"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

11 November, 2014

Waswas syaitan dan rawatannya

(Oleh: Imam Al-Ghazali)


Apakah yang dikatakan oleh waswas syaitan? Bagaimana waswas syaitan mempengaruhi hati manusia? Dan dapatkah waswas ini dihapuskan dari hati manusia?

Berhubungan dengan ini para ulama berselisih pendapat:

1.       Golongan pertama berpendapat bahawa waswas ini lenyap dari hati dengan zikir mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala.

2.       Golongan kedua pendapat bahawa waswas tidak dapat dihapuskan dari hati dengan zikir mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala. Apabila seseorang itu mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala, waswas itu masih menjalar didalam hati tetapi mempunyai tidak mempunyai sebarang kesan keatasnya kerana hati ketika itu sedang dipenuhi dengan zikir dan terhijab daripada waswas syaitan.

3.       Pendapat Golongan ketiga, waswas dan kesannya didalam hati tidak gugur dengan zikir mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala, tetapi yang gugur ialah penguasaannya keatas hati seolah-olah ia mewaswas dari jauh dan lemah keadaannya.

4.       Sementara Golongan ke-empat mengatakan waswas akan hapus bersilih-ganti dengan zikir mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala. Bererti waswas akan hapus sebentar ketika zikir, kemudian ingatan terhadap Allah Subhanahu wa ta’ala pula hapus sebentar untuk diambil tempatnya oleh waswas. Begitu seterusnya.

5.       Golongan kelima pula berpendapat bahawa waswas dan zikir itu sentiasa berlumba-lumba menduduki hati.

Al-Imam Al-Ghazali mengatakan pendapat ini semua benar hanya tidak
menyeluruhi semua jenis waswas syaitan.

JENIS-JENIS WASWAS PADA PENDAPAT AL-IMAM AL-GHAZALI:

1.       Waswas dengan menyembunyi kebenaran. Syaitan mungkin menyembunyikan kebenaran dengan mewaswaskan kepada seseorang: “Apa gunanya meninggalkan kenikmatan dunia sedangkan umurmu masih panjang? Apa gunanya bersabar menahan nafsu syahwat sedangkan penderitaan menahan nafsu syahwat itu di sepanjang umur adalah amat berat?” Tetapi apabila orang itu mengingati betapa besarnya hak Allah Subhanahu wa ta’ala dan betapa besarnya pahala dari-Nya serta balasan siksa-Nya nescaya ia akan berkata kepada dirinya sendiri: “Kesabaran menahan nafsu syahwat itu memang berat tetapi lebih berat lagi kesabaran menahan siksaan neraka.” Apabila ia mengingati akan janji-janji Allah Subhanahu wa ta’ala yang baik dan yang buruk serta memperbaharui iman dan keyakinannya niscaya syaitan akan berdiam dan seterusnya melarikan diri kerana tidak dapat mempengaruhi orang tersebut dengan mengatakan siksaan api neraka lebih ringan daripada maksiat dan maksiat itu tidak akan membawa kepada siksaan neraka. Ini ialah kerana keimanan orang itu terhadap kitab Allah Subhanahu wa ta’ala adalah melindungi dari syaitan dan seterusnya terhentilah waswasnya. Begitu juga syaitan mengkin mewaswas seseorang itu supaya bermegah dengan kerja-kerja dan amalannya ambil berkata:

“Tiada seorang pun yang mengenal Allah Subhanahu wa ta’ala seperti pengenalanmu dan tiada siapa yang menyembahnya seperti penyembahanmu. Amat tinggi kedudukan mu di sisi Allah Subhanahu wa ta’ala.”

Tetapi jika ketika itu orang tersebut teringat bahawa pengetahuannya, hatinya dan anggota-anggotanya semua adalah dari ciptaan Allah Subhanahu wa ta’ala semata-mata niscaya ia tidak akan mahu bermegah-megah. Dengan itu maka berundurlah syaitan darinya kerana tidak dapat mempengaruhinya dengan kata-kata bahawa semua itu bukan dari ciptaan Allah Subhanahu wa ta’ala. 

2.       Waswas dengan mengerakkan nafsu syahwat dan dorongan-dorongannya. Waswas ini terbahagi kepada: Yang diketahui oleh seseorang dengan yakin maksiat, dan disangkanya maksiat.

Jika orang itu mengetahui dengan yakin apa yang diwaswas itu adalah maksiat maka syaitan akan berundur darinya dan tidak lagi membisik untuk mengerakkan syahwatnya. Tetapi ia tidak akan berundur jika orang itu menyangka apa yang diwaswas itu sebagai maksiat. Ketika itu syaitan akan terus kekal menggoda, jihad adalah diperlukan untuk menentangnya. Waswas terus ada tetapi tidak menguasi dan boleh dihapuskan dari hati.

3.       Waswas berupa lintas-lintasan dan ingatan terhadap hal-hal yang ghaib seperti mengenang sesuatu selain dari sembahyang semasa seseorang itu sedang sembahyang. Waswas ini akan menyebakan bacaan didalam sembahyang itu bercampur-aduk dengan lintas-lintasan yang timbul, seolah-olah hati itu terisi dengan kedua-dua zikir mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala dan waswas.

Seseorang yang ketika bersembahyang hatinya teringat akan musuh yang menyakitinya harus akan memikir musuhnya disepanjang raka’at-raka’at sembahyangnya itu kerana yang terlintas dihatinya ketika itu hanya kata-kata musuhnya sahaja.

Seseorang yang sedang dirasuk perasaan cinta umpamanya sentiasa akan memikir untuk berbual-bual dengan kekasihnya dengan yang terlintas didalam hatinyalah kata-kata kekasihnya itu sahaja, dan jika ada sesiapa yang bercakap kepadanya ketika itu niscaya ia tidak mendengar apa-apa, dan jika ada orang lalu didepannya pun mengkin ia tidak nampak.

Pendek kata melepaskan diri dari syaitan untuk sesuatu ketika yang pendek atau sebentar waktu memang boleh dilakukan, tetapi untuk selama-lamanya adalah suatu perkara yang mustahil. Kerana godaan dan waswas syaitan ke atas seseorang khususnya ketika sedang sembahyang adalah meliputi segala harta-benda dunia.

Jika seseorang itu memiliki wang lebih dari keperluannya syaitan akan mewaswaskan semasa ia sedang sembahyang supaya memikirkan tentang wangnya itu; Bagaimana ia patut menyimpannya? Pada apa yang patut dibelanjakannya? Bagaimana ia patut menyembunyikan agar tidak diketahui orang lain? Dan bagaimana ia patut memperlihatkan-nya untuk bermegah-megah dengannya? Dan lain-lain waswas lagi.

Siapa yang mencengkamkan kukunya pada keduniaan dan ingin menyelamat diri dari syaitan maka ia adalah sama seperti orang menyelam didalam madu dengan menyangka ia tidak dihurung lalat. Ini adalah mustahil sama sekali.

Dunia ini merupakan lapangan yang amat luas untuk godaan dan waswas syaitan. Seorang pendita pernah berkata: Syaitan itu mengajak manusia melakukan maksiat. Jika manusia itu menolak, syaitan akan memberi nasihat yang boleh menjerumuskan-nya kedalam perkara yang bida’ah. Jika manusia itu menolak juga hasutannya, syaitan akan menyuruhnya bersikap keras dan ketat yang akan membawa kepada sikap yang mengharamkan mana yang bukan haram.

Jika manusia itu masih juga enggan menurut hasutannya, syaitan akan meragu-ragukan tentang wudhu’ dan sembahyangnya. Jika manusia itu menolak juga, syaitan akan mengajaknya melakukan amalan-amalan kebajikan serta membayangkan betapa  mudahnya amalan-amalan itu sehinggalah orang ramai menganggapnya seorang yang penyabar dan suci dari maksiat serta terpengaruh dengannya, yang mana menyebabkan manusia tersebut terpesona dengan dirinya sendiri, dan seterusnya terjerat didalam perangkap syaitan..

Oleh itu marilah sama-sama kita jauhi diri kita daripada perasaan was-was yang di bisikkan oleh syaitan. Sentiasalah mengingati Allah Subhanahu wa ta’ala dan sering membaca do'a perlindung daripada gangguan syaitan, sesungguhnya syaitan itu lemah dan tidak berupaya menganggu kita jika hati dan jiwa kita benar-benar yakin kepada Allah Subhanahu wa ta’ala.

Wallahu A’lam                                                                                                                            

No comments: