Syahadah
La Ilaha Illallah dan syahadah Muhammad Rasulullah adalah satu rukun yang tidak
boleh dipisahkan antara satu dengan yang lain, dan keduanya menjadi satu rukun
walaupun terdiri dari dua bahagian. Sebab seluruh ibadah dibangun di atas
keduanya, maka tidaklah diterima ibadah itu kecuali ikhlas untuk Allah ‘Azza Wa Jalla, dan ini adalah kandungan
dari syahadah La Ilaha Illallah, dan ittiba’ ‘mengikuti’ Rasulullah shallallahu ‘ alaihi wa alihi wa sallam
, dan ini adalah kandungan dari syahadah Muhammad Rasulullah.
Oleh itu, mengetahui maksud, kandungan dan keharusan bersyahadah
Muhammad Rasulullah sangatlah penting sebagaimana syahadah La Ilaha Illallah.
Seseorang yang ingin memeluk Islam, harus mengucapkan dua kalimah syahadah
tersebut, kemudian wajib memahami dan mengamalkan kedua syahadah tersebut lahir
dan batin, dan wajib mengulangi kedua syahadah tersebut sekurang-kurangnya
sembilan kali sehari semalam.
Syahadah Muhammad
Rasulullah,atau dengan lafaz yang lebih lengkap Muhammad ‘Abdullahi wa Rasuluhu
‘Muhammad adalah hamba Allah dan rasul-Nya’, mempunyai dua asas utama yang mana
antara satu sama lain tidak boleh dipisahkan kerana ia adalah satu.
Pertama:
menyamakan kedudukan Muhammad sama
dengan semua makhluk di hadapan Allah walaupun derajatnya berbeza.
Kedua
: membezakan kedudukan Muhammad dengan mahluk
yang lain kerana beliau adalah seorang rasul.
Hal
ini dapat kita lihat dalam firman Allah Jalla
Jalaluhu dalam akhir surah Al-Kahfi,
قُلْ
إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ
وَاحٌ
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah
seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah
Tuhan Yang Satu; (Surah Al-Kahfi: 110)
Kemudian dalam hadits
‘Ubadah bin Shamit yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah shallallahu ‘ alaihi wa alihi wa sallam
bersabda,
مَنْ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ
لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ…
“Barangsiapa yang
mengucapkan ‘Saya bersaksi bahwa tiada tuhan melainkan Allah saja dan tidak ada
sekutu bagi-Nya dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan utusan-Nya”.
Juga
dalam sabda Rasulullah shallallahu ‘
alaihi wa alihi wa sallam , ketika mengajarkan tasyahud kepada para
shahabatnya, seperti ‘Abdullah bin Mas’ud dalam Shahih Al-Bukhary dan Shahih
Muslim , Ibnu ‘Abbas dalam Shahih Muslim , dan Abu Musa Al-Asy’ary dalam Shahih
Muslim , terdapat kalimat syahadatain iaitu,
أَشْهَدُ
أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ
“Aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad
itu utusan Allah”.
Kedudukan
Muhammad Sebagai Hamba
Berkata
Syaikh Sulaiman bin ‘Abdullah Alu Syaikh,
“Hamba maknanya adalah yang dimiliki, yang menyembah, iaitu
dimiliki oleh Allah Ta’ala dan
tidak mempunyai sedikit pun sifat-sifat Rububiyah dan Uluhiyah. Sesungguhnya dia (Muhammad) hanyalah seorang
hamba yang dekat di sisi Allah ‘Azza wa Jalla.” (Taisir Al-’Aziz Al-Hamid hal. 81-82]
Berkata
Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin,
“Dan
keharusan dari syahadah ini adalah tidak boleh diyakini bahwasanya Rasulullah shallallahu ‘ alaihi wa alihi wa sallam
punya hak dalam Rububiyah dan mengatur alam semesta atau punya hak dalam ibadah
(hak untuk disembah). Bahkan dia (Rasulullah) seorang hamba, tidak disembah,
dan Rasul tidak didustakan dan tidak memiliki sedikit pun kemampuan untuk
memberi manfaat ataupun mudharat, baik kepada dirinya ataupun selain dirinya,
kecuali apa yang Allah kehendaki sebagaimana firman Allah:
قُل لاَّ
أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ
وَلا أَقُولُ
لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ
Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku tidak mengatakan
kepada kamu (bahawa) perbendaharaan Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak
mengetahui perkara-perkara yang ghaib; aku juga tidak mengatakan kepada kamu
bahawasanya aku ini malaikat, aku tidak menurut melainkan apa yang diwahyukan
kepadaku". [(Surah Al-An’am: 50)
Maka
dia selaku hamba diperintahkan untuk mengikuti apa-apa yang diperintahkan
dengannya.
Kemudian firman Allah Subhanahu wa ta’ala,
قُلْ
إِنِّي لَا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرّاً وَلَا رَشَداً
Katakanlah lagi; "
Sesungguhnya aku tidak berkuasa mendatangkan sebarang mudarat dan tidak juga
berkuasa mendatangkan sebarang kebaikan bagi kamu. (Surah Al-Jin: 21)
Juga firman Allah Subhanahu
wa ta’ala,
قُل لاَّ
أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَلاَ ضَرّاً إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ
أَعْلَمُ الْغَيْبَ
لاَسْتَكْثَرْتُ
مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ
لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
Katakanlah: "Aku tidak berkuasa mendatangkan manfaat
bagi diriku dan tidak dapat menolak mudarat kecuali apa yang dikehendaki Allah.
Dan kalau aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, tentulah aku akan
mengumpulkan dengan banyaknya benda-benda yang mendatangkan faedah dan
(tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak lain hanyalah (Pesuruh
Allah) yang memberi amaran (bagi orang-orang yang ingkar) dan membawa berita
gembira bagi orang-orang yang beriman". (Surah al A’raaf: 188)
Lihat
Syarh Tsalatsah Al-Ushul hal. 71.
Akan
tetapi Allah menjadikan ‘ubudiyah ‘penghambaan’ sebagai sifat kesempurnaan
makhluk-Nya dan menjadikan makhluk-Nya sebagai makhluk yang paling dekat
kepada-Nya sebagaimana firman-Nya,
لَّن
يَسْتَنكِفَ الْمَسِيحُ أَن يَكُونَ عَبْداً لِّلّهِ وَلاَ الْمَلآئِكَةُ
الْمُقَرَّبُونَ وَمَن
يَسْتَنكِفْ
عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيهِ جَمِيعاً
“(Nabi
Isa) Al-Masih tidak sekali-kali enggan dan angkuh daripada menjadi hamba bagi
Allah, demikian juga (sikap) malaikat yang sentiasa berdamping (dengan Allah).
Dan sesiapa yang enggan dan angkuh daripada beribadat (menyembah dan memperhambakan
diri) kepada Allah, serta ia berlaku sombong takbur, maka Allah akan
menghimpunkan mereka semua kepadaNya”. [ Surah An-Nisa: 172 ]
Juga firman-Nya,
وَاذْكُرْ عَبْدَنَا
دَاوُودَ
“Dan
ingatlah akan hamba Kami Nabi Daud.”
(Surah Saad:17)
Juga firman-Nya,
وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ
“Dan (ingatkan lah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayyub.” ( Surah Saad: 41 )
Juga firman-Nya,
وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ
وَيَعْقُوبَ
“Dan (ingatkanlah peristiwa)
hamba-hamba Kami: Nabi Ibrahim dan Nabi Ishak serta Nabi Yaakub, (Surah Saad:45 )
Juga firman-Nya,
وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ
“Dan Kami telah
kurniakan kepada Nabi Daud (seorang anak bernama) Sulaiman ia adalah
sebaik-baik hamba (yang kuat beribadat),
(Surah Saad: 30)
Allah
mensifatkan makhluk-makhluk-Nya yang paling mulia dan yang paling tinggi
kedudukannya di antara makhluk-makhluk-Nya dengan ‘Ubudiyah’ (pengabdian
kepada Allah) pada
kedudukannya yang paling mulia.
Allah juga menyebutkan
sifat ‘Ubudiyah’ pada kedudukan diturunkannya Al-Kitab kepada hamba-Nya dan
menantang untuk mendatangkan sapertinya, sebagaimana firman-Nya,
وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ
عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ
Dan
kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada
hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang
sebanding dengan Al-Quran itu [Surah :Al-Baqarah: 23)
Juga firman-Nya,
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ
عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
“Maha berkat
Tuhan yang menurunkan Al-Furqaan kepada hambaNya (Muhammad), untuk menjadi
peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam’. (Surah Al-Furqaan: 1)
Termasuk ayat-ayat
lain yang sama maksudnya / ertinya:
Allah
menyebutkan sifat ‘Ubudiyah dalam kedudukan beribadah pada-Nya sebagaimana
firman-Nya,
وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ
“Dan bahawa
sesungguhnya, ketika hamba Allah (Nabi Muhammad) berdiri mengerjakan ibadat
kepadaNya….” (Surah Al-Jinn: 19)
Kemudian Allah menyebutkan
hamba-Nya dengan ‘ubudiyah pada kedudukan Isra`,
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلً
“Maha Suci Allah yang telah
menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari…” (Surah :Al-Israa`: 1)
Selain
itu, Allah menjadikan kabar gembira secara mutlak kepada hamba-hamba-Nya
sebagaimana firman-Nya:
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن
يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ
الَّذِينَ
يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ
هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
“Dan
orang-orang yang menjauhi dirinya dari menyembah atau memuja Taghut serta
mereka rujuk kembali taat bulat-bulat kepada Allah, mereka akan beroleh berita yang
mengembirakan (sebaik-baik sahaja mereka mulai meninggal dunia); oleh itu
gembirakanlah hamba-hambaKu. Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang
sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada
segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh
Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna”.
(Surah : Az-Zumar: 17-18)
Allah juga memberikan rasa ketenangan dalam diri makhlukNya,
sebagaimana firmanNya,
يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا
أَنتُمْ تَحْزَنُونَ . الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا
مُسْلِمِينَ
(Mereka
- yang bertaqwa - itu, diberi penghormatan serta diseru oleh Allah Taala dengan
firmanNya): "Wahai hamba-hambaku! Pada hari ini kamu tidak akan merasai
sebarang kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik); dan kamu pula tidak akan
berdukacita. (Mereka itu ialah) orang-orang yang beriman akan ayat-ayat
keterangan Kami, serta mereka menjadi orang-orang Islam yang taat patuh,” (Surah
Az-Zukhruf: 68-69)
Allah tidak memberi kebebasan kepada Syaitan untuk
menguasai mereka (hamba-hambaNya) secara khusus kecuali bagi orang yang
mengikuti syaitan dan mensyirikkan Allah seperti firmanNya:
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ
إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ
“"Sesungguhnya
hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka,
kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya
sendiri).(Surah: Al-Hijr: 42)
Juga firman-Nya,
إِنَّهُ
لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
إِنَّمَا
سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ
“Sesungguhnya Syaitan
itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang
berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka. Dan sesungguhnya pengaruh Syaitan itu
hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan
orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah. (Surah
Al-Nahl: 99-100)
Nabi shallallahu
‘ alaihi wa alihi wa sallam menjadikan ihsan ‘ubudiyah sebagai tingkatan
paling tinggi dalam beragama, sebagaimana dalam hadits ‘Umar bin Al-Khattab,
yang terkenal dengan “hadits Jibril”, yang diriwayatkan oleh Muslim, bahawa
tatkala Nabi shallallahu ‘ alaihi wasallam ditanya oleh Jibril tentang
ihsan, beliau menjawab, “Kamu menyembah
kepada Allah seakan-akan kamu melihat-Nya, dan jika kamu tidak boleh
melihat-Nya maka sesungguhnya Dia melihat kamu.” (Baca Madarij As-Salikin
jilid 1 hal. 115-117).
Akan
tetapi, ada satu perkara yang sangat penting untuk diketahui, iaitu ‘ubudiyah
kepada Allah tidak akan lepas (berhenti) dari seorang hamba selama hamba hidup
di dunia, bahkan di alam barzakh dan di hari kiamat,
walaupun ‘ubudiyah di dunia tentunya berbeda dengan ubudiyah di alam barzakh
apalagi di hari kemudian. Hal ini ditunjukkan oleh firman Allah Ta’ala kepada
Rasul-Nya,
وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ
“Dan sembahlah Rabb-mu sehingga
datang kepadamu (perkara yang tetap) keyakinan.”
(Surah
Al-Hijr:99)
Firman Allah Subhanahu wa ta’ala kepada penduduk
neraka,
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ
الدِّينِ . حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ
“"Dan kami sentiasa
mendustakan hari pembalasan, sehinggalah kami didatangi oleh perkara yang tetap
diyakini".
(Surah Al-Muddaththir: 46-47)
Keyakinan yang dimaksudkan adalah kematian mengikut yang dipersetujui
oleh para ulama Ahli Tafsir.
Di dalam Shahih Al-Bukhari tentang kisah
kematian ‘Utsman bin Mazh’un, Nabi
shallallahu ‘ alaihi wa alihi wa sallam bersabda, “Adapun ‘Utsman maka
sesungguhnya telah datang kepadanya keyakinan dari Rabb-nya, iaitu kematian.”
Barangsiapa
yang menyangka bahawasanya dia telah sampai pada kedudukan, yakni telah gugur
pada dirinya kewajiban untuk menyembah, maka dia zindiq, kafir kepada Allah dan
Rasul-Nya, sebab sesungguhnya dia telah sampai pada kedudukan kafir kepada
Allah dan berlepas diri dari agama ini. Bahkan, seorang hamba, jika kedudukan
dia semakin kuat dan kukuh dalam penghambaan, maka ‘ubudiyah-nya juga semakin
besar dan kewajiban dari ‘ubudiyah-nya juga semakin banyak dan lebih besar
daripada orang yang berada dibawahnya. Oleh karena itu, kewajiban Rasulullah shallallahu ‘ alaihi wa alihi wa sallam ,
bahkan semua rasul, lebih besar dan lebih banyak daripada umat-umat mereka,
kewajiban rasul-rasul Ulul ‘Azmi lebih banyak daripada rasul-rasul selain Ulul
‘Azmi, kewajiban Ahlul ‘Ilmi lebih besar daripada selain Ahlul ‘Ilmi. Hal ini
menunjukkan bahawa setiap hamba tergantung pada kedudukannya (martabatnya). Lihat
Madarij As-Salikin jilid 1 hal. 118.
Kedudukan Muhammad Sebagai Rasul (Nabi)
Ahlus
Sunnah Wal Jamaah menetapkan bahwasanya kenabian adalah pilihan dari Allah.
Allah memilih nabi untuk hamba-hamba-Nya dari kalangan manusia. Allah mengkhususkan
nabi-Nya dengan rahmat-Nya, memilih nabi-Nya dengan keutamaan dan nikmat-Nya,
dan bukan sekadar sifat-sifat tambahan, kerana rahmat, keutamaan, dan nikmat-Nya
terhadap nabi-Nya tidak boleh diperoleh dengan ilmu, latihan, banyaknya ibadah
dan ketaatan, dan sebagainya, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa ta’ala:
مَّا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا
الْمُشْرِكِينَ أَن يُنَزَّلَ عَلَيْكُم مِّنْ خَيْرٍ مِّن رَّبِّكُمْ ۗ
وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن
يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
“Orang-orang kafir dari Ahli kitab, dan juga dari orang-orang
musyrik, tidak suka kiranya diturunkan kepada kamu sedikit dari kebaikan (atau
wahyu) dari Tuhan kamu Padahal Allah berhak menentukan rahmatNya kepada sesiapa
yang dikehendakiNya; dan Allah (jualah Yang) mempunyai limpah kurnia yang amat
besar. ( Al-Baqarah: 105 )
Berkata Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, “Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mengabarkan bahawasanya Dia memilih
utusan-utusan dari para malaikat-Nya dan juga dari manusia. Dan إصطفاء ber-wazan إفتعال dari kata تصفية‘pensucian’ sebagaimana إختيار ber-wazan افتعال dari kata الخيرة ‘pemilihan’, maka Dia
mensucikan dan memilih siapa yang Dia inginkan sebagaimana firman-Nya dalam
surah Al-An’am ayat 124,
“Allah
lebih mengetahui di mana Dia menempatkan tugas kerasulan.”
Maka
Dia lebih tahu siapa yang pantas dijadikan utusan (rasul) dari (kalangan
manusia) yang tidak dijadikan-Nya utusan.”
