"Katakanlah: Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan tiada aku termasuk di antara orang-orang yang musyrik" (QS Yusuf:108)

15 November, 2016

Pengambilan arak & dadah: Perspektif Islam

Realiti Umat Islam pada hari ini amat terpengaruh dengan cara hidup Barat, faham kebendaan yang semakin meningkat, masaalah sosio budaya yang parah dan remaja kini menghadapi dilemma yang semakin meningkat. Dan salah satu daripadanya adalah DADAH.

Apa yang Islam katakana tentang perkara ini? Bagaimana perlunya umat Islam menganggap dadah? Untuk mengetahui hal ini, kita mesti merujuk apa yang Al-Quran dan Sunnah berkata mengenau arak dan narkotik.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam Al-Quran:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah perbuatan - perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan”.
(Surah Al-Maidah: 90)

Allah Subhanahu wa Ta’ala telah menerangkan dengan menggunakan arak, antara lain, sebagai perbuatan yang mengerikan, perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan, dan Allah telah memerintahkan kita untuk menjauhi diri daripadanya.

Allah Subhanahu wa Ta’ala peringatkan dalam ayat berikut:

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ
"Sesungguhnya setan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu)". (Surah Al-Maidah: 91)

Ayat ini memberitahu kita bagaimana ia adalah perbuatan keji syaitan kerana arak, disamping menyemai benih-benih permusuhan dan menghalang kita daripada mengingati Allah Subhanahu wa Ta’ala dan berkata tidak karuan.

Perlu di-ingat bahawa apabila istilah memabukkan ini digunakan, ia juga merangkumi narkotik, kerana mereka juga antara lain menyebabkan kehilangan kawalan diri dan menghayal jauh entah kemana. Terdapat juga banyak riwayat-riwayat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengenai perkara tersebut.

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: مَنْ شَرِبَ اْلخَمْرَ فَاجْلِدُوْهُ، فَاِنْ عَادَ فَاجْلِدُوْهُ، فَاِنْ عَادَ فَاجْلِدُوْهُ، فَاِنْ عَادَ فَاقْتُلُوْهُ. قَالَ عَبْدُ اللهِ: اُئْتُوْنِى بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ اْلخَمْرَ فِى الرَّابِعَةِ فَلَكُمْ عَلَيَّ اَنْ اَقْتُلَهُ. احمد
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr, ia berkata : Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Barangsiapa minum khamr maka deralah ia, kemudian jika kembali minum lagi, maka deralah dia, kemudian jika kembali lagi maka deralah dia, dan jika kembali minum lagi maka bunuhlah dia”. ‘Abdullah berkata, “Bawalah kemari seseorang dari kalian yang minum khamr yang keempat kalinya, maka aku akan bunuh dia”. [Hadith Riwayat: Ahmad]

Dari Mu’awiyah, sesungguhnya Nabi Shallallahu 'alahi wasallam telah bersabda:

عَنْ مُعَاوِيَةَ اَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: اِذَا شَرِبُوا اْلخَمْرَ فَاجْلِدُوْهُمْ، ثُمَّ اِذَا شَرِبُوْا فَاجْلِدُوْهُمْ، ثُمَّ اِذَا شَرِبُوا الرَّابِعَةَ فَاقْتُلُوْهُمْ. الخمسة الا النسائى. قَالَ التِّرْمِذِى: اِنَّمَا كَانَ هذَا فِى اَوَّلِ اْلاَمْرِ ثُمَّ نُسِخَ بَعْدُ.
“Apabila mereka minum khamr, maka deralah mereka, kemudian jika mereka minum lagi, deralah mereka, kemudian jika mereka minum untuk keempat kalinya, maka bunuhlah mereka”. [HR. Khamsah kecuali Nasai]. Tirmidzi berkata, “Ini hanya terjadi di zaman permulaan, kemudian sesudah itu hukuman tersebut dihapus”.

Dari Jabir, dari Nabi Shallallahu 'alahi wasallam, beliau telah bersabda:

عَنْ جَابِرٍ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: اِنْ شَرِبَ اْلخَمْرَ فَاجْلِدُوْهُ فَاِنْ عَادَ الرَّابِعَةَ فَاقْتُلُوْهُ، قَالَ: ثُمَّ اُتِيَ النَّبِيُّ ص بَعْدَ ذلِكَ بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ فِى الرَّابِعَةِ فَضَرَبَهُ وَ لَمْ يَقْتُلْهُ. محمد بن اسحاق، فى نيل الاوطار
“Jika (seseorang) minum khamr, maka deralah dia, kemudian jika mengulang lagi yang keempat kalinya, maka bunuhlah dia”. Jabir berkata, “Kemudian setelah itu dihadapkan seorang laki-laki yang telah minum khamr keempat kalinya kepada Nabi SAW, tetapi beliau hanya menderanya dan tidak membunuhnya”. (HR. Muhammad bin Ishaq dalam Nailul Authar 7, hal 166]

Hadis berikut dengan jelas menyatakan bahawa Shallallahu 'alahi wasallam  mengharamkan arak:

Dari Ibnu Umar radiallahu anhu katanya, dari Nabi Shallallahu 'alahi wasallam, beliau telah bersabda:

كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَكُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ وَمَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِى الدُّنْيَا فَمَاتَ وَهُوَ يُدْمِنُهَا لَمْ يَتُبْ لَمْ يَشْرَبْهَا فِى الآخِرَةِ
Setiap minuman yang memabukkan adalah arak dan setiap yang memabukkan adalah haram. Sesiapa yang meminum arak di dunia lalu meninggal dunia dalam keadaan dia masih tetap meminumnya dan tidak bertaubat, maka dia tidak akan dapat meminumnya di Akhirat kelak (di Syurga). (Hadith di dalam Sahih Muslim)

Dari ‘Aisyah radhiallahu 'anha, ia berkata : Rasulullah Shallallahu 'alahi wasallam bersabda:

عَنْ عَائِشَةَ رض قَالَتْ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ، وَ مَا اَسْكَرَ اْلفَرَقُ مِنْهُ فَمِلْءُ اْلكَفِّ مِنْهُ حَرَامٌ. احمد و ابو داود و الترمذى و قال حديث حسن
“Setiap minuman yang memabukkan itu haram, dan minuman yang dalam jumlah banyaknya memabukkan, maka segenggam darinya pun haram”. (Hadith Riwayat: Ahmad, Abu Dawud dan Tirmidzi, dan Tirmidzi berkata, “Hadits ini hasan”)

Dari Abu Hurairah radiallahu anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'alahi wasallam bersabda:

عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ رض قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: مُدْمِنُ اْلخَمْرِ كَعَابِدِ وَثَنٍ. ابن ماجه
“Peminum khamr itu bagaikan penyembah berhala”. (Hadith Riwayat: Ibnu Majah)

Dalam riwayat lain, Nabi Muhammad Shallallahu 'alahi wasallam mengambarkan arak sebagai:

1.   Kunci kepada segala kejahatan
2.   Ketua dari segala Kesalahan dan kesilapan
3.   Dosa-dosa yang paling dahsyat
4.   Ibu kepada semua kekejaman
5.   Ibu kepada Kejahatan

Mengapa dadah dan arak jadi hina, buruk, busuk dan keji di sisi Islam? Mari kita lihat apa yang para ulama telah berkata mengenai kesan ubat-ubatan dari duniawi serta perspektif agama:

Dadah bermaksud ubat-ubatan, bahan (seperti Ganja, Heroin, Marijuana dan sebagainya) yang merosakkan atau membinasakan orang yang mengunakkan secara berlanjutan (merosak kesihatan, membawa maut dan sebagainya).


Dadah-dadah seperti ganja, kokain, candu, dan sebagainya pasti termasuk dalam kategori  khamr (Jenis minuman yang memabukkan - menutupi kesehatan akal) yang dilarang. Adalah diketahui umum bahawa penggunaan dadah-dadah tersebut memberi kesan kepada persepsi deria, membuat apa yang dekat kelihatan jauh dan apa yang jauh kelihatan dekat, dan penggunaannya menghasilkan ilusi dan halusinasi, sehingga seolah-olah hilang dan apa yang khayalan kelihatan nyata; dan yang mengambil dadah secara umum merosakkan fakulti pemikiran dan membuat keputusan. Dadah-dadah tersebut diambil sebagai satu cara untuk melarikan diri dari realiti dalaman perasaan seseorang dan realiti luar kehidupan dan agama ke alam fantasi dan imaginasi. Dan pengambilannya secara berlanjutan boleh merosakkan kesihatan, membawa maut dan sebagainya.

Namun, tidak perlu dinukilkan kerana sebenarnya matlamat penulisan ini adalah bagi menjelaskan hukum-hukum mengenainya dari perspektif Islam.

Hukum dan larangan pengambilan dadah adalah jelas haram berdasarkan kepada dalil yang dikiaskan kepada arak. Dalam Al-Quran banyak menyebut mengenai pengharaman ini bersandarkan kepada keterangan nas-nas (Al-Quran dan Al-Hadis) kerana ia termasuk dalam pengertian umum benda-benda yang memabukkan, menghilangkan akal dan kedua-duanya mempunyai alasan hukum yang sama iaitu memabukkan atau terdapat dan membawa kebinasaan terhadap individu-individu dan masyarakat.

Merujuk kepada Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

وَلا تُلقوا بِأَيديكُم إِلَى التَّهلُكَةِ
“Janganlah kamu menjatuhkan dirimu dalam kebinasaan...” (Surah Al-Baqarah: 195)

Imam Ibn Hajar Al-Makki ( المكي أحمد ابن حجر الهيتمي ) meriwayatkan dari sebahagian ulama bahawa terdapat seratus dua puluh mendatangkan keburukan dan menjejaskan duniawi dan agama yang disebabkan oleh pengambilan Ganja (Cannabis).

Tidak sepuluh, atau dua puluh, tetapi satu ratus dua puluh kemudaratan berlaku disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan tersebut! Ibn Seenaa (رحمه الله) menyatakan bahawa sejumlah besar ia mengeringkan air mani (Cecair yang membawa sperma, sekali gus menjadikan pengguna ubat-ubatan narkoti mati pucuk). Ibn Al-Beetaar (رحمه الله) menyatakan: "Sekumpulan orang yang menggunakannya (ubat-ubatan) dan oleh itu menjadi mental gila (gila)."

Imam Ibn Taimiyah (رحمه الله) berkata: "Semua dosa-dosa, noda, dan perkara-perkara buruk yang lain dalam Khamr (arak) ada didalam hashish (cannabinoid seperti ganja), dan banyak lagi, kerana majoriti kerosakan dalam khamr menjejaskan agama, tetapi hashish memberi kesan, sebahagian besar, kedua-dua agama dan badan. "

Mungkin ada yang mengatakan bahawa semua ubat-ubatan tidak memabukkan, dan bahawa dadah seperti heroin dan ganja hanya sedatif (depressants) yang mengendurkan dan melemahkan fikiran. Jawapan kepada pembohongan ini terletak di kenyataan berikut:

Sebagaimana diriwayatkan Imam Ahmad dan Abu Dawud dari Ummu Salmah r.a. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam juga melarang setiap yang memabukkan dan melemahkan (bahan-bahan yang melemahkan minda) (Hadith Riwayat: Abu Daud dalam "Kitab al-Asyrabah,"No.3686)

Kesepakatan ummah (negara Islam) tentang larangan narkotik juga diriwayatkan dari banyak ulama. Imam Az Zarkashi (رحمه الله) menyatakan: "Persetujuan ummah diriwayatkan daripada beberapa ulama tentang larangan hashish; termasuk ulama-ulama  Qiraafi dan Ibn Taimiyah."
Imam Ibn Hajar (رحمه الله) telah memasukkan pengunaan narkotin kedalam kategori dosa-dosa besar. Kalau itu tidak mencukupi, Imaam Ibn Taymiyyah (رحمه الله) pula menyebut bahwa ijmak Muslim mengatakan sesungguhnya ganja haram, dan orang yang menghalalkannya adalah kafir (terj: Yas’alunaka, Ahmad-syarbashi m/s 311)

Para ulama daripada semua empat mazhab Islam sebulat suara bersetuju bahawa pengambilan apa-apa yang memabukkan adalah haram. tumbuh-tumbuhan tertentu juga telah termasuk dalam ini, kerana Imam Rafee’ (رحمه الله) dengan jelas menyatakan bahawa: ". Para ulama telah merangkumkan tumbuh-tumbuhan yang memabukkan, dan lain-lain dalam larangan ini"

Setakat ini, larangan dadah telah dibuktikan dalam Al-Quran, Sunnah dan Ijmaa '(kesepakatan ulama). Ia juga dapat dibuktikan dengan Qiyaas (ijtihad) iaitu pemikiran logik. Apabila seseorang itu mabuk (atau 'stone' dalam bahasa jalanan) dia tidak tahu apa yang dia lakukan. Beliau dengan mudah boleh membunuh seseorang atau berzina, dan lain-lain. Dengan cara yang sama, untuk menyediakan bekalan yang mencukupi, beliau mungkin akan mempunyai niat untuk mencuri. Ini adalah, tanpa bayangan keraguan, menyalahi undang-undang. Terdapat peraturan umum bahawa apa sahaja yang membawa kepada sesuatu yang haram, maka hukumnya sendiri haram. Oleh itu, ubat-ubatan telah terbukti sebagai Haram oleh semua empat sumber perundangan Islam (al-Quran, Sunnah, Ijmaa 'dan Qiyaas).

Penyalahgunaan dadah juga boleh meruntuhkan institusi keluarga dan kekuatan ummah. Mereka terbabit dengan dadah akan berubah dari segi tabiat, keyakinan, sikap, nilai hidup, maruah diri, malah merosakkan keharmonian dalam rumah tangga dan masyarakat.

Gejala penagihan dan penyalahgunaan dadah dapat dibanteras dari awal jika ibu bapa memantau serta mendidik anak dengan kasih sayang selain mengawasi rakan mereka supaya tidak dipengaruhi melakukan perkara menyalahi udang-undang. Masyarakat dan kerajaan juga tidak boleh berputus asa memerangi dadah serta sentiasa memberi sokongan terhadap usaha membanterasnya terutama di kalangan generasi muda.


Apakah hukuman undang-undang untuk mengambil dadah?

Imam Al-Maawardi (رحمه الله) menegaskan bahawa oleh tumbuh-tumbuhan, yang menyebabkan lebih-keseronokan (mabuk) yang lama, yang Hadd (hukuman undang-undang) akan menjadi perlu, dan dalam kes ini, adalah lapan puluh sebatan.

Imam Qiraafi (رحمه الله) menyatakan bahawa Para Ulama semasa beliau bersetuju bahawa penggunaannya adalah haram hukumnya.

Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan pendapat tentang apakah hukuman menjadi penyandang kerana pengambilan dadah; sama ada Hadd, kerana ia memabukkan atau Ta'zeer (hukum islam) kerana ia merosakkan minda.

Menurut tiga Imam besar dalam Islam (Shaafi'i, Malik dan Ahmad), memakan apa-apa yang memabukkan, bagaimanapun kecil jumlah itu, akan membawa hukuman undang-undang lapan puluh sebatan kepada orang itu. Walau bagaimanapun, menurut mazhab Hanafi, jika jumlah yang memabukkan telah diambil, maka, menurut Imam Muhammad, Hadd (hukuman Undang-Undang) perlu. Menurut Imam Abu Hanifah dan Imam Abu Yusuf, beliau akan ditegur dengan keras, tetapi Hadd tidak akan dikenakan.

Ta'zeer adalah satu hukuman yang tidak memegang jumlah tertentu dan ia adalah tertakluk kepada  budi bicara Hakim. Kita harus sedar bahawa menurut beberapa ulama, dalam kes-kes tertentu, Ta'zeer boleh menjadi lebih teruk daripada Hadd sendiri, seperti apabila orang yang berterusan melakukan jenayah.

Sebahagian ulama Hanafi, Maliki dan Ibn Taymiyyah membolehkan hukuman mati dalam ta’zeer untuk kesalahan berat yang boleh mengganggu kemaslahatan umum. Hukuman mati mandatori ke atas pengedar dadah di Malaysia mengandungi unsur-unsur hudud dan ta‘zeer.

Dengan itu, dapatlah kita membuat rumusan bahawa semamangnya tiada hukum yang jelas menyebut tentang pengharaman Dadah didalam Al-Quran dan Hadith. TETAPI, banyak bertebaran larangan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan tegahan Rasullullahu ‘alaihi wasallam keatas perlakuan dan perbuatan yang member kesan buruk dan negative kepada diri sendiri dan umat islam amnya.

KESIMPULAN: Untuk menyerang pada akar ketagihan, pandangan holistik jiwa manusia adalah penting. Islam menyediakan kedua-dua pandangan dunia dan sistem spiritual yang menaikkan manusia dengan memberi kuasa kepada jiwa untuk memenuhi Misi Ilahi. Selain melarang tingkah laku yang mungkin merendahkan jiwa manusia dalam apa jua cara, Islam menetapkan cara-cara praktikal untuk memperkukuhkan ia.

MAKA JAUHILAH ARAK DAN DADAH

Penyampai dan posted: HAR

No comments: