"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

07 June, 2014

Nasihat buat Adik-Adik ku!!!


1.   Tetap pada sunnah dan ikuti serta pelajari Sunnah Rasul Salallahu ‘Alaihi Wa Sallam dan fahami islam
sebenarnya.

Barangsiapa yang maksiat kepada Allah dan Rasul-Nya maka ia hanya mencelakakan dirinya sendiri dan tidak akan mencelakakan Allah sedikit pun.

Rasulullahu Salallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda:

“Semua umatku akan masuk syurga kecuali orang yang menolah” Mereka bertanya: “Ya Rasulillah! Siapakah orang yang menolah itu? Beliau menjawab: “Siapa yang taat kepadaku akan masuk syurga dan siapa yang maksiat maka ia telah ditolak.” (Hadith riwayat Bukhari)

2).  Hendaklah adik-adik mempelajari ilmu-ilmu Islam sedalam-dalamnya setakat mampu dan usahlah terpedaya dengan tipuan dunia.

Termasuk tipuan dunia ialah sijil-sijil dan ijazah...juga yang sepertinya...saya hairan mengapa terdapat ramai merasa gembira jika sudah menghabiskan pengajian selama 4 tahun dan beroleh ijazah..? apa yang merasa gembira sangat dengan ilmu yang sekadar 4 tahun ? itu belum ditolak dengan cuti, ditolak dengan malas dan belum ditolak dengan pengajian selama 4 tahun hanyalah dengan menghadiri kelas, membaca nota dekat2 periksa dan lulus kemudian balik setelah beroleh ijazah ??? itukah yang dikatakan menuntut ilmu ? itukah yang dibanggakan ?sedangkan kitab-kitab khazanah umat Islam tersimpan begitu saja diperpustakaan tanpa disemak dan dikaji dan dibuka...

Apakah adik-adik merasa sudah puas dengan ilmu 4 tahun ? terutama adik-adik yang belajar agama...adakah adik-adik merasa alim ? dgn ilmu 4 tahun itu adik-adik boleh menjawab segala soal jawab agama kepada  adik ? lalu berfatwa dengan hukum-hukum yang akhirnya menyesatkan orang ??? atau sekurangnya bertaqlid kepada orang lain.???

3)  Hendaklah adik2 semua menjaga aurat dan memelihara maruah..

Rasulullahu Salallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda:

“Akan ada pada akhir umatku nanti wanita-wanita yang berpakaian tapi telanjang, kepala mereka bagaikan pundak (punggung) unta, laknatlah mereka karena mereka adalah wanita-wanita yang pantas dilaknat.” (hadith sahih).

Ingatlah adik-adik semua merupakan fitnah yang besar kepada lelaki saperti sabda baginda Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam:

Takutlah pada dunia dan takutlah pada wanita karena fitnah pertama pada Bani Israel adalah pada wanita.”
(hadith sahih).

Tidaklah berkumpul seorang lelaki dan wanita, kecuali Syaithan bersama mereka”. (Hadith riwayat  Ahmad, Tirmidzi dan Hakim)

Tidak memakai wangi-wangian. Hal ini telah diperingatkan oleh Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam :

“Sesungguhnya seorang wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati kaum (laki-laki) bermaksud agar mereka mencium aromanya, maka ia telah melakukan perbuatan zina”. (Hadith riwayat Tirmidzi)

Wahai Adik-Adik ku,

Sesungguhnya Rasulullah telah berwasiat kepada kalian, …agar kalian menjaga diri kalian, menutup aurat kalian, tidak memperlihatkan rambut kalian kepada kaum lelaki yang bukan muhrim.. tidak membiarkan diri kalian disentuh oleh lelaki yang bukan muhrim…menjaga pandangan kalian, tidak mengundang dan memberikan kesempatan pada kaum lelaki untuk maksiat kepada kalian…?

Kedudukan mengenakan jilbab (busana wanita muslimah) dihukumi wajib sama kedudukannya dengan shalat , puasa, zakat, haji(bagi yang mampu).

4) Hendaklah adik-adik semua menetap diri di rumah dan elakkan berjalan-jalan keluar tanpa keperluan lebih-lebih lagi untuk musafir ke tempat yang jauh tanpa keperluan.

Siapakah contoh adik-adik..apakah adik-adik tidak melihat kepada Fatimah ra, Aisyah ra, Khadijah ra dan lain-lain ummul mukminah serta wanita utama Islam yang mana mereka tidaklah hebat dalam lapangan dakwah / jemaah / tetapi mereka hebat dalam lapangan isteri dan menetap diri menjaga maruah mereka...dan itulah punca mereka diagungkan dlm sejarah islam...

Perintah Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

Maksudnya: “ Dan hendaklah kamu tetap diam (berada) di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri saperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu” (Surah Al-Ahzaab: 33)

Ibnu Katsir berkata di dalam Tafsirnya (3/482): “Tetaplah kamu di dalam rumah kamu, janganlah keluar tanpa ada keperluan…..”

Sungguh sangat berbeza dengan seorang wanita yang suka keluar dari rumahnya tanpa ada keperluan, wanita yang tidak tahan tinggal di rumahnya walaupun sesaat. Bahkan dia lebih suka pergi kesana kemari baik malam mahupun siang hari. Berkumpul dan bercampur dengan semua orang tanpa melihat adakah itu mahram atau bukan, halal atau haram. Apabila pulang ke rumah sahaja, maka kepalanya menjadi penuh dengan berbagai macam tuntutan dan permintaan kerana pengaruh apa yang dilihat dan disaksikannya. Lalu dia meminta wang kepada suaminya namun terkadang keadaan suaminya tidak mampu memenuhi permintaannya. Maka mulalah menyala api perselisihan di antara keduanya. Sehingga urusan rumahnya, pendidikan anak-anaknya tidak dipedulikan lagi, bahkan sampai meninggalkan kewajiban terhadap Tuhannya juga terhadap suaminya. Dia pun melecehkan buku-buku agama dan adab jika dia boleh membaca dan menulis. Bahkan dia lebih menumpukan untuk membaca majalah-majalah dan mengadap facebook atau Istagram. Apabila dinasihati oleh suaminya, malah dia menyerang semula dengan mencaci dan mencelanya seakan-akan bangga dengan dosa yang telah dilakukannya.

Kalaulah seorang yang bekerja maka hendaklah bekerja dengan pekerjaan yang dibolehkan oleh syariat sahaja, iaitu berupa pekerjaan-pekerjaan yang memang khusus bagi kaum hawa.- Semoga Allah memelihara kita dari perkara tersebut..

dan semoga adik tidaklah keluar musafir tanpa teman muhrim…kerana baginda berpesan

“Tidaklah bepergian (musafir) seorang wanita kecuali bersama muhrim”. (H.R. Bukhari)

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman:

“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.” (Thaha: 124)

Oleh kerana itu adik-adik ku, apabila sememangnya terdapat keperluan yang mendesak untuk keluar dari rumah maka hendaklah dia keluar dengan memakai pakaian yang menutup aurat, berjalan dengan penuh sopan, menundukkan pandangan dan menghindari bahagian tengah jalan.

5) Semoga adik-adik menjaga wara' dan memelihara diri adik dari terdedah kepada lelaki yang tidak halal pada adik kerana bukankah Allah memerintahkan adik-adik menjaga diri adik-adik ?

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluan-nya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya.” (Q.S An-Nur: 31)

Wahai adik-adik...hiasilah dirimu dgn pakaian taqwa...wujudkan malu rasa segan dan rasa taqwa dalam diri adik-adik...!! jauhi dari mencari sesuatu yang bukan halal dan mencari keseronokkan dunia sementara...

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

Hai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik.” (Q.S. Al-A’raaf: 26)

Secara jelasnya telah dinyatakan oleh Allah Subhanahu waTa’ala dalam Al-Quran sebagai satu perintah dan kewajipan yang harus dilaksanakan oleh hambaNya yang mukminah mengikut keadaan dan situasinya yang tertentu. Adalah menjadi satu kemestian "WAJIB" bagi setiap wanita akur dengan perintah Allah untuk memakai pakaian yang menutup seluruh badan kecuali muka, tapak tangan dan tapak kaki tanpa banyak alasan yang tidak ikhlas dan jika perlu termasuk juga mukanya.

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda:

Sesungguhnya setiap agama itu memiliki akhlak dan akhlak Islam itu adalah rasa malu.” (hadith sahih).
Adik pernahkah adik2 mendengar perihal wanita 2 yang utama dalam Islam?? Mereka bukanlah wanita dan perempuan aktif berpersatuan dan ke sana sini kononnya berjuang..tapi pada hakikatnya melanggar sunnah Islam..mereka juga bukanlah wanita lantang dan wanita besi yang serba boleh...bukan-bukan !!

Tapi mereka ialah wanita yang di riwayat dari Ibnu Abi Hatim lebih sempurna dengan sanadnya dari Shofiyah binti Syaibah yang mengatakan: “Ketika kami bersama Aisyah radhiAllahu 'anha , beliau berkata:

Tatkala kami berada disamping Aisyah yang menyebutkan keutamaan wanita suku Quraisy, lalu Aisyah berkata: Sesungguhnya kaum wanita suku Quraisy itu memiliki satu keutamaan . Dan, aku demi Allah tiada melihat yang lebih utama daripada wanita-wanita Anshar dan yang lebih membenarkan terhadap Kitabullah maupun keimanan terhadap Al-Qur'an.

Tatkala diturunkan kepada mereka ayat: “Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya.” (surat An-Nuur ayat 31), maka para lelaki mereka (kaum Anshar) langsung kembali pulang menuju mereka untuk membacakan apa yang baru saja diturunkan oleh Allah atas mereka , seorang laki-laki membacakan ayat tersebut kepada istrinya, putrinya, saudarinya serta kerabatnya. Tak seorang wanitapun dari mereka melainkan lantas bangkit untuk mengambil kain yang biasa dikenakan lalu digunakan untuk menutupi kepala (menjadikannya kerudung) dalam rangka membenarkan dan mengimani apa yang telah diturunkan Allah dari Kitab-Nya. Lalu pada pagi harinya dibelakang Rasulullah (menunaikan shalat shubuh) mereka mengenakan tutup kepala (kerudung) seakan-akan diatas kepala mereka itu terdapat burung gagak. ( hadits ini shahih)

Wahai Adik-Adik ku,

Contohi para shahabiyah. Betapa ketundukan mereka kepada Allah yang sangat luar biasa. Ketika Allah subhanahu wa ta’ala menurunkan ayat hijab, dan ketika Allah subhanahu wa ta’ala mewajibkan jilbab, mereka segera mengambil tirai  rumahnya untuk menutup aurat nya. Mereka tidak pernah berkata “panas”. Mereka pun tidak pernah berkata “bagaimana dan mengapa?.” Segera mereka berkata sami’na wa atha’na, kami mendengar dan kami ta’at.
Allahuakbar !! allahuakbar !!! begitulah adik-adik perihal wanita Islam.

Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, maka apabila keluar, syaithan akan menghiasinya.” (Dikeluarkan oleh Al Bazzar dan At Tirmidzi dan dishahihkan oleh Asy Syaikh Al Albani dalam Irwaul Ghalil jilid I)

6. Ingatlah adik-adik ku....bahawa bahagia itu ditangan Allah...Apakah Allah akan memberi bahagia jika adik-adik melakukan perkara yg dimurkainya ?

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda :

Aku melihat ke dalam Surga maka aku melihat kebanyakan penduduknya adalah fuqara (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penduduknya adalah wanita.” (Hadith riwayat: Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas dan Imran serta selain keduanya).

Cukuplah wahai adik-adikku menjadikan hadith diatas ini sebagai peringatan kepada kamu sekalian.

Imam Qurthubi rahimahullah menjelaskan maksud hadith di atas dengan pernyataannya :

“Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk Syurga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia, dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Kemudian mereka juga sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum lelaki dari akhirat disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka, kebanyakan dari mereka memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat, cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At Tazkirah halaman 369)

Harap dengan adanya hadith ini adik-adik akan lebih berhati-hati dalam bersikap agar mematuhi perintah agama bukan bererti merendahkannya.

Renungkanlah dan fikir-fikirkanlah bersama...

Wallahu A’lam bish Shawwab.
HAR / USTAZ EMRAN AHMAD 

No comments: