KEBAIKAN DAN KEDUDUKAN
KUCHING DALAM ISLAM
Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa
sallam amat penyayang dan baik hati terhadap kuching. Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam memiliki
seekor kucing kegemarannya yang diberi nama Mueeza.
Terdapat kisah yang terkenal mengenai Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam dan Mueeza. Dalam banyak hadith,
Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam
juga menjelaskan kedudukan kucing dalam
Islam. Bahawa kucing itu tidak najis, ia termasuk perhiasan rumah, bahkan
disebut sebagai bahgian dari “keluarga” kerana selalu berkeliaran di rumah.
Diceritakan dalam suatu kisah,
dikala Baginda Nabi sallallahu
alaihi wa sallam hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang
terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Tak ingin mengganggu haiwan
kesayangannya itu, Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari
jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk sujud
kepala kepada majikannya. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih sayangnya
dengan mengusap lembut ke badan kucing itu sebanyak 3 kali. Inilah bukti bahwa Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam adalah
seseorang yang memiliki hati dan sikap yang lembut dan penyayang.
Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa
sallam begitu sayang terhadap kucing beliau bahawa semasa dia memberi
khutbah dirumahnya Baginda membiarkan Muezza rehat di atas ribanya. Rasullullah
sallallahu alaihi wa sallam juga
melakukan wuduk dari air yang sama yang telah diminum oleh kucing. Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam merawat kuching nya seolah-olah dengan cara yang sama seperti pencinta kucing
yang hari ini tetapi juga pencinta kucing mungkin berfikir dua kali untuk
mengunakan air yang sama yang telah diminum oleh kucing kerana takut penyebaran
penyakit daripada air liur kucing.
Salah satu sifat dari kucingnya yang Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam suka ialah sang kucing selalu mengeong
ketika mendengar adzan, seolah-olah merespon lantunan adzan yang
dikumandangkan.
Umat Islam mengajar umat Islamnya untuk menjaga
kucing dengan baik dan bahawa kucing adalah makhluk yang perlu dihargai dan
disayangi. Mendera kucing dianggap sebagai dosa besar dalam Islam.
Kucing mengikut Qur`an dan As-Sunnah
Satu contoh bagaimana seorang wanita dihukum
kerana mendera kucing boleh didapati dalam `hadith. Hadis riwayat Abdullah bin
Umar raliyallahu
anhu., bahwa Rasulullah sallallahu
alaihi wa sallam, bersabda:
“Seorang wanita disiksa karena mengurung seekor kucing
sampai mati. Kemudian wanita itu masukkan kedalam neraka karena ketika mengurungnya ia tidak
memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana ia tidak juga
melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah.” (Shahih Muslim No.4160).
Adalah dipercayai bahawa anda tidak akan
mengalami kemudaratan jika anda minum air lebihan kucing dengan syarat tidak
ada kekotoran yang dilihat di dalam mulut kucing. Dalam cerita yang lain dari
hadith, telah dinyatakan bahawa apabila seekor kucing telah memakan puding yang
diletakkan dilantai semasa seseorang sedang mengerjakan solat, apabila selesai
solat, orang itu memakan puding bermula dari bekas gigitan kucing dan
Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam
berkata ini adalah tidak mengapa kerana kucing itu tidak najis dan “ia salah
satu daripada orang-orang yang berkeliling di kalangan kita
Dawud ibn Salih ibn Dinar at-Tammar memetik ibunya sebagai berkata bahawa
perempuan simpanan nya menghantar sedikit puding (harisah) kepada Aisha yang
sedang mendirikan solat. Dia memberi isyarat kepada saya untuk meletakkan ke
bawah. Seekor kucing datang dan memakan sebahagian daripadanya, tetapi apabila
Aisha selesai solat, dia makan pudding itu tadi dari tempat di mana kucing itu
telah makan. Beliau menyatakan: “Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam berkata:” Ia tidak najis: ia adalah salah
satu dari orang-orang yang berkeliling di antara kamu. Beliau menambah: “Aku
melihat Rasulullah berwuduk daripada air yang telah diminum kucing. (Hadis
Riwayat: Abu Dawud),
Dari Abu Qotadah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِنَّهَا لَيْسَتْ بِنَجَسٍ إِنَّهَا مِنَ الطَّوَّافِينَ عَلَيْكُمْ وَالطَّوَّافَاتِ
“Kucing ini tidaklah najis. Sesungguhnya kucing merupakan haiwan yang sering kita jumpai dan berada di sekeliling kita.” (Hadith Riwayat: At Tirmidzi, Abu Daud, An Nasa’i, Ibnu Majah, Ad Darimi, Ahmad, Malik. Syaikh Al Albani dalam Irwa’ul Gholil no. 173 mengatakan bahwa hadits ini shahih)
Islam mengajar umatnya berkaitan perhubungan dengan kucing:
1. Kuching itu tidak harus dijual atau
diperdagangkan
Dalil larangan jual beli kucing adalah hadits-hadits
berikut ini.
Dari Abu Az Zubair, beliau berkata bahwa beliau pernah menanyakan pada
Jabir mengenai hasil penjualan anjing dan kucing. Lalu Jabir mengatakan,
أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ ثَمَنِ الْكَلْبِ
وَالسِّنَّوْرِ
“Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang dari hasil penjualan anjing dan kucing.” (HR. Abu Daud no.
3479, An Nasai no. 4668, Ibnu Majah no. 2161 dan Tirmidzi no. 1279. Syaikh Al
Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)
Juga dari Jabir, beliau berkata,
قَالَ زَجَرَ
النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- عَنْ ذَلِكَ.
“Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang keras hal ini.” (Hadith Riwayat:
Muslim No.1569)
Memang ada perselisihan pendapat dalam
masalah ini, sebahgian ulama memperbolehkan jual beli haiwan ini kerana adanya
kegunaan untuk memburu tikus, cicak, dan lainnya. Namun berdasarkan
hadits-hadits di atas di atas ulama lain semacam Ibnul Qayyim dalam Zaadul
Ma’ad melarang secara mutlak penjualan kucing.
2. Air liur kucing tidak berbahaya melainkan
jika kucing mempunyai “kekotoran kelihatan” di dalam mulut:
Yahya meriwayatkan dari Malik dari Ishaq bin Abdullah bin Abi Thalhah dari
Humayda binti Abu Ubaidah ibn Farwa bahawa ibu sebelah ibunya Kabsha binti Kab
bin Malik, yang merupakan isteri kepada anak Abu Qatadah al-Ansari,
memberitahunya bahawa apabila Abu Qatadah adalah melawat beliau dan dia
mencurahkan sedikit air untuk dia melakukan wudhu. Kemudian kucing datang dan meminumkan daripadanya, maka dia
menarik takungan tersebut ke arahnya kuching untuk membiarkan ia minum. Kabsha
menyambung, "Dia melihat saya
melihatkan dia dan berkata, 'Adakah
kamu merasa hairan, anak saudaraku?' Saya berkata 'ya.' Beliau menjawab bahawa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam,
berkata, kucing adalah suci. Mereka bergaul dengan kamu."
Yahya berkata bahawa Malik berkata, “Tidak akan ada keburukan melainkan jika
seseorang itu melihat kekotoran di mulut kucing.” (Hadith Riwayat: Malik)
Humaidah binti Ubaid bin
Rifa'ah meriwayatkan:
Kabshah bt Ka'b ibn Malik, isteri kepada Abu Qutaadah, bahawa Abu Qutaadah
masuk dan dia (isteri) menuangkan air kepadanya agar dia dapat melakukan
wudhu'. Kemudian datang seekor kucing dan minum dari air tersebut, dan ia
menarik takungan tersebut agar dapat minum air tersebut. Kabshah berkata :'Dia
melihatku memandang kepadamya dan dia berkata, 'Adakah anda mendapatinya pelik, Ya anak perempuan saudaraku?'. Aku
berkata,'Ya'. Dia berkata :'Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda :'sesungguhnya bukanlah kucing itu najis, kerana sesungguhnya ia
adalah dikalangan mereka yang biasanya berada dikeliling kamu (al-tawwaafeena ‘alaikum). (Hadith Riwayat: At-Termidzi)
3. Umat Islam
adalah bebas untuk hidup dengan kucing tetapi mereka perlu menjaga kucing
dengan baik, menyediakan kucing dengan air dan makanan yang cukup dan
memberikan kebebasan pergerakan.
Dalam banyak hadith, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga
menjelaskan kedudukan kucing dalam Islam. Bahawa kucing itu tidak najis, ia
termasuk perhiasan rumah, bahkan disebut sebagai bahgian dari “keluarga” kerana
selalu berkeliaran di rumah. Antaranya:
Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahawa:
Rasulullah
sallallahu alaihi wa sallam bersabda:
الْهِرَّةُ لَا تَقْطَعُ الصَّلَاةَ لِأَنَّهَا مِنْ مَتَاعِ الْبَيْتِ
"Kucing tidak memutus (membatalkan) shalat,
karena ia termasuk perhiasan rumah." (Hadith Riwayat: Ibnu Majah)
كُنْتُ أَتَوَضَّأُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ قَدْ أَصَابَتْ مِنْهُ الْهِرَّةُ قَبْلَ ذَلِكَ
"Aku (Aisyah) dan Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam berwudhu dari satu bejana yang sebelumnya telah
dijilat kucing."
(Hadith Riwayat: Ibnu Majah)
السِّنَّوْرُ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ وَإِنَّهُ مِنْ الطَّوَّافِينَ أَوْ
الطَّوَّافَاتِ عَلَيْكُمْ
"Kucing termasuk keluarga dan
ia memang haiwan-haiwan yang suka berkeliaran diantara kalian." (Hadith Riwayat:
Ahmad)
"Satu perbuatan baik yang dilakukan
kepada haiwan seperti berjasa baik yang dilakukan kepada manusia, manakala
tindakan kekejaman terhadap haiwan sebagai tindakan kekejaman terhadap
manusia"'
Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu adalah seorang sahabat dengan Nabi
Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam dan telah menyampaikan banyak hadith, atau kata-kata Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam, daripada mana-mana sahabat lain. Beliau telah dikenali sebagai seorang
yang sangat bersimpati dan penyayang terhadap haiwan sehinggakan walaupun
namanya adalah `Abdur-Rahman, beliau dikenali sebagai Abu Hurairah, yang
bermaksud" bapa kepada anak kucing itu.
Hingga suatu ketika ia bertemu Rasulullah dan seekor kucing turut serta
di balik lengan jubahnya. Rasulullah pun kemudian memanggilnya “Abu Hirrin” yang dari nama ini kemudian
orang-orang memanggilnya “Abu Hurairah”.
KESIMPULANNYA: Kuching bukanlah binatang
najis, begitu juga dengan bulunya. Justeru, kehadiran kuching bukanlah
sepatutnya dilayan sekadar untuk diambil manfaat didunia sahaja. Kuching
dianggap sebagai "tuan rumah" sebagaimana yang digambarkan didalam
hadith Nabi Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam diatas. Ini bererti kuching bukan hanya untuk menjadi
teman bergembira atau bermanja sahaja, tetapi sepatutnya dilihat lebih luas
dari itu. Ia adalah ujian Allah Subhanahu wa Ta'ala buat kita yang mana
keputusan ujian tersebut hanya kita ketahui pada Hari Akhirat nanti.
SEBAB KUCING DATANG
PADA KITA
Pertama
Allah sedang beritahu
makanan kita, hak kita itu bukan semuanya rezeki kita. Sebahagiannya rezeki
kucing itu. Sebab itu ia datang pada kita.
Kedua
Allah sedang beritahu apabila kita memberi makanan kepada kucing itu,
rezeki lain akan Allah ganti yang lebih baik. Sebab 1 kebaikan itu Allah balas
10 kebaikan. Allah maha mampu memberi lebih dari itu.
Ketiga
Allah sedang beritahu apabila kita tak memberi makanan kepada kucing itu,
sebenarnya kita sedang menolak rezeki baru yang Allah berikan kepada kita.
Rezeki itu luas bukan hanya pada uang. Tetapi meliputi semua kehidupan. Ingin
ikhlas memberi, berilah pada haiwan karena haiwan tak pandai mengucapkan terima
kasih kepada kita. Ia hanya tahu minta dan makan.
Demikianlah 3 sebab mengapa kucing datang mendatangi kita, bukan tanpa
maksud dan sebab. Mereka datang atas kehendak Allah. Dan betapa ruginya jika
kita menolak memberi makan kucing tersebut, itu sama artinya dengan kita
menolak rezeki pemberian dari Allah yang diberikan kepada kita.
Semoga kita selalu
mendapatkan ilmu yang bermanfaat.
Wallahu
A'lam Bishawab
Sumbangan and Posted oleh: HAR
Terjemahan Al-Quran: http://transliteration.org/
No comments:
Post a Comment