"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

19 November, 2016

KEPERIBADIAN IDEAL SEORANG MUSLIM

Watak dan karakter seorang Muslim yang ideal adalah berbeza dan seimbang. Islam bersumber kepada ajaran al-Quran dan 'Sunnah' yang shahih (kata-kata, amalan, tindakan dan kata-kata Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wa Sallam). Beliau mengikuti ajaran Kitab Allah (iaitu Al-Quran) dan sunnah Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi wa Sallam dalam segala urusan, hubungan, dan situasi - bermula dengan hubungannya dengan Tuhannya, diri sendiri, keluarga dan orang-orang di sekelilingnya.

Apa yang terbayang di fikiran kita ketika berbicara mengenai Keperibadian Muslim? Mungkin ada yang menjawab; Keperibadian muslim itu tercermin pada orang yang rajin menjalankan Islam dari aspek ritual seperti solat. Ada yang mengatakan keperibadian muslim itu di-lihat dari sikap pemurah dan suka menolong orang lain atau aspek sosial. Mungkin ada yang berpendapat keperibadian muslim itu di-lihat dari penampilan seseorang yang tenang dan baik hati.

Jawaban di atas hanyalah satu aspek saja dan masih banyak aspek lain yang harus melekat pada watak dan karakter(kepribadian) seorang muslim. Oleh karena itu standard kepribadian seorang muslim yang berdasarkan Al Qur’an dan Sunnah merupakan sesuatu yang harus dirumuskan, sehingga dapat menjadi acuan bagi pembentukan kepribadian seorang muslim.

Yang berikut adalah gambaran ringkas mengenai beberapa kualiti keperibadian Muslim yang ideal.

1.   Sikapnya terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala

Salah satu yang paling membezakan ciri-ciri (ideal) orang muslim adalah iman yang mendalam kepada Allah, Yang Maha Tinggi, dan keyakinannya bahawa apa sahaja yang berlaku di alam semesta dan terhadap apa yang menimpa beliau, hanya berlaku dengan kehendak dan perintah Allah Ta’ala. Islam adalah berkait rapat dengan Allah Ta'ala, sentiasa mengingati-Nya, bertawakkal kepada-Nya dan taat kepada-Nya. Islam, agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dengan agama inilah Allah menutup agama-agama sebelumnya. Allah telah menyempurnakan agama ini bagi hamba-hambaNya.

Imannya adalah tulen dan jelas, tidak tercemar oleh mana-mana tekanan daripada kejahilan, tahyul atau ilusi. Kepercayaan dan menyembah Allah Ta’ala adalah berdasarkan kepada al-Quran dan 'Sunnah' sahih.

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
“Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan”. (Surah Al-Fatihah: 5)

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱعْبُدُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُمْ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertakwa”, (Surah Al-Baqarah: 21)

Islam adalah peka dan berfikiran terbuka kepada keagungan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Ia mengetahui bahawa  Allah yang mengawal hal ehwal alam semesta dan manusia, Dia mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, dan mengetahui apa yang kamu rahasiakan dan apa yang kamu nyatakan.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

أَلَم تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرضِ ۖ ما يَكونُ مِن نَجوىٰ ثَلاثَةٍ إِلّا هُوَ رابِعُهُم وَلا خَمسَةٍ إِلّا هُوَ سادِسُهُم وَلا أَدنىٰ مِن ذٰلِكَ وَلا أَكثَرَ إِلّا هُوَ مَعَهُم أَينَ ما كانوا ۖ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِما عَمِلوا يَومَ القِيامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ
"Tidakkah engkau memikirkan, bahawa sesungguhnya Allah mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi? Tiada berlaku bisikan antara tiga orang melainkan Dia lah yang keempatnya, dan tiada (berlaku antara) lima orang melainkan Dia lah yang keenamnya, dan tiada yang kurang dari bilangan itu dan tiada yang lebih ramai, melainkan Ia ada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka berada. Kemudian Ia akan memberi tahu kepada mereka - pada hari kiamat - apa yang mereka telah kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu". (Surah  Al-Mujādilh: 7)

Seorang muslim merasakan di kedalaman jiwanya bahawa mereka sentiasa memerlukan bantuan berterusan dan sokongan daripada Yang Maha Berkuasa,  tidak kira berapa banyak yang difikirkannya dia boleh lakukan untuk dirinya sendiri. Beliau tidak mempunyai pilihan dalam hidupnya tetapi menyerahkan kepada kehendak Allah Ta'ala, beribadah kepada-Nya, berusaha ke arah jalan yang benar dan beramal soleh. Allah Subhanahu wa Ta'ala memerintahkan setiap hamba_nya bergantung harap, bantuan dan petunjuk menerusi doa.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
“Mintalah kepada-Ku pasti Aku akan kabulkan.” (Surah: Al-Mukmin :60)

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala lagi:

وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ َ
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada-mu tentang Aku, maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo’a. Apabila ia berdoa kepada-Ku” [QS. Al-Baqarah: 186]

Ini akan membimbing kita untuk menjadi jujur dan benar dalam segala perbuatan kita, baik di tempat awam dan secara pribadi.

Seorang muslim mengiktiraf tanda-tanda kekuasaan Allah Ta'ala yang tidak terbatas di-alam semesta, dan sebagai keimanannya kepada Allah Ta'ala meningkat:

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

إِنَّ في خَلقِ السَّماواتِ وَالأَرضِ وَاختِلافِ اللَّيلِ وَالنَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الأَلبابِ
"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal"; (Surah Ali-Imran': 190)

dan seterusnya Allah Subhnanahu wa Ta'ala berfiman:
الَّذينَ يَذكُرونَ اللَّهَ قِيامًا وَقُعودًا وَعَلىٰ جُنوبِهِم وَيَتَفَكَّرونَ في خَلقِ السَّماواتِ وَالأَرضِ رَبَّنا ما خَلَقتَ هٰذا باطِلًا سُبحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّارِ
"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka". (Surah Ali-Imran': 191)

2.   Sikapnya terhadap tubuhnya, minda dan jiwa

Orang  muslim memberi segala perhatian kepada keperluan fizikal, intelek dan kerohanian.

Mereka mengambil berat diatas kesihatan badan mereka, menggalakkan kesihatan yang baik dan kekuatan. Mereka aktif, tidak makan yang melebihi; tetapi ia makan cukup untuk mengekalkan kesihatan dan tenaga. Beliau memahami bahawa mukmin yang kuat lebih dicintai oleh Allah Ta'ala daripada orang muslim yang lemah.

Menjaga pemakanan itu penting di dalam Islam? Di sini saya melihat pada konteks yang diajarkan Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam Al Qur’an seperti firman-Nya:

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُلوا مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناكُم وَاشكُروا لِلَّهِ إِن كُنتُم إِيّاهُ تَعبُدونَ
"Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya". (Surah Al-Baqarah: 172)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman lagi:

وَكُلوا وَاشرَبوا وَلا تُسرِفوا ۚ إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُسرِفينَ
“…makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas”. (Surah Al-A’raf: 31)

Menjaga pemakanan bermakna kita juga menjaga tubuh fizikal yang dikurniakan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Ini juga menjadi sebahagian ibadah sebagai hamba Allah Ta'ala, salah satu cara hidup dalam Islam. Rezeki yang baik-baik pula semestinya halal kerana setiap yang haram dan dilarang oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dan RasulNya adalah memudaratkan manusia.

Orang muslim dapat mengelakkan daripada dadah dan perangsang. Dia juga tidak lupa untuk bersenam secara teratur untuk mengekalkan kecergasan fizikal.

