"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

04 November, 2016

PERJALANAN HIDUP

Anda berada didalam perjalanan. Perjalanan ini adalah kehidupan! Destinasi adalah Syurga atau Neraka! Jalan yang anda ambil dalam perjalanan akan menentukan destinasi anda. Panjangnya perjalanan anda tidak tetap; ia berbeza-beza untuk setiap individu, ada yang tiba di distinasi mereka dalam keadaan belia manakala yang lain akan sampai kepada umur tua sebelum mereka tiba di destinasinya. Namun satu perkara yang pasti ialah semua orang akan tiba di destinasi mereka!!!


Dari Ibnu Umar radhiallahuanhuma berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam memegang bahu saya seraya bersabda :

عَنْ ابْنِ عُمَرْ رضي الله عَنْهُمَا قَالَ : أَخَذَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم بِمَنْكِبَيَّ فَقَالَ : كُنْ فِي
الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيْلٍ . وَكاَنَ ابْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا يَقُوْلُ : إِذَا أَمْسَيْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ
الصَّبَاحَ، وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلاَ تَنْتَظِرِ الْمَسَاءَ، وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ، وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ
“Jadilah engkau di dunia seakan-akan orang asing atau pengembara”, Ibnu Umar berkata : “Jika kamu berada pada waktu petang hari jangan tunggu pagi hari, dan jika kamu berada pada waktu pagi hari jangan tunggu petang hari, gunakanlah kesihatanmu untuk (persiapan saat) sakitmu dan kehidupanmu untuk kematianmu” (Hadith Riwayat Bukhari)

Rasululllah Shallallahu ‘alaihi wassalam memiliki sifat selalu memberi bimbingan kepada jalan yang lurus terhadap siapa saja dari kalangan umatnya, sehingga ketika para sahabatnya meminta agar beliau memberi nasihat maka beliau pun memenuhinya diiringi dengan hikmah.

Pertama, kita memilih destinasi yang sempurna. Jika kita boleh pergi mana-mana sahaja di dunia ini, di mana kita akan pergi? Jadikan ia suatu tempat yang akan membawa kita teruja, bahawa anda benar-benar tidak sabar untuk menjadikan ia sebagai kenyataan. Ia boleh menjadi percutian di pulau yang indah, runtuhan purba yang kaya dengan sejarah dan tipu daya, lawatan yang akan sentiasa dikenang dan sayangi sepanjang masa, dan apa sahaja yang anda ingini. Sekarang, coba kita renungkan dan menggambarkan ia!

Untuk perjalanan ini, tiada kereta, tiada kapal terbang, tiada kapal. Ia akan mengambil masa beberapa minggu untuk sampai ke destinasi, mungkin lebih lama lagi. Ia akan menjadi satu perjalanan yang sebenar. Kita bayangkan bagaimana rasanya menjadi pengembara dan berfikir tentang bagaimana perjalanan ini boleh menjadi analogi kehidupan kita untuk hidup dengan cara yang terbaik sekali.

Apabila membuat perjalanan, ia adalah yang terbaik untuk mengambil barang tidak melebihi ketentuan. Dalam hidup juga, kita tidak harus menimbang diri kita dengan jumlah harta yang berlebih-lebihan, kebendaan atau beban lain seperti hutang, atau bagasi emosi ( mengenai masa lalu dan perkara yang telah berlaku kepada anda). Perkara ini akan menghalang kemajuan kita, dan mengambil dari potensi pertumbuhan yang boleh mencapai melalui pengalaman yang menanti di ekspedisi kita.

Buangkan yang berlebihan yang tidak perlu supaya ia akan membantu kita merasa  lebih ringan dan akan membuat perjalanan kita lebih memuaskan. Peruntukan paling penting untuk perjalanan adalah wang, makanan, pertolongan kecemasan dan komunikasi.

Mengenai perjalanan hidup Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَتَزَ‌وَّ‌دُ‌و‌ا‌ فَإِنَّ خَ‍‍‍يْ‍‍رَ‌ ‌ال‍‍زّ‍َ‍‌ا‌دِ‌ ‌ال‍‍تَّ‍‍‍قْ‍‍‍وَ‌ى‌ ۚ ‌وَ‌اتَّ‍‍قُ‍‍ونِي يَ‍‍ا‌ ‌أ‍ُ‍‌وْلِي ‌الأَلْبَابِ
“..dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah taqwa. Dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)”. (Surah Al_-Baqarah: 197)

Taqwa telah diterjemahkan sebagai rasa takut kepada Allah berdasarkan kesadaran dengan mengerjakan perintah-Nya dan tidak melanggar larangan-Nya kerana takut terjerumus dalam perbuatan dosa. Ini sumber yang penting tidak boleh dibeli di mana-mana kedai.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ ‌اهْتَدَ‌وْ‌ا‌ ‌زَ‌ا‌دَهُمْ هُ‍‍د‌ى‌ ً‌ ‌وَ‌آتَاهُمْ تَ‍‍‍قْ‍‍‍و‌اهُمْ
“Dan (sebaliknya) orang-orang yang menerima petunjuk (ke jalan yang benar), Allah menambahi mereka dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka (dorongan) untuk mereka bertaqwa”. (Surah Muhammad: 17)

Kita mestilah orang kurang siuman untuk merancang perjalanan jauh tanpa bimbingan yang di percayai – BETUL TAK? Syukur Alhamdulillah dengan bimbingan dan panduan-Nya telah menyediakan kita kearah yang betul berbanding dengan peta atau GPS: Al-Quran

Ia membentangkan destinasi dan laluan. Ia responsive dan menyediakan segala halangan yang dihadapi di sepanjang perjalanan. Ia memberi amaran perangkap untuk dielakkan sementara menenangkan jiwa kita. Ia seperti seorang teman menyokong kita semasa susah dan senang kita.

Saya berkata tiada kapal terbang, tetapi anda perlu memilih kaedah pengangkutan yang betul ke setiap kawasan di bumi. Kita tidak boleh memandu di atas lautan; Kita memerlukan kapal. Kita tidak boleh menunggang basikal ke gunung yang curam; kita perlu mendakinya. Begitu juga metodologi sunnah - Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wassalam bertindak seperti kenderaan kita melalui kehidupan, memberikan kita mungkin cara yang terbaik untuk menyeberangi pelbagai kawasan bentuk muka bumi.

Walaupun mungkin kita mendapati tempat itu menakjubkan, tidak kira mempersonakan, cantik atau menarik yang anda lihat disepanjang perjalanan mungkin menakjubkan; sebagai pengembara, kita mengelakkan berpelesaran. Walapun pada perjalanan yang panjang, kita tidak pernah lupa arah tujuan.

Kita akan berjumpa dengan orang, melihat perkara-perkara yang menakjubkan, tidur di hotel-hotel yang selesa atau berehat dengan pemandangan yang indah. Tidak kira bagaimana baiknya perhentian di sepanjang jalan, atau berapa seronoknya kita menikmati bersama seorang kenalan baru, kita boleh mengucapkan selamat tinggal. Kita akan meneruskan perjalanan kerana kita tahu pada peringkat awalnya kita tidak bermaksud untuk tinggal. Kesedaran kita terhadap matlamat sebenarnya memudahkan untuk melepaskan nya. Kita perlu menyedari sifat yang tidak kekal setaip orang, tempat atau benda yang kita temui didalam dunia ini.

Apabila membuat perjalanan, tidak kira berapa menariknya, kita mungkin mengelakkan segala ancaman yang mengancam perjalanan kita diluar rancangan asal. Kita tahu syaitan pernah mencuba untuk menarik kita jauh dari jalan yang lurus.

Mengenai perkara ini, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ
“Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah”. (surah An-Nisaa’: 76)

Berperang bukan hanya untuk memelihara dan memperkuatkan/memperteguh agama Tuhan, dan untuk sampai kepada kekuatan dan kedudukan untuk dirinya, melainkan tujuan mereka adalah keridhaan Tuhan. Dengan memiliki iman pada Tuhan, anda memiliki kekuatan yang paling tinggi.

Apakah kita mengambil bermacam-macam vitamin atau mengambil vaksin sebelum memulakan perjalanan? Apabila kita merancang untuk perjalanan yang jauh, anda sepatutnya mengambil langkah berjaga-jaga terhadap gejala yan boleh merumitkan kita.

Dalam perjalanan hidup kita perlu memastikan fungsi badan dan minda berada dalam keadaan optimum dan menjauhi apa saja halangan yang akan menghalang kemajuan kita, sama ada pegaulan dengan kawan-kawan yang salah atau gaya hidup yang tidak sihat.

Apabila kita melakukan perjalanan and perlu bersiap siaga dengan apa-apa saja. Dalam usaha untuk meneruskan perjalanan, ia adalah penting untuk menguruskan yang tidak dijangka dengan cara yang tenang, fikiran yang waras. Perlu diingatkan, kita perlu fleksibel, tabah dalam menghadapi berbagai tantangan dan kesulitan dan dengan begitu kita akan dapat membina keyakinan dan kesabaran kita.

Semasa kita dalam perjalanan ke destinasi terakhir kita, kita tidak keberatan jika keadaan tertentu adalah kurang ideal, kerana kita tahu bahawa ia hanya sementara. Berapa banyak keadaan yang kurang selesa kita hadapi dalam hidup ini? Jika kita menghadapi ketidakselesaan dengan sikap yang sama, mengingat bahwa itu semua sementara, maka kehidupan kita sebenarnya akan menjadi lebih mudah dan kurang tekanan.

Pengarang cerita “THE HAPPINESS CHOICE” Marilyn Tam berkata:

“Perjalanan mengembangkan kapasitas kita untuk bertanya-tanya, kegembiraan dan penghargaan kepelbagaian menarik di planet yang indah ini”

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِنَّ في ذٰلِكَ لَآياتٍ لِلعالِمينَ
Sesungguhnya pada yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan”. (Surah Ar-Rum: 22)

Kita akan merasa letih dan merindukan rumah, dan apabila perjalanan menjadi bertambah susah, melepaskannya bukanlah suatu pilihan yang bijak.

Anas bin Malik katanya: Rasulullah Allah, selawat dan salam kepadanya, berkata, "Jika kiamat telah ditubuhkan apabila salah satu anda semasa dia di tangannya anak pokok, maka hendaklah dia tanam." (Hadith Riwayat: Ahmad, shahih menurut Al-Albani)

Jika kita tidak berputus asa pada saat-saat akhir hidup kita di muka bumi ini, lalu apakah  alasan yang munasabah untuk kita berputus asa sekarang? BANGUN DAN TERUSKAN BERUSAHA.

Matlamat utama adalah untuk sampai ke destinasi - untuk bertemu dengan Sang Pencipta, dan mendapat keredhaanNya, dan kita juga redha denganNya. Matlamat inilah yang sepatutnya  menjadi penggerak, menempuhi segala kesukaran dalam mengharungi kehidupan seharian.

Matlamat utama adalah untuk sampai ke destinasi - untuk bertemu dengan Sang Pencipta, dan mendapat keredhaanNya, dan kita juga redha denganNya. Matlamat inilah yang sepatutnya  menjadi penggerak, menempuhi segala kesukaran dalam mengharungi kehidupan seharian.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
“Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu”. (Surah Al-Hadid: 20)

Kadang-kadang kita rasa seolah-olah kita berada di pusat alam semesta, tetapi kita juga akan meninggal dunia. Apa legasi akan kita tinggalkan di Bumi ini? Yang paling penting, apakah amalan yang kita telah sumbangkan - apa yang telah kita lakukan bagi diri kita di akhirat?

Semoga Allah melindungi kita daripada menjadi salah satu daripada orang-orang yang sedar sebelum ianya terlambat:

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

يَ‍قُ‍‍‍ولُ يَا‌ لَيْتَنِي قَ‍‍دَّمْتُ لِحَيَاتِي
Ia akan berkata: "Alangkah baiknya kalau aku dahulu sediakan amal-amal baik untuk hidupku (di sini)!" (Surah Al-Fajr: 24)

Ramai diantara kita memahami konsep kehidupan seperti sebuah kembara, akan tetapi untuk  benar-benar mempraktikkanya adalah sukar, kecuali kita benar-benar bersungguh dan bertekad untuk mengubah cara hidup kita. Jika ada yang merunsingkan anda di masa hadapan, atau anda merasa begitu terikat kepada seseorang atau sesuatu, maka ingatlah tentang ini.

Adakah anda fikir ia boleh mengubah perasan dan cara anda mengendalikan kejadian-kejadian dalam hidup anda seperti kehilangan dan kasih sayang?

Apakah destinasi kita? Marilah kita mempersiapkan sedang kita didalam perjalanan sebelum tiba dan tidak ada patah balik.

Semoga isi artikel sederhana ini boleh memberi berkah kebaikan. Amin

Posted and Penyumbang oleh: HAR
Terjemahan Al-Quran: http://transliteration.org/

No comments: