"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

08 November, 2016

KESEDIHAN DAN KEBIMBANGAN ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KEADAAN MANUSIA (BAB. 2)

Kita sebagai manusia adalah makhluk yang rapuh. Sedikit tekanan saja membuat manusia ini patah arang. Sedikit saja kesulitan menjumpainya, orang ini langsung mengeluh, merasa tidak berdaya, menangis, minta dikasihani atau minta bantuan.

Pada masa-masa kesedihan dan kebimbangan akan mengancam untuk mengambil alih kehidupan kita.

Emosi boleh membuat kita lupa bahwa tujuan utama kita dalam kehidupan kita di dunia ini, ialah untuk beribadah kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman di dalam Al-Quran bahawa tujuan manusia dihidupkan di muka bumi ini tidak lain adalah untuk beribadah kepadaNya.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Aku tidak menjadikan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu” (Surah Adh-Dhariyat: 56)

Apabila mendapat keredhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala itu memenuhi pusar fikiran, serta tindakan dan perbuatan, maka kesedihan dan kebimbangan tidak mendapat tempat dalam kehidupan kita.

Dalam artikel sebelum ini, kita telah membincangkan tentang berurusan dengan kesedihan dan kebimbangan dengan berusaha untuk bersabar. Kami juga menyentuh mengenai  berkat-berkat Allah Subhanahu wa Ta’ala yang menganugerahkan kepada kita sebagai satu cara untuk menggalakkan kesabaran.

Satu lagi cara untuk mengatasi kesedihan dan kebimbangan adalah dengan berterima kasih kepada Allah atas segala limpah-Nya. Allah Subhanahu wa Ta’ala menjelaskan dalam Al-Quran, Allah Subhanahu wa Ta’ala menyuruh bersyukur dan melarang kebalikannya. Allah memuji orang-orang yang mahu bersyukur dan bersyukur.

Sebagaimana Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ
“Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku”. (Surah Al-Baqarah: 153)

Bagaimana Menjadi Bersyukur?

Allah menjadikan syukur sebagai sebab untuk menambahkan kurnia dan pemberian-Nya, dan sebagai sesuatu yang memelihara nikmat-Nya, Allah memberitahukan bahawa orang-orang yang mahu bersyukur adalah orang-orang yang dapt memanfaatkan tanda-tanda kebesaran-Nya.

Terdapat banyak cara untuk menyatakan rasa terima kasih.

Cara yang pertama sebagai ‘abid (hamba) Allah Subhananhu wa Ta’ala yang dituntut untuk selalu beribadah kepada-Nya.  Rukun Islam, apa-apa yang telah ditetapkan kepada  oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala yang  membimbing kita untuk beribadah kepada-Nya dengan mudah. Orang-orang yang bertaqwa (menjalankan perintah dan menjauhi laranganNya) selalu bersyukur atas nikmat dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dan selalu bersabar atas ujian kesusahan dari  Allah Subhanahu wa Ta’ala dan bersabar dalam melakukan ketaatan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Mereka akan diberikan jalan keluar, diberi rezki yang cukup, kehidupannya akan lebih baik, dan di akhirat akan mendapat yang jauh lebih baik lagi.

Apabila kita menyaksikan bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasul terakhir-Nya, kita patut yang bersyukur kerana dikurniakan nikmat iman dan Islam. Apabila orang yang beriman sujud di hadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan tenang,  ketika rukuk dan sujud, terasa sekali ketenangan ruas-ruas tulang dan otot menjadi rileks. Ketika mengucapkan tasbih dengan penghayatan dan seolah memberikan pujian dihadapan Allah dengan sesungguhnya, kami mengucapkan syukur kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan berterima kasih.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

ي‍‍َ‍ا‌أَيُّهَا‌ ‌الَّذ‍ِ‍ي‍‍نَ ‌آمَنُو‌ا‌ ‌ا‌رْكَعُو‌ا‌ ‌وَ‌اسْجُدُ‌و‌ا‌ ‌وَ‌اعْبُدُ‌و‌ا‌ ‌‍رَبَّكُمْ ‌وَ‌افْعَلُو‌ا‌ ‌الْ‍‍خَ‍‍‍يْ‍‍رَ‌ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)”. (Surah: Al-Hajj: 77)

