"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

25 November, 2014

KEFAHAMAN DALAM AGAMA ALLAH (TAFAQQUH FID-DIN)


Sesungguhnya mempelajari ilmu agama (tafaqquh fiddin) termasuk amalan yang paling utama dan termasuk  tanda kebaikan pada seseorang.

Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

“Barangsiapa dikehendaki baginya kebaikan oleh Allah, Maka Dia akan memberikan kefahaman dalam agama kepadanya.” (Diriwatkan oleh sahabat Muawiah, muttafaqun ‘alaihi. Shahih Bukhari: 71 dan Shahih Muslim: 1037)

Dari Abi Musa, dari Rasulullah shallallahu alaihi wasallam sabdanya:

"Perumpamaan hidayah dan ilmu yang aku bawa daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala yang subur dan mudah menyerap air, lalu tumbuhlah pokok dan rumput yang banyak, dan ada pula bahagiannya yang keras hanya menakung air tetapi tidak menyerap, lalu manusia dapat mengambil manfaat daripadanya seperti minum, menyirami dan pengairi tanaman, dan ada pula bahagian yang lain iaitu bahagian tanah yang sama sekali tidak menerima air dan tidak pula tumbuh tanaman (diatasnya).

Demikian itu adalah perumpamaan (untuk) orang yang memahami agama Allah (tafaqquh fid din), dia dapat mengambil manfaat daripada apa yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa ta’ala  kepadaku, lalu ia mengetahuinya dan mengajarkannya (kepada orang lain); dan perumpamaan (untuk) orang yang tidak mengangkat kepala dengan itu; dan (perumpamaan untuk orang) yang tidak menerima hidayah yang telah diturunkan oleh Allah shallallahu alaihi wasallam kepadaku". (Hadis Sahih, Muttafaq 'Alaihi)

Karena dengan mendalami ilmu agama akan mengantarkan kita kepada ilmu yang bermanfaat, di mana setiap amalan shalih dibangun di atas ilmu.

 Allah Subhanahu wa ta’ala berfirman :

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً

“Dia-lah yang mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang hak agar dimenangkan-Nya terhadap semua agama. Dan cukuplah Allah sebagai saksi.” (QS. Al Fath: 28)

Sabda Nabi shallallahu alaihi wasallam:

Barangsiapa yang Allah Subhanahu wa ta’ala  inginkan agar ia menjadi orang yang baik, maka Allah Subhanahu wa ta’ala  akan tafaqquhkan dia dalam (urusan) agama. (Hadis Sahih, Muttafaq 'Alaihi)

Majlis yang  didalamnya dipelajari ilmu yang bermanfaat Rasulallah shallallahu alaihi wasallam namakan dengan taman syurga atau  “raudhatul jannah” dan mengatakan bahawa para ulama’nya  merupakan pewaris para nabi.

Mari kita renung sejenak tentang Saidina Umar Ibnu Al Khattab radhiyallahu 'anhu .Beliau adalah orang yang paling disegani dan paling digeruni semasa jahiliyahnya. Demikian juga setelah beliau memeluk Islam, beliau tetap disegani dan ditakuti hatta oleh syaitan.

Apakah rahsianya Saidina Umar Ibnu Al Khatta radhiyallahu 'anhu boleh mencapai tahap tersebut?

Jawapannya tidak lain ialah kerana beliau benar-benar tafaqquh fiddin. Sungguh banyak I’tibar (pengajaran) yang dapat kita ambil daripada kisah beliau. Di antaranya, kisah tentang beliau berkata dengan Hajar Al Aswad, kisah beliau tidak memotong tangan pencuri kerana terlalu fakir, kisah beliau memotong kedua-dua tangan pencuri kerana telah berdusta atas nama Allah Subhanahu wa ta’ala, kisah beliau merubah destinasi setelah mendapat berita wabak taun di negeri yang akan dituju, kisah tentang beliau hijrah dan lain-lain. Beliau dikenal sebagai khalifah yang paling adil.

Mukmin yang tafaqquh fiddin memang lebih ditakuti oleh syaitan dibandingkan dengan orang yang banyak beribadah tetapi jahil tentang selok belok agama.

Ini berdasarkan hadis Nabi shallallahu alaihi wasallam:

Seorang Faqih (orang yang tafaqquh fiddin) adalah lebih digeruni oleh syaitan daripada seribu orang 'Abid (orang yang banyak beribadat). (Hadits riwayat: Tarmidzi, Ibnu Majaah dan Al Baihaqy)

Omar Ibnu Al Khattab radhiyallahu 'anhu  berkata:

“Kematian seribu orang yang banyak beribadah malam dan berpuasa siang harinya adalah lebih ringan daripada kematian seorang yang berakal lagi memahami tentang hukum Allah Subhanahu wa ta’ala , halalnya dan haramnya”.

Daripada Saidina Ali Bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu  , bahawa Nabi saw bersabda:

Mahukan, kamu aku khabarkan tentang orang yang paling faqih. Jawab para sahabat: baiklah. Sabda Nabi shallallahu alaihi wasallam iaitu :

1.   Orang yang tidak suka membuat manusia putus asa akan rahman Allah Subhanahu wa        Ta'ala, dan

2.   dia tidak menenteramkan manusia dari pembalasan Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan

3.   dia tidak benci kepada Al-Quran. Ketahuilah oleh mu: Tidak ada kebaikan pada ibadah         tanpa tafaqquh. dan tidak ada (kebaikan) pada ilmu tanpa kefahaman, dan tidak ada             (kebaikan) pada bacaan Al-Quran tanpa tadabbur (penghayatan)

Ada tiga golongan manusia jika ditinjau dari ilmu dan amal:
Golongan pertama, iaitu golongan yang memadukan antara ilmu dan amal. Mereka adalah orang-orang yang telah Allah Subhanahu wa ta’ala  beri petunjuk untuk mengikuti jalannya orang-orang mendapat nikmat dari kalangan para nabi, shiddiqin, syuhada dan shalihin(surat an Nisa ayat 69).

Golongan yang kedua, orang-orang yang mempelajari ilmu namun tidak mengamalkannya. Mereka adalah orang-orang yang dimurkai  seperti orang-orang yahudi dan yang semisalnya.

Golongan yang ketiga, orang-orang yang beramal tanpa ilmu. Dan mereka adalah orang-orang yang tersesat seperti orang-orang nashrani dan yang semisalnya.

Ketiga golongan tersebut disebutkan dalam surat Al fatihah. Surat ini dibaca dalam setiap rekaat shalat-shalat kita, Allah Subhanahu wa ta’ala  berfirman :

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

“Tunjukilah kami jalan yang lurus, (iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni’mat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. “ (QS. Al-Fatihah: 6-7)

Ketahuilah bahawa ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang bersandar pada Al-Qur’an dan As-Sunnah. Kita akan mendapatkan ilmu yang bermanfaat dengan memahami dan mentadabburi keduanya (Al-Qur’an dan As-Sunnah).

Wallahu a’lam.
Posted By: HAR

No comments: