"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

28 June, 2014

MANUSIA MUDAH LALAI


Manusia dicipta Allah cukup sifat dan akalnya. Tiada cacat celanya. Tetapi mengapa manusia mudah lalai? Dengan zaman yang semakin maju, manusia mudah lalai dan leka dan semakin alpa dibuai dengan teknologi masa kini. Punca segala masalah ini berpunca dari kecelaruan akal manusia. mereka mudah terjerumus kelembah hina.

Alasannya zaman sudah moden mengapa perlu berfikiran lapuk dan kekampungan? Segala yang dilakukan mestilah mengikut peredaran zaman. kalau tidak dikatakan tidak up to date dan kekampungan.
 Dari situlah permulaan kecelaruan manusia. Mengapa? Kerana dari situlah permulaan rosaknya akhlak dan akidah manusia. Walaupun mempunyai akal fikiran, ia seolah olah tidak berguna kerana tuntutan nafsu lebih dipentingkan dan dunia adalah segala-galanya. 

Syaitan akan mengambil peluang menghasut apabila saja seseorang manusia itu lalai iaitu tidak mengendahkan ajaran dan peringatan Allah. Sesiapa menurut jejak langkah syaitan pasti akan menemui jalan kebinasaan dan penyesalan sama ada di dunia mahupun akhirat.

Maka jauhilah sikap lalai ini, jadikan diri kita sebagai mereka yang tahu membezakan perkara yang perlu diutamakan dan perkara yang perlu diremehkan.  Mereka lupa bahawa kehidupan didunia ini hanya sementara,sehingga mereka melupakan kehidupan akhirat yang abadi. 
Allah berfirman:

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ
أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُم
أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

"Sesungguhnya kami menjadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan daripada jin dan manusia, mereka mempunyai hati tetapi tidak di-gunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata tetapi tidak digunakan-nya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak di-gunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak,bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." (Surah: Al A’raf:179) 
Pada mereka yang cenderung mengikut hawa nafsunya dan melampaui batas terhadap ketentu-ketentuan Allah.

Allah berfirman :

ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن

“Dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran”. (Surah: AL-Kahfi-28) 
Maka dengan hanya satu jalan sahaja untuk kita tidak tergolong dari kalangan orang yang lalai iaitu firman Allah:
وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ
وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ

“Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai”. (Surah: Al 'Araf: 205)

Sikap lalai, sering kali menghalangi seorang hamba didalam memahami perpsepsi kebenaran, mengenal dan mengetahuinya dengan ilmu. Oleh kerana itu, seorang hamba tergolong orang-orang yang tersesat dan dimurkai Allah. Adapun orang-orang yang mendapat kurnia kenikmatan dari Allah, adalah orang-orang yang dianugerahi Allah kemampuan mengenal kebenaran dengan ilmu, taat menjalankan dan mendahulukan kebenaran itu dari yang lain dalam amalan-amalan. Mereka itulah orang-orang yang berada diatas jalan keselamatan.

Oleh sebab itulah Allah Subhanahu wa ta’ala memerintahkan kita untuk mengucapkan doa setiap hari, siang dan malam secara berulang-ulang kali:

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ

“Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat”.
(Surah Al-Fatihah: 6-7)

Sesungguhnya seorang hamba tidak boleh tidak harus mengetahui sesuatu yang bermanfaat untuk dirinya dalam kehidupan di dunia and akhirat. Ia juga harus mendahulukan dan mengutamakan apa yang bermanfaat buat dirinya serta menghindari dari apa yang membahayakan dirinya. Kalau mereka tidak mampu meniti dan mengikuti jalan yang lurus, ia akan melalui jalan orang-orang yang dimurkai Allah.

Wahai saudara-saudaraku yang lalai, sadarlah! Wahai orang yang selalu bergelimang dosa, sudahi dan insaflah! Demi Allah, tidak ada manusia yang lebih buruk selain daripada penyembah hawa nafsu! Siapakah yang lebih rugi daripada orang yang menjual akhirat untuk dunia? Mengapa kelalain selalu menguasai hatimu saudaraku? Mengapa engkau biarkan kebodohan selalu menutupi aib diri yang selalu engkau sembunyikan? Sampai bila kelalain ini akan berlangsung saudaraku?

Maka dari itu, manusia yang enggan mengakui tanda-tanda kebenaran akan kewujudan Allah Subhanahu wa ta’ala yang ada dihadapannya, masuk golongan orang-orang yang buta jiwanya. Orang seperti ini, hina di hadapan Allah Subhanahu wa ta’ala.

Al-Quran berulangkali memperingatkan manusia agar selalu sedar and menyedari kewujudan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ingat, ke manapun kita pergi dan jalan apapun yang kita tempuh, Allah maha mengetahui apa saja yang kita kerjakan.

Semoga bermanfaat. Wallaahu A’lam.

RENUNGAN PRIBADI - (HAR)
___________________________________________________________________________


ORANG LALAI (DARI PEGANGAN TAUHID), TATKALA DATANG WAKTU PAGI DIA MEMIKIRKAN APA YANG HARUS DIKERJAKANNYA. ORANG YANG BERAKAL (BERTAUHID) MENERIMA PEKERJAAN YANG DITAKDIRKAN ALLAH S.W.T UNTUKNYA.

Manusia berada dalam salah satu dari dua keadaan. Jika kuat satu keadaan lemahlah keadaan yang satu lagi. Dua keadaan itu adalah pertama perhatian kepada dirinya sendiri dan kedua adalah perhatian kepada Tuhannya. Jika dia asyik kepada dirinya lalailah dia kepada Tuhannya. Jika dia asyik kepada Tuhannya lalailah dia kepada dirinya.

Orang yang lemah tauhidnya akan asyik kepada dirinya dan menjadi lalai daripada mengingati Tuhannya. Orang ini mungkin kuat mengerjakan amal ibadat dan berbuat kebaikan kepada sesama makhluk. Tetapi, keasyikan kepada diri sendiri membuatnya melihat amal dan perbuatan sebagai hasil yang keluar dari dirinya kerana dirinya dan kembali kepada dirinya.

Jika dia melihat Tuhan maka dilihatnya Tuhan memberinya kebebasan untuk melakukan apa yang dia kehendaki. Dirasakan seolah-olah Tuhan tidak mengganggu pekerjaannya. Dia berpegang kepada kenyataan bahawa Tuhan tidak mengubah nasib sesuatu kaum sebelum kaum itu mengubah nasibnya.

Oleh itu, nasib dirinya terletak dalam tangannya sendiri. Dan, Tuhan memberinya nasib menurut usaha yang disumbangkannya. Bagi menjamin dia mendapat nasib yang baik maka dia membuat perancangan yang rapi dan mengambil tindakan yang berkesan. Dia memulakan harinya dengan menyusun jadual yang wajib ditaatinya untuk hari itu. Untung malang nasibnya bergantung kepada kemampuannya untuk merialisasikan apa yang dirancangkannya.

Manusia yang berpegang kepada prinsip demikian adalah benar menurut aspek dirinya tetapi adalah orang yang lalai menurut aspek ketuhanan yang menguasai dirinya. Pengagungan kekuatan diri sendiri akan memperkecilkan kekuatan Maharaja yang memerintah sekalian alam maya ini.

Prinsip yang demikian menambahkan ego dirinya dan menjauhkannya dari merendahkan diri kepada Tuhannya, walaupun banyak ibadat dan perbuatan baik yang dikerjakannya. Amal yang banyak menyebabkannya menjadi ujub, riak dan sama’ah. Amal yang demikian tatkala dibawa ke neraca hisab di akhirat kelak ia akan berterbangan seperti debu. Ia tidak dapat menolong tuannya kerana orang itu menjadikan dirinya sebagai tapak untuk meletakkan amalnya. Di Padang Mahsyar dirinya sendiri tidak berdaya berdiri di hadapan Hakim Yang Maha Perkasa. Bila dia rebah, rebah jugalah amalnya.

Sekiranya kita mahu amal dapat berdiri tegak binalah ia di atas tapak tauhid. Pandangan tauhid melihat apa yang dari Allah s.w.t, berdiri dengan Allah s.w.t dan kembali kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t yang memiliki dan menguasai sekalian alam serta isi dan kejadian yang berlaku di dalamnya. Tidak bergerak walau sebesar zarah melainkan dengan izin-Nya. Tidak terjadi sesuatu perkara melainkan dengan Kudrat dan Iradat-Nya.

Allah s.w.t telah menentukan Qadak sebelum Dia menzahirkan Qadar. Setiap yang berlaku adalah menurut ketentuan-Nya. Orang yang berpegang pada prinsip ini menyambut kedatangan pagi dengan persiapan untuk menerima ketibaan takdir Ilahi. Dia tahu bahawa apa yang Allah s.w.t takdirkan untuknya hari itu pasti sampai kepadanya. Tidak ada sesiapa yang boleh mengubahnya
.
Bergeraklah dia dengan sepenuh tenaga mendukung takdir yang diamanatkan kepadanya. Jangan menganggap orang yang bepegang kepada prinsip tauhid sebagai orang yang pasif, hanya berpeluk tubuh. Dia tetap aktif dengan berbagai-bagai aktiviti, melebihi orang yang berpegang kepada prinsip yang pertama. Perbezaan antara keduanya adalah daya rasa dan daya nilai. Pekerjaan dan perbuatan adalah serupa.

Orang yang pertama merasakan dialah yang melahirkan amal. Dia melihat dirinya yang melakukan amal. Orang kedua melihat dirinya adalah alat, dan Allah s.w.t adalah Pelaku yang menggunakan alat. Dia melihat dirinya dipilih oleh Allah s.w.t bagi menzahirkan sesuatu perbuatan. Oleh sebab perbuatan yang ditakdirkan untuknya itu menjadi amanat Allah s.w.t kepadanya maka dia melakukannya sebaik mungkin menurut kadar kemampuan yang Allah s.w.t kurniakan kepadanya dan dia mengharapkan perbuatan yang lahir dari dirinya itu diredai Allah s.w.t.

Orang seperti ini tidak panik menerima kedatangan peristiwa besar secara mendadak kerana dia melihat bahawa peristiwa tersebut adalah takdir Allah s.w.t yang sedang berjalan dan dia berada di tengah jalan laluan takdir itu, lalu dia menerimanya dengan senang hati. Dia yakin bahawa Allah s.w.t yang mendatangkan takdir dalam bentuk peristiwa maka Dia juga yang melahirkan kesan dari peristiwa berkenaan.

Apabila seseorang itu berfungsi  mengikut urutan takdir dia dapat menerima akibat daripada takdir itu walaupun akibat itu tidak menguntungkannya. Jika akibat yang baik sampai kepadanya dia yakin bahawa Allah s.w.t akan memeliharanya agar tidak terjadi sia-sia kebaikan yang diterimanya dan dia bersyukur. Jika akibat buruk yang sampai kepadanya dia yakin bahawa Allah s.w.t akan menguatkannya dengan kesabaran dan keredaan. Hati yang benar-benar bertauhid tidak dapat diganggu gugat oleh apa-apa pun.

(Dinukil dari Syarah Al-Hikam)

No comments: