TAFSIR SURAH AL-BAQARAH AYAT 186
Ini adalah
‘bonus’ yang diberikan Allah dalam bulan Ramadhan. Ini adalah tentang ‘doa’.
Banyak manusia yang salah faham tentang perkara ‘doa’ ini maka kita kena
betulkan pemahaman mereka. Ayat ini hendak mengingatkan kita supaya jangan
lepaskan peluang untuk berdoa apabila kita berpuasa. Ayat ini ada hubungan kita
dengan puasa tapi di dalamnya tidak disebutkan tentang puasa.
وَإِذا
سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ
فَليَستَجيبوا
لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ
“Dan apabila
hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka):
sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan
permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka
menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman
kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul”.
وَإِذَا
سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي
Dan apabila ditanya kepada kamu oleh
hamba-hambaKu tentang diriKu;
Allah
menggunakan إِذَا perkataan
yang bermakna ‘apabila’. Allah tidak menggunakan perkataan ‘jika’. Ini
bermakna, Allah sudah berharap yang hambaNya akan bertanya tentang DiriNya.
Allah mengatakan kita ini
adalah عِبَادِي (hambaKu). Semua
makhluk adalah hambaNya samada mereka mengaku atau tidak. Tapi ayat ini memberi
penghormatan kepada mereka yang mengaku sebagai hambaNya. Allah menggelar
mereka: ‘hambaKu’. Iaitu mereka yang beriman denganNya. Ini adalah kedudukan
yang terpuji.
Apakah yang dimaksudkan ‘bertanyamu tentang Aku’?
Ada ulama yang mengatakan pertanya ini adalah: Dimanakah Allah?
Ada juga yang kata ianya
adalah: tentang Allah. Adakah Allah dekat dengan kita atau jauh? Adakah Allah
dekat, jadi kita hanya berbisik sahaja? Atau adakah Allah jauh sampai bila kita
nak bercakap denganNya kita kena bercakap dengan kuat? Ada yang kata, ini
adalah soalan dari seorang Badwi kepada Nabi Muhammad tentang perkara itu.
Jawapan yang diberikan adalah dalam bahagian selepas ini, iaitu Allah jawap
yang Dia adalah dekat.
فَإِنِّي
قَرِيبٌ
Sesungguhnya
Aku dekat;
Tidak perlu bimbang tentang
adakah Allah terima atau tidak doa kita itu. Doa sahaja. Allah itu lebih dekat
dari manusia yang kita sangka boleh tolong kita. Janji kita minta sahaja kepada
Allah dan Allah akan sahut.
Allah jawap
sendiri pertanyaan itu. Allah tak tambah perkataan قُلْ (katakanlah) di awal jawapanNya itu. Kalau ada perkataan قُلْ, bermakna Allah suruh Nabi yang
jawap. Ada ketikanya, Allah suruh Nabi yang jawap. Tapi apabila Allah jawap
sendiri, bermakna ianya lebih istimewa kerana Allah sendiri nak jawap kepada
kita. Ini juga adalah isyarat tiada ada tawasul dalam doa kepada Allah. Kerana
Allah jawap sendiri, Allah tak suruh Nabi Muhammad yang jawapkan. Maknanya, ada
talian terus dengan Allah dalam doa.
Allah
memberitahu kepada kita dalam ayat ini bahawa Dia sangat hampir dengan
kita. Maksud ‘dekat’ itu adalah dari segi ‘pengetahuan’ dan ‘pendengaran’Nya.
Bukanlah bermaksud Allah dekat dari segi fizikal dengan kita. Oleh itu, tidak
perlu bercakap kuat dengan Allah. Tidak perlu doa dengan suara yang kuat, pakai
speaker dan sebagainya. Tak perlu nak jerit-jerit dalam doa dan zikir. Dulu
semasa saya berjinak dengan tarekat, guru beritahu yang kita kena zikir kuat
kerana kita jauh dari Allah. Itu sudah berlawanan dengan ayat Allah ini.