(Lihat Minhaj As-Sunnah 5/437)
Di tempat yang lain, beliau berkata, “Allah membersihkan/memilih
dari malaikat-malaikat sebagai utusan-utusan dan dari manusia. Allah lebih
mengetahui kepada siapa Dia memberikan risalah-Nya, maka Allah menghususkan
nabi-Nya dengan sifat-sifat yang membedakan nabi-Nya dengan makhluk lain dalam
hal akal dan agama, dan nabi-Nya dipersiapkan untuk dikhususkan dengan
keutamaan dan rahmat-Nya, sebagaimana firman-Nya dalam Surah Az-Zukhruf ayat 31-32,
وَقَالُوا
لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ
أَهُمْ
يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
وَرَفَعْنَا
بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضاً سُخْرِيّاً
وَرَحْمَتُ
رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ
“ Dan (kerana mereka mencemuh
Nabi Muhammad) mereka berkata: "(Kalaulah Al-Quran ini menjadi bukti
kenabian seseorang, maka) sepatutnya Al-Quran ini diturunkan kepada seorang
besar (yang kaya dan berpengaruh) dari salah sebuah dua bandar yang (terkenal)
itu?. (Mengapa pemberian Kami itu mereka ingkarkan?) Adakah mereka berkuasa
membahagi-bahagikan (perkara-perkara keruhanian dan keugamaan yang menjadi
sebesar-besar) rahmat Tuhanmu (wahai Muhammad, seolah-olah Kami hanya berkuasa
dalam perkara kebendaan dan keduniaan sahaja? Mereka tidak ingkarkan): Kami
membahagi-bahagikan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan
dunia ini, (setengahnya Kami jadikan kaya raya dan setengahnya miskin
menderita); dan juga Kami telah menjadikan darjat setengah mereka tertinggi
dari darjat setengahnya yang lain; (semuanya itu) supaya sebahagian dari mereka
senang mendapat kemudahan menjalankan kehidupannya dari (bantuan) setengahnya
yang lain. Dan lagi rahmat Tuhanmu (yang meliputi kebahagiaan dunia dan
akhirat) adalah lebih baik dari kebendaan dan keduniaan semata-mata yang mereka
kumpulkan. (Surah Az-Zukhruf: 31-31)
(Lihat Minhaj As-Sunnah 2/416. Perhatikan pula firman Allah dalam
surah Al-Jin ayat 20-25)
Kedudukan
Muhammad sebagai seorang rasul tidak boleh disamakan dengan kedudukan hamba
Allah yang lain. Karena itu, sebagian ulama mengatakan bahwa didahulukannya
kata عبده ‘hamba-Nya’ daripada kataرسوله ‘rasul-Nya’
dalam kalimat syahadah Muhammad Rasulullah adalah sebagai tanjakan dari bawah
ke atas, dan dikumpulkannya kedua kata tersebut (hamba dan Rasul-Nya) adalah
untuk menghindari dua kutub yang berbeda: kutub ifrath
(ekstrim/berlebih-lebihan) dan kutub tafrith (menyepelekan), sebagaimana yang
telah terjadi pada Isa ‘ alaihis salam , dan Nabi shallallahu ‘ alaihi wa sallam menguatkan makna ini dengan sabdanya
dalam hadits ‘Umar bin Khaththab radhiyallahu
‘anhu yang diriwayatkan oleh Imam Bukhary dan Muslim,
لاَ تُطْرُوْنِي كَمَا أَطْرَتِ النَصَارَى عِيْسَى بْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُوْلُوْا عَبْدُ الله وَرَسُوْلُهُ
“Janganlah
kalian berlebih-lebihan dalam memujiku sebagaimana orang Nashara
berlebih-lebihan dalam memuji Isa bin Maryam, karena sesungguhnya saya hanyalah
hamba-Nya, maka katakanlah hamba Allah dan Rasul-Nya.” (Lihat
Taisir Al-‘Aziz Al-Hamid hal. 82)
Orang-orang Nashrani melakukan ifrath dengan berlebih-leihan dalam
memuliakan dan memuji Nabi Isa, disebaliknya orang-orang Yahudi pula melakukan
tafrith secara sambil lewa dan penghinaan terhadap Nabi Isa.
Berkata Syaikh Muhammad bin
Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullah:
“Makna syahadah Muhammad Rasulullah adalah menetapkan, (dengan perbuatan)
melalui lisan dan (dengan) iman melalui hati, bahwasanya Muhammad bin ‘Abdullah
Al-Qurasy Al-Hasyimy adalah utusan Allah ‘Azza wa Jalla kepada seluruh makhluk
dari kalangan jin dan manusia, sebagaimana firman Allah Subhanahu wa ta’ala,
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ
“Dan (ingatlah) Aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat
kepadaKu..”
(Surah Adz-Dzaariyaat: 56)
Tidak ada ibadah kepada Allah kecuali dengan perantara wahyu yang
Muhammad shallallahu ‘ alaihi wasallam
telah datang dengan wahyu tersebut, sebagaimana firman Allah Ta’ala,
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ
عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
“Maha berkat Tuhan yang menurunkan Al-Furqaan kepada hambaNya
(Muhammad), untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam.” (Surah Al-Furqaan: 1)
Konsekuensi
(keharusan dan tuntutan) Syahadah “Muhammad Rasulullah”
Syaikhul
Islam Muhammad bin ‘Abdul Wahhab
rahimahullah, dalam Al-Ushul Ats-Tsalatsah , menetapkan empat perkara yang
merupakan keharusan dan tuntutan dari
makna syahadah Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam:
Pertama, mentaati
Rasulullah pada apa yang beliau perintahkan.
Allah ‘Azza wa Jalla telah
menetapkan wajibnya taat kepada Rasulullah
shallallahu ‘ alaihi wasallam di dalam Al-Qur`an dan sunnah, serta
menggandengkan antara ketaatan pada-Nya dengan ketaatan kepada Rasul-Nya di
dalam banyak ayat, di antaranya,
أَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم
مُّؤْمِنِينَ
“Taatlah kepada
Allah dan Rasul-Nya jika kalian benar-benar orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Anfal: 1)
Juga di dalam firman-Nya:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَوَلَّوْا عَنْهُ
وَأَنتُمْ تَسْمَعُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan
RasulNya dan janganlah kamu berpaling daripadanya, sedang kamu mendengar
(Al-Quran yang mewajibkan taatnya”.
(Surah Al-Anfal: 20)
Siapa
yang durhaka kepada Rasulullah shallallahu
‘ alaihi wasallam maka sesungguhnya dia telah durhaka kepada Allah, dan
siapa yang durhaka kepada Allah maka tempatnya adalah neraka, sebagaimana
firman-Nya:
مَن
يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا
الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
“Segala
hukum yang tersebut adalah batas-batas (Syariat) Allah. Dan sesiapa yang taat
kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang
mengalir dari bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan itulah
kejayaan yang amat besar”. (Surah An-Nisaa: 13)
Kemudian dalam ayat berikutnya:
وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ
حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ
“Dan barangsiapa
yang durhaka kepada Allah dan Rasul-Nya dan melampaui batasan-batasan-Nya, maka
Allah akan memasukkannya ke dalam neraka, dia kekal di dalamnya dan baginya
adzab yang menghinakan.”
(Surah An-Nisaa`: 14 ]
Selain
itu, dalam hadits Abu Hurairah riwayat Bukhary-Muslim,Rasulullah shallallahu ‘ alaihi wasallam bersabda,
كُلُّ أُمَّتِيْ يَدْخُلُوْنَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ أَبَى قَالُوْا
يَا رَسُوْلَ اللهِ مَنْ يَأْبَى
قَالَ : مَنْ أَطَاعَنِيْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ
عَصَانِيْ فَقَدَ أَبَ
“Semua
ummatku akan masuk surga kecuali yang enggan. Para shahabat bertanya, ‘Wahai Rasulullah siapakah yang enggan?’
Rasulullah menjawab, ‘Siapa yang
menaatiku maka dia masuk surga, dan siapa yang mendurhakaiku maka sesungguhnya
dia enggan.’.”
Lalu, dalam hadits Jabir bin Abdillah yang
diriwayatkan oleh Imam Bukhary, disebutkan,
فَمَنْ أَطَاعَ
مُحَمَّداً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ فَقَدْ أَطَاعَ اللهَ
وَمَنْ عَصَى مُحَمَّداً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ فَقَدْ
عَصَى اللهَ
“Siapa yang menaati Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam maka
sesungguhnya dia telah mentaati Allah, dan siapa yang mendurhakai Muhammad
shallallahu ‘ alaihi wasallam maka sesungguhnya dia telah mendurhakai Allah.”
Kedua,
membenarkan apa yang Rasulullah kabarkan/beritakan.
Sesungguhnya apa yang Rasulullah bawa semuanya adalah benar, kerana
merupakan wahyu dari Allah ‘Azza wa Jalla
sebagaimana firman-Nya:
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ . إِنْ هُوَ
إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
“Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan
ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya
itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan
kepadanya”. (Surah An-Najm: 3-4)
Juga Firman Allah ‘Azza wa Jalla,
وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ
بِهِ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
“Dan (nyatalah bahawa) yang membawa kebenaran (tauhid dan hukum ugama)
serta ia (dan pengikut-pengikutnya) mengakui kebenarannya (dengan mematuhi
hukum itu), mereka itulah orang-orang yang bertaqwa”. (Surah Az-Zumar: 33)
Dalam surah yang lain:
وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن
كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ
مُّصَدِّقٌ
لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ
وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ
إِصْرِي
قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ
“Dan
(ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan
firmanNya): "Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada
kamu, kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang
ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan hendaklah
kamu bersungguh-sungguh menolongnya". Allah berfirman lagi (bertanya
kepada mereka): "Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu menerima akan
ikatan janjiku secara yang demikian itu?" Mereka menjawab: "Kami
berikrar (mengakui dan menerimanya)". Allah berfirman lagi: "Jika
demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi bersama-sama kamu”.
(Surah Al-Imraan: 81)
Juga
ijma’ para ulama bahawasanya Rasulullah shallallahu
‘ alaihi wasallam itu ma’shum ‘terjaga’ dari dusta.
Berkata
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam Al-‘Aqidah Al-Wasithiyah -nya, “Kemudian
rasul-rasul yang benar dan dibenarkan.”
Ketiga, menjauhi apa yang dilarang dan
diingatkan oleh Rasulullah, sebagaimana firman Allah Ta’ala:
مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ
عَنْهُ فَانتَهُوا
“Dan apa jua perintah yang
dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan
apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan
bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya
(bagi orang-orang yang melanggar perintahNya.”
(Surah Al-Hasyr: 7)
Sabda Rasulullah shallallahu
‘ alaihi wasallam sebagaimana dalam hadits Abu Hurairah riwayat
Bukhary-Muslim:
فَإِذَا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَيْىءٍ فَاجْتَنَبُوْهُ
وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ فَأْتُوْا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
“Dan jika saya melarang kalian dari sesuatu maka jauhilah, dan
jika saya memerintah kalian kepada sesuatu maka datangkanlah (lakukanlah)
sesuai kemampuan kalian.”
Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda
dalam hadits Abu Musa Al-Asy’ary yang diriwayatkan oleh Imam Bukhary dan
Muslim,
إِنَّمَا مَثَلِيْ وَمَثَلُ مَا بَعَثَنِيَ اللهُ بِهِ
كَمَثَلِ رَجُلٍ أَتَى قَوْمًا فَقَالَ يَا قَوْمِ إِنِّيْ رَأَيْتُ الْجَيْشَ
بِعَيْنَيَّ وَإِنَّيْ أَنَا النَّذِيْرُ الْعُرْيَانُ
“Sesungguhnya perumpamaan
aku dan perumpumaan apa yang Allah mengutus aku dengannya, saperti seseorang yang
mendatangi suatu kaum kemudian berkata, ‘Wahai kaumku, sesungguhnya saya
melihat pasukan dengan kedua mataku dan sesungguhnya saya adalah An-Nadzir
Al-‘Uryan*
فَالنَّجَاءَ
فَأَطَاعَهُ طَائِفَةٌ مِنْ قَوْمِهِ فَأَدْلَجُوْا فَانْطَلَقُوْا عَلىَ
مَهْلِهِمْ
Maka sebahagian dari
kaumnya yang mentaatinya dan segera berjalan di waktu malam dengan berhati-hati
dan mereka selamat.
فَنَجَوْا وَكَذِبَتْ
طَائِفَةٌ مِنْهُمْ فَأَصْبَحُوْا مَكَانَهُمْ فَصَبَّحَهُمُ الْجَيْشُ
فَأَهْلَكَهُمْ وَاجْتَاحَهُمْ
Sementara sekelompok dari
mereka mendustakannya, sehingga mereka tetap di tempatnya, maka pasukan itu
menyerangnya di waktu Shubuh, lalu menghancurkan dan membinasakannya.
فَذَلِكَ مَثَلُ مَنْ أَطَاعَنِيْ فَاتَّبَعَ مَا
جِئْتُ بِهِ وَمَثَلُ مَنْ عَصَانِيْ وَكَذَبَ بِمَا جِئْتُ بِهِ مِنَ الْحَقِّ
Yang demikian itu perumpamaan orang yang mentaatiku dan
mengikut suruhanku, dan bandingan orang-orang yang telah menolakku dan
kebenaran yang kubawa.
*An-Nadzir Al-‘Uryan adalah perumpamaan yang dipakai oleh
orang-orang untuk menunjukkan kebenaran apa yang ia sampaikan.
Keempat, tidak menyembah
Allah ‘Azza wa Jalla kecuali dengan apa yang Dia syariatkan.
Bukan (menyembahNya) dengan bid’ah, bukan pula dengan hawa
nafsu, adat istiadat, kebiasaan, perasaan, atau anggapan-anggapan yang
seseorang pandang baik, karena sesungguhnya asal dari ibadah itu adalah
syariat. Nanti dikatakan ibadah kalau disyariatkan.
Allah
‘Azza wa Jalla berfirman,
فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ
عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
“Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan
dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia
mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".
(Surah Al-Kahf: 10)
Para ulama menafsirkan bahawa
amal shalih adalah amal yang sesuai dengan syariat Allah.
Allah ‘Azza wa Jalla
berfirman,
الْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ
الْإِسْلَامَ دِينًا
“Pada hari ini, Aku telah
sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu,
dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu”. (Surah Al-Maidah: 3)
Ayat
ini menunjukkan bahwasanya agama ini telah sempurna dengan tauhid, syariat,
akhlak, dan seluruh apa yang diperlukan oleh makhluk di muka bumi ini. Itulah
nikmat yang paling besar. Al-Qur`an dan petunjuk Nabi shallallahu ‘ alaihi wasallam itulah yang direadhai di sisi Allah.
(Maka)
barangsiapa yang membuat perkara baru dalam agama ini, dan mensyariatkan suatu
syariat yang tidak disyariatkan oleh Allah dan menjadikan syariat tersebut
sebagai jalan selain jalan Nabi shallallahu ‘ alaihi wasallam , maka
sesungguhnya dia telah melecehkan Allah atau kitab-Nya, baik dalam keadaan
sadar maupun tidak, kerana sesungguhnya Allah telah mengabarkan bahawa Dia
telah menyempurnakan agama-Nya.
(Sesungguhnya)
kebaikan dan nikmat (kesempurnaan itu) terdapat dalam Kitabullah dan sunnah
Rasulullah shallallahu ‘ alaihi wasallam,
serta sikap berpegang teguh terhadap Kitabullah dan sunnah tersebut.
Sebagai kesimpulan, berkata Syaikh Muhammad Al-‘Utsaimin rahimahullah,
“Maka dengan ini sepatutnya kamu telah mengetahui bahawa ibadah itu
tidak boleh ditujukan untuk sesiapa. Tidak kepada Rasulullah shallallahu ‘
alaihi wasallam , tidak pula kepada selainnya dari seluruh makhluk yang ada.
Ibadah itu tidak boleh ditujukan kecuali hanya kepada Allah semata”.
Dan bahawasanya hak Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
adalah, kita memberikan kedudukan kepadanya sesuai dengan kedudukan yang Allah
berikan/tetapkan padanya, iaitu sebagai hamba-Nya dan Rasul-Nya.” (Lihat Syarh
Tsalatsah Al-Ushul hal. 72)
Dipetik dari: Salafitarakan in salafi – Penulis: Al-Ustadz
Luqman Jamal
Alih Bahasa oleh: Puteri Eliza / HAR
No comments:
Post a Comment