dalam Hadits-hadits pun banyak kita jumpai keterangan-keterangan yang menyebut bahawa Allah Subhanahu wa ta’ala sentiasa bersedia menerima taubat hambanya.

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: "Sesungguhnya Allah Ta'ala itu membeberkan tanganNya -yakni kerahmatanNya- di waktu malam untuk menerima taubatnya orang yang berbuat kesalahan di waktu siang dan juga membeberkan tanganNya di waktu siang untuk menerima taubatnya orang yang berbuat kesalahan di waktu malam. Demikian ini terus menerus sampai terbitnya matahari dari arah barat -yakni di saat hampir tibanya hari kiamat, karena setelah ini terjadi, tidak diterima lagi taubatnya seorang." (Riwayat Muslim)

Sabda Sallallahu Alaihi Wasallam pula:

“Orang yang bertaubat dari dosanya adalah saperti orang yang tidak mempunyai dosa sama sekali.” (Hadits riwayat: Ibnu Majah)

Kemudian diriwayat oleh Anas bin Malik radiallahu anhu, bahawa ia telah mendengar Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman: Hai anak Adam! Selama engkau berdoa dan mengharapkan rahmat-Ku, Aku ampuni engkau, apapun yang telah engkau lakukan dan Aku tidak peduli. Hai anak Adam! Walaupun dosa-dosamu telah mencapai batas langit, tetapi engkau beristighfar dan minta ampun kepada-Ku, Aku ampuni engkau dan tidak peduli. Hai anak Adam! Sekalipun engkau datang kepada-Ku dengan dosa-dosa sepenuh kaleng-kaleng air yang ada dibumi, tetapi engkau tidak menyekutukan Aku. Aku akan memberimu ampun sepenuh kaleng-kaleng itu.”

Dari Abu Hurairah radiallahu anhu kata Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

“Siapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, maka Allah Subhanahu wa ta’ala menerima taubat dan mema’afkannya.” (Hadits riwayat: Muslim)

Dari Abdullah bin Umar bin khattab radiallahu anhu berkata: Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam juga bersabda:

“Sesungguhnya Allah Subhanahu wa ta’ala tetap menerima taubat sesorang hambanya, selama ruh (nyawanya) belum sampai ditenggorokan (hamper mati) (Hadits riwayat: Tirmidzi)

Kerana dalam keadaan yang demikian, ia telah melihat apa yang dihadapinya berupa rahmant atau azab dan tidak bergunalah taubat maupun imannya.

Dari Anas bin Malik radiallahu anhu berkata Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam juga bersabda:

“Sesungguhnya Allah Subhanahu wa ta’ala lebih suka menerima taubat seorang hambanya, melebihi dari kesenangan seseorang yang menemukan kembali dengan tiba-tiba untanya yang telah hilang daripadanya ditengah hutan.” (Hadits riwayat: Bukhari dan Muslim)

Diceritakan oleh Abu Said, iaitu Sa'ad bin Sinan al-Khudri radiallahu anhu bahwasanya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: "

“Adalah pada ummat yang terdahulu, seorang lelaki telah membunuh Sembilan puluh sembilan manusia. Kemudian ia bertaubat, maka ia mencari seorang orang ‘alim dan ditunjukkan pada seroang pendeta. Kemudian ia bertanya; bahawa ia telah membunuh Sembilan puluh Sembilan manusia, apakah masih diterima untuk bertaubat?

Pendeta itu menjawab: "Tidak dapat." Kemudian pendeta itu dibunuhnya sekali sehingga genaplah seratus orang yang telah dibunuhnya.

Kemudian iapun mencari orang ‘alim lainnya, dan ketika telah ditunjukkan, maka ia menerangkan bahawa dirinya telah membunuh seratus orang. Apakah ada jalan untuk bertaubat?

Orang ‘alim itu menjawab: “Ya, ada.”Pergilah engkau ke negeri itu, kerana disana banyak orang-orang yang ta’at kepada Allah Subhanahu wa ta’ala, maka berbuatlah sebagaimana perbuatan mereka, dan janganlah engkau kembali kenegeri mu, sebab disana adalah tempat kejahatan.

Maka pergilah orang itu terus pergi sehingga ia baru menempuh separuh perjalanan tiba-tiba ia didatangi oleh kematian.

Maka bertengkarlah Malikat Kerahmatan dan Malikat siksaan – yakni yang bertugas memberi kerahmatan dan bertugas memberi siksaan untuk mempersoalkan diri orang itu tadi.

Berkata Malikat kerahmatan: “Ia telah berjalan untuk bertaubat kepada Allah Subhanahu wa ta’ala dengan sepenuh hatinya.”

Berkata Malikat azab (siksaan): “"Bahwasanya orang ini sama sekali belum pernah melakukan kebaikan sedikitpun." 

Maka datanglah seorang Malikat dalam rupa manusia lalu ia dijadikan sebagai pemisah antara malikat-malikat yang berselisih tadi, dijadikan hakim pemutusnya untuk menetapkan mana yang benar.

Berkatalah ia: “Ukur sahaja diantara dua negeri yang ditinggalkan dan dituju, maka kemana ia lebih dekat letaknya, maka orang ini adalah untuknya – jikalau lebih dekat kea rah negeri yang dituju untuk melaksanakan taubatnya, maka ia adalah milik Malikat kerahmatan dan jikalau lebih dekat dengan negeri asalnya maka ia adalh milik Malikat siksaan”.

Maka Malikat-malikat itu mengukur, dan didapatilah bahawa orang tersebut adalah lebih dekat kepada negeri yang baik yang ditujunya untuk melakasanakan taubatnya. Maka dipeganglah ruhnya oleh Malikat Kerahmatan. (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadits diatas menjelaskan kepada kita betapa Allah Subhanahu wa ta’ala dengan sifat Rahman dan Rahim-Nya telah berkenan mengampuni dosa-dosa hambanya yang teramat besar. Sedangkan membunuh manusia sahaja sudah termasuk dosa besar, apalagi seratus orang. Namun kerana taubat itu dilakukannya dengan sesungguh hati dan kemauan-nya, meskipun ia belum pernah melaksanakan kebajikan, Allah Subhanahu wa ta’ala telah mengampuni-nya juga.

Ini merupakan suatu bukti, bahawa taubat yang dilakukan dengan bersungguh-sungguhnya, dan timbul dari lubuk hati yang paling dalam dengan penuh rasa penyesalan dan penuh pengharapan akan ampunan Allah Subhanahu wa ta’ala.

Oleh sebab itu bagi setiap orang yang merasa dirinya berdosa, marilah segera bertaubat kepada Allah Subhanahu wa ta’ala sementara pintu taubat masih terbuka, dan sementara kita masih sempat menyatakan penyesalan.

BERTAUBATLAH SEBELUM TERLAMBAT
 Posted by: HAR

No comments: