"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

21 November, 2016

KEBAIKAN DAN KEDUDUKAN
KUCHING DALAM ISLAM

Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa sallam amat penyayang dan baik hati terhadap kuching. Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam memiliki seekor kucing kegemarannya yang diberi nama Mueeza. Terdapat kisah yang terkenal mengenai Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam dan Mueeza. Dalam banyak hadith, Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam  juga menjelaskan kedudukan kucing dalam Islam. Bahawa kucing itu tidak najis, ia termasuk perhiasan rumah, bahkan disebut sebagai bahgian dari “keluarga” kerana selalu berkeliaran di rumah.

Diceritakan dalam suatu kisah,  dikala Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Tak ingin mengganggu haiwan kesayangannya itu, Nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk sujud kepala kepada majikannya. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan kucing itu sebanyak 3 kali.  Inilah bukti bahwa Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam adalah seseorang yang memiliki hati dan sikap yang lembut dan penyayang.

Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa sallam begitu sayang terhadap kucing beliau bahawa semasa dia memberi khutbah dirumahnya Baginda membiarkan Muezza rehat di atas ribanya. Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam juga melakukan wuduk dari air yang sama yang telah diminum oleh kucing. Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam  merawat kuching nya seolah-olah  dengan cara yang sama seperti pencinta kucing yang hari ini tetapi juga pencinta kucing mungkin berfikir dua kali untuk mengunakan air yang sama yang telah diminum oleh kucing kerana takut penyebaran penyakit daripada air liur kucing.

Salah satu sifat dari kucingnya yang Baginda Nabi sallallahu alaihi wa sallam suka ialah sang kucing selalu mengeong ketika mendengar adzan, seolah-olah merespon lantunan adzan yang dikumandangkan.

Umat Islam mengajar umat Islamnya untuk menjaga kucing dengan baik dan bahawa kucing adalah makhluk yang perlu dihargai dan disayangi. Mendera kucing dianggap sebagai dosa besar dalam Islam.

Kucing mengikut Qur`an dan As-Sunnah

Satu contoh bagaimana seorang wanita dihukum kerana mendera kucing boleh didapati dalam `hadith. Hadis riwayat Abdullah bin Umar raliyallahu anhu., bahwa Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam, bersabda:

“Seorang wanita disiksa karena mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masukkan kedalam neraka  karena ketika mengurungnya ia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana ia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah.” (Shahih Muslim No.4160).

Adalah dipercayai bahawa anda tidak akan mengalami kemudaratan jika anda minum air lebihan kucing dengan syarat tidak ada kekotoran yang dilihat di dalam mulut kucing. Dalam cerita yang lain dari hadith, telah dinyatakan bahawa apabila seekor kucing telah memakan puding yang diletakkan dilantai semasa seseorang sedang mengerjakan solat, apabila selesai solat, orang itu memakan puding bermula dari bekas gigitan kucing dan Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam berkata ini adalah tidak mengapa kerana kucing itu tidak najis dan “ia salah satu daripada orang-orang yang berkeliling di kalangan kita

Dawud ibn Salih ibn Dinar at-Tammar memetik ibunya sebagai berkata bahawa perempuan simpanan nya menghantar sedikit puding (harisah) kepada Aisha yang sedang mendirikan solat. Dia memberi isyarat kepada saya untuk meletakkan ke bawah. Seekor kucing datang dan memakan sebahagian daripadanya, tetapi apabila Aisha selesai solat, dia makan pudding itu tadi dari tempat di mana kucing itu telah makan. Beliau menyatakan: “Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam berkata:” Ia tidak najis: ia adalah salah satu dari orang-orang yang berkeliling di antara kamu. Beliau menambah: “Aku melihat Rasulullah berwuduk daripada air yang telah diminum kucing. (Hadis Riwayat: Abu Dawud),

Dari Abu Qotadah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِنَّهَا لَيْسَتْ بِنَجَسٍ إِنَّهَا مِنَ الطَّوَّافِينَ عَلَيْكُمْ وَالطَّوَّافَاتِ

“Kucing ini tidaklah najis. Sesungguhnya kucing merupakan haiwan yang sering kita jumpai dan berada di sekeliling kita.” (Hadith Riwayat: At Tirmidzi, Abu Daud, An Nasa’i, Ibnu Majah, Ad Darimi, Ahmad, Malik. Syaikh Al Albani dalam Irwa’ul Gholil no. 173 mengatakan bahwa hadits ini shahih)

Islam mengajar umatnya berkaitan perhubungan dengan kucing:

1.   Kuching itu tidak harus dijual atau diperdagangkan

Dalil larangan jual beli kucing adalah hadits-hadits berikut ini.
Dari Abu Az Zubair, beliau berkata bahwa beliau pernah menanyakan pada Jabir mengenai hasil penjualan anjing dan kucing. Lalu Jabir mengatakan,

أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ ثَمَنِ الْكَلْبِ وَالسِّنَّوْرِ
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang dari hasil penjualan anjing dan kucing.” (HR. Abu Daud no. 3479, An Nasai no. 4668, Ibnu Majah no. 2161 dan Tirmidzi no. 1279. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)

Juga dari Jabir, beliau berkata,
قَالَ زَجَرَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- عَنْ ذَلِكَ.
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang keras hal ini.” (Hadith Riwayat: Muslim No.1569)

Memang ada perselisihan pendapat dalam masalah ini, sebahgian ulama memperbolehkan jual beli haiwan ini kerana adanya kegunaan untuk memburu tikus, cicak, dan lainnya. Namun berdasarkan hadits-hadits di atas di atas ulama lain semacam Ibnul Qayyim dalam Zaadul Ma’ad melarang secara mutlak penjualan kucing.

2.   Air liur kucing tidak berbahaya melainkan jika kucing mempunyai “kekotoran kelihatan” di dalam mulut:

Yahya meriwayatkan dari Malik dari Ishaq bin Abdullah bin Abi Thalhah dari Humayda binti Abu Ubaidah ibn Farwa bahawa ibu sebelah ibunya Kabsha binti Kab bin Malik, yang merupakan isteri kepada anak Abu Qatadah al-Ansari, memberitahunya bahawa apabila Abu Qatadah adalah melawat beliau dan dia mencurahkan sedikit air untuk dia melakukan wudhu. Kemudian kucing  datang dan meminumkan daripadanya, maka dia menarik takungan tersebut ke arahnya kuching untuk membiarkan ia minum. Kabsha menyambung, "Dia melihat saya melihatkan dia dan berkata, 'Adakah kamu merasa hairan, anak saudaraku?' Saya berkata 'ya.' Beliau menjawab bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,  berkata, kucing adalah suci. Mereka bergaul dengan kamu."

Yahya berkata bahawa Malik berkata, “Tidak akan ada keburukan melainkan jika seseorang itu melihat kekotoran di mulut kucing.” (Hadith Riwayat: Malik)

Humaidah binti Ubaid bin Rifa'ah meriwayatkan:
Kabshah bt Ka'b ibn Malik, isteri kepada Abu Qutaadah, bahawa Abu Qutaadah masuk dan dia (isteri) menuangkan air kepadanya agar dia dapat melakukan wudhu'. Kemudian datang seekor kucing dan minum dari air tersebut, dan ia menarik takungan tersebut agar dapat minum air tersebut. Kabshah berkata :'Dia melihatku memandang kepadamya dan dia berkata, 'Adakah anda mendapatinya pelik, Ya anak perempuan saudaraku?'. Aku berkata,'Ya'. Dia berkata :'Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :'sesungguhnya bukanlah kucing itu najis, kerana sesungguhnya ia adalah dikalangan mereka yang biasanya berada dikeliling kamu (al-tawwaafeena ‘alaikum). (Hadith Riwayat: At-Termidzi)

3.   Umat Islam adalah bebas untuk hidup dengan kucing tetapi mereka perlu menjaga kucing dengan baik, menyediakan kucing dengan air dan makanan yang cukup dan memberikan kebebasan pergerakan.

Dalam banyak hadith, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga menjelaskan kedudukan kucing dalam Islam. Bahawa kucing itu tidak najis, ia termasuk perhiasan rumah, bahkan disebut sebagai bahgian dari “keluarga” kerana selalu berkeliaran di rumah. Antaranya:

Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahawa:

Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda:

الْهِرَّةُ لَا تَقْطَعُ الصَّلَاةَ لِأَنَّهَا مِنْ مَتَاعِ الْبَيْتِ
"Kucing tidak memutus (membatalkan) shalat, karena ia termasuk perhiasan rumah." (Hadith Riwayat: Ibnu Majah)

كُنْتُ أَتَوَضَّأُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ قَدْ أَصَابَتْ مِنْهُ الْهِرَّةُ قَبْلَ ذَلِكَ
"Aku (Aisyah) dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berwudhu dari satu bejana yang sebelumnya telah dijilat kucing." (Hadith Riwayat: Ibnu Majah)

السِّنَّوْرُ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ وَإِنَّهُ مِنْ الطَّوَّافِينَ أَوْ الطَّوَّافَاتِ عَلَيْكُمْ
"Kucing termasuk keluarga dan ia memang haiwan-haiwan yang suka berkeliaran diantara kalian." (Hadith Riwayat: Ahmad)

"Satu perbuatan baik yang dilakukan kepada haiwan seperti berjasa baik yang dilakukan kepada manusia, manakala tindakan kekejaman terhadap haiwan sebagai tindakan kekejaman terhadap manusia"'

Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu  adalah seorang sahabat dengan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam dan telah menyampaikan banyak hadith, atau kata-kata Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam, daripada mana-mana sahabat lain. Beliau telah dikenali sebagai seorang yang sangat bersimpati dan penyayang terhadap haiwan sehinggakan walaupun namanya adalah `Abdur-Rahman, beliau dikenali sebagai Abu Hurairah, yang bermaksud" bapa kepada anak kucing itu.  Hingga suatu ketika ia bertemu Rasulullah dan seekor kucing turut serta di balik lengan jubahnya. Rasulullah pun kemudian memanggilnya “Abu Hirrin” yang dari nama ini kemudian orang-orang memanggilnya “Abu Hurairah”.

KESIMPULANNYA: Kuching bukanlah binatang najis, begitu juga dengan bulunya. Justeru, kehadiran kuching bukanlah sepatutnya dilayan sekadar untuk diambil manfaat didunia sahaja. Kuching dianggap sebagai "tuan rumah" sebagaimana yang digambarkan didalam hadith Nabi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam diatas. Ini bererti kuching bukan hanya untuk menjadi teman bergembira atau bermanja sahaja, tetapi sepatutnya dilihat lebih luas dari itu. Ia adalah ujian Allah Subhanahu wa Ta'ala buat kita yang mana keputusan ujian tersebut hanya kita ketahui pada Hari Akhirat nanti.


SEBAB KUCING DATANG PADA KITA

Pertama

Allah sedang beritahu makanan kita, hak kita itu bukan semuanya rezeki kita. Sebahagiannya rezeki kucing itu. Sebab itu ia datang pada kita.

Kedua

Allah sedang beritahu apabila kita memberi makanan kepada kucing itu, rezeki lain akan Allah ganti yang lebih baik. Sebab 1 kebaikan itu Allah balas 10 kebaikan. Allah maha mampu memberi lebih dari itu.

Ketiga

Allah sedang beritahu apabila kita tak memberi makanan kepada kucing itu, sebenarnya kita sedang menolak rezeki baru yang Allah berikan kepada kita. Rezeki itu luas bukan hanya pada uang. Tetapi meliputi semua kehidupan. Ingin ikhlas memberi, berilah pada haiwan karena haiwan tak pandai mengucapkan terima kasih kepada kita. Ia hanya tahu minta dan makan.

Demikianlah 3 sebab mengapa kucing datang mendatangi kita, bukan tanpa maksud dan sebab. Mereka datang atas kehendak Allah. Dan betapa ruginya jika kita menolak memberi makan kucing tersebut, itu sama artinya dengan kita menolak rezeki pemberian dari Allah yang diberikan kepada kita.

Semoga kita selalu mendapatkan ilmu yang bermanfaat. 

Wallahu A'lam Bishawab

Sumbangan and Posted oleh: HAR
Terjemahan Al-Quran: http://transliteration.org/

No comments: