CERMIN DIRI DAHULU, PEDULI HAL ORANG
LAIN
Cermin diri dahulu sama ada kita benar atau sebaliknya
atau kita bersubahat dengan syaitan dari jenis manusia.
Sesetengah orang begitu munafik. Sebelum menghakimi orang
lain mungkin anda perlu melihat pada diri anda terlebih dahulu. Tidak perlu
kita sibuk-sibuk mengambil pedulikan hal orang lain, sebaiknya kita ambil tahu
hal keluarga kita sendiri.
Sepatutnya kita berfikir bagaimana mahu menjadi makluk
yang baik, cari punca kebaikan itu kerana yang baik itu berkampung di syurga
dan yang tidak baik itu berkampung di neraka. Sifat di syurga dan di neraka
telah diberitahu tetapi mengapa manusia tidak mahu faham?
Nilai kaki kita, tangan kita, mata kita, mulut kita,
telinga kita, apa yang mereka buat didalam kehidupan seharian daripada menilai
dan memperbaiki orang lain atau keluarga lain.
Berdasarkan Al Qur'an, ada lima tugas yang ditanggung
oleh setiap umat Nabi Muhammad Subhanahu wa Ta’ala, iaitu:
1. TANGGUNGJAWAB
ATAS DIRI SENDIRI
Setiap manusia dituntut untuk memperbaiki diri sendiri
dan meningkatkan keimanan serta ketaatannya kepada Allah, agar terhindar dari
api neraka. Seharusnya untuk menjaga diri dari api neraka ini boleh diwujudkan
walaupun dengan perkara yang paling kecil dari kebaikan. Dan kita akan sentiasa
mengingati akan tujuan hidup kita yang sebenarnya dalam setiap tindakan kita.
Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ
وَأَهْلِيكُمْ نَارًا
“Wahai orang-orang yang
beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka”. (Surah
At-Tahrim: 6)
2. TANGGUNG
JAWAB KELUARGA
Selain diri sendiri, seorang mukmin juga
bertanggung jawab menjauhkan keluarganya dari kemurkaan Allah Subhanahu wa
Ta’ala dan membawa mereka kepada redha-Nya. Dengan memberi panduan kepada
mereka tentang pendidikan agama, dengan itu ia akan mengelakkan keruntuhan sesebuah
institusi keluarga yang disebabkan oleh kejahilan tentang hukum-hukum agama.
Kita hendaklah memastikan bahwa keluarga kita mempunyai pendidikan agama yang
mencukupi dan menggalakkannya menjalankan ibadat-ibadat sunat dan sebagainya.
3. TANGGUNG
JAWAB ATAS KAUM KERABAT DAN SAHABAT
Setiap mukmin
bertanggungjawab untuk mengajak kaum kerabat dan saudara-saudaranya mentaati
Allah dan Rasul dan mencegahkan mereka bermaksiat kepada Allah. Ciptakan
semangat untuk sentiasa taat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala serta rajin
beribadah kepada-Nya.
Sebagaimana Firman Allah
Subhanahu wa Ta’ala:
وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ
“Dan peringatilah keluargamu
dan kaum kerabatmu.” (QS. Ash-shu’ara’ 214)
4. TANGGUNG JAWAB SESAMA MUSLIM
Hubungan persaudaraan sesama muslim mempunyai hak dan
tanggung jawab untuk saling membantu, saling menghormati, menjenguk ketika
sakit, mengntarkan sampai ke kuburan ketika meninggal dunia, saling mendoakan
dan lain sebagainya. Setiap mukmin dituntut untuk
memberi peringatan dan menyampaikan agama kepada penduduk di sekitarnya dan di
luar lingkungannya.
Semangat persaudaraan
diantara sesama muslim hendaknya didasari kerana Allah semata, kerana ia akan
menjadi kayu pengukur yang baik untuk mengukur baik buruknya suatu hubungan.
Allah Subhanahu wa
Ta’ala berfirman:
وَلِتُنذِرَ أُمَّ القُرىٰ وَمَن حَولَها ۚ وَالَّذينَ
يُؤمِنونَ
“…dan supaya engkau memberi peringatan kepada
penduduk "Ummul-Qura" (Makkah) serta orang-orang yang tinggal di
kelilingnya”; (Surah Al-An’am: 92)
5. TANGGUNG JAWAB SELURUH MANUSIA
Yang terakhir ini adalah
tanggung jawab sebagai Khairu Ummah (Umat Terbaik) seperti yang terdapat dalam
Surah Ali-Imran: 110, iaitu sebaik-baik umat yang dipilih oleh Allah untuk
menemui manusia untuk mengajak mereka kepada kebaikan dan menyelamatkan mereka dari kemurkaan Allah
Subhanahu wa Ta’ala.
Firman Allah Subhanahu
wa Ta’ala:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ
تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
“Kamu (wahai umat Muhammad) adalah
sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu
menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara
yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan
sebenar-benar iman)”. (Surah Ali-Imran: 110)
Kelima-lima tanggungjawab tersebut adalah
tanggungjawab setiap muslim, dan untuk menunaikannya, kita tidak terikat oleh
salah satu diantara yang lima tersebut. Ketidaksempurnaan pada diri tidak
menghapuskan kewajipan seseorang itu beramar ma’ruf terhadap keluarga. Islam bukanlah agama
individual/nafsi-nafsi yang hanya mementingkan diri sendiri. Namun juga
merupakan agama sosial di mana setiap anggota masyarakat harus melakukan
kewajiban Amar Ma’ruf Nahi Munkar terhadap sesama.
Dan ketidaksempurnaan pada keluarga tidak menghapuskan kewajipan seseorang itu beramar ma’ruf (menyuruh berbuat baik) terhadap kaum kerabat. Dan ketidaksempurnaan terhadap kaum kerabat, tidak menghapuskan kewajipan seseorang beramar ma’ruf terhadap sesama muslim yang lain. Dan demikian seterusnya.
Adalah keliru, jika seseorang menyaksikan kemungkaran
dihadapannya, kemudian dia tidak mencegah dengan alasan bahawa dia atau
keluarganya belum sepenuhnya baik. Selain beriman dan
mengerjakan perbuatan baik, kita juga harus nasehat-menasehati dengan kebenaran
dan kesabaran. Artinya kita tidak bisa diam saja melihat kemungkaran, namun
dengan sabar terus menasehati agar orang-orang lain juga ikut berbuat baik dan
benar dan menghentikan perbuatan mungkar.
Dari Surah Al-Asr ayat 2-3
sudah jelas mengatakan:
إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر
“Sesungguhnya manusia itu
benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan
mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati dengan kebenaran dan nasihat
menasihati dengan kesabaran.” [Surah Al ‘Ashr: 2-3]
Seorang Muslim belum cukup
bagi mereka menjadi manusia yang baik jika tanpa beriman dan jika seorang Muslim
yang beriman belum tentu mereka cukup baik jika tidak mengamalkan keimanan
mereka.
Perkara ini telah banyak
dijelaskan melalui perjalanan Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam. Baginda tidak
membataskan dakwahnya kepada orang lain. Ketika ahli keluarganya sendiri, iaitu
kaum Quraisy dan Bani Hasyim menolak ajakan baginda terhadap Islam.
Sebelum kelahiran Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wassalam manusia kebanyakkannya berada didalam keadaan
sesat. Ketika zaman itu manusia benar-benar memerlukan petunjuk.
Baginda terus mendakwah manusia, orang terdekat mahupun jauh, meski pun bapa
saudaranya, kaum kerabatnya, dan orang sekitarnya menolak ajakan baginda
Shallallahu ‘alaihi wassalam.
Untuk menyampaikan kebenaran
Islam, seseorang tidak mesti menunggu dirinya menjadi baik, atau menunggu
keluarga menjadi baik, atau kamu menjadi baik.
Firman Allah Subhanahu wa
Ta’ala:
وَمَا يُلَقَّاهَا إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُوا
وَمَا يُلَقَّاهَا إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ
“Sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan
melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima
dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari
kebahagiaan dunia dan akhirat”.[Fushshilat: 35]
Tentu saja jika kita
diserang, kita wajib membela diri. Namun dengan cara-cara yang baik sehingga
orang banyak yang simpati. Bukan dengan cara yang menimbulkan kebencian orang
banyak. Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wassalam sudah membuktikannya sehingga orang yang dulu
jadi musuhnya seperti Umar ra, Khalid bin Walid, Wahsyi, Abu Sofyan, dan
sebagainya berubah menjadi sahabatnya.
Berikut ini adalah beberapa
riwayat yang menyebutkan mengenai kewajipan dakwah:
Dari Jarir Abdulah ra.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:” tidaklah seseorang
berada di suatu kaum, dia berbuat maksiat ditengah mereka, dan mereka mampu
untuk mencegahnya, namun mereka tidak mencegahnya, kecuali Allah menimpakan
kepada mereka siksaan sebelum mereka mati.” Yakni mereka akan menerima banyak
musibah di dunia”. (Abu Dawud, Ibnu Majah,
Ibnu Hibban, Al Ashbahani – At Tharghib)
Meninggalnya amar ma’ruf hanya kerana kita belum mengamalkan
yang ma’ruf tersebut, akan membuat yang ma’ruf tersebut semakin ditinggalkan
oleh umat. Kita wajib melakukan amar ma’ruf dan
nahi mungkar serta saling nasehat-menasehati.
Tapi untuk melakukan amar
ma’ruf nahi munkar, kita harus melaksanakannya dulu. Ibda bi nafsik! Mulailah dari diri kita sendiri, kemudian baru
menyuruh orang lain. Bukanlah suatu perkara yang mustahil jika bertemu dengan
jalan buntuk untuk memperbetulkan keadaan. Ia tetap risiko, kadangkala risiko
tersebut sangat tinggi untuk dihadapi. Jika tidak, risikonya adalah dilempar ke
neraka.
Firman Allah Subhanahu wa
Ta’ala berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لا
تَفْعَلُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, mengapa
kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?” [QS. Ash-Shaff : 2].
Dan seterusnya Allah
Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ
أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ
“Mengapa kamu suruh orang lain
(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,
padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidakkah kamu berpikir?” [QS.
Al-Baqarah : 44].
Buat dulu sebelum
dakwahkan kepada orang lain?
Firman Allah Subhanahu wa
Ta’ala:
كَبُرَ مَقْتاً
عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ
“Sangat besar murka
kebencian disisi Allah bahawa kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.” QS. Ash Shaff: 3)
Orang yang paling tinggi
kedudukannya di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah orang yang paling banyak
menasihati sesama (tentunya sesudah dia sendiri mengamalkannya).
Jadi dalam berdakwah itu
yang perlu kita ingat adalah demi kebaikan diri sendiri dan bukan untuk
memperbaiki orang lain. Mudah-mudahan dengan mengajak manusia kepada Allah
Subhanahu wa Ta’ala ini maka pertama yang Allah Subhanahu wa Ta’ala akan
perbaiki adalah amal-amal kita. Target dari dakwah ini adalah terperbaikinya
diri kita bukan orang lain. Seperti melempar bola ke dinding, walaupun bola dilempar
ke arah dinding tapi akan memantul ke arah kita juga. Jadi target dari dakwah
ini seperti pantulan bola ke dinding tersebut. Kita perlu mengenal pasti diri
kita.
Firman Allah Subhanahu wa
Ta’al:
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلا ً مِمَّنْ دَعَا إِلَى
اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحا
“Tidak ada yang lebih
baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi
perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh”.
(Surah Fussilat: 33).
Seorang lelaki yang bijak pernah berkata, "apa yang
kita mencari kesalahan pada orang lain hanya cermin apa kesalahan kita dapati
dalam diri kita sendiri." Apabila anda kira-kira untuk menilai lain -
tanya diri anda apa yang ia adalah kira-kira ANDA yang membuat anda merasa begitu
kuat mengenai keadaan di tangan. Ini boleh menghidupkan kamu dari seorang bodoh
pertimbangan, kepada seseorang yang menghormati orang lain dan mematuhi
peraturan hidup yang "hidup dan biarkan hidup." Lagipun, apa yang
orang lain tidak perlu meninggalkan anda letih atau berasa jengkel. Cara orang
lain memilih untuk menjalani kehidupan mereka, tidak seharusnya menjadi punca kompleks
keunggulan di pihak kita.
Dan asas masyarakat kita, sebagai dunia yang bebas -
adalah keupayaan untuk setiap daripada kita untuk menyatakan pendapat kita dan
hidup kita dengan cara yang kita rasa adalah yang terbaik. Tidak dengan cara
yang jiran kita atau ahli keluarga besar rasa adalah yang terbaik.
Semoga kita semua diberi kekuatan oleh
Allah Subhanahu wa Ta’ala sehingga boleh mengerjakan perbuatan baik dan
menjauhi kemungkaran serta mengajarkannya kepada orang lain.
Bahan Rujukan: akuislam oleh Muhammad
Naim
Sumbangan dan Posted oleh: HAR
No comments:
Post a Comment