Menunaikan hak terhadap tubuh badan adalah menjaganya dengan baik serta selamat dari segi fizikal, mental, emosi dan rohani bagi memastikan tubuh badan kita dapat berfungsi secara optimum dan berupaya mencapai potensi dan matlamat hidup berpandukan agama. Menjadi Mukmin yang kuat juga adalah lebih dituntut berbanding dengan mukmin yang lemah seperti sabda Baginda Shallallahu ‘alaihi wa sallam lagi:

اَلْـمُؤْمِنُ الْقَـوِيُّ خَـيْرٌ وَأَحَبُّ إِلَـى اللهِ مِنَ الْـمُؤْمِنِ الضَّعِيْفِ وَفِـيْ كُـلٍّ خَـيْـرٌ
“Orang muslim yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah, dan pada keduanya ada kebaikan” (Hadith Riwayat: Muslim)

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam  meletakkan penekanan yang besar terhadap kebersihan dan mandi. Kebersihan menjadikan Islam lebih disukai kepada orang ramai. Baginda juga menjaga mulut dan gigi.

Maka Ia tidak menghairankan bahawa orang Muslim mengambil berat dengan pakaian dan penampilan mereka. Orang muslim melakukan semua ini selaras dengan ideal Islam sederhana, dan mengelakkan keterlaluan dan kecuaian.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
"Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui". (Surah Al-A'raf: 32)

Bagi penjagaan intelektual, Islam menjaga fikirannya dengan meneliti ilmu yang bermanfaat. Beliau bertanggungjawab untuk mencari ilmu sama ada keagaman atau sekular, maka ia akan memahami sifat dan intipati perkara tersebut.

Sebagaimana yang di-firmankan oleh Allah Subhnanahu wa Ta’ala:

وَقُل رَبِّ زِدني عِلمًا
Dan katakan "Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan." (Surah Ta-Ha: 114)

Orang muslim tidak lupa bahawa manusia bukan sahaja terdiri daripada badan dan fikiran, tetapi dia juga memiliki jiwa dan roh, dan merasakan rindu untuk perkara-perkara yang lebih tinggi yang membuat dia bangkit lebih dari kehidupan materialistic, dan untuk mendaki ketinggian kebaikan , kebajikan dan cahaya.

Oleh itu, orang muslim memberi banyak perhatian kepada pembangunan rohani untuk pembangunan fizikal dan intelektual, dengan cara yang tepat yang seimbang dan tidak menumpukan perhatian kepada satu aspek yang merugikan orang lain.

3.   Sikapnya terhadap orang

Para ulama menasehati agar setiap muslim memahami bagaimana bersikap terhadap sesama muslim. Ini perlu diketahui supaya orang yang mengaku beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak keliru menempatkan sikapnya. Allah dan Rasul-Nya telah mengajarkan perkara ini dengan jelas  dalam Al-Qur’an dan Sunnah.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا
“Orang mukmin terhadap mukmin lainnya tak ubahnya suatu bangunan yang bagian-bagiannya (satu sama lainnya) saling menguatkan.” (Hadith Riwayat: Muslim)

Kemudian dalam hadits yang lain Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

وعن ابن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏ "‏المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه‏.‏ من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلمًا ستره الله يوم القيامة‏"‏
”Seorang muslim itu adalah saudaranya orang muslim lainnya, janganlah ia menganiaya saudaranya itu, jangan pula menyerahkannya – kepada musuh. Barangsiapa memberikan pertolongan pada hajat saudaranya, maka Allah selalu memberikan pertolongan pada hajat orang itu. Dan barangsiapa melapangkan kepada seseorang Muslim akan satu kesusahannya, maka Allah akan melapangkan untuknya satu kesusahan dari sekian banyak kesusahan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang menutupi cela seseorang Muslim maka Allah akan menutupi celanya pada hari kiamat.” (Muttafaq ‘alaih)

Dua hadith di atas semakin memperjelas sikap yang ditunjukkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam   dan para sahabatnya, sehingga perlu dijadikan cermin bagi kita.   Seorang muslim seharusnya bertanggung jawab atas penderitaan muslim lainnya. Yakni berusaha menghilangkan rasa sakit yang diderita saudaranya sesama muslim

Dengan ibu bapanya, berbakti yang ikhlas adalah satu contoh orang muslim. Dia melayan mereka dengan baik dan hormat, kasih sayang tak terhingga, kesopanan gulita dan rasa syukur yang mendalam. Dia mengenali status mereka dan tahu tugasnya ke arah mereka. Dengan kata lain, segala urusan dan larangan ibu bapa mesti dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang ditetapkan.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَاعبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشرِكوا بِهِ شَيئًا ۖ وَبِالوالِدَينِ إِحسانًا
“Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa”. (Surah An-Nisaa’: 36)

Dari Abdullah bin Amru radiallahu anhu, kata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassallam yang bermaksud:

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ : رِضَا الرَّبِّ فِي رِضَاالْوَالِدِ، وَسَخَطُ الرَّبِّ فِي سَخَطِ الْوَلَدِ.
"Keredhaa Allah daripada keredhaa ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa". (Hadith Riwayat: At-Termidzi)

Melakukan kebaikan kepada ibu bapa merupakan suatu perintah dari Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada setiap muslim. Sebagai seorang anak, kita diperintah agar melakukan kebaikan kepada kedua ibubapa kerana ia merupakan satu ibadah dalam Islam.

Dengan isterinya, Islam contoh yang baik untuk melayan isteri dengan penuh kebaikan, pemahaman yang mendalam tentang sifat dan psikologi wanita, dan memenuhi  tanggungjawab dan tugas-tugasnya.

Suami orang muslim sememangnya telah diperintahkan oleh ALLAH untuk melayan isteri dengan penuh kebaikan.

Tanggungjawab seorang suami muslim yang paling utama ialah melayan isteri dengan penuh kebaikan. Seorang suami wajib melayani isterinya dengan tingkah laku yang baik dan menuruti kehendak isteri dalam perkara yang sesuai dan munasabah mengikut syarak.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

أكمل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا وخياركم خياركم لنسائهم
“Orang yang paling sempurna imannya adalah yang terbaik akhlaknya antara mereka dan yang paling baik adalah yang paling baik akhlaknya terhadap isteri-isterinya." (Hadith) riwayat al-Tirmizi).

Baginda pernah bersabda lagi yang bermaksud:

خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي
“Yang paling baik di antara kamu ialah yang paling baik terhadap isteri-isterinya. Dan aku adalah yang paling baik di antara kamu terhadap isteri-isteriku”. (Hadith Riwayat: Ibnu Majah)

Dengan anak-anaknya, seorang muslim adalah ibu bapa yang memahami tanggungjawab yang besar terhadap mereka. Kerana itu orang muslim memperhatikan sepenuhnya perkembangan serta masa depan anak-anaknya, masa depan yang bukan berorientasi pada sukses duniawi, tetapi yang penting adalah sukses hingga akhirat dan memberikan mereka pendidikan yang sempurna, supaya mereka menjadi aktif dan konstruktif dalam masyarakat secara keseluruhannya.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda:

كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ اْلإِمَامُ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِي أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ فِي بَيْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُولَةٌ عَنْ رَعِيَّتِهَا
"Setiap engkau adalah pemelihara, dan setiap engkau akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang menjadi tanggung jawab pemeliharaannya: Seorang pemimpin adalah pemelihara, ia akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang menjadi tanggung jawab pemeliharaannya. Seorang laki-laki juga pemelihara dalam keluarganya, ia akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang menjadi tanggung jawab pemeliharaannya. Dan seorang perempuan adalah pemelihara dalam rumah suaminya, ia akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang menjadi tanggung jawab pemeliharaannya". [Hadith Riwayat: Al-Bukhari)

Dengan saudara-mara beliau, orang muslim mengekalkan hubungan kekeluargaan yang baik dan tahu tugasnya ke arah mereka. Mereka memahami status yang tinggi diberikan kepada saudara-mara di dalam Islam, yang menjadikan dia terus berhubung dengan mereka, tidak kira apa keadaan.

Oleh sebab Islam amat memahami tabii manusia, ajarannya amat menekankan tentang kepentingan menjaga hubungan saudara-mara. Malah menegaskan kepada umatnya supaya tidak melupakan sasaran dakwah dengan memberi keutamaan terhadap mereka disamping memelihara kesejahteraan mereka.

Sebagai seorang Islam, menjadi tuntutan untuk kita mengeratkan hubungan persaudaraan kerana apa sahaja perbuatan dan perlakuan di dunia ini ada kaitannya dengan akhirat. Seorang yang membina persaudaraan kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala juga akan dipelihara hubungan kesatuan sesama manusia di akhirat.

Dengan Jiran-jiran mereka, orang muslim menekankan kepentingan mengeratkan hubungan sesama jiran dapat mewujudkan keadaan bersatu padu, hormat menghormati, bantu membantu, kerjasama, menjamin keselamatan dan keharmonian.

Selain ibu bapa, kita juga harus menjaga silaturrahim sesama jiran. Jiran tetangga merupakan kerabat yang paling hampir dengan keluarga kita. Malahan, hubungan rapat dan mesra yang terjalin kadangkala melebihi sanak saudara yang mempunyai pertalian darah dengan kita.

Rasulullah s.a.w telah menjelaskan tentang ancaman orang yang menyebabkan jiran tetangganya tidak aman tenteram melalui sabda baginda yang bermaksud:

لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ لاَّ يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ
“Tidak akan masuk syurga seorang yang jiran tetangganya tidak aman daripada kejahatannya.” (Riwayat Muslim)

Jelas, jiran merupakan golongan yang paling hampir dengan keluarga kita, apatah lagi jika kita hidup sebatang kara, jiran adalah orang yang paling layak menegur dan memberi nasihat kepada kita. Silaturrahim yang telah dipupuk dari diri sendiri, membawa kepada ikatan kekeluargaan seterusnya diamalkan dalam hidup bermasyarakat mempunyai banyak kebaikan di dunia dan akhirat.

Allah Subhanahu wa ta´ala memerintahkan manusia supaya berlaku baik terhadap jiran tetangga, sama ada jiran tetangga yang dekat ataupun yang jauh. Ini jelas sebagaimana firman-Nya dalam surah An-Nisaa’, ayat 36 yang bermaksud:

وَاعبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشرِكوا بِهِ شَيئًا ۖ وَبِالوالِدَينِ إِحسانًا وَبِذِي القُربىٰ وَاليَتامىٰ وَالمَساكينِ وَالجارِ ذِي القُربىٰ وَالجارِ الجُنُبِ وَالصّاحِبِ بِالجَنبِ
“Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah, dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, .....".

Dalam hubungan sosial dengan semua orang, orang muslim adalah bersopan santun, sivil dan mulia, kepada semua orang dan tidak menunjukkan sikap permusuhan.

Sayyid Quthub mengatakan bahwa agama Islam adalah agama yang damai, dan penuh cinta. Ia merupakan sistim yang bertujuan menaungi seluruh alam dengan naungan yang berupa kedamaian dan cinta, bahwa manusia dihimpun dibawah panji Allah dengan kedudukan sebagai saudara-saudara yang saling kenal mengenal dan cinta mencintai. Tidak ada yang menghalangi arah tersebut kecuali tindakan agresi musuh-musuhNya dan musuh tindakan agama ini. Adapun jika mereka bersikap damai, Islam sama sekali tidak berminat untuk melakukan permusuhan. (Tafsȋr fȋ Zhilȃl al Qur’an)

Manusia adalah makhluq sosial, dia tak boleh hidup seorang diri, atau mengasingkan diri dari kehidupan bermasyarakat. Dengan dasar penciptaan manusia yang memikul amanah berat menjadi khalifah di bumi, maka Islam memerintahkan ummat manusia untuk saling ta’awun, saling tolong-menolong, untuk tersebarnya nilai rahmatan lil alamin ajaran Islam. Maka Islam menganjurkan ummatnya untuk saling ta’awun dalam kebaikan saja dan tidak dibenarkan ta’awun dalam kejahatan.

Sebagaiman Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
"Dan jangan sekali-kali kebencian kamu kepada suatu kaum kerana mereka pernah menghalangi kamu dari masjid Al-Haraam itu - mendorong kamu menceroboh. Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya)".( Surah Al Maaidah: 2)

Berbuat baik dan santun kepada orang-orang (non muslim) yang tidak menunjukkan sikap permusuhan kepada kaum muslimin. Sebagaimana hal ini dijelaskan Allah dalam Surat  al Mumtahanah ayat 8-9:

لا يَنهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَم يُقاتِلوكُم فِي الدّينِ وَلَم يُخرِجوكُم مِن دِيارِكُم أَن تَبَرّوهُم وَتُقسِطوا إِلَيهِم ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُقسِطينَ
"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil".