Ada satu hadis
dalam Sahih Bukhari tentang perkara ini:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ أَبُو الْحَسَنِ
أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا سُلَيْمَانُ التَّيْمِيُّ عَنْ أَبِي
عُثْمَانَ عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ قَالَ
أَخَذَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي عَقَبَةٍ أَوْ قَالَ فِي ثَنِيَّةٍ
قَالَ فَلَمَّا عَلَا عَلَيْهَا رَجُلٌ نَادَى فَرَفَعَ صَوْتَهُ لَا إِلَهَ
إِلَّا اللَّهُ
وَاللَّهُ
أَكْبَرُ قَالَ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى
بَغْلَتِهِ قَالَ فَإِنَّكُمْ لَا تَدْعُونَ أَصَمَّ وَلَا غَائِبًا ثُمَّ قَالَ
يَا أَبَا مُوسَى
أَوْ
يَا عَبْدَ اللَّهِ أَلَا أَدُلُّكَ عَلَى كَلِمَةٍ مِنْ كَنْزِ الْجَنَّةِ قُلْتُ
بَلَى قَالَ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
5930. Telah
menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil Abu Al Hasan telah mengabarkan
kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Sulaiman At Taimi dari Abu
Utsman dari Abu Musa Al Asy’ari dia berkata; “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
pernah lewat di suatu bukit atau berkata; di suatu lembah, tatkala (kondisi
jalan) agak naik, salah seorang berseru sambil mengangkat suaranya; “Laa illaha
illallah Allahu Akbar (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah,
Allah Maha Besar).” Abu Musa
melanjutkan; ‘Ketika itu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tengah berada
di atas haiwan tunggangannya, lalu beliau bersabda: ‘Sesungguhnya kalian tidak berdoa kepada Dzat yang
tuli dan jauh.’ Kemudian beliau bersabda: ‘Wahai Abu
Musa, -atau- wahai Abdullah, maukah aku tunjukkan kepadamu suatu kalimat yang
termasuk dari perbendaharaan surga? ‘ Aku menjawab; ‘Tentu.’ Beliau bersabda: ‘Laa haula wa laa quwwata ilIa
billaah’ Tiada daya dan upaya kecuali
dengan pertolongan AlIah.’
Ini juga
memberitahu kita bahawa kita boleh berdoa terus dengan Allah. Tidak memerlukan
perantaraan atau yang dinamakan ‘tawasul’. Ini adalah salah satu salah faham
manusia. Mereka ingat Allah jauh, jadi kena pakai wasilah dalam berdoa.
Allah tahu
segala-galanya tentang kita. Apa yang kita cakap, dalam sebutan atau dalam hati
kita pun.
Dan Allah
memasukkan pemberitahuan ini dalam ayat berkenaan Ramadhan. Ini menunjukkan kita paling hampir dengan Allah
dalam bulan Ramadhan. Ayat
ini tentang Doa kepada Allah. Dan jikalau
seseorang itu dekat, senang untuk kita bercakap dengannya. Oleh itu, hendaklah
kita memperbanyakkan doa kepadaNya dalam bulan Ramadhan.
Dan kalau kita
lihat bahagian pertama, Allah dekat apabila kita ‘bertanyakan’ tentang DiriNya.
Bermakna, apabila kita hendak ambil tahu tentang Allah, Allah akan mendekatkan
DiriNya dengan kita. Maka ini memberitahu kepada kita yang kita kena belajar
untuk mengenal Allah. Dan untuk mengenal Allah, kenalah dengan belajar
Sifat-sifat Allah yang disebutnya dalam Quran, bukannya dengan belajar Sifat
20.
Maka ayat
ini bukan hanya tentang doa sahaja. Tapi ia juga adalah penerangan tentang
Allah. Dalam soalan ini, soalan itu bukan ‘di mana Allah?’, tapi tentang Allah.
Jadi, jawapan yang Allah berikan adalah Dia dekat. Ini penting untuk
mendapatkan taqwa. Sebab kita masih dalam isu taqwa lagi. Surah Baqarah
banyak menyebut tentang taqwa. Kalau kita tahu Allah dekat, kita takut atau
malu untuk berbuat salah. Jadi kita sentiasa ingat bahawa Allah sentiasa dekat.
Ada satu
penjelasan yang perlu diberitahu di sini. Apabila dikatakan Allah itu ‘dekat’,
bukanlah Allah itu dekat dari segi fizikal, tapi dari segi Ilmu Allah – Allah
mendengar dan melihat apa yang kita lakukan. Ini hendak menolak pemahaman puak
yang sesat yang mengatakan Allah ada di mana-mana. Ini adalah fahaman yang
tersasar jauh dari pemahaman salafussoleh.
أُجِيبُ
دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
Aku menyahut doa orang yang berdoa apabila mereka berdoa
kepadaKu;
Allah lah sahaja
yang layak dan mampu untuk terima doa makhlukNya. Allah sahaja yang boleh
menyempurnakan doa. Tidak ada entiti lain lagi dah.
Perkataan أُجِيبُ yang digunakan dalam ayat ini
bermaksud Allah menyahut dengan segera, terus menyahut doa kita. Awal-awal lagi
Allah dah sebut yang Dia akan jawap dengan segera. Allah tak kata yang Dia
‘akan’ jawap – kerana itu menunjukkan mungkin lama lagi Allah akan jawap. Tidak
begitu. Allah kata Dia akan jawap terus. Apabila kita berdoa, kita berharap
semoga Allah dengar doa kita. Nah, sekarang Allah dah cakap bahawa Dia akan
terus menjawap. Oleh itu, yakinlah yang Allah mendengar segala doa kita. Kita
kena yakin yang Allah mendengar doa kita, kalau kita tidak ada keyakinan itu,
doa itu tidak akan makbul.
Dan apabila
Allah tambah إِذَا دَعَانِ (apabila didoa),
itu bermaksud tiada had masa. Bila-bila sahaja Allah akan jawap. ‘Apabila’ kita
berdoa sahaja, Allah akan menyahut. Tidak perlu melalui proses-proses tertentu,
upacara tertentu macam kena buat Majlis Doa Selamat, Solat Hajat dan
sebagainya. Itu semua adalah bidaah sahaja. Kalau kita ada hajat, maka berdoa
terus kepada Allah. Tidak perlu tunggu apa-apa lagi.
Allah menggunakan
perkataan الدَّاعِ yang
mengandungi huruf alif lam. Apabila ada alif lam, ini menunjukkan sesuatu
perkataan itu adalah khas. Ini menunjukkan orang yang berdoa itu adalah orang
yang dianggap istimewa oleh Allah. الدَّاعِ
adalah sesiapa sahaja yang berdoa kepada Allah. Ramai orang yang tidak berdoa
dengan Allah, tapi mereka yang berdoa terus kepada Allah adalah istimewa
sekali.
Hanya Allah
sahaja yang boleh terima doa, tidak ada entiti yang lain yang boleh
sebegitu. Oleh itu tidak boleh berdoa melalui perantaraan seperti Solat Hajat
berjemaah yang selalu dibuat masyarakat kita itu. Sikit-sikit Solat Hajat. Itu
semua adalah kufur kepada Allah – kerana mereka rasa Allah tidak menerima doa
mereka kalau tidak buat solat Hajat. Padahal dalam ayat ini, Allah kata
Dia dekat dengan kita.
Tidak ada amalan
solat Hajat dalam Islam. Kalau hendak berdoa, lepas solat yang biasa kita buat,
samada solat fardhu atau solat sunat, boleh terus berdoa kepada Allah. Tidak
perlu diberi nama Solat Hajat pun boleh berdoa juga. Kerana apabila diberikan
nama kepada solat itu, manusia akan mereka-reka apakah amalan yang termasuk
dalam solat itu. Mereka akan tanya apakah surah untuk dibaca dalam rakaat
pertama, rakaat kedua dan apakah doa yang hendak dibaca dan sebagainya. Itu
semua adalah rekaan sahaja kerana Nabi tidak mengajar Solat Hajat kepada
umatnya. Dalil-dalil yang diberi untuk menghalalkan solat Hajat itu adalah amat
lemah sekali. Tidak boleh dipakai.
Kita kenalah
berdoa terus kepada Allah sahaja. Kenapa nak doa melalui perantaraan lain lagi,
sedangkan Allah sendiri sebut dalam ayat ini bahawa Dia adalah dekat dan Dia
akan jawap sendiri doa-doa kita? Tidak ada Nabi, tidak ada wali dan tidak ada
Malaikat yang boleh sahut doa. Tapi ada ajaran sesat yang
mengajar macam-macam ajaran salah, sampai ada sekolah tahfiz mengajar anak
muridnya untuk beri salam kepada Tok Kenali supaya dengan berkat Tok Kenali,
mudah hafal Quran. Itu adalah syirik kepada Allah; Dan ada yang
jual air yang telah didoakan supaya apabila pelajar minum, boleh jadi cerdik. Itu
semua dari ajaran sesat.
Dalam ayat ini,
Allah kata kalau berdoa kepadaNya, Allah akan jawab setiap kali manusia
meminta. Tidak kira siang atau malam. Bukan macam manusia – kadang kalau kita
telefon orang lain, belum tentu mereka akan jawap panggilan kita. Ini
menunjukkan Allah meluangkan masa untuk kita. Alangkah hebatnya dan alangkah
sayangnya Allah kepada kita. Bandingkan kalau di dunia ini: Katakanlah kita
ada ketua syarikat. Semakin tinggi kedudukan bos itu dan semakin rendah
kedudukan kita, semakin kurang peluang untuk dapat bercakap-cakap dengan bos
besar kita itu. Tapi tidak dengan Allah. Allah boleh menyahut panggilan kita
bila-bila masa sahaja. Dengan Allah, iaitu Dzat yang paling tinggi boleh
berkomunikasi dengan yang paling rendah. Iaitu Allah yang paling tinggi dan
kita yang berpangkat hamba sahaja.
Mintalah apa
sahaja yang kita hendak minta. Jangan malu nak minta kepada Allah. Ada orang
yang malu hendak minta syurga kepada Allah. Kerana mereka rasa mereka banyak
dosa dan mereka rasa mereka tak layak masuk syurga. Jangan begitu, kenalah kita
minta masuk syurga. Dan kena minta masuk syurga yang paling tinggi sekali –
Syurga Firdaus.
Allah
menggunakan perkataan دَعْوَةَ
yang dari segi nahu bermaksud ‘satu doa’ sahaja. Tidak perlu banyak kali doa,
sekali doa sahaja Allah dah jawap. Tambahan pula kalau banyak kali. Ini juga
bermaksud, tidak ada syarat untuk Allah membalas doa kita. Katakanlah kita ini
orang yang banyak dosa, pun Allah tak tolak doa kita itu. Allah masih lagi akan
jawap doa kita. Tidak perlu kita menggunakan perantaraan dalam doa kita kerana
kita takut Allah tak dengar doa kita. Ketahuilah, Allah dengar doa kita. Dia
hendak sangat kita doa kepadaNya.
Allah tambah
lagi dengan perkataan الدَّاعِ,
yang bermaksud ‘pendoa’. Bermaksud sesiapa sahaja yang berdoa. Tidak semestinya
orang yang berdoa itu orang alim, orang yang kuat ibadat, orang yang selalu
solat, orang yang selalu ke masjid, tidak. Sebab salah faham beginilah yang
menyebabkan orang kita apabila hendak doa, mereka akan minta orang lain doakan.
Mereka akan minta ‘orang surau’ datang berdoa. Maka, mereka buat majlis ‘Doa
Selamat’ di rumah mereka dan panggil orang surau datang untuk mendoakan untuk
mereka. Itu semua adalah salah faham dengan konsep doa. Jangan kita ingat doa
kita tidak didengari oleh Allah kalau kita doa sendiri. Jangan begitu, jangan
kita buruk sangka dengan Allah. Itu adalah buruk sangka kerana Allah tidak
pernah kata Dia akan tolak doa kita kalau kita banyak dosa. Itu adalah salah
sangka kita sahaja kepada Allah. Dan kerana telah diajar oleh guru-guru yang
sesat. Merekalah yang memandai kata Allah tak dengar doa orang yang berdosa.
Mereka ajar begitu supaya kita minta mereka doakan untuk kita dan mereka akan
minta upah. Mereka nak habuan sebenarnya. Mereka sendiri agaknya tidak kenal
Allah, sampaikan mereka boleh ajar benda-benda begitu.
Ayat ini dengan
jelas menceritakan tentang doa dan bagaimana Allah akan menjawap doa itu. Ada
beberapa syarat yang perlu dipenuhi berdasarkan ayat ini untuk Allah mendengar
dan menjawap doa kita.
1. Doa itu perlu
ikhlas. Hanya kepada Allah sahaja.
2. Doa dilakukan
dengan sedar. Faham apa yang kita doa.
3. Doa dengan
merendahkan diri. Mengharap sangat dengan Allah. Kita kena kecilkan diri kita.
4. Berdoa dalam keadaan takut dengan Allah. Dan juga dalam keadaan hormat kepada Allah. Kadang-kadang kita minta dengan orang, kita tidak hormat kepada mereka. Jangan kita buat begitu dengan Allah. Jangan kata: Ya Allah, kami dah banyak solat, berilah apa yang kami minta ini.
5. Doa yang
sesuai. Janganlah seorang perempuan minta nak jadi Perdana Menteri pula. Itu tidak sesuai. Doa itu juga
bukanlah perkara untuk buat dosa.
فَلْيَسْتَجِيبُوا
لِي
maka hendaklah mereka cuba untuk menyahutKu;
Hendaklah mereka
cuba menyahut seruan iman dari Allah. Ikutlah apa sahaja yang Allah suruh kita
buat. Taatlah kepada Allah. Kalau kita mahu Allah menyahut doa kita, maka
hendaklah kita menyahut seruan Allah, arahan Allah.
Lihatlah bagaimana
ayat ini menggunakan pilihan perkataan. Apabila Allah menyebut Dia jawap, Dia
gunakan perkataan أُجِيبُ, yang
bermaksud Dia akan terus jawap. Tapi apabila menyebut tentang kita, Allah
gunakan perkataan فَلْيَسْتَجِيبُوا,
yang bermaksud dari segi nahwu, ‘cubalah’ untuk menyahut seruanNya. Allah suruh
kita buat seboleh mungkin sahaja.
وَلْيُؤْمِنُوا
بِي
dan hendaklah beriman kepadaKu;
Ayat ini
bermakna hendaklah kita yakin bahawa Allahlah sahaja yang boleh memperkenankan
doa kita. Ayat ini juga bermaksud, hendaklah mereka yakin bahawa Allah telah
mendengar doa mereka.
Satu perkara
penting berkenaan doa hendak disampaikan disini. Berapa ramai yang kita dengar,
apabila kita nasihatkan mereka untuk berdoa kepada Allah, mereka akan jawap:
“Dah doa dah, tapi tak dapat lagi…”. Mereka ingat doa kepada Allah itu macam
order pizza. Bila order, tak lama lagi sampai. Tidak begitu dan jangan kita ada
pemahaman begitu dan cakap begitu. Allah Maha Tahu apa yang kita perlukan.
Allah akan memberi kepada kita mengikut keperluan kita. Bukan ikut apa yang
kita hendak. Kita kena percaya kepada Allah yang Allah akan memberi yang
terbaik untuk kita. Itulah sebabnya dalam ayat ini, Allah suruh kita ‘beriman
kepadaNya’. Maksudnya adalah percaya bahawa Allah akan memberi kepada kita apa
yang kita perlukan.
Oleh itu, jangan
kita segan untuk doa. Dan jangan kita berputus asa untuk berdoa. Allah pastinya
mendengar doa kita, tapi Allah membalas doa kita itu dengan tiga macam:
1. Allah akan
beri apa yang kita hendak dan diberi semasa di dunia lagi. Contohnya, kita doa
supaya diberikan pasangan hidup, maka Allah beri pasangan hidup untuk kita.
2. Allah beri
lain dari apa yang kita hendak. Kita minta pasangan hidup, tapi Allah tak beri.
Allah berikan benda lain, contohnya, Allah berikan keselamatan untuk kita.
Kerana kita lebih memerlukan keselamatan itu. Allah jauhkan keburukan dari
kita. Kita pun tidak tahu apakah yang Allah telah selamatkan kita. Tentunya
sudah banyak perkara yang Allah telah berikan kepada kita, tapi kita tak sedar
pun.
3. Allah tidak
beri di dunia, tapi Allah akan balas di akhirat kelak. Akan diganti dalam bentuk
pahala dan balasan yang lebih baik lagi. Allah simpan dan balas di akhirat.
Tapi balasan di akhirat itu nanti akan berlipat kali ganda dari apa yang kita
minta dulu. Oleh itu, ada riwayat yang mengatakan bagaimana apabila ahli syurga
melihat balasan yang Allah ganti dari doa mereka semasa di dunia dulu. Mereka
suka sangat dengan balasan itu, sampaikan mereka berkata: “Alangkah baiknya
kalau tidak ada satu pun doa kita semasa di dunia dulu dimakbulkan, supaya kita
akan mendapat balasnya di akhirat ini”. Itu adalah kerana apa yang mereka dapat
di akhirat itu berlipat kali ganda dari apa yang mereka dapat di dunia jikalau
Allah tak makbulkan semasa di dunia.
Oleh itu, jangan
berputus asa dalam berdoa kepada Allah, tapi hendaklah kita beriman kepada
Allah dan percaya bahawa Allah akan memberi mengikut keperluan kita, bukan
kehendak kita.
Tidak kira
berapa banyak doa kita, Allah boleh balas semuanya sekali.
لَعَلَّهُمْ
يَرْشُدُونَ
Mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.
Apakah beza
‘hidayah’ dan رشد? Dua-dua ada elemen ‘petunjuk’ di dalamnya. Ulama mengatakan رشد bermaksud ‘mengamalkan’ hidayah
yang telah diterima itu. Amal dan terus mengamalkannya. Kadang-kadang kita
telah tahu apa yang hendak dibuat, tapi kita tak amalkan. Ataupun kita buat
sedikit sahaja, sekejap sahaja. Itu bukanlah ‘rusyd’. Jadi, kita boleh tahu
bahawa رشد adalah istiqamah dalam
beramal kebaikan. Ini adalah satu dugaan yang perlu dilakukan.
Oleh itu,
berdasarkan ayat ini, kalau kita beriman dan taat kepada Allah, itu adalah
jalan untuk mendapat petunjuk – رشد.
Orang yang
mendapat رشد akan menjalani
kehidupan ini dengan baik, dengan sempurna. Selalu dalam kehidupan ini, banyak
dugaan yang kita akan hadapi. Kita kena berperang dengan syaitan dan juga nafsu
kita sendiri. Untuk menghadapinya, hendaklah kita berharap dan memohon
pertolongan kepada Allah. Maka, kenalah kita berdoa kepada Allah untuk
mendapatkan perkara ini. Kerana perkara ini disebut dalam ayat tentang doa.
Allah sahaja yang boleh memimpin kita. Kita minta kepada Allah untuk pimpin
kita dalam segenap perjalanan hidup kita. Kerana kadang-kadang kita tidak tahu
apakah perkara yang terbaik yang patut kita lakukan dalam satu-satu pekerjaan
kita. Maka, dalam hal itu, kita mintalah petunjuk kepada Allah.
Ayat ini dalam
bahagian Puasa. Maka, kita kena ambil peluang berdoa dalam bulan-bulan Puasa.
Doa itu termakbul selepas kita melakukan ibadah. Maka, selepas sepanjang hari
kita berpuasa, maka ambillah peluang untuk berdoa. Semasa kita tunggu untuk
berbuka, ambillah masa untuk berdoa. Jangan sibuk dengan nak sediakan makanan,
sibuk nak makan sahaja. Kalau kita kisah makan sahaja, maka kita akan terlepas
peluang keemasan itu.
Cara berdoa:
1. Mengucap dua
kalimat Syahadah; sebab takut kita ada buat kufur sebelum ini. Maka, kita
perbaharui iman dan Islam kita.
2. Istighfar;
bacalah banyak-banyak sehingga kita jemu. Sebab kita banyak buat dosa.
Selalunya kita hanya minta macam-macam kepada Allah, tapi kita lupa dosa kita
amat banyak dengan Allah. Bayangkan, kalau anak yang banyak buat salah minta
wang kepada ayahnya, tentu ayahnya berat hati nak bagi. Tapi, kalau anak itu
datang kepada ayahnya mengaku kesalahan yang dia telah buat, dan dia kata dia
tidak akan buat lagi kesalahan itu, tentu ayah itu akan lembut hati dan baru
lega hati nak beri wang kepada anak itu.
3. Taubat: rukun
taubat salah satunya adalah berazam untuk tidak buat dosa yang telah kita buat.
Minta ampun atas dosa yang telah kita lakukan dan azam untuk tidak buat lagi.
Mintalah ampun atas dosa kita, dosa dua ibubapa kita dan dosa seluruh umat
Islam.
4. Tasbih kepada
Allah berulang-ulang. Bertasbihlah sampai kita jemu.
5. Solat sunat
dua rakaat; sebagai tanda nak minta doa kepada Allah. Solat adalah ibadat yang
paling besar sekali. Tapi ini bukan Solat Hajat. Bukan juga Solat Taubat. Tidak
ada solat Hajat dan Solat Taubat dalam Islam. Itu hanyalah rekaan sahaja. Ianya
hanya solat sunat mutlak. Bacalah surah apa-apa sahaja. Tidak ada ketetapan
apa-apa dalam solat ini.
6. Selawat
kepada Nabi. Bukan kerana Nabi akan menyampaikan doa itu tapi kerana Nabi lah
yang telah menyampaikan ajaran agama kepada kita supaya kita selamat. Maka,
kita hargai usaha Nabi itu dengan berdoa kepada Allah supaya memberi kebaikan
kepada Nabi.
7. Mulakan doa
dengan mengaku bahawa Allah adalah Tuhan kita; Ini amat jarang sekali orang
buat. Katakanlah bahawa Allah yang menjadikan alam ini dan kita semua
sekali. Kena bodek Allah dengan mengaku yang hanya Dia sahaja yang boleh tolong
dan boleh selesaikan masalah kita. Sebutkan Sifat-sifat Allah yang disebut
dalam Qur’an. Atau ikut cara Nabi ajar bagaimana nak bodek Allah. Sebutkan
kalimah-kalimah yang Nabi telah ajar kita. Cara yang Nabi ajar adalah yang
terbaik sekali. Kalau kita tahu cara yang Nabi ajar, baik kita ikuti. Tapi
kalau kita tidak tahu atau belum berjumpa lagi, bolehlah kita gunakan sahaja
bahasa yang datang dari kita sendiri.
8. Mintalah apa
sahaja yang kita hendak minta. Katakan juga: Kalau Allah kabulkan doa ini,
Allah lah Tuhan. Kalau Allah tak makbulkan, Allah jua Tuhan kita. Tetapi kalau
bukan kepada Allah kita meminta, kepada siapa lagi yang kita boleh minta
tolong?
9. Selepas
berdoa, hendaklah kita pohon supaya Allah perkenankan doa kita.
Jangan kita putus asa dengan
Allah.
Kita kena yakin yang Allah
akan terima doa kita.
(Tafsir
ini adalah penulisan semula dari kelas tafsir yang diajar oleh Ustaz Tok Man
(Ustaz Rosman. Sila baca
dengan hati terbuka. Semoga mendapat pengajaran darinya.)
Posted by HAR
No comments:
Post a Comment