Bagaimana untuk
menjadi VIP pada hari kiamat
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu , dari Nabi Shallallahu
‘alaihi wa sallam, Beliau Shallallahu ‘alaihi
wa sallam bersabda,
عَنْ أَبِيْ
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ : سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللهُ فِيْ ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا
ظِلُّهُ: اَلْإِمَامُ الْعَادِلُ، وَشَابٌّ نَشَأَ بِعِبَادَةِ اللهِ ، وَرَجُلٌ
قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْـمَسَاجِدِ ، وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللهِ
اِجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ ، وَرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ
مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ ، فَقَالَ : إِنِّيْ أَخَافُ اللهَ ، وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ
بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِيْنُهُ ،
وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ
“Tujuh
golongan yang dinaungi Allâh dalam naungan-Nya pada hari dimana tidak ada
naungan kecuali naungan-Nya: (1)
Imam yang adil, (2) seorang pemuda
yang tumbuh dewasa dalam beribadah kepada Allâh, (3) seorang yang hatinya bergantung ke masjid, (4) dua orang yang saling mencintai di jalan Allâh, keduanya
berkumpul karena-Nya dan berpisah karena-Nya, (5) seorang laki-laki yang diajak berzina oleh seorang wanita yang
mempunyai kedudukan lagi cantik, lalu ia berkata, ‘Sesungguhnya aku takut
kepada Allâh.’ Dan (6) seseorang
yang bershadaqah dengan satu shadaqah lalu ia menyembunyikannya sehingga tangan
kirinya tidak tahu apa yang diinfaqkan tangan kanannya, serta (7) seseorang yang berdzikir kepada
Allah dalam keadaan sepi lalu ia meneteskan air matanya.” (Hadith Riwayat:
Al-Bukhari, Muslim, At-Termidzi, An-Nasai)
Kita semua perlu naungan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Berada di bawah naungan Allah Ta’ala hendak
dilindungi oleh-Nya dan diberkati oleh-Nya. Kita perlu naungan-Nya di dunia dan
di akhirat. Ia menyebut bahawa pada hari kiamat adalah hari yang sangat dahsyat
dimana dunia ini akan hancur lebur dan musnah sepenuhnya. Pada hari itu semua
orang akan bimbang dan akan cuba mencari perlindungan dan naungan-Nya; tetapi
tidak akan ada naungan pada hari itu kecuali naungan yang khas dari Allah. Bayangkan
tujuh golongan mereka yang mendapat naungan itu.
Naungan yang dimaksud adalah naungan ‘Arsy Allah Azza wa Jalla . Sebagaimana
yang disebutkan oleh al-Hafizh Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah dari Shahabat Salman al-Farisi Radhiyallahu anhu , Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam
bersabda:
سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللهِ فِيْ ظِلِّ
عَرْشِهِ…
“Tujuh
golongan yang dilindungi di bawah naungan ‘Arsy-Nya…” (Fat-hul
Bâri (II/144).
Jika seorang hamba mengumpulkan
banyak amal soleh yang disenangi Allah Ta’ala, maka ia akan naik dan berada di
kedudukan yang tinggi dan tiada ganjaran bagi mereka selain syurga.
Sementara itu, para pemilik kemuliaan yang berada paling depan
sepanjang hari kiamat adalah golongan yang telah disebutkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alahi wasallam dan dibawah
naungan rahmat serta keamanan-Nya.
Tujuh golongan yang dilindungi Allah Ta’ala
dalam naungan-Nya pada Kiamat ini sangat penting karena berkaitan dengan iman
kepada hari Akhir serta pengetahuan tentang amalan-amalan yang membawa kita
dalam naungan dan perlindungan Allah Azza wa Jalla.
1. Seorang
pemerintah adil atau seorang pemimpin
Ia boleh menjadi mana-mana orang yang mempunyai beberapa
kuasa dan dia menggunakan kuasa ini
dengan keadilan dan kesaksamaan tanpa pilih kasih atau prejudis. Keadilan
adalah perintah Allah untuk semua orang; tetapi yang paling kritikal adalah
perlakuan keadilan apabila seseorang mempunyai kuasa dan autoriti. Lebih sukar
adalah, sudah tentu, bersikap adil kepada mereka yang menunjukkan kebencian dan
permusuhan terhadap anda. Seseorang yang adil, terutama seorang pemimpin adil
atau penguasa, diberikan nombor satu tempat dalam senarai ini tujuh. Mereka
sentiasa tunduk dan patuh dalam mengikuti perintah Allah Ta’ala dengan
meletakkan sesuatu pada tempatnya, tanpa melanggar atau melampaui batas dan tidak
menyia-nyiakannya.
2.
Orang muda yang membesar dalam beribadat kepada Allah:
Menyembah Allah adalah baik untuk semua orang pada semua
peringkat umur dan masa; tetapi menyembah Allah dari usia muda mempunyai rahmat
yang khusus. Ramai orang menjadi setia kepada Allah apabila mereka menjadi tua.
Pada umumnya, seseorang saat masa mudanya lebih condong kepada
kejahatan, kemaksiatan dan perbuatan-perbuatan yang melanggar syari’at. Namun
ada orang di saat mudanya ia justru mengekang hawa nafsunya dan beribadah
kepada Allah Azza wa Jalla. Orang seperti inilah yang akan dilindungi oleh
Allâh Azza wa Jalla.
Dalam sebuah hadith dari Sahabat
Salman al-Farisi Radhiyallahu anhu
disebutkan:
أَفْنَى
شَبَابَهُ وَنَشَاطَهُ فِي عِبَادَةِ اللهِ
"Dia menghabiskan waktu mudanya dan rajin
dalam beribadah kepada Allah”. (Lihat Fat-hul Bari (II/145)
3. Seseorang yang hatinya sentiasa
ke Masjid untuk mendirikan sholat
Orang-orang yang selalu mendirikan sholat dan orang-orang
yang meramaikan serta sering pergi ke Masjid adalah orang-orang yang memiliki
keimanan yang hakiki.
Dalam
riwayat at-Tirmidzi disebutkan:
وَرَجُلٌ كَانَ قَلْبُهُ مُعَلَّقًا
بِالْـمَسْجِدِ إِذَا خَرَجَ مِنْهُ حَتَّى يَعُوْدَ إِلَيْهِ …
“Seorang laki-laki yang hatinya terpaut dengan masjid, apabila ia
keluar dari masjid hingga kembali kepadanya …” (Shahih:
HR. At-Tirmidzi (no. 2391). Lihat Irwâ-ul Ghalîl (no. 887)
Perkara ini menunjukkan tentang
rasa cintanya kepada masjid untuk sholat dan dzikir kepada Allah Ta’ala. Dia
akan mengabaikan perbuatan-perbuatan buruk atau dosa-dosa yang tercatat dalam
buku catatan amal mereka. Derajat mereka akan ditinggikan.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
إِنَّمَا
يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ
وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ
اللَّهَ ۖ فَعَسَى أُوْلَائِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ
“Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid
Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta
mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada
Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka
menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk”. (Surah
At-Taubah: 18)
.
Orang yang hatinya selalu teringat kepada masjid ketika keluar hingga kembali lagi ke masjid. Seseorang yang senantiasa terpaut ke masjid untuk melakukan ibadah, tidak ada pahala terbaik dari Allah selain ampunan, cinta dan surga-Nya. Tempat bernaung terbaik di dunia adalah masjid. Masjidlah tempat seluruh Muslim bersujud dan sebaik-baiknya tempat untuk memohon ampunan-Nya.
Orang yang hatinya selalu teringat kepada masjid ketika keluar hingga kembali lagi ke masjid. Seseorang yang senantiasa terpaut ke masjid untuk melakukan ibadah, tidak ada pahala terbaik dari Allah selain ampunan, cinta dan surga-Nya. Tempat bernaung terbaik di dunia adalah masjid. Masjidlah tempat seluruh Muslim bersujud dan sebaik-baiknya tempat untuk memohon ampunan-Nya.
Secara literal adalah dikatakan bahawa jantung itu terikat dan tergantung
(mu`allaq) di masjid. Imam Malik menjelaskan bahawa ia adalah orang yang
apabila ia keluar masjid, berharap untuk kembali semula tidak lama lagi.
Biasanya hati rakyat yang melekat pada pekerjaan, perniagaan dan rumah. Masjid
bukan keutamaan bagi ramai orang. Walau bagaimanapun, mereka yang suka rumah
Allah dan menyimpan sebagai keutamaan mereka adalah orang-orang yang diberkati
dan mereka akan menerima nikmat yang khas kepada Allah.
Selain dari itu, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam telah menjelaskan keutamaan pergi ke masjid pada pagi dan
petang dan apa yang disediakan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada orang yang
melakukan.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
عن أَبي
هريرةَ رضيَ اللَّه عنهُ أَنَّ النبيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال : مَنْ غَدا إِلى المسْجِدِ أَوْ رَاحَ ، أَعَدَّ
اللَّه لهُ في الجَنَّةِ نُزُلاً كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ
“Barangsiapa
yang pergi masjid pada waktu pagi atau pada waktu petang maka Allah akan
menyediakan untuknya satu tempat tinggal di syurga pada setiap kali ia pergi
pada waktu pagi atau petang”. (Hadith riwayat: Bukhari, Muslim dan Ahmad)
4. Dua orang
saling mengasihi demi Allah:
Seseorang perlu menjadi mesra kepada semua orang dan berurusan dengan semua
orang dengan layanan hormat dan cara bersopan-santun. Walau bagaimanapun,
persahabatan demi Allah, kerana dengan sebab taqwa dan kebaikan adalah sebuah
persahabatan yang sangat diberkati. Ini adalah persahabatan yang ikhlas dan
apabila dua atau lebih orang menjadi akrab antara satu sama lain kerana Allah,
mereka membawa banyak kebaikan kepada diri sendiri dan kepada orang-orang di
sekeliling mereka. Ini adalah sejenis persahabatan yang menjana kebaikan di
dunia dan terutama diberkati oleh Allah.
5. Seseorang mempunyai watak moral
yang kukuh:
Para nabi dan
rasul merupakan manusia pilihan utusan Allah untuk memimpin dan mambimbing
manusia ke jalan yang benar.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
وَرَجُلٌ دَعَتْهُ
امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ، فَقَالَ: إِنِّيْ أَخَافُ اللهَ
“Seorang
lelaki terdorong untuk hubungan haram oleh seorang wanita yang cantik dan kaya,
berpengaruh atau keluarga yang berprestij (perkataan "mansib" ertinya
semua ini dalam bahasa Arab) tetapi ia tidak mau. Lalu laki-laki tersebut
berkata, “Sungguh aku takut kepada Allah”.
Imam Ibn Hajar mengatakan bahawa hal ini tidak terhad kepada laki-laki
sahaja yang tergoda oleh wanita; ia sama-sama terpakai kepada seorang wanita
yang mungkin
terdorong oleh seorang lelaki yang sangat cantik, kuat dan kaya dan dia
menolaknya dan berkata "aku takut kepada Allah."
Ia memerlukan banyak kekuatan moral untuk menolak godaan
apabila rakan kongsi yang lain adalah menarik, kaya , dan bukan sahaja
mengizinkan tetapi meyakinkan. Mereka yang mempunyai apa-apa watak yang kuat
memang di bawah perlindungan Allah.
6. Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya…
Di antara golongan yang
mendapatkan naungan Allah di hari kiamat nanti adalah:
وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتَّى لاَ تَعْلَمَ
شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ
“Seseorang yang bersedekah kemudian ia menyembunyikannya sehingga
tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.”
(Hadith Riwayat: Bukhari no. 1423 dan Muslim no.1031,dari Abu Hurairah).
Sudah diketahui bersama bahwa
infaq itu dianjurkan agar dilakukan dengan tangan kanan karena Nabi Shallallahu
‘alaihi wa sallam memerintahkan menggunakan tangan kanan ketika mengambil
sesuatu, makan, minum, maupun bershadaqah.
Dan sudah cukup apa yang telah
dijanjikan Yang maha Benar kepada orang-orang yang suka bersedekah bahawa
mereka akan mendapat ganti didunia dan akhirat hingga tujuh ratus kali ganda
sampai tak terbatas yang hanya diketahui dan ditentukan oleh-Nya.
Sebagaimana Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala:
مَثَلُ الَّذينَ
يُنفِقونَ أَموالَهُم في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَت سَبعَ سَنابِلَ
في كُلِّ سُنبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضاعِفُ لِمَن يَشاءُ ۗ
وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ
“Bandingan
(derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama
seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai
itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan
pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat)
kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya”.(Surah Al-Baqarah:
261)
Juga Firman Allah Subhanahu wa
Ta’ala yang sangat menganjurkan para hamba-nya untuk bersedakah:
إِنْ تُبْدُوا
الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ
فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ
بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
“Jika kamu menampakkan
sedekah-sedekahmu, maka itu baik. Dan jika kamu menyembunyikannya dan
memberikannya kepada orang-orang fakir, maka itu lebih baik bagimu dan Allah
akan menghapus sebagian kesalahan-kesalahanmu. Dan Allah Mahateliti apa yang
kamu kerjakan.” (Surah Al-Baqarah:271)
Sedekah wajib dilakukan dengan
ikhlas, sebagaimana ibadah-ibadah lainnya. Orang yang riya’ dalam beramal, baik
ketika memberikan sedekah maupun yang lainnya, maka amalannya itu tidak bernilai
di sisi Allah Ta’ala . Iaitu jika dia ingin dilihat orang, ingin didengar, atau
dia mengungkit-ungkit amalan yang dilakukannya, maka amalan itu tidak akan
diterima oleh Allah Ta’ala.
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي
يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
ۖ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ
صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي
الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
“Hai orang-orang yang
beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) shadaqahmu dengan
menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang
menafkahkan hartanya karena riya’ kepada manusia dan dia tidak beriman kepada
Allâh dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di
atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia
bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatu pun dari apa yang
mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir
itu. (Al-Baqarah:264)
7. Seseorang yang
mengingati Allah secara peribadi dengan mata penuh dengan air mata:
Meningati Allah Subhanahu wa Ta’ala,
mengulangi Nama-nama Indah-Nya, mengucapkan terima kasih dengan memuji-Nya, ini adalah cara untuk ingat (berzikir) kepada Allah. Melakukan
"zikir" dengan hati dan lisanya dalam keadaan sepi dengan bergerak
jantung dan mata mengalir adalah tanda iman yang ikhlas dan cinta yang mendalam
kepada Allah Ta’ala. Mereka yang mempunyai kasih akan Allah, sungguh mereka
telah di bawah naungan dan perlindungan-Nya di hari kiamat.
Sabda Rasullullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam:
وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ
“Dan
seseorang yang mengingat Allah dalam keadaan sepi lalu air matanya mengalir”. (Hadith Riwayat:
Bukhari no.629 dan Muslim no. 1031)
Penyebutan syarat dalam keadaan sepi di sini
karena di saat itu menghindari dari perbuatan riya’. Tentang mengalir air matanya
karena takut kepada Allah terdapat beberapa keutamaan, di antaranya tidak
disentuh oleh api Neraka.
Zikir adalah sarana untuk kita dekat dan
selalu ingan Kepada Allah, karena kita selalu ingan, maka kitapun akan selalu
diingat oleh Allah, mengamalkan zikir selain bermakna ibadah juga merupakan
bentuk dari latihan manusia untuk selalu dekat dan mengingat Allah Subhanahu wa
Ta’ala, dengan selalu ingat maka kita akan dapat terhindar atau menghidarkan
diri dari perbuatan perbuatan yang dilarang oleh agama.
Allah SWT mengajarkan
hamba-hamba-Nya agar gemar berzikir. Zikir merupakan salah satu langkah nyata
untuk mendapatkan ketenangan hati jauh dari kerisauan.
Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman di dalam al-qur’an:
الَّذِينَ آمَنُوا
وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلاَ بِذِكْرِ
اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
“Orang-orang yang beriman dan tenang
tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan "zikrullah"
itu, tenang tenteramlah hati manusia”. (Surah Ar-Ra’d: 28)
Terdapat banyak ayat Al-Quran tentang
keutamaan orang-orang yang sering berzikir, bertasbih, dan mohon ampun kepada
Allah Subhanahu wa Ta’ala. Kesemuanya berbicara tentang makna yang berharga dan
agung dari zikir, tasbih dan istigfar, serta telah disediakan pahala yang besar
buat orang-orang yang melakukannya.
Diriwayatkan dari Jabir r.a bahawa Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Zikir
yang paling utama adalah kalimat ‘Tiada Tuhan selain Allah’ (Hadith Riwayat:
Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Termidzi, dan nasa’i)
Setelah kita mengetahui janji dan ganjaran Allah yang akan diberikan kepada
hambanya yang senantiasa beribadah hanya kepadaNya, mudah-mudahan itu semua
dapat menambah semangat kita untuk meningkatkan amal soleh kita terutama 7
amalan di atas, sehingga Allah menjadikan dan memasukkan kita semua termasuk
golongan yang mendapat naungan dihari kiamat kelak, hari yang tiada naungan
kecuali naunganNya. Kita berdoa kepada Allah untuk memberkati kita dengan
watak-watak ini dan dengan naungan-Nya di dunia ini dan juga di akhirat. Amin
Sumbangan: Adib Alim Aminullah/Adyrah Anisah
Posted oleh: HAR
No comments:
Post a Comment