إِنَّما يَنهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ قاتَلوكُم فِي الدّينِ وَأَخرَجوكُم مِن دِيارِكُم وَظاهَروا عَلىٰ إِخراجِكُم أَن تَوَلَّوهُم ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم فَأُولٰئِكَ هُمُ الظّالِمونَ
"Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

Orang muslim tidak iri hati dengan orang lain. Dia memenuhi janjinya. Mereka mempunyai sikap malu. Mereka ceria. Mereka tidak mendesak. Mereka bersabar. Mereka mengelakkan fitnah atau mengeluarkan kata-kata kotor. Mereka tidak menuduh orang lain. Mereka malu dan sederhana. Mereka tidak masuk campur tangan dalam apa yang tiada kena mengena dengannya. Mereka menahan diri dari mengumpat, menyebarkan fitnah dan membuat masalah. Mereka mengelakkan ucapan palsu dan syak wasangka. Apabila dia diamanahkan dengan rahsia, mereka menyimpannya. Mereka adalah sederhana dan tidak sombong. Mereka tidak membuat menyeronokkan sesiapa. Mereka menghormati orang yang lebih tua. Mereka bercampur dengan orang yang terbaik. Mereka berusaha untuk mendamaikan antara umat Islam. Mereka berdakwah untuk orang supaya menganut Islam dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik. Mereka melawat orang sakit dan menghadiri pengebumian. Mereka membalas jasa dan bersyukur kepada mereka. Mereka memberi petunjuk kepada orang-orang berbuat baik. Mereka sentiasa suka membuat perkara yang memudahkan dan tidak sukar.

Islam adalah adil di dalam penghakimannya. Dia bukan seorang munafik, seorang penjilat atau menunjuk-nunjuk. Dia tidak bermegah dalam pencapaiannya. orang muslim adalah mudah dan tidak pernah licik atau berpintal-pintal (putar belit), tidak kira apapun keadaan. Mereka suka perkara-perkara yang mulia dan membenci kebodohan. Mereka adalah pemurah hati dan tidak mengingatkan orang lain untuk hadiah atau nikmat-nikmat-Nya. Orang muslim adalah peramah dan tidak mengeluh apabila tetamu yang datang kepadanya. Dia lebih menghormati orang lain. Beliau melegakan/mengurangkan beban hutang. Mereka bangga dan tidak memikirkan untuk mengemis.

Karena itu, sangat disayangkan jika ada diantara kita malah diam seribu bahasa bahkan bersikap acuh tak acuh dengan penderitaan yang dialami sesame muslim. Padahal dalam Al Qur’an sudah dijelaskan bahwa wujud konkrit sikap saling menyayangi di antara kaum muslimin itu diantaranya meliputi saling mengenal atau saling mengetahui (ta’aruf). Diantara Surah Al-Quran yang menyebut tentang keperibadian seorang Muslim.

يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal". (Surah Al-Hujuraat: 13)

Saling- tolong-menolong dalam kebaikan dan taqwa (ta’awun bil birri wa Taqwa)

وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
"Dan jangan sekali-kali kebencian kamu kepada suatu kaum kerana mereka pernah menghalangi kamu dari masjid Al-Haraam itu - mendorong kamu menceroboh. Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya)".( Surah Al Maaidah: 2)

Saling menasehati dalam kebenaran dan kesabaran (tausyiah bil haqqi wa sabri)

إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ
“Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran”. (Surah Al-Ashr: 3)

Saling memaafkan

وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (Surah An-Nuur: 22)

Saling menetapi hubungan silaturrahim

وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
"...Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah)hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalumen jaga dan mengawasi kamu". (Surah An-Nisaa': 1)

Wallahu A'lam Bishawab

Sumbangan: Dewey Rahim zaini
Muroja'ah: Ustaz Hj. Ridhuan Mohammed
Posted by: HAR

No comments: