Realiti kehidupan di dunia ini.
KEKAYAAN YANG SEBENAR
Ramai Ramai orang tersilap yang menganggap bahawa kekayaan sebenar dan
harta sebenar adalah wang. Memang benar
bahawa kekayaan adalah satu rahmat yang besar dari Allah, diberikan-Nya kepada
hamba-hamba-Nya. Dan siapa yang mendapat ia semata-mata, dan menghabiskan
dengan betul, dan memberikannya kepada orang-orang yang berhak menerimanya,
tanpa ragu-ragu mendapat pahala yang besar dari Allah.
Tetapi pada masa yang sama, kekayaan bukanlah
berkat terbesar yang boleh diberikan kepada manusia. Tambahan pula, tidak kira
berapa banyak kekayaan seseorang mempunyai, akhirnya ia akan meninggalkan dia,
dan disampaikan ke tangan orang lain.
Nabi shallallahu alaihi wasallam, mengingatkan kita apabila dia bertanya kepada sahabat:
حَدَّثَنِي عُمَرُ
بْنُ حَفْصٍ حَدَّثَنِي أَبِي حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ قَالَ حَدَّثَنِي
إِبْرَاهِيمُ التَّيْمِيُّ عَنْ الْحَارِثِ بْنِ سُوَيْدٍ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّكُمْ مَالُ وَارِثِهِ
أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنْ مَالِهِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا مِنَّا أَحَدٌ
إِلَّا مَالُهُ أَحَبُّ إِلَيْهِ قَالَ فَإِنَّ مَالَهُ مَا قَدَّمَ وَمَالُ
وَارِثِهِ مَا أَخَّرَ
“Siapakah diantara kalian yang harta
pewarisnya lebih ia cintai daripada hartanya sendiri?" Mereka menjawab;
'Wahai Rasulullah, tidak ada diantara kami melainkan hartanya lebih ia cintai
daripada harta pewarisnya.' Beliau bersabda: 'Hartamu adalah apa yang telah
engkau dahulukan sedang harta pewarismu adalah apa yang engkau tangguhkan”. (Hadith Riwayat: Bukhari No. 5961)
Pada hakikatnya kebanyakan wang yang seseorang memiliki akhirnya berakhir
di tangan pewaris mereka, dan hanya bahagian yang telah dibelanjakan demi Allah
yang sebenar-benarnya memberi manfaat kepadanya di akhirat.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam Al-Quran:
الْمَالُ وَالْبَنُونَ
زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ
رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا
"Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan
dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di
sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan". (SurahAl-Kahf: 46)
Jadi wang dan anak-anak boleh menjadi keselesaan dan keseronokan dalam
kehidupan dunia, tetapi perbuatan benar adalah apa yang akan kekal selama-lamanya
- bukan keluarga atau kekayaan seseorang. Ia adalah amalan soleh yang akan
memperoleh balasan yang berlipat ganda, dan di mana seseorang boleh mengharapkan
ganjaran yang sentiasa berpanjangan di akhirat. Al-Quran dengan jelas
menyatakan:
وَمَا أَمْوَالُكُمْ
وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ
وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ
فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ
"Dan sekali-kali bukanlah harta dan bukan (pula)
anak-anak kamu yang mendekatkan kamu kepada Kami sedikitpun; tetapi orang-orang
yang beriman dan mengerjakan amal-amal (saleh, mereka itulah yang memperoleh
balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang telah mereka kerjakan; dan
mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam surga)". (Surah Saba: 37)
Didalam perumpamaan yang diulang-ulangi, Al-Quran membandingkan antara kehidupan
didunia ini dengan tanaman yang berkembang selepas hujan, hanya layu dan layu
dalam tempoh masa yang singkat.
Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
اعْلَمُوا أَنَّمَا
الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ
وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ
الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا
ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia
ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah
antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti
hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu
menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat
(nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan
kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu". (Surah Al-Hadid: 20)
Syaikh As Sa’di rahimahullah diringkas komentar dari ayat ini
apabila dia menulis,di dalam petikan yang sangat indah: ”Dalam ayat ini, Allah
Ta’ala menceritakan mengenai bagaimanakah hakikat dunia yang sebenarnya.
Diterangkan pula bagaimanakah berbagai tujuan dunia serta semangat manusia
untuk menggapainya. Sungguh dunia ini benar-benar hanyalah mainan dan
melalaikan. Badan jadi dibuat kepayahan dan hati pun dibuat lalai. Inilah
realiti yang ada pada pengagung dunia. Lihat saja bagaimana pengagum (Orang
yang mengagumi) dunia menghabiskan waktu dan umur mereka dalam hati yang penuh
kelalaian, lalai dari dzikir pada Allah, juga lalai dari berbagai ancaman dan
peringatan Allah. Lantas lihatlah mereka ketika mereka menjadikan agama sebagai
candaan dan kesia-siaan. Hal ini jauh berbeza dengan orang yang sedar akan
dunia akhirat (yang pasti ia jumpai). Hati mereka akan senantiasa rindu
berdzikir pada Allah, mengenal dan mencintai-Nya. Orang yang memperhatikan
akhirat benar-benar akan beramal untuk mendekatkan diri mereka pada Allah.” (Tafsir Al Karimir Rahman, Syaikh
‘Abdurrahman bin Nashir As Sa’di, Muassasah Ar Risalah, cetakan pertama, 1423
H, hal. 841).
Orang semacam ini terpedaya
dan merasa kagum terhadap dunia,hingga berkeyakinan bahawa tiada kehidupan
lain,tidak pula hari kebangkitan.Padahal kehidupan dunia ini amatlah hina dan
rendah bila dibandingkan dengan kehidupan akhirat.
Kita
mungkin mengetahui bahawa kehidupan
ini penuh dengan dengan kesengsaraan. Orang-orangnya selalu dirundung
kecemasan dan ketakutan. Takut akan nikmat yang bakal lenyap. Cemas terhadap
musibah yang selalu datang dengan tiba-tiba, atau takut akan kematian yang tak
terduga.
Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah
permainan dan suatu yang melalaikan. Melalaikan dari apa? Dari tujuan hidup
yang sesungguhnya, dari tugas hidup yang sesungguhnya yaitu mengabdi kepada
Allah Subhanahu wa Ta’ala. Manusia telah bersibuk
dan terjebak dengan permainan yang melalaikan sehingga seluruh detik-detik hari
dan nafasnya dipergunakan hanya untuk mengejar permainan ini, sehingga mereka
melupakan tujuan hidup yang sesungguhnya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
حَتَّىٰ
زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ أَلْهَاكُمُ
التَّكَاثُرُ
“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu sampai kamu masuk ke dalam
kubur.” (Surah: At-Takaathur: 1-2)
Dan ini berlawanan dengan
kesedaran manusia, dengan yang orang yang berusaha untuk akhirat. Hati mereka
sentiasa mengingati Allah bahkan mereka memuji Allah dan mensucikan Allah. Dan
mereka telah membuatkan diri mereka sibuk dengan perkara-perkara yang akan
membawa mereka lebih dekat kepada Allah Ta’ala, sama ada tindakan tersebut akan
member manfaat kepada diri mereka sendiri sahaja, atau juga buat orang lain.
Dan frasa. “hiburan dan lencongan” bermaksud bahawa mereka akan cuba untuk
mencantikkan diri mereka dalam pakaian mereka,
makanan, minuman, kenderaan, rumah dan tempat, prestij mereka dan yang
lain-lain.
Ungkapan, “megah antara satu sama
lain dan persaingan dalam peningkatan kekayaan dan anak-anak” menunjukkan
bahawa semua orang is attached (to this world), cuba untuk mengalahkan yang lain,
sehingga ia akan menjadi pemenang dalam semua perkara. Mereka bergembira
sekiranya ia boleh memenuhi semua keinginan yang mereka lalui. Dan (ini berlaku
dalam bentuk wang dan anak-anak). Jadi setiap orang yang mahu menjadi orang
yang mempunyai lebih daripada orang lain. Dari segi kewangan dan anak-anak. Dan
ini adalah apa yang berlaku dikalangan orang-orang yang mencintai dunia ini dan
berpuas hati dengannya.
Tetapi ini adalah berbeza dengan orang yang menyedari
dunia dan realiti, jadi dia menjadikan laluan, dan bukan matlamat. Jadi mereka
berusaha untuk merapatkan diri lebih dekat kepada Allah, dan mereka telah
mengambil usaha yang perlu untuk memastikan bahawa dia akan tiba di destinasi
yang dijanjikan. Oleh itu, apabila melihat seseorang yang cuba untuk bersaing
dalam bentuk kewangan dan kanak-kanak, dia bukannya bersaing terhadap dengan
kebaikan!
Kemudian, Allah telah memberitahu
kepada kita suatu perumpamaan kehidupan duniawi ini. Ia adalah seperti hujan
yang turun ke bumi, dan kemudian bercampur dengan tumbuhan-tumbuhan yang
dimakan oleh manusia dan binatang, sehingga bumi itu merebak sempurna
keindahannya, dan orang-orang kafir - mereka yang tidak
boleh melihat di luar kehidupan ini - kagum dengan buah-buahan, diperintah
Allah datang ke atasnya. Jadi ia pasti binasa, dan ia layu, dan kering, dan ia
kembali kepada keadaan seakan-akan belum tumbuh sebelumnya, kerana jika tanah
itu tidak pernah memberikan apa-apa kehijauan, dan seolah-olah tidak ada
kecantikan yang pernah dilihat di atasnya! Demikanlah Allah Subhanahu wa Ta’ala
menjelaskan tanda-tanda kekuasaan-Nya kepada orang-orang berfikir.
Adapun tindakan pada hari akhirat, maka itulah yang benar-benar akan
mendapat manfaat. Ia akan menyimpan untuk pemiliknya (hasil kerja beliau), dan
akan menemaninya selama-lamanya. Inilah sebabnya mengapa Allah menyatakan dalam
Al-Quran Surah Faatir ayat 7:
الَّذينَ كَفَروا
لَهُم عَذابٌ شَديدٌ ۖ وَالَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُم مَغفِرَةٌ
وَأَجرٌ كَبيرٌ
“Orang-orang
yang kafir, bagi mereka azab yang berat; dan orang-orang yang beriman serta
beramal soleh, bagi mereka keampunan dan pahala yang besar”.
Jadi, di akhirat adalah salah satu daripada dua perkara sahaja. Bagi
hukuman, maka ia akan berada di dalam neraka Jahannam, dan lubang dan rantai,
dan semua kengerian. Dan ini akan terjadi bagi orang yang telah membuat dunia
ini matlamatnya, dan akhir perjalanannya, mendurhakakan Allah terhadap apa yang
diperintah-Nya dan mendustakan ayat-ayat-Nya, dan tidak berterima kasih kepada
rahmat-Nya.
Adapun maksud dan tujuan yang utama ialah
memperolehi readha Allah kemaafan dan keampunan dari Allah di atas segala dosa-dosa sesorang,
Orang yang menyedari alam dunia ini sebenarnya dan berusaha dalam kebenaran
untuk kediaman kenikmatan (syurga).
Jadi semua ini seharusnya menjadikan kita mengurangkan keinginan kita untuk
dunia ini, dan meningkatkan keinginan kami untuk akhirat, sebagaimana Firman
Allah Subhanahu wa Ta’ala:
يَاقَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَار
"Wahai
kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (untuk sementara
waktu sahaja), dan sesungguhnya hari akhirat itulah sahaja negeri yang kekal”. (Surah Ghaafir: 39)
Janganlah terpedaya dengan
kehidupan dunia, kerana Ia adalah permainan belaka dan pasti akan hancur suatu
ketika nanti, Ia juga adalah kesenangan yang menipu dan kehidupan akhirat
adalah sebenar-benar kehidupan melainkan pemikiran orang yang lemah akan
tertipu olehnya.
Tidak kira berapa banyak wang pendapatan orang itu, pada hakikatnya dia
hanya menggunakan sebahagian kecil sahaja. Memperhatikan peringatan Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Dari Muthrif dari bapanya dari Abdullah bin Syikhir ra berkata, ‘Aku
mendatangi Nabi saw dan beliau sedang membaca:
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (Surah Surah At Takaathur)
أَلْهَاكُمُ
التَّكَاثُرُ
“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu” (Surah At-Takaathur: 1)
Beliau Bersabda: “Anak Adam berkata,
‘Hartaku, hartaku.’ maka Allah berkata kepadanya. ‘Wahai anak Adam, apakah engkau memiliki dari hartamu kecuali apa
yang telah engkau makan lalu habiskan, atau apa yang telah engkau pakai lalu
menjadi buruk dan apa yang telah engkau sedekahkan lalu diberikan balasan
dengannya”. (Hadith Riwayat: Muslim)
Dalam hadith ini, Rasulullah mengingatkan
kita bahawa, pada hakikatnya, semua wang digunakan dengan hanya tiga cara:
Pertama, makanan yang kita makan, dan akhirnya berubah menjadi sisa. Kedua,
pakaian yang kita pakai, akhirnya menjadi lusuh dan rosak dan ia tidak boleh
digunakan lagi. Ketiga, Wang ringgit yang kita sumbangkan menjadi sedekah
jariah disisi Allah. Ini diibaratkan orang menabung disisi Allah dan akan
mendapat ganjaran pahala yang besar disisi Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Jadi apa gunanya kelak setiap kita hamba-Nya
akan ditanya tentang kegiatan kita yang berlumba
memperbanyakkan harta kekayaan dan kemegahan yang dirasakan dalam
kelekaan menikmati kemewahan kehidupan kurniaanNya. Jika kita pandang ringan akan saat menikmati kesenangan duniawi ingatlah
betapa siksa menanggung azabNya yang amat berat sedang menunggu kita di hari
pembalasan yang kekal abadi. Mereka seluruh hidupnya
diperuntukkan untuk mengejar kemewahan dunia itu akhirnya menelan kekecewaan,
hartanya tidak dapat memberikan manfaat sedikitpun, bahkan mencelakakannya.
Oleh kerana faktor-faktor ini, Nabi Muhammad Shallallahu
‘alaihi wasallam mengingatkan manusia bahawa kekayaan tidak setimpal dengan
jumlah harta benda seseorang memiliki. Kekayaan yang sebenar adalah untuk
berpuas hati dengan apa yang ada padamu, dan kemudian menggunakannya untuk
berusaha untuk ganjaran yang kekal di akhirat.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لَيْسَ الْغِنَى عَنْ
كَثْرَةِ الْعَرَضِ ، وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ
“Kekayaan bukanlah diukur dengan banyak harta
benda, akan tetapi kekayaan adalah kekayaan hati.” (Hadith riwayat :Bukhari, Muslim)
Ini bermakna
bahwa kekayaan yang hakiki bukan pada harta yang banyak. Karena, banyak orang
yang Allah luaskan harta padanya namun ia tidak merasa cukup dengan pemberian
itu, ia terus bekerja untuk menambah hartanya hingga ia tidak peduli lagi dari
mana harta itu didapatkan, maka, sesungguhnya ia orang miskin, disebabkan
karena ambisinya yang sangat besar.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam juga
bersabda:
ما قل و كفى خير مما
كثر و ألهى
“Yang sedikit dan mencukupi itu lebih
baik daripada banyak tapi melalaikan.” (Hadith riwayat: Abu Dawud)
Dalam hadith
yang lain Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Sungguh berbahagialah orang yang
masuk Islam , rezekinya sederhana dan berhati puas (qana'ah menerima
segala pemberian Allah". ( Riwayat
Muslim )
Dan Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam lagi:
“Rezeki terbaik adalah yang mencukupi..”. (Hadith
Riwayat: Ahmad vol.1 hal 172)
Dari ini, kita dapat melihat bahawa kejayaan yang sebenarnya dan kekayaan yang terdapat dalam keamanan dan kepuasan yang terhasil daripada keikhlasan dalam iman dan amalan. Kepuasan hati lah yang membuat seseorang menyedari dan menghargai kekayaan sebenarnya.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda dalam sebuah hadith yang bermaksud:
“Dari Ubaidillah bin Muhsin Al-Khutami berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: Sesiapa di kalangan
kamu memasuki waktu pagi dalam keadaan
aman pada jiwanya, sihat tubuh badanya, mempunyai cukup makanan hariannya, maka
seolah-olah dia memiliki dunia ini”. (Hadith
Riwayat Al-Imam Al-Termidzi)
Hadith ini mempunyai banyak manfaat yang boleh diperolehi daripadanya. 'Barang siapa di antara kamu ...'
bermaksud orang Islam, menunjukkan berkat yang pertama dan paling besar, iaitu,
bahawa Islam; '... Bangun ...'
bermaksud satu telah diberkati dengan kehidupan; '..selamat Di rumahnya ..,' bermaksud tanpa rasa takut serangan ke
atas keselamatan atau keselamatan keluarga seseorang seseorang; '... Sihat tubuh badan nya ...,' bermakna
Tuhan telah menyelamatkan dia atau dia dari penyakit dan penyakit; '...mempunyai cukup makanan hariannya ...' menunjukkan bahawa walaupun
jumlah minimum rezeki adalah satu rahmat yang besar dari Allah, kerana ini
adalah apa yang diperlukan badan dan kesihatan, walaupun kebanyakkan tidak
mempunyai jumlah itu; dan akhir sekali, '..seolah-olah
dia memiliki dunia ini..’ yang menunjukkan bahawa ini adalah semua
keperluan orang didalam kehidupan dunia ini, dan segala sesuatu yang merupakan
tambahan kepada adalah kemewahan yang tidak perlu. Kepuasan dengan ketentuan
Allah, yang besar dan yang kecil, adalah kepuasan dengan kehidupan, dan dengan
itu, kekayaan yang terbaik seseorang boleh mempunyai.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
“Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala
menguji hambanya dengan rezeki yang diberikan Allah kepadanya. Kalau dia redha
dengan bahgian yang diterimanya maka Allah akan memberkahinya dan meluaskan
pemberianNya. Kalau Dia tidak redha dengan pemberianNya maka Allah pun tidak
akan memberinya berkah”. (Hadith Riwayat: Ahmad sebagaimana
yang disebut dalam al-Sahihah)
Didalam Riwayat yang lain, Dari Abu Ayub Al Anshari radhiyallahu
‘anhu, dia berkata:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي وَأَوْجِزْ
قَالَ إِذَا قُمْتَ فِي صَلَاتِكَ فَصَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ وَلَا تَكَلَّمْ
بِكَلَامٍ تَعْتَذِرُ مِنْهُ وَأَجْمِعْ الْيَأْسَ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ
“Seorang laki-laki menemui Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu berkata: “Ya Rasulullah. Berilah aku nasihat
yang ringkas.” Maka beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Kalau
Engkau mengerjakan shalat, maka shalatlah seperti shalatnya orang yang hendak
meninggalkan (dunia). Jangan berbicara dengan satu kalimat yang esok hari kamu
akan meminta udzur karena ucapan itu. Dan perbanyaklah rasa putus asa terhadap
apa yang ditangan orang lain.”((Diriwayatkan Ahmad dan dinilai
hasan oleh Albani).
Jadi sesiapa yang menjadikan ia sebagai matlamat utama keredaan Allah dan
ganjaran di akhirat, ia akan dikasihi oleh Allah, dan sesiapa yang mengelakkan
bersaing dengan rakan-rakan Islam mengenai perkara-perkara duniawi, ia akan
dikasihi oleh rakyat. Dan kekayaan ini - kasih Allah dan manusia - adalah jauh
lebih besar daripada mana-mana kekayaan yang wang ringgit boleh membeli.
Nasehat ini sungguh berharga. Dari sini
seorang insan boleh menerungkan bahwa banyaknya harta dan kemewahan dunia
bukanlah jalan untuk meraih kebahagiaan. Orang kaya selalu merasa kurang puas.
Jika diberi selembah gunung berupa emas, ia pun masih mencari lembah yang
kedua, ketiga dan seterusnya. Oleh karena itu, kekayaan adalah hati yang selalu
merasa cukup dengan apa yang Allah berikan. Itulah yang namanya qona’ah. Itulah
yang disebut dengan kekayaan yang sebenarnya.
Saya akan membuat kesimpulan artikel ini dengan memetik ayat di mana Allah mengingatkan Nabi dan orang-orang mukmin untuk tidak hanya mengejar kekayaan dunia ini - kekayaan yang telah diberikan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada mereka adalah lebih baik dan kekal hinga ke akhirat.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَلاَ تَمُدَّنَّ
عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجا ً مِنْهُمْ زَهْرَةَ
الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ
خَيْرٌ وَأَبْقَى
“Dan janganlah engkau menujukan
pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan
kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang
merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya;
sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal”. (Surah Taha: 131)
Lihatlah
betapa indahnya perumpamaan yang Allah Subhanahu wa Ta’ala nyatakan
dalam al-Quran bagi hambanya.
Wallahu A'lam Bishawab
Sumbangan: Dewey Rahim zaini
Posted by: HAR
No comments:
Post a Comment