KEPERIBADIAN IDEAL SEORANG MUSLIM
Watak dan
karakter seorang Muslim yang ideal adalah berbeza dan seimbang. Islam bersumber
kepada ajaran al-Quran dan 'Sunnah' yang shahih (kata-kata, amalan, tindakan
dan kata-kata Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wa Sallam). Beliau mengikuti
ajaran Kitab Allah (iaitu Al-Quran) dan sunnah Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi wa
Sallam dalam
segala urusan, hubungan, dan situasi - bermula dengan hubungannya dengan
Tuhannya, diri sendiri, keluarga dan orang-orang di sekelilingnya.
Apa yang
terbayang di fikiran kita ketika berbicara mengenai Keperibadian Muslim?
Mungkin ada yang menjawab; Keperibadian muslim itu tercermin pada orang yang
rajin menjalankan Islam dari aspek ritual seperti solat. Ada yang mengatakan
keperibadian muslim itu di-lihat dari sikap pemurah dan suka menolong orang
lain atau aspek sosial. Mungkin ada yang berpendapat keperibadian muslim itu
di-lihat dari penampilan seseorang yang tenang dan baik hati.
Jawaban di atas hanyalah satu aspek saja dan masih banyak aspek
lain yang harus melekat pada watak dan karakter(kepribadian) seorang muslim.
Oleh karena itu standard kepribadian seorang muslim yang berdasarkan Al Qur’an
dan Sunnah merupakan sesuatu yang harus dirumuskan, sehingga dapat menjadi
acuan bagi pembentukan kepribadian seorang muslim.
Yang berikut adalah gambaran ringkas mengenai beberapa kualiti
keperibadian Muslim yang ideal.
1. Sikapnya terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala
Salah
satu yang paling membezakan ciri-ciri (ideal) orang muslim adalah iman yang
mendalam kepada Allah, Yang Maha Tinggi, dan keyakinannya bahawa apa sahaja
yang berlaku di alam semesta dan terhadap apa yang menimpa beliau, hanya
berlaku dengan kehendak dan perintah Allah Ta’ala. Islam adalah berkait rapat
dengan Allah Ta'ala, sentiasa mengingati-Nya, bertawakkal kepada-Nya dan taat
kepada-Nya. Islam, agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad Shallallahu
‘alaihi wa sallam. Dengan agama inilah Allah menutup agama-agama sebelumnya.
Allah telah menyempurnakan agama ini bagi hamba-hambaNya.
Imannya adalah
tulen dan jelas, tidak tercemar oleh mana-mana tekanan daripada kejahilan,
tahyul atau ilusi. Kepercayaan dan menyembah Allah Ta’ala adalah berdasarkan
kepada al-Quran dan 'Sunnah' sahih.
إِيَّاكَ نَعْبُدُ
وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
“Hanya Engkaulah
yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan”. (Surah
Al-Fatihah: 5)
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ
ٱعْبُدُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُمْ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُونَ
“Hai manusia,
sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar
kamu bertakwa”, (Surah Al-Baqarah: 21)
Islam
adalah peka dan berfikiran terbuka kepada keagungan Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Ia mengetahui bahawa Allah yang mengawal
hal ehwal alam semesta dan manusia, Dia mengetahui apa yang ada di
langit dan di bumi, dan mengetahui apa yang kamu rahasiakan dan apa yang kamu
nyatakan.
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala:
أَلَم تَرَ
أَنَّ اللَّهَ يَعلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرضِ ۖ ما يَكونُ مِن
نَجوىٰ ثَلاثَةٍ إِلّا هُوَ رابِعُهُم وَلا خَمسَةٍ إِلّا هُوَ سادِسُهُم وَلا
أَدنىٰ مِن ذٰلِكَ وَلا أَكثَرَ إِلّا هُوَ مَعَهُم أَينَ ما كانوا ۖ ثُمَّ
يُنَبِّئُهُم بِما عَمِلوا يَومَ القِيامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ
"Tidakkah
engkau memikirkan, bahawa sesungguhnya Allah mengetahui segala yang ada di
langit dan yang ada di bumi? Tiada berlaku bisikan antara tiga orang melainkan
Dia lah yang keempatnya, dan tiada (berlaku antara) lima orang melainkan Dia
lah yang keenamnya, dan tiada yang kurang dari bilangan itu dan tiada yang
lebih ramai, melainkan Ia ada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka berada.
Kemudian Ia akan memberi tahu kepada mereka - pada hari kiamat - apa yang
mereka telah kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap
sesuatu". (Surah
Al-Mujādilh: 7)
Seorang muslim
merasakan di kedalaman jiwanya bahawa mereka sentiasa memerlukan bantuan
berterusan dan sokongan daripada Yang Maha Berkuasa, tidak kira berapa banyak yang difikirkannya
dia boleh lakukan untuk dirinya sendiri. Beliau tidak mempunyai pilihan dalam
hidupnya tetapi menyerahkan kepada kehendak Allah Ta'ala, beribadah kepada-Nya,
berusaha ke arah jalan yang benar dan beramal soleh. Allah Subhanahu wa Ta'ala
memerintahkan setiap hamba_nya bergantung harap, bantuan dan petunjuk menerusi
doa.
Sebagaimana
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ
لَكُمْ
“Mintalah
kepada-Ku pasti Aku akan kabulkan.” (Surah: Al-Mukmin :60)
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala lagi:
وَإِذا سَأَلَكَ
عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ َ
“Dan apabila
hamba-hamba-Ku bertanya kepada-mu tentang Aku, maka (jawablah) bahwasanya Aku
adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo’a. Apabila ia berdoa
kepada-Ku” [QS. Al-Baqarah: 186]
Ini akan
membimbing kita untuk menjadi jujur dan benar dalam segala perbuatan kita, baik
di tempat awam dan secara pribadi.
Seorang
muslim mengiktiraf tanda-tanda kekuasaan Allah Ta'ala yang tidak terbatas
di-alam semesta, dan sebagai keimanannya kepada Allah Ta'ala meningkat:
Allah Subhanahu
wa Ta'ala berfirman:
إِنَّ في
خَلقِ السَّماواتِ وَالأَرضِ وَاختِلافِ اللَّيلِ وَالنَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي
الأَلبابِ
"Sesungguhnya
pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada
tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang
yang berakal"; (Surah Ali-Imran': 190)
dan seterusnya
Allah Subhnanahu wa Ta'ala berfiman:
الَّذينَ
يَذكُرونَ اللَّهَ قِيامًا وَقُعودًا وَعَلىٰ جُنوبِهِم وَيَتَفَكَّرونَ في خَلقِ
السَّماواتِ وَالأَرضِ رَبَّنا ما خَلَقتَ هٰذا باطِلًا سُبحانَكَ فَقِنا عَذابَ
النّارِ
"(Iaitu)
orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk
dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang
kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah
Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka
peliharalah kami dari azab neraka". (Surah Ali-Imran': 191)
2. Sikapnya terhadap tubuhnya, minda dan jiwa
Orang muslim memberi segala perhatian kepada
keperluan fizikal, intelek dan kerohanian.
Mereka
mengambil berat diatas kesihatan badan mereka, menggalakkan kesihatan yang baik
dan kekuatan. Mereka aktif, tidak makan yang melebihi; tetapi ia makan cukup
untuk mengekalkan kesihatan dan tenaga. Beliau memahami bahawa mukmin yang kuat
lebih dicintai oleh Allah Ta'ala daripada orang muslim yang lemah.
Menjaga
pemakanan itu penting di dalam Islam? Di sini saya melihat pada konteks yang
diajarkan Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam Al Qur’an seperti firman-Nya:
يا أَيُّهَا الَّذينَ
آمَنوا كُلوا مِن طَيِّباتِ ما رَزَقناكُم وَاشكُروا لِلَّهِ إِن كُنتُم إِيّاهُ
تَعبُدونَ
"Wahai
orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang
telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu
hanya beribadat kepadanya". (Surah Al-Baqarah: 172)
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman lagi:
وَكُلوا وَاشرَبوا وَلا تُسرِفوا ۚ إِنَّهُ لا
يُحِبُّ المُسرِفينَ
“…makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau;
sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas”. (Surah
Al-A’raf: 31)
Menjaga pemakanan
bermakna kita juga menjaga tubuh fizikal yang dikurniakan Allah Subhanahu wa
Ta'ala. Ini juga menjadi sebahagian ibadah sebagai hamba Allah Ta'ala, salah
satu cara hidup dalam Islam. Rezeki yang baik-baik pula semestinya halal kerana
setiap yang haram dan dilarang oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dan RasulNya
adalah memudaratkan manusia.
Orang
muslim dapat mengelakkan daripada dadah dan perangsang. Dia juga tidak lupa
untuk bersenam secara teratur untuk mengekalkan kecergasan fizikal.
Menunaikan hak
terhadap tubuh badan adalah menjaganya dengan baik serta selamat dari segi
fizikal, mental, emosi dan rohani bagi memastikan tubuh badan kita dapat
berfungsi secara optimum dan berupaya mencapai potensi dan matlamat hidup
berpandukan agama. Menjadi Mukmin yang kuat juga adalah lebih dituntut
berbanding dengan mukmin yang lemah seperti sabda Baginda Shallallahu ‘alaihi
wa sallam lagi:
اَلْـمُؤْمِنُ
الْقَـوِيُّ خَـيْرٌ وَأَحَبُّ إِلَـى اللهِ مِنَ الْـمُؤْمِنِ الضَّعِيْفِ
وَفِـيْ كُـلٍّ خَـيْـرٌ
“Orang
muslim yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang
lemah, dan pada keduanya ada kebaikan” (Hadith Riwayat: Muslim)
Nabi Shallallahu
‘alaihi wa sallam meletakkan penekanan
yang besar terhadap kebersihan dan mandi. Kebersihan menjadikan Islam lebih
disukai kepada orang ramai. Baginda juga menjaga mulut dan gigi.
Maka Ia tidak menghairankan
bahawa orang Muslim mengambil berat dengan pakaian dan penampilan mereka. Orang
muslim melakukan semua ini selaras dengan ideal Islam sederhana, dan
mengelakkan keterlaluan dan kecuaian.
Allah Subhanahu
wa Ta’ala berfirman:
قُلْ مَنْ
حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ
الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً
يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
"Katakanlah:
"Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah
dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan)
rezeki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi
orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di
hari kiamat. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang
mengetahui". (Surah Al-A'raf: 32)
Bagi
penjagaan intelektual, Islam menjaga fikirannya dengan meneliti ilmu yang
bermanfaat. Beliau bertanggungjawab untuk mencari ilmu sama ada keagaman atau
sekular, maka ia akan memahami sifat dan intipati perkara tersebut.
Sebagaimana
yang di-firmankan oleh Allah Subhnanahu wa Ta’ala:
وَقُل رَبِّ زِدني
عِلمًا
Dan katakan
"Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan." (Surah Ta-Ha:
114)
Orang
muslim tidak lupa bahawa manusia bukan sahaja terdiri daripada badan dan
fikiran, tetapi dia juga memiliki jiwa dan roh, dan merasakan rindu untuk
perkara-perkara yang lebih tinggi yang membuat dia bangkit lebih dari kehidupan
materialistic, dan untuk mendaki ketinggian kebaikan , kebajikan dan cahaya.
Oleh
itu, orang muslim memberi banyak perhatian kepada pembangunan rohani untuk
pembangunan fizikal dan intelektual, dengan cara yang tepat yang seimbang dan
tidak menumpukan perhatian kepada satu aspek yang merugikan orang lain.
3. Sikapnya terhadap orang
Para
ulama menasehati agar setiap muslim memahami bagaimana bersikap terhadap sesama
muslim. Ini perlu diketahui supaya orang yang mengaku beriman kepada Allah
Subhanahu wa Ta'ala tidak keliru menempatkan sikapnya. Allah dan Rasul-Nya
telah mengajarkan perkara ini dengan jelas
dalam Al-Qur’an dan Sunnah.
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam
bersabda,
الْمُؤْمِنُ
لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا
“Orang mukmin terhadap mukmin lainnya tak ubahnya suatu bangunan
yang bagian-bagiannya (satu sama lainnya) saling menguatkan.” (Hadith Riwayat:
Muslim)
Kemudian
dalam hadits yang lain Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa sallam
bersabda:
وعن ابن عمر
رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "المسلم أخو
المسلم لا يظلمه ولا يسلمه. من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن
مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلمًا ستره الله
يوم القيامة"
”Seorang
muslim itu adalah saudaranya orang muslim lainnya, janganlah ia menganiaya
saudaranya itu, jangan pula menyerahkannya – kepada musuh. Barangsiapa
memberikan pertolongan pada hajat saudaranya, maka Allah selalu memberikan
pertolongan pada hajat orang itu. Dan barangsiapa melapangkan kepada seseorang
Muslim akan satu kesusahannya, maka Allah akan melapangkan untuknya satu
kesusahan dari sekian banyak kesusahan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang
menutupi cela seseorang Muslim maka Allah akan menutupi celanya pada hari
kiamat.” (Muttafaq ‘alaih)
Dua
hadith di atas semakin memperjelas sikap yang ditunjukkan oleh Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa sallam dan para sahabatnya, sehingga perlu
dijadikan cermin bagi kita. Seorang
muslim seharusnya bertanggung jawab atas penderitaan muslim lainnya. Yakni
berusaha menghilangkan rasa sakit yang diderita saudaranya sesama muslim
Dengan ibu
bapanya, berbakti yang ikhlas adalah satu contoh orang muslim. Dia melayan
mereka dengan baik dan hormat, kasih sayang tak terhingga, kesopanan gulita dan
rasa syukur yang mendalam. Dia mengenali status mereka dan tahu tugasnya ke
arah mereka. Dengan kata lain, segala urusan dan larangan ibu bapa mesti
dipatuhi selagi suruhan dan larangan mereka tidak menyalahi syariat yang
ditetapkan.
Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala:
وَاعبُدُوا اللَّهَ
وَلا تُشرِكوا بِهِ شَيئًا ۖ وَبِالوالِدَينِ إِحسانًا
“Dan
hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan
sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa”. (Surah
An-Nisaa’: 36)
Dari Abdullah bin
Amru radiallahu anhu, kata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassallam yang
bermaksud:
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ
عُمَرَ قَالَ : رِضَا الرَّبِّ فِي رِضَاالْوَالِدِ، وَسَخَطُ الرَّبِّ فِي سَخَطِ
الْوَلَدِ.
"Keredhaa
Allah daripada keredhaa ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu
bapa". (Hadith Riwayat: At-Termidzi)
Melakukan
kebaikan kepada ibu bapa merupakan suatu perintah dari Allah Subhanahu wa
Ta'ala kepada setiap muslim. Sebagai seorang anak, kita diperintah agar
melakukan kebaikan kepada kedua ibubapa kerana ia merupakan satu ibadah dalam
Islam.
Dengan isterinya,
Islam contoh yang baik untuk melayan isteri dengan penuh kebaikan, pemahaman
yang mendalam tentang sifat dan psikologi wanita, dan memenuhi tanggungjawab dan tugas-tugasnya.
Suami orang
muslim sememangnya telah diperintahkan oleh ALLAH untuk melayan isteri dengan
penuh kebaikan.
Tanggungjawab
seorang suami muslim yang paling utama ialah melayan isteri dengan penuh
kebaikan. Seorang suami wajib melayani isterinya dengan tingkah laku yang baik
dan menuruti kehendak isteri dalam perkara yang sesuai dan munasabah mengikut
syarak.
Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud:
أكمل المؤمنين إيمانا
أحسنهم خلقا وخياركم خياركم لنسائهم
“Orang yang
paling sempurna imannya adalah yang terbaik akhlaknya antara mereka dan yang
paling baik adalah yang paling baik akhlaknya terhadap isteri-isterinya." (Hadith)
riwayat al-Tirmizi).
Baginda pernah
bersabda lagi yang bermaksud:
خيركم خيركم لأهله
وأنا خيركم لأهلي
“Yang paling baik
di antara kamu ialah yang paling baik terhadap isteri-isterinya. Dan aku adalah
yang paling baik di antara kamu terhadap isteri-isteriku”. (Hadith Riwayat:
Ibnu Majah)
Dengan
anak-anaknya, seorang muslim adalah ibu bapa yang memahami tanggungjawab yang
besar terhadap mereka. Kerana itu orang muslim memperhatikan sepenuhnya
perkembangan serta masa depan anak-anaknya, masa depan yang bukan berorientasi
pada sukses duniawi, tetapi yang penting adalah sukses hingga akhirat dan
memberikan mereka pendidikan yang sempurna, supaya mereka menjadi aktif dan
konstruktif dalam masyarakat secara keseluruhannya.
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda:
كُلُّكُمْ
رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ اْلإِمَامُ رَاعٍ وَمَسْئُولٌ عَنْ
رَعِيَّتِهِ وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِي أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ فِي بَيْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُولَةٌ عَنْ رَعِيَّتِهَا
"Setiap
engkau adalah pemelihara, dan setiap engkau akan dimintai pertanggung jawaban
mengenai apa yang menjadi tanggung jawab pemeliharaannya: Seorang pemimpin
adalah pemelihara, ia akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang
menjadi tanggung jawab pemeliharaannya. Seorang laki-laki juga pemelihara dalam
keluarganya, ia akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang menjadi
tanggung jawab pemeliharaannya. Dan seorang perempuan adalah pemelihara dalam
rumah suaminya, ia akan dimintai pertanggung jawaban mengenai apa yang menjadi
tanggung jawab pemeliharaannya". [Hadith Riwayat: Al-Bukhari)
Dengan
saudara-mara beliau, orang muslim mengekalkan hubungan kekeluargaan yang baik
dan tahu tugasnya ke arah mereka. Mereka memahami status yang tinggi diberikan
kepada saudara-mara di dalam Islam, yang menjadikan dia terus berhubung dengan
mereka, tidak kira apa keadaan.
Oleh sebab Islam
amat memahami tabii manusia, ajarannya amat menekankan tentang kepentingan
menjaga hubungan saudara-mara. Malah menegaskan kepada umatnya supaya tidak
melupakan sasaran dakwah dengan memberi keutamaan terhadap mereka disamping
memelihara kesejahteraan mereka.
Sebagai seorang
Islam, menjadi tuntutan untuk kita mengeratkan hubungan persaudaraan kerana apa
sahaja perbuatan dan perlakuan di dunia ini ada kaitannya dengan akhirat.
Seorang yang membina persaudaraan kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala juga akan
dipelihara hubungan kesatuan sesama manusia di akhirat.
Dengan
Jiran-jiran mereka, orang muslim menekankan kepentingan mengeratkan hubungan
sesama jiran dapat mewujudkan keadaan bersatu padu, hormat menghormati, bantu
membantu, kerjasama, menjamin keselamatan dan keharmonian.
Selain ibu bapa,
kita juga harus menjaga silaturrahim sesama jiran. Jiran tetangga merupakan
kerabat yang paling hampir dengan keluarga kita. Malahan, hubungan rapat dan
mesra yang terjalin kadangkala melebihi sanak saudara yang mempunyai pertalian
darah dengan kita.
Rasulullah s.a.w
telah menjelaskan tentang ancaman orang yang menyebabkan jiran tetangganya
tidak aman tenteram melalui sabda baginda yang bermaksud:
لاَ يَدْخُلُ
الْجَنَّةَ مَنْ لاَّ يَأْمَنُ جَارُهُ بَوَائِقَهُ
“Tidak akan masuk
syurga seorang yang jiran tetangganya tidak aman daripada kejahatannya.”
(Riwayat Muslim)
Jelas, jiran
merupakan golongan yang paling hampir dengan keluarga kita, apatah lagi jika
kita hidup sebatang kara, jiran adalah orang yang paling layak menegur dan
memberi nasihat kepada kita. Silaturrahim yang telah dipupuk dari diri sendiri,
membawa kepada ikatan kekeluargaan seterusnya diamalkan dalam hidup
bermasyarakat mempunyai banyak kebaikan di dunia dan akhirat.
Allah Subhanahu
wa ta´ala memerintahkan manusia supaya berlaku baik terhadap jiran tetangga,
sama ada jiran tetangga yang dekat ataupun yang jauh. Ini jelas sebagaimana
firman-Nya dalam surah An-Nisaa’, ayat 36 yang bermaksud:
وَاعبُدُوا
اللَّهَ وَلا تُشرِكوا بِهِ شَيئًا ۖ وَبِالوالِدَينِ إِحسانًا وَبِذِي القُربىٰ
وَاليَتامىٰ وَالمَساكينِ وَالجارِ ذِي القُربىٰ وَالجارِ الجُنُبِ وَالصّاحِبِ
بِالجَنبِ
“Dan hendaklah
kamu beribadat kepada Allah, dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan
sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum
kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang
dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, .....".
Dalam hubungan
sosial dengan semua orang, orang muslim adalah bersopan santun, sivil dan
mulia, kepada semua orang dan tidak menunjukkan sikap permusuhan.
Sayyid Quthub
mengatakan bahwa agama Islam adalah agama yang damai, dan penuh cinta. Ia
merupakan sistim yang bertujuan menaungi seluruh alam dengan naungan yang
berupa kedamaian dan cinta, bahwa manusia dihimpun dibawah panji Allah dengan
kedudukan sebagai saudara-saudara yang saling kenal mengenal dan cinta mencintai.
Tidak ada yang menghalangi arah tersebut kecuali tindakan agresi musuh-musuhNya
dan musuh tindakan agama ini. Adapun jika mereka bersikap damai, Islam sama
sekali tidak berminat untuk melakukan permusuhan. (Tafsȋr fȋ Zhilȃl al Qur’an)
Manusia adalah
makhluq sosial, dia tak boleh hidup seorang diri, atau mengasingkan diri dari
kehidupan bermasyarakat. Dengan dasar penciptaan manusia yang memikul amanah
berat menjadi khalifah di bumi, maka Islam memerintahkan ummat manusia untuk
saling ta’awun, saling tolong-menolong, untuk tersebarnya nilai rahmatan lil
alamin ajaran Islam. Maka Islam menganjurkan ummatnya untuk saling ta’awun
dalam kebaikan saja dan tidak dibenarkan ta’awun dalam kejahatan.
Sebagaiman Firman
Allah Subhanahu wa Ta'ala:
وَلا
يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ
وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ
وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
"Dan jangan
sekali-kali kebencian kamu kepada suatu kaum kerana mereka pernah menghalangi
kamu dari masjid Al-Haraam itu - mendorong kamu menceroboh. Dan hendaklah kamu
bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan
pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah,
kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar
perintahNya)".( Surah Al Maaidah: 2)
Berbuat baik dan
santun kepada orang-orang (non muslim) yang tidak menunjukkan sikap permusuhan
kepada kaum muslimin. Sebagaimana hal ini dijelaskan Allah dalam Surat al Mumtahanah ayat 8-9:
لا يَنهاكُمُ
اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَم يُقاتِلوكُم فِي الدّينِ وَلَم يُخرِجوكُم مِن
دِيارِكُم أَن تَبَرّوهُم وَتُقسِطوا إِلَيهِم ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
المُقسِطينَ
"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan
berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu),
dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah
mengasihi orang-orang yang berlaku adil".
إِنَّما
يَنهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ قاتَلوكُم فِي الدّينِ وَأَخرَجوكُم مِن
دِيارِكُم وَظاهَروا عَلىٰ إِخراجِكُم أَن تَوَلَّوهُم ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم
فَأُولٰئِكَ هُمُ الظّالِمونَ
"Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada
menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan
mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk
mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka
mereka itulah orang-orang yang zalim".
Orang
muslim tidak iri hati dengan orang lain. Dia memenuhi janjinya. Mereka
mempunyai sikap malu. Mereka ceria. Mereka tidak mendesak. Mereka bersabar.
Mereka mengelakkan fitnah atau mengeluarkan kata-kata kotor. Mereka tidak
menuduh orang lain. Mereka malu dan sederhana. Mereka tidak masuk campur tangan
dalam apa yang tiada kena mengena dengannya. Mereka menahan diri dari
mengumpat, menyebarkan fitnah dan membuat masalah. Mereka mengelakkan ucapan palsu
dan syak wasangka. Apabila dia diamanahkan dengan rahsia, mereka menyimpannya.
Mereka adalah sederhana dan tidak sombong. Mereka tidak membuat menyeronokkan
sesiapa. Mereka menghormati orang yang lebih tua. Mereka bercampur dengan orang
yang terbaik. Mereka berusaha untuk mendamaikan antara umat Islam. Mereka
berdakwah untuk orang supaya menganut Islam dengan hikmat kebijaksanaan dan
nasihat pengajaran yang baik. Mereka melawat orang sakit dan menghadiri
pengebumian. Mereka membalas jasa dan bersyukur kepada mereka. Mereka memberi
petunjuk kepada orang-orang berbuat baik. Mereka sentiasa suka membuat perkara
yang memudahkan dan tidak sukar.
Islam
adalah adil di dalam penghakimannya. Dia bukan seorang munafik, seorang
penjilat atau menunjuk-nunjuk. Dia tidak bermegah dalam pencapaiannya. orang
muslim adalah mudah dan tidak pernah licik atau berpintal-pintal (putar belit),
tidak kira apapun keadaan. Mereka suka perkara-perkara yang mulia dan membenci
kebodohan. Mereka adalah pemurah hati dan tidak mengingatkan orang lain untuk
hadiah atau nikmat-nikmat-Nya. Orang muslim adalah peramah dan tidak mengeluh
apabila tetamu yang datang kepadanya. Dia lebih menghormati orang lain. Beliau
melegakan/mengurangkan beban hutang. Mereka bangga dan tidak memikirkan untuk mengemis.
Karena itu, sangat disayangkan jika ada diantara kita malah
diam seribu bahasa bahkan bersikap acuh tak acuh dengan penderitaan yang
dialami sesame muslim. Padahal dalam Al Qur’an sudah dijelaskan bahwa wujud
konkrit sikap saling menyayangi di antara kaum muslimin itu diantaranya
meliputi saling mengenal atau saling mengetahui (ta’aruf). Diantara Surah
Al-Quran yang menyebut tentang keperibadian seorang Muslim.
يا أَيُّهَا
النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ
لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ
خَبيرٌ
"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari
seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa
dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang
paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara
kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal". (Surah
Al-Hujuraat: 13)
Saling-
tolong-menolong dalam kebaikan dan taqwa (ta’awun bil birri wa Taqwa)
وَلا
يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ
وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ
وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
"Dan jangan sekali-kali kebencian kamu kepada suatu kaum
kerana mereka pernah menghalangi kamu dari masjid Al-Haraam itu - mendorong
kamu menceroboh. Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan
dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa
(maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya
Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar
perintahNya)".( Surah Al Maaidah: 2)
Saling menasehati
dalam kebenaran dan kesabaran (tausyiah bil haqqi wa sabri)
إِلَّا الَّذينَ
آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ
“Kecuali
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran”.
(Surah Al-Ashr: 3)
Saling
memaafkan
وَلَا
يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى
وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا
وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ
رَّحِيمٌ
"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan
kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan)
kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang
berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada.
Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang". (Surah An-Nuur: 22)
Saling menetapi
hubungan silaturrahim
وَاتَّقُواْ اللّهَ
الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
"...Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan
(mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan
(peliharalah)hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalumen jaga dan mengawasi
kamu". (Surah An-Nisaa': 1)
Wallahu
A'lam Bishawab
Sumbangan: Dewey Rahim zaini
Muroja'ah:
Ustaz Hj. Ridhuan Mohammed
Terjemahan
Al-Quran: http://quran.umm.ac.id/surat-terjemah.html
Posted
by: HAR
No comments:
Post a Comment