Pengambilan arak & dadah: Perspektif Islam
Realiti Umat Islam pada hari ini amat terpengaruh dengan cara
hidup Barat, faham kebendaan yang semakin meningkat, masaalah sosio budaya yang
parah dan remaja kini menghadapi dilemma yang semakin meningkat. Dan salah satu
daripadanya adalah DADAH.
Apa yang Islam katakana tentang perkara ini? Bagaimana perlunya
umat Islam menganggap dadah? Untuk mengetahui hal ini, kita mesti merujuk apa
yang Al-Quran dan Sunnah berkata mengenau arak dan narkotik.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam Al-Quran:
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ
وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum)
khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah
perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah perbuatan - perbuatan
itu agar kamu mendapat keberuntungan”.
(Surah
Al-Maidah: 90)
Allah Subhanahu
wa Ta’ala telah menerangkan dengan menggunakan arak, antara lain, sebagai
perbuatan yang mengerikan, perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan, dan Allah
telah memerintahkan kita untuk menjauhi diri daripadanya.
Allah Subhanahu
wa Ta’ala peringatkan dalam ayat berikut:
إِنَّمَا
يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي
الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ
فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ
"Sesungguhnya
setan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu
lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat
Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan
itu)". (Surah Al-Maidah: 91)
Ayat ini memberitahu kita bagaimana ia adalah perbuatan keji
syaitan kerana arak, disamping menyemai benih-benih permusuhan dan menghalang
kita daripada mengingati Allah Subhanahu wa Ta’ala dan berkata tidak karuan.
Perlu di-ingat bahawa apabila istilah memabukkan ini digunakan, ia
juga merangkumi narkotik, kerana mereka juga antara lain menyebabkan kehilangan
kawalan diri dan menghayal jauh entah kemana. Terdapat juga banyak
riwayat-riwayat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengenai perkara
tersebut.
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: مَنْ شَرِبَ اْلخَمْرَ
فَاجْلِدُوْهُ، فَاِنْ عَادَ فَاجْلِدُوْهُ، فَاِنْ عَادَ فَاجْلِدُوْهُ، فَاِنْ
عَادَ فَاقْتُلُوْهُ. قَالَ عَبْدُ اللهِ: اُئْتُوْنِى بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ
اْلخَمْرَ فِى الرَّابِعَةِ فَلَكُمْ عَلَيَّ اَنْ اَقْتُلَهُ. احمد
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr,
ia berkata : Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Barangsiapa
minum khamr maka deralah ia, kemudian jika kembali minum lagi, maka deralah
dia, kemudian jika kembali lagi maka deralah dia, dan jika kembali minum lagi
maka bunuhlah dia”. ‘Abdullah berkata, “Bawalah kemari seseorang dari kalian
yang minum khamr yang keempat kalinya, maka aku akan bunuh dia”. [Hadith
Riwayat: Ahmad]
Dari Mu’awiyah,
sesungguhnya Nabi Shallallahu 'alahi wasallam telah bersabda:
عَنْ
مُعَاوِيَةَ اَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: اِذَا شَرِبُوا اْلخَمْرَ فَاجْلِدُوْهُمْ،
ثُمَّ اِذَا شَرِبُوْا فَاجْلِدُوْهُمْ، ثُمَّ اِذَا شَرِبُوا الرَّابِعَةَ
فَاقْتُلُوْهُمْ. الخمسة الا النسائى. قَالَ التِّرْمِذِى: اِنَّمَا كَانَ هذَا
فِى اَوَّلِ اْلاَمْرِ ثُمَّ نُسِخَ بَعْدُ.
“Apabila
mereka minum khamr, maka deralah mereka, kemudian jika mereka minum lagi,
deralah mereka, kemudian jika mereka minum untuk keempat kalinya, maka bunuhlah
mereka”. [HR. Khamsah kecuali Nasai]. Tirmidzi
berkata, “Ini hanya terjadi di zaman permulaan, kemudian sesudah itu hukuman
tersebut dihapus”.
Dari Jabir, dari
Nabi Shallallahu 'alahi wasallam, beliau telah bersabda:
عَنْ جَابِرٍ عَنِ
النَّبِيِّ ص قَالَ: اِنْ شَرِبَ اْلخَمْرَ فَاجْلِدُوْهُ فَاِنْ عَادَ
الرَّابِعَةَ فَاقْتُلُوْهُ، قَالَ: ثُمَّ اُتِيَ النَّبِيُّ ص بَعْدَ ذلِكَ
بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ فِى الرَّابِعَةِ فَضَرَبَهُ وَ لَمْ يَقْتُلْهُ. محمد بن
اسحاق، فى نيل الاوطار
“Jika (seseorang) minum khamr, maka deralah dia,
kemudian jika mengulang lagi yang keempat kalinya, maka bunuhlah dia”. Jabir
berkata, “Kemudian setelah itu dihadapkan seorang laki-laki yang telah minum
khamr keempat kalinya kepada Nabi SAW, tetapi beliau hanya menderanya dan tidak
membunuhnya”. (HR. Muhammad bin Ishaq dalam Nailul Authar 7, hal 166]
Hadis berikut dengan jelas menyatakan bahawa Shallallahu
'alahi wasallam mengharamkan
arak:
Dari Ibnu Umar radiallahu anhu katanya, dari Nabi Shallallahu
'alahi wasallam, beliau telah bersabda:
كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَكُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ وَمَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِى
الدُّنْيَا فَمَاتَ وَهُوَ يُدْمِنُهَا لَمْ يَتُبْ لَمْ يَشْرَبْهَا فِى
الآخِرَةِ
Setiap
minuman yang memabukkan adalah arak dan setiap yang memabukkan adalah haram.
Sesiapa yang meminum arak di dunia lalu meninggal dunia dalam keadaan dia masih
tetap meminumnya dan tidak bertaubat, maka dia tidak akan dapat meminumnya di
Akhirat kelak (di Syurga). (Hadith di dalam Sahih Muslim)
Dari ‘Aisyah radhiallahu 'anha, ia berkata :
Rasulullah Shallallahu 'alahi wasallam bersabda:
عَنْ
عَائِشَةَ رض قَالَتْ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ، وَ مَا
اَسْكَرَ اْلفَرَقُ مِنْهُ فَمِلْءُ اْلكَفِّ مِنْهُ حَرَامٌ. احمد و ابو داود و
الترمذى و قال حديث حسن
“Setiap
minuman yang memabukkan itu haram, dan minuman yang dalam jumlah banyaknya
memabukkan, maka segenggam darinya pun haram”. (Hadith Riwayat:
Ahmad, Abu Dawud dan Tirmidzi, dan Tirmidzi berkata, “Hadits ini hasan”)
Dari Abu Hurairah radiallahu anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu
'alahi wasallam bersabda:
عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ
رض قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: مُدْمِنُ اْلخَمْرِ كَعَابِدِ وَثَنٍ. ابن ماجه
“Peminum
khamr itu bagaikan penyembah berhala”.
(Hadith Riwayat: Ibnu Majah)
Dalam riwayat lain, Nabi Muhammad Shallallahu 'alahi
wasallam mengambarkan arak sebagai:
1. Kunci kepada
segala kejahatan
2. Ketua dari
segala Kesalahan dan kesilapan
3. Dosa-dosa yang
paling dahsyat
4. Ibu kepada
semua kekejaman
5. Ibu kepada
Kejahatan
Mengapa dadah dan
arak jadi hina, buruk, busuk dan keji di sisi Islam? Mari kita lihat apa yang
para ulama telah berkata mengenai kesan ubat-ubatan dari duniawi serta
perspektif agama:
Dadah bermaksud
ubat-ubatan, bahan (seperti Ganja, Heroin, Marijuana dan sebagainya) yang
merosakkan atau membinasakan orang yang mengunakkan secara berlanjutan (merosak
kesihatan, membawa maut dan sebagainya).
Dadah-dadah
seperti ganja, kokain, candu, dan sebagainya pasti termasuk dalam kategori khamr (Jenis minuman yang memabukkan -
menutupi kesehatan akal) yang dilarang. Adalah diketahui umum bahawa penggunaan
dadah-dadah tersebut memberi kesan kepada persepsi deria, membuat apa yang
dekat kelihatan jauh dan apa yang jauh kelihatan dekat, dan penggunaannya
menghasilkan ilusi dan halusinasi, sehingga seolah-olah hilang dan apa yang
khayalan kelihatan nyata; dan yang mengambil dadah secara umum merosakkan
fakulti pemikiran dan membuat keputusan. Dadah-dadah tersebut diambil sebagai
satu cara untuk melarikan diri dari realiti dalaman perasaan seseorang dan
realiti luar kehidupan dan agama ke alam fantasi dan imaginasi. Dan
pengambilannya secara berlanjutan boleh merosakkan kesihatan, membawa maut dan
sebagainya.
Namun, tidak
perlu dinukilkan kerana sebenarnya matlamat penulisan ini adalah bagi
menjelaskan hukum-hukum mengenainya dari perspektif Islam.
Hukum dan larangan pengambilan dadah adalah jelas
haram berdasarkan kepada dalil yang dikiaskan kepada arak. Dalam Al-Quran
banyak menyebut mengenai pengharaman ini bersandarkan kepada keterangan nas-nas
(Al-Quran dan Al-Hadis) kerana ia termasuk dalam pengertian umum benda-benda
yang memabukkan, menghilangkan akal dan kedua-duanya mempunyai alasan hukum
yang sama iaitu memabukkan atau terdapat dan membawa kebinasaan terhadap
individu-individu dan masyarakat.
Merujuk kepada
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
وَلا تُلقوا
بِأَيديكُم إِلَى التَّهلُكَةِ
“Janganlah
kamu menjatuhkan dirimu dalam kebinasaan...” (Surah
Al-Baqarah: 195)
Imam Ibn Hajar
Al-Makki ( المكي أحمد ابن حجر الهيتمي ) meriwayatkan dari sebahagian ulama bahawa terdapat
seratus dua puluh mendatangkan keburukan dan menjejaskan duniawi dan agama yang
disebabkan oleh pengambilan Ganja (Cannabis).
Tidak sepuluh,
atau dua puluh, tetapi satu ratus dua puluh kemudaratan berlaku disebabkan oleh
penggunaan ubat-ubatan tersebut! Ibn Seenaa (رحمه الله) menyatakan bahawa sejumlah besar ia mengeringkan air mani
(Cecair yang membawa sperma, sekali gus menjadikan pengguna ubat-ubatan narkoti
mati pucuk). Ibn Al-Beetaar (رحمه الله)
menyatakan: "Sekumpulan orang yang menggunakannya (ubat-ubatan) dan
oleh itu menjadi mental gila (gila)."
Imam Ibn Taimiyah
(رحمه الله) berkata: "Semua
dosa-dosa, noda, dan perkara-perkara buruk yang lain dalam Khamr (arak) ada didalam
hashish (cannabinoid seperti ganja), dan banyak lagi, kerana majoriti kerosakan
dalam khamr menjejaskan agama, tetapi hashish memberi kesan, sebahagian besar,
kedua-dua agama dan badan. "
Mungkin ada yang
mengatakan bahawa semua ubat-ubatan tidak memabukkan, dan bahawa dadah seperti
heroin dan ganja hanya sedatif (depressants) yang mengendurkan dan melemahkan
fikiran. Jawapan kepada pembohongan ini terletak di kenyataan berikut:
Sebagaimana
diriwayatkan Imam Ahmad dan Abu Dawud dari Ummu Salmah r.a. Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam juga melarang setiap
yang memabukkan dan melemahkan (bahan-bahan yang melemahkan minda) (Hadith
Riwayat: Abu
Daud dalam "Kitab al-Asyrabah,"No.3686)
Kesepakatan
ummah (negara Islam) tentang larangan narkotik juga diriwayatkan dari banyak
ulama. Imam Az Zarkashi (رحمه الله) menyatakan:
"Persetujuan ummah diriwayatkan daripada beberapa ulama tentang larangan
hashish; termasuk ulama-ulama Qiraafi
dan Ibn Taimiyah."
Imam
Ibn Hajar (رحمه الله) telah
memasukkan pengunaan narkotin kedalam kategori dosa-dosa besar. Kalau itu tidak
mencukupi, Imaam Ibn Taymiyyah (رحمه الله)
pula menyebut bahwa ijmak Muslim mengatakan sesungguhnya ganja haram, dan orang
yang menghalalkannya adalah kafir (terj: Yas’alunaka, Ahmad-syarbashi m/s 311)
Para
ulama daripada semua empat mazhab Islam sebulat suara bersetuju bahawa
pengambilan apa-apa yang memabukkan adalah haram. tumbuh-tumbuhan tertentu juga
telah termasuk dalam ini, kerana Imam Rafee’ (رحمه الله) dengan jelas menyatakan bahawa: ". Para ulama telah
merangkumkan tumbuh-tumbuhan yang memabukkan, dan lain-lain dalam larangan
ini"
Setakat
ini, larangan dadah telah dibuktikan dalam Al-Quran, Sunnah dan Ijmaa
'(kesepakatan ulama). Ia juga dapat dibuktikan dengan Qiyaas (ijtihad) iaitu
pemikiran logik. Apabila seseorang itu mabuk (atau 'stone' dalam bahasa
jalanan) dia tidak tahu apa yang dia lakukan. Beliau dengan mudah boleh
membunuh seseorang atau berzina, dan lain-lain. Dengan cara yang sama, untuk
menyediakan bekalan yang mencukupi, beliau mungkin akan mempunyai niat untuk
mencuri. Ini adalah, tanpa bayangan keraguan, menyalahi undang-undang. Terdapat
peraturan umum bahawa apa sahaja yang membawa kepada sesuatu yang haram, maka
hukumnya sendiri haram. Oleh itu, ubat-ubatan telah terbukti sebagai Haram oleh
semua empat sumber perundangan Islam (al-Quran, Sunnah, Ijmaa 'dan Qiyaas).
Penyalahgunaan
dadah juga boleh meruntuhkan institusi keluarga dan kekuatan ummah. Mereka
terbabit dengan dadah akan berubah dari segi tabiat, keyakinan, sikap, nilai
hidup, maruah diri, malah merosakkan keharmonian dalam rumah tangga dan
masyarakat.
Gejala
penagihan dan penyalahgunaan dadah dapat dibanteras dari awal jika ibu bapa
memantau serta mendidik anak dengan kasih sayang selain mengawasi rakan mereka
supaya tidak dipengaruhi melakukan perkara menyalahi udang-undang. Masyarakat
dan kerajaan juga tidak boleh berputus asa memerangi dadah serta sentiasa
memberi sokongan terhadap usaha membanterasnya terutama di kalangan generasi
muda.
Apakah hukuman undang-undang untuk mengambil dadah?
Imam Al-Maawardi (رحمه الله) menegaskan bahawa oleh tumbuh-tumbuhan, yang menyebabkan
lebih-keseronokan (mabuk) yang lama, yang Hadd (hukuman undang-undang) akan
menjadi perlu, dan dalam kes ini, adalah lapan puluh sebatan.
Imam Qiraafi (رحمه الله) menyatakan bahawa Para Ulama semasa beliau bersetuju
bahawa penggunaannya adalah haram hukumnya.
Walau
bagaimanapun, terdapat perbezaan pendapat tentang apakah hukuman menjadi
penyandang kerana pengambilan dadah; sama ada Hadd, kerana ia memabukkan atau
Ta'zeer (hukum islam) kerana ia merosakkan minda.
Menurut
tiga Imam besar dalam Islam (Shaafi'i, Malik dan Ahmad), memakan apa-apa yang
memabukkan, bagaimanapun kecil jumlah itu, akan membawa hukuman undang-undang
lapan puluh sebatan kepada orang itu. Walau bagaimanapun, menurut mazhab
Hanafi, jika jumlah yang memabukkan telah diambil, maka, menurut Imam Muhammad,
Hadd (hukuman Undang-Undang) perlu. Menurut Imam Abu Hanifah dan Imam Abu
Yusuf, beliau akan ditegur dengan keras, tetapi Hadd tidak akan dikenakan.
Ta'zeer adalah satu
hukuman yang tidak memegang jumlah tertentu dan ia adalah tertakluk kepada budi bicara Hakim. Kita harus sedar bahawa
menurut beberapa ulama, dalam kes-kes tertentu, Ta'zeer boleh menjadi lebih
teruk daripada Hadd sendiri, seperti apabila orang yang berterusan melakukan
jenayah.
Sebahagian ulama
Hanafi, Maliki dan Ibn Taymiyyah membolehkan hukuman mati dalam ta’zeer untuk
kesalahan berat yang boleh mengganggu kemaslahatan umum. Hukuman mati mandatori
ke atas pengedar dadah di Malaysia mengandungi unsur-unsur hudud dan ta‘zeer.
Dengan
itu, dapatlah kita membuat rumusan bahawa semamangnya tiada hukum yang jelas
menyebut tentang pengharaman Dadah didalam Al-Quran dan Hadith. TETAPI, banyak bertebaran larangan
Allah Subhanahu wa Ta’ala dan tegahan Rasullullahu ‘alaihi wasallam keatas
perlakuan dan perbuatan yang member kesan buruk dan negative kepada diri
sendiri dan umat islam amnya.
KESIMPULAN: Untuk menyerang pada akar ketagihan, pandangan holistik
jiwa manusia adalah penting. Islam menyediakan kedua-dua pandangan dunia dan
sistem spiritual yang menaikkan manusia dengan memberi kuasa kepada jiwa untuk
memenuhi Misi Ilahi. Selain melarang tingkah laku yang mungkin merendahkan jiwa
manusia dalam apa jua cara, Islam menetapkan cara-cara praktikal untuk
memperkukuhkan ia.
MAKA JAUHILAH ARAK DAN DADAH
Penyampai dan posted: HAR
No comments:
Post a Comment