Semasa puasa Ramadan, kita merasa bersyukur ketika diberi rezeki dengan makanan dan air oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Jika seorang mukmin mampu membuat haji ke Rumah Allah di Makkah, ia merupakan satu sebab juga untuk syukur. Perjalanan Haji boleh lama, sukar, dan mahal. Orang-orang yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala akan selalu menyedari kelemahan mereka di hadapan Allah Subhanahu wa Ta’ala sehingga mereka selalu memanjatkan syukur dengan rendah diri atas setiap nikmat yang diterima.

Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam menasihatkan pengikutnya untuk bersedekah setiap hari untuk merakamkan ucapan terima kasih kepada Tuhan untuk setiap persendian kita atau anggota didalam badan kita. Imam Ibn Rajab Al Hanbali rahimahullah, salah seorang ulama berkata:

"Manusia wajib bersyukur kepada Allah setiap hari untuk rahmat-Nya kepada mereka dengan melakukan perbuatan-perbuatan kebaikan dan kebajikan setiap hari"

Jika kita ingat Allah dengan membaca al-Quran dan merenungkan makna, kita akan mendapat pemahaman yang lebih besar daripada kehidupan dunia dan akhirat. Oleh itu, kita mula memahami sifat fana hidup di dunia dan hakikat bahawa walaupun ujian dan seksaan yang mendapat keberkatan dari Allah. kebijaksanaan dan keadilan Allah wujud walaupun dalam keadaan yang sebesar-besarnya.

Berapa kerap kita mendengar ada orang yang mempunyai penyakit yang melemahkan atau kurang upaya dahsyat Alhamdulillah untuk keadaan mereka, atau bercakap tentang kesakitan dan penderitaan membawa rahmat dan kebaikan ke dalam kehidupan mereka? Berapa kerapkah kita mendengar orang lain bercakap tentang pengalaman ngeri dan ujian-ujian, namun terus bersyukur kepada Tuhan?

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

“Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu” (Surah Ibrahim: 7)

Hanya Perlindungan kita

Dalam masa-masa kesedihan dan kebimbangan, apabila kita merasa sendirian dan bermasalah, Allah itu bagi kita tempat perlindungan dan kekuatan kita. Apabila kesedihan dan kebimbangan menjadi tidak tertanggung, apabila terdapat tidak ada apa-apa lagi yang tinggal, tetapi, tekanan, ketakutan, kebimbangan, dan kesengsaraan, dan naluri kita kembali kepada Allah. Kita tahu perkataan-Nya adalah benar, kita tahu janji-Nya adalah benar!

Kita harus meyakini bahwa Allah adalah sebaik-baik penolong dan pelindung.

“Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung” (Surah Ali-‘Imran: 173)

وَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلَاكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ  (سورة الأنفال
 “Dan jika mereka berpaling, maka ketahuilah bahwasanya Allah Pelindungmu. Dia adalah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong. ” (Surah Al Anfaal 40)

Allah mengetahui hikmah di sebalik mengapa perkara-perkara yang baik berlaku kepada orang-orang yang tidak baik, atau mengapa perkara-perkara buruk berlaku kepada orang yang baik. Secara umum, apa sahaja yang menyebabkan kita kembali kepada Allah yang baik dan kita harus bersyukur untuk itu. Dalam masa-masa krisis, orang tertarik lebih dekat dengan Allah, sedangkan di kala senang kita sering lupa dari mana keselesaan yang berasal. Allah adalah Pembekal dan Dia lah Yang Maha Pemurah. Tuhan mahu memberi ganjaran kepada kita dengan hidup yang kekal dan jika kesakitan dan penderitaan boleh menjaminkan syurga, ujian dan seksaan akan mendapat pahala dari musibah yang menimpanya, sekalipun hanya sakit ringan selama ia tetap sabar dan selalu meminta pahala.

Diantaranya hadith ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, ia berkata sesungguhnya aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Tidak ada seorang muslimpun yang tertusuk duri, atau yang lebih dari itu, melainkan ditulis untuknya satu derajat dan dihapus darinya satu kesalahan" (Hadith Riwayat: Muslim)

Hadith Abu Hurairah  radhiyallahu 'anhu ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Barangsiapa yang Allah SWT menghendaki kebaikan dengannya, niscaya Dia menimpakan musibah kepadanya” (Hadith Riwayat: al-Bukhari).

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menyifatkan bahawa ujian yang diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah kepada mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada manusia, menandakan besar juga pahala yang diperoleh. Ini sebagaimana hadith yang datang dari Anas bin Malik, yang menyatakan Rasulullah Sallallahu ‘alahi Wasallam bersabda;

إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ،
 ومن سخط فله السخط
“Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah.“ (Hadith Riwayat al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’if Sunan al-Tirmidzi.)

Kita adalah manusia yang tidak sempurna. Kita boleh membaca kata-kata ini, kita juga boleh memahami sentimen di belakangnya, tetapi mengakui hikmah di sebalik setiap keadaan dan tidak berterima kasih bagi ujian kita hadapi adalah sangat sukar. Ia adalah lebih mudah untuk jatuh ke dalam kesedihan dan kebimbangan. Bagaimanapun, Tuhan Yang Maha Penyayang, memberikan kita panduan yang jelas dan menjanjikan dua perkara, jika kita beribadah kepada-Nya dan mengikuti petunjuk-Nya kita akan dibalas dengan syurga dan dengan kesusahan dapat diselesaikan dengan mudah.

Sebagaiman Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

إِنَّ مَعَ ٱلْعُسْرِ يُسْرًا
“…..Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan”, (Surah Al-Insyirah: 5)

Ayat ini adalah sebahagian daripada Surah Al-Insyirah diturunkan apabila kesukaran Nabi Muhammad Shallallahu a’alaihi wasallam menghadapi berbagai macam kesulitan dan hambatan yang berasal dari orang-orang kafir. Allah Subhanahu wa Ta’ala menegaskan salah satu nikmat-Nya yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad Shallallahu a’alaihi wasallam ialah melapangkan dada beliau (serta diberi hidayah dan Iman). Juga meringkan beban tugas Baginda dalam menyiarkan Islam denagn diberi pelbagai kemudahan dalam melaksanakannya. Dan juga untuk memberi semangat dan harapan menghapuskan perasaan putus asa kepada Baginda “Bahawa setiap kesukaran ada disertai kemudahan.” Untuk itu kita perlu bersyukur dan perlu mengucapkan terima kasih.

 Jika setiap kesukaran dihadapi dengan tabah serta disertai dengan usaha ikhtiar yang berterusan maka setelah itu barulah kita menyerahkannya bulat-bulat kepada Allah yang Maha Melimpah RahmatNya.

Kita mesti menerima ujian, kejayaan, dan seksaan yang merupakan sebahagian daripada hidup kita. Setiap seseorang daripada mereka, daripada paras tertinggi kepada paras terendah adalah satu rahmat dari Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ia berkat direka yang unik untuk setiap orang individu. Apabila kita mengalami dengan kesedihan atau kebimbangan kita perlu kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, berusaha untuk bersabar dan bersyukur dan berserah diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Sebab Allah Subhanahu wa Ta’ala sahaja yang Maha Mengetahui dan yang memberi petunjuk.

Dengan beriman dan percaya akan pertolongan Allah Subhanahu wa Ta’ala, kita mampu mengatasi segala kesedihan dan kebimbangan yang cuba menjalar ke dalam kehidupan kita ini. Bersama Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan-Nya. Mohonlah pertolongan hanya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam segala kesulitan hidup kita.

Semoga Allah membimbing hidup kita pada ketaatan dan kemuliaan akhlak, dan semoga  Allah redha pada hidup kita dan kita redha pada-Nya. Kepada Allah kita memohon pertolongan. Amin

Allahu a’lam.

Sumbangan:  Adib Alim Aminullah/Adyrah Anisah
Posted oleh: HAR

No